6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Jag hade en med 8 raser i sig som jag tog som ompl....pyrenee, hovawart, schäfer, setter, labrador o några till jag inte ens minns....;) Men vilken underbar kille :love: ...Trognare , lojalare o trevligare hund är svårt att hitta ( förutom min nuvarande sch/bc då :) )

Han omplacerades av uppfödaren då han o hans far inte drog jämt ( då var han 2,5 år)...så varför skulle inte han fått födas ? ..bara för att det är olika raser i dom så betyder det inte per automatik att det är idiothundar :(
Korkade hundägare finns det i alla läger.

För att det bara är ren tur att han blev bra och fick det bra, för frågan är snarare hur många olika blandisar det fötts som inte haft samma tur :(
Och överlag har du en lägre kunskapsnivå bland blandisuppfödarna än bland de skk-anslutna.

/Camilla

u n me both... :/ kanns lite som min barnsliga naivitet over svensk hundhallning/traning tagit rejala tornar och att jag hamnat i situationen dar jag faktiskt skams lite. :cool:

Vet inte vad det ar som hander! Vad har andrats liksom? Hundarnas status i samhallet? Ar hundarna en modefluga och inte langre ett passionerat intresse? Vad ar det fragan om liksom... Kanner sig inte noobs valkomna till hundklubbarna? Eller ar folk helt enkelt mer impulsiva och tanklosa?

..eller avlar vi vara hundar helt javla jattesnett?

Hundens status har förändrats till det bättre. Annars kan jag inte se något nytt, "dåliga" hundar och ansvarslösa hundägare/förare är inget nytt. Inte hundraser som modefluga heller.

Den stora skillnaden är att något som för inte alltför länge sen hade lett till en artikel och några upprörda insändare i lokaltidningen numera kommer ut på nätet.

Jag tror att det skulle minska att oseriösa köper fel hund i alla fall, för de som inte har tillräckligt med intresse eller passion för att engagera sig i den hund och hundras man skaffat sig.
Vad jag upplevt så är det en stor orsak till instabila hundar och en ganska vanligt förekommande orsak dessutom, tyvärr.
Det är vanligare att folk skaffar sig rena arbetsmaskiner till hundar för ändamålet sällskap..Det är tydligen svårt att förstå det enkla i att man ska skaffa sig den hund man har behov av, inte tvärtom.

Folk verkar helt enkelt inte vilja engagera sig, de bryr sig inte från början, de är för okunniga.

Ang licens eller att betala ett tillstånd för att få ha hund så tänker jag tanken att är man tillräckligt intresserad av något så kämpar man nog lite mer för att kunna få tag i det man vill ha.
Har man inte ens råd men en licensavgift tex så undrar jag hur man då har råd att faktiskt hålla en hund, eller själva inköpet eftersom att många hundar idag kostar femsiffrigt i inköp och det är den billigaste utgiften man har.

Som någon annan nämnt så kanske man kan likställa det med andra licenser för rätt kompetens som körkort, vapenlicens etc?

Det är alldeles för lätt för folk att få tag i vilka hundar som helst..i fel händer kan man ställa till med stor skada.

Jag är för avgifter, licenser och tillstånd, att man ska ha det för att få hålla vissa hundar..eller vissa djur för den delen.

Eller kanske obligatorisk kurs med valpen? Annars blir den tvångsomplacerad?
Fast det är nog kanske lite långsökt.

Jag tror att det skulle minska att oseriösa köper fel hund i alla fall, för de som inte har tillräckligt med intresse eller passion för att engagera sig i den hund och hundras man skaffat sig.
Vad jag upplevt så är det en stor orsak till instabila hundar och en ganska vanligt förekommande orsak dessutom, tyvärr.
Det är vanligare att folk skaffar sig rena arbetsmaskiner till hundar för ändamålet sällskap..Det är tydligen svårt att förstå det enkla i att man ska skaffa sig den hund man har behov av, inte tvärtom.

Folk verkar helt enkelt inte vilja engagera sig, de bryr sig inte från början, de är för okunniga.

Ang licens eller att betala ett tillstånd för att få ha hund så tänker jag tanken att är man tillräckligt intresserad av något så kämpar man nog lite mer för att kunna få tag i det man vill ha.
Har man inte ens råd men en licensavgift tex så undrar jag hur man då har råd att faktiskt hålla en hund, eller själva inköpet eftersom att många hundar idag kostar femsiffrigt i inköp och det är den billigaste utgiften man har.

Som någon annan nämnt så kanske man kan likställa det med andra licenser för rätt kompetens som körkort, vapenlicens etc?

Det är alldeles för lätt för folk att få tag i vilka hundar som helst..i fel händer kan man ställa till med stor skada.

Jag är för avgifter, licenser och tillstånd, att man ska ha det för att få hålla vissa hundar..eller vissa djur för den delen.

Jaha, jag trodde vi pratade om en dyr licens för att sålla bort oseriösa?

För mig var det precis att jag hade råd att köpa min hund så om det hade handlat om lika mycket pengar till. Jag är för närvarande arbetslös och snart sjukskriven, råd med en massa dyra saker har jag inte. Försäkring har jag om de skulle bli dåliga och skulle jag inte ha några pengar just då så vet jag att jag kan låna. Nu är läget inte optimalt men så blir det ibland.

Hundarna får ändå bra mat (fodax, billigt men enligt mig bra) och träning + långa promenader. Dock tränar vi tyvärr inte så mycket på kurser och liknande just nu och det saknar jag, men har fått omprioritera just nu. Så hade en licens kostat 10 000 + (om man ska sålla bort de dåliga hundägarna?) så hade jag inte kunnat ha schäfer, och det är en ras som ligger mig varmt om hjärtat.

Ja, jag har tävlingsplaner. Men de har tyvärr fått vänta då jag inte riktigt har ekonomin just nu. Om det gör mig till en dålig hundägare tycker jag inte. Jag försöker ändå träna på många olika platser och ge hundarna ett rätt rikt liv.

Däremot är jag inne på samma linje som bewildered (tror jag det var?) om att alla ska gå kurs när de skaffar valp/hund iaf första gången. Och sen även en kurs om de skaffar en mer krävande ras. För just kunskap tycker jag är viktigt, både om vad man har i snöret och om hundar rent generellt. Vilket jag tycker är otroligt vanligt att folk med hund saknar, tyvärr.

Jag tror tyvärr pengar avskräcker mera..mer än en obligatorisk kurs.

Den kommer många inte dyka upp på eftersom att det finns de som är lite väl självgoda och anser sig själva veta bäst.
Det finns ju valpkurser idag..men hur många förstagångare går på den egentligen? Eller ens fortsätter träna med sin hund senare?

Licensen borde kosta en slant i alla fall tycker jag och sen får man se det som en investering om man har en passion till hundarna.

Det känns som att hela "hunden- människans bästa vän" -andan skulle gå förlorad om man blir tvungen till en massa saker som kurser, licens, skatter osv. Det blir inte längre naturligt och avslappnat...... Tänk på äldre människor som bara vill ha en liten hund som sällskap, sjuka människor som aldrig skulle komma utanför dörren om de inte hade en hund, unga människor som vill prova på hundvärlden, träna och tävla... Hur ska de har råd och möjlighet att uppleva det underbara i att äga en hund?

Det skulle bli någon sorts status/elit-grej att ha hund. Och bara för att man är rik och klarar kurser och tester, betyder inte det att man sedan går hem och följer allt man lärt sig på kurserna. Vem ska kolla upp alla hundägare?

det kanske är så att man måste följa Norge o Danmark( ?) med just förbud mot vissa raser för att komma åt kärnan.

Visst att det inte tagit bort alla som inte borde skaffa sig en svårare ras, men en hel del. Om du inte hade haft råd med en licens, hur har du då råd att köpa hunden, gå kurser, betala veterinärkostnader, och om jag inte är helt fel ute har du även tävlingsplaner med din hund?
<snip>
/Camilla

Sa da skulle alla de som inte borde ha hund skaffa blandraser i stallet ... det blir ju ocksa billigare och "uppfodarna" behover ju inte heller bry sig i valparna nar de ar salda. Det var ju redan 80% bett fran blandraser ... och bara 12% fran andra.

u n me both... :/ kanns lite som min barnsliga naivitet over svensk hundhallning/traning tagit rejala tornar och att jag hamnat i situationen dar jag faktiskt skams lite. :cool:

Vet inte vad det ar som hander! Vad har andrats liksom? Hundarnas status i samhallet? Ar hundarna en modefluga och inte langre ett passionerat intresse? Vad ar det fragan om liksom... Kanner sig inte noobs valkomna till hundklubbarna? Eller ar folk helt enkelt mer impulsiva och tanklosa?

..eller avlar vi vara hundar helt javla jattesnett?

Jag vet ... jag har inte bott i Sverige pa 30 ar ... och kanner inte alls igen bilden jag ser av hundagare nu. Jag kanske minns fel ... men jag har alltid trott att Svenska hundagare var sa mycket mer kunniga an "over here". Tyvarr ser det inte ut sa langre.

Senast ändrad:

Fast jag tror ändå en obligatorisk kurs (med böter om utebliven) skulle funka, för jag känner till flera som har det väl ställt med pengar, men som ändå skaffat rottweiler som de har som sällskapshund. Eller dessa amstaffskorsningar...

Jag tror kunskap är nyckeln till mycket och självklart även att uppfödarna blir mer noggranna. Visst kan man se det som investering, hade jag haft pengarna hade jag utan att tveka gjort det, men när man har så man precis själv får mat på bordet så kan man inte prioritera en massa dyra saker. Nu är det iofs så för att jag valt ett liv med djur, och det hade jag inte gjort annorlunda. Men jag vet inte, om licensen ska avskräcka så måste den vara bra saftig och då hade iaf inte jag kunnat ha hund.

I första fall så skulle det gälla bruksraser eller raser som kräver mer kunskap av hundägaren.

Jag ser ingen mening med att ha en bruksras till enbart sällskap faktiskt..utan för mig är såna raser till för den aktive hundägaren som har valt sin/sina hundar som ett större intresse varje dag och där man tränar hundarna ofta (ej enb promenader altså).

Det finns en hel uppsjö andra lämpliga raser som kanske passar äldre människor, sjuka eller barn som sällskap eller bästa vän.

Naturligt och avslappnat är det sällan det blir, om man väljer fel hund för fel ändamål.

För mig handlar det lite om faktiskt, att vill man ha något får man satsa..För återigen, vad ska man med en bruksras till om man inte ska göra något vettigt med den?
Enligt mig måste en passion eller intresse finnas annars finns ingen mening med att välja en krävande ras.

Det behöver inte innebära stauts eller att man ska tävla i kompetens. För mig skulle det vara ett plus för djuren som kanske får det bättre men också skulle samhället kanske kännas säkrare om man visste att den som står i andra änden kopplet förhoppningsvis besitter rätt kompetens för hundrasen.

Hunden är ett djur, ett rovdjur och vi människor är för naiva.

Ja, eller så licens..med licens behöver man ofta besitta en viss kunskap dessutom och den får man väl via kurser och dylikt.

Jag tror också på rätt kunskap, men vägen dit tror jag inte är enstaka kurser typ..utan det behöver åtstramas ytterligare innan folk fattar allvaret..man är för naiv..ska ha..vill ha..utan tanke på djuret eller omgivning i värsta fall.

Senast ändrad:

fast dom sk blandraserna är ju bett från blandraser av "kamphundssort"..( skulle jag tippa på i allafall)

Jag är inte förvånad om statistiken säger bett från 80% av blandras.

Jag är inte helt emot blandras, emot på några punkter..kunskapen är för låg om vad man har för hund och vad för eventuella mentaliteter eller fysiska åkommor som kan finnas eftersom att det är svårare att spåra och kartlägga när man blandar hej vilt många gånger..

Det känns som att hela "hunden- människans bästa vän" -andan skulle gå förlorad .....

Men den går väl ändå mest förlorad i ett fall som detta?
Hund drar runt på och ruskar främmande pojke på stan.

Jag ser inget "människans bästa vän" i den situationen.

Jag är inte förvånad om statistiken säger bett från 80% av blandras.

Jag är inte helt emot blandras, emot på några punkter..kunskapen är för låg om vad man har för hund och vad för eventuella mentaliteter eller fysiska åkommor som kan finnas eftersom att det är svårare att spåra och kartlägga när man blandar hej vilt många gånger..

:bow: :bow: :bow:

Det är nog lika enkelt som att begära licens för folk att föda o fostra barn.

Det är väl hög tid att folk lär sig skillnaden mellan djur och barn...
Dessutom är det väl som med alla andra lagar och regler, det beror på hur kontrollen av att de efterlevs är.
Det är ingen allmän rättighet att ha djur, vilket många verkar tro.

/Camilla

det kanske är så att man måste följa Norge o Danmark( ?) med just förbud mot vissa raser för att komma åt kärnan.

En farlig hund är en farlig hund oavsett ras eller blandning och en hundägare som inte kan ta ansvar över sin hund är en olämplig hundägare.

De ska individuellt bestraffas om de uppträder olämpligt!

Andra raser och blandningar kan också göras farliga, vilket i slutändan innebär att listan på förbjudna raser kommer att öka.

................

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka