6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Inte heller SKK försvarar alltså hunden, vilket många i tråden verkar göra.

länk

Jag tycker nog att Hans Rosenberg säger samma sak som de flesta i tråden. Hunden kampar och verkar inte visa någon aggressivitet, men självklart behöver den utredas eftersom den i dagsläget saknar spärrar.

det finns flera individer i den har traden som ar utbildade inom hund samt/eller arbetar/ager/handhar problemhundar.

Enda skillnaden mellan de individerna och nissen i tidningen ar att nissen ar i tidningen.

Jag argumenterade inte. Jag länkade till artikeln och talade kort om vad personerna i den sa, eftersom den som först hänvisade till dem enligt min mening inte sammanfattade dem riktigt rätt.

Jag upplyste dig bara vidare :)

hade jag velat argumentera hade jag papekat att folk inte -forsvarar- utan forsoker -forklara- :) men det har jag redan skrivit sa manga ganger att det borjar kannas lite tjatigt.

det finns flera individer i den har traden som ar utbildade inom hund samt/eller arbetar/ager/handhar problemhundar.

Enda skillnaden mellan de individerna och nissen i tidningen ar att nissen ar i tidningen.

Ar dock glad att lasa att SKK ser att hunden kampar och inte ar aggressiv.

och haller med att hunden bor utredas, skulle vara jatteintressant att fa ta del av hur den hunden hanterar ett mentaltest!

Kan bara hålla med.

Katter är inte opålitliga.
Om du inte kan läsa kattens signaler så har du ju ett eget och privat problem.
Och jag förstår då också att du kan ha svårt att läsa andra djurs signaler.

Jag lovar, de allra flesta djur ger förvarning med sitt kroppsspråk.
Några få mentalt felaktiga gör det inte.
Men de är så ytterst få att rent statistiskt är risken att råka på dem i det närmaste obefintlig.

Och jag är övertygad, efter att ha sett på filmen, att denna rottweiler inte hör till denna extremt lilla grupp.

Och nu sjönk du till en väldigt låg nivå, med någon som är så omogen som dig som går till personangrepp vill jag inte diskutera.
Du känner inte mig och du har inte en jävla aning om vem jag är och vilka kunskaper jag besitter och inte besitter.

KL

En ny artikel har kommit ut på gp.se (kan inte länka, skriver via mobilen) Där pratar dom med en som absolut anser att en sån hund inte ska finnas i samhället och en som tycker som dom flesta här i tråden. Pojken fick trasiga byxor och blåmärken.

Jag skulle gissa på att detta pågick i ca 30 sek totalt, men vet ju inte hur länge hunden hann hålla på innan man började filma. Men säg totalt 30 sekunder. Om en aggressiv rottis gick till attack mot en 6-årig pojke så skulle det hända betydligt mkt mer på 30 sekunder än trasiga kläder och blåmärken!

En sånhär sak ska fortfarande inte få hända under några omständigheter! Men om man diskuterar hundens intentioner är dom ganska uppenbara. Det var ingen aggressiv attack.

Videoklippet var ju på 40 sek och attacken borde ju har varit ganska mycket längre innan nån fick upp mobilen o började filma

Fick för mig att klippet var 22 sek :o Men räknar man på närmre minuten så blir det ännu mer uppenbart att hunden inte var fokuserad på att skada. Fortfarande inte okej veteende dock!

jag fick ocksa for mig att det var runt 22 sek, sa vi ar tva!

haller med dock, lat oss estimera att det var runt en minut om man tanker pa att tanken ska komma igang, telefonen ska ur fickan o kameran sattas igang pa filmande.

(uppskattningsvis) En minut, och blamarken som enda resultat, tycker jag med talar (starkt) for att hundens uppsat inte var att skada.

helt felriktat beteende, inte acceptabelt o hela konkarongen, sjalvklart... tycker dock det blasts upp i enorma proportioner pa natet, inte for att forringa pojken och hur han upplevde det, det menar jag absolut inte att gora... men jag tycker lite det gors en hona av en fjader.

Och nu sjönk du till en väldigt låg nivå, med någon som är så omogen som dig som går till personangrepp vill jag inte diskutera.
Du känner inte mig och du har inte en jävla aning om vem jag är och vilka kunskaper jag besitter och inte besitter.

Det kanske inte var så vänligt uttryckt, men faktum är att du har fel när du påstår att katter inte förvarnar innan de biter eller rivs. Det gör de. Jag har haft flera katter och de har alla varnat i förväg. Dock måste man vara observant och ofta reagera ganska snabbt, eftersom det inte är långt från varning till handling. Om du hade haft kunskap om katter så hade du vetat det, så därför är det knappast ett personangrepp att konstatera att du uppenbarligen inte kan läsa katters signaler. Ditt eget uttalande är bästa bevis.

Fick för mig att klippet var 22 sek :o Men räknar man på närmre minuten så blir det ännu mer uppenbart att hunden inte var fokuserad på att skada. Fortfarande inte okej veteende dock!
Klippet är på 41 sekunder men efter 20 sekunder har hunden släppt, kanske var därför 22 sekunder fastnade?

Nej, men vi vet heller inte vad som hänt om det inte var så mycket folk omkring som både tog hand om hunden och pojken....Vad hade t ex hänt om hunden fått tag på grabben på en lekplats o ingen vuxen var i närheten ?

Jag kan också se att det var "kamp" o inte aggressioner, men jag kan också se hur fixerad hunden var i grabben...när han gick iväg med den var den helt o hållet okontaktbar..Vad hade hänt om den tog sig lös i det läget ? garanterat hade den suttit fast i grabben på 2 sek. Det var knppast bara en normal handling.

fast jag kan inte se nagot fran hundforaren som ber om bruten fokus forutom att han drar ivag hunden.

Sa fixerade har jag sett ratt manga hundar, av olika anledningar.

Handlingen ar inte forsvarbar och tror ingen anser den vara "normal" sa sett, men den sociala kamplusten ar inte onormal, hard fokus ar egentligen heller inte onormal aven om den i en san situation ar hogst icke onskvard.

Skulle varit valdigt intressant att ha sett -hela- handelseforloppet, vad som triggade hunden o sadar. Det hade ratat ut en hel del fragetecken tror jag i alla fall.

Det kanske inte var så vänligt uttryckt, men faktum är att du har fel när du påstår att katter inte förvarnar innan de biter eller rivs. Det gör de. Jag har haft flera katter och de har alla varnat i förväg. Dock måste man vara observant och ofta reagera ganska snabbt, eftersom det inte är långt från varning till handling. Om du hade haft kunskap om katter så hade du vetat det, så därför är det knappast ett personangrepp att konstatera att du uppenbarligen inte kan läsa katters signaler. Ditt eget uttalande är bästa bevis.

Vissa katter är till och med extremt tydliga. Min katt visar först med kroppsspråket att hon ogillar situationen i rätt många sekunder, blir hon inte lämnad ifred då(t ex om någon klappar henne för länge eller på fel sätt) så kan hon bita - men inte hårdare än att man ska förstå att hon verkligen inte vill. En mamma vars fyraåriga son inte lyssnade tillräckligt på sin mamma och min katt råkade ut för det här och mamman var helt fascinerad över hur "fint" katten uppfostrade barnet.

När man ser filmen reagerar man för att pojken skriker och är rädd. Naturligtvis blöder ens hjärta för honom. Men man måste fråga sig: Hade man reagerat likadant om pojken hade skrattat? Tänk om det hade varit hans egen hund och det här var en vanlig lek dem emellan? Hundens agerande hade varit exakt detsamma, men pojkens reaktion en annan.

Återigen: Vad är din poäng? Du har fortfarande inte lyckats förklara det. Ingen tycker att det som har hänt är ok. Det enda vi säger är att det inträffade inte är ett hundproblem utan ett hundförarproblem.

Ordet attack tror jag många här inte vet vad det står för:

attack
1
2 anfall, angrepp, räd, utfall, framstöt, påhopp, överfall, stormning, offensiv; häftig kritik
3 plötsligt utbrott, utbrott, anfall (motsatsord: 1 försvar, reträtt, återtåg)

Visst sjutton är det en attack när någon oavsett djur el människa ger sig på någon oavsett orsak

Rätt intressant:

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1...mma-hos-matte?articleRenderMode=extra_comment Länkat innan men ändå läsvärt

Nu har jag sett filmen igen och nej jag tycker inte att det är ett accepterat beteende av hunden! Och menar du på fullt allvar att ett barn på 6år skulle tycka det vara kul att bli nedtryckt uppslängd och släpad och tappa sina byxor och få rumpan bar så får du nog börja fundera om hur barn fungerar..

Senast ändrad:

Jag tycker nog att Hans Rosenberg säger samma sak som de flesta i tråden. Hunden kampar och verkar inte visa någon aggressivitet, men självklart behöver den utredas eftersom den i dagsläget saknar spärrar.

Fast han säger ju även följande:

Hans Rosenberg, presstalesman på Svenska kennelklubben, håller inte med.

– Vi har sett filmen ett par gånger, vi vet ingenting om vad som har hänt innan filmen startar – men vi har inte uppfattningen att det är en aggressiv hund. Den kampar. Den är inte ute efter att tugga eller skada. Men vi tar absolut inte hunden i försvar, för det är inget normalt beteende den visar – hunden inser inte när det är stopp, den saknar spärrar, säger han.

Jag upplyste dig bara vidare :)

hade jag velat argumentera hade jag papekat att folk inte -forsvarar- utan forsoker -forklara- :) men det har jag redan skrivit sa manga ganger att det borjar kannas lite tjatigt.

Så du menar att de två personerna som uttalat sig är personer som inte kan hund?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka