6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Din förmåga att uttrycka dig och förklara saker på ett bra sätt är fantastisk! :bow:

Nu är det juinte jag som blir missförstådd i en hel tråd. Om det var jag som blev det så skulle åtminstone jag tycka att det var läge att uttrycka sig utan syftningsfel så att läsaren slipper leta i tidigare inlägg efter underförstådda meningar. ;)

Är det inte så som det fungerar att man svarar specifika användare..

Det enda vi säger är att vi ser att hunden inte är aggressiv. Det är inte en attack på barnet. Hunden är inte ute efter att skada. Vi ser också att det är en unghund och en förmodligen osäker förare. Därför tycker vi att det är fel påstå att hunden är aggressiv eller onormal och bör avlivas. Tvärtom har hunden av allt att döma en bra mentalitet, men hanterades - i alla fall i den aktuella situationen - inte på rätt sätt.

Var ligger felet i det ovanstående? Vad är det du vill uppnå?

Och ingenstans har jag i tråden skrivit att den skulle avlivas..

Well, min fega dobbis med ganska dåligt bett & driv (men det blir bättre - tjoho) släpper inte för ett loss när man kampar med honom. Med honom får man a, bända upp käften eller b, idka byteshandel med något annat kul.
Så att den inte släpper säger ingenting om det är lek eller inte.

Som sagt jag har inte haft hundar med kampvilja eller vakt i sig så det skiljer sig i vart fall från mina mesiga småhundar.

Jag ser inte heller några problem med att avliva hunden - den mår inte dåligt utav det. Bara hundägaren som kommer att sakna sin hund, men denne mår redan troligtvis dåligt av det som har hänt.

Jag litar inte heller på rottisar, har varit med om flera incidenter med dem (flera olika individer, tikar som hanar) som gör mig avogt inställd. Jag tycker de är opålitliga på samma vis som katter - de ger ingen förvarning och sen är det PANG PÅ. :crazy:

Jag skiter fullkomligt i om det ligger i hundens natur att ge sig på barn??, på filmen skriker pojken hjärtskärande, han skriker för sitt eget liv - Hunden är avlad på människan i flera tusen år - de är experter på att läsa av vårt kroppspråk och sinnesstämningar. Hunden vet lika väl som jag att pojken skriker för sitt liv - jag kan inte någonstans se att det skulle vara en lek för hunden, så fort pojken öppnat munnen och skriker i panik.

Hade jag varit i närheten hade jag siktat in en rejäl spark i hundens mjukdelar, utan att skämmas. :cool:
Och ja jag vet vad det kan ge för konsekvenser för hunden men här står det mellan ett litet barn och en hund, valet är ur min synvinkel väldigt enkelt.

Ja, pojken skriker hjärtskärande men det är inte för att han är utsatt för en attack. Det är för att han UPPFATTAR att han är utsatt för en attack. För honom är det lika obehagligt, men det är en himla stor skillnad ur hundens perspektiv. Hunden är inte ute efter att skada pojken. Det syns på hela dess kroppsspråk och mimik.

Förstår inte alls hur du kan säga att det inte är ett problem att avliva en ung och frisk hund som inte har några mentala fel. Här är det människorna som är problemet, inte hunden. Varför ska den betala för att den hanteras av personer som inte vet vad de håller på med? Mycket konstigt resonemang. Det är ju inte ett val mellan pojken och hunden. Pojken lever och har hälsan. Han kommer inte att må bättre för att man avlivar hunden. Om hunden hade stått med käftarna över pojkens strupe hade jag inte tvekat en sekund att ha ihjäl den. Men sådan var inte situationen.

Du har också dålig uppfattning om vad hundar uppfattar och förstår, särskilt unghundar. Jag har pluttiga små mopsar. De har så lite drift att man knappt kan kalla dem hundar. Det är förmodligen den snällaste och mest människotillvända ras som existerar. När min hane var yngre älskade han små barn över allt annat. I många fall var kärleken besvarad. I bland var den det inte, och då var det jättetydligt att han inte kunde skilja på situationen att barn skrattar, skriker och flaxar med armarna i leken, och att de skriker och flaxar med armarna av rädsla. Han triggades lika mycket i leken oavsett. Han var dessutom en jäkel på att vilja bitas i byxben. Det tog många månader innan man tryggt kunde gå genom ett rum med fladdriga byxor när han var valp. I dag är han världens snällaste och lugnaste hund. Har botat två barn och en vuxen från hundfobi. Skulle aldrig drömma om att bita i ett byxben. Skulle vi ha avlivat honom också, eftersom han inte genast fattade hur vi ville att han skulle bete sig?

Jag tycker faktiskt att du resonerar utifrån din negativa bild av rottweilers.

Ja, pojken skriker hjärtskärande men det är inte för att han är utsatt för en attack. Det är för att han UPPFATTAR att han är utsatt för en attack. För honom är det lika obehagligt, men det är en himla stor skillnad ur hundens perspektiv. Hunden är inte ute efter att skada pojken. Det syns på hela dess kroppsspråk och mimik.

.

Det är väl självklart att pojken är utsatt för en attack, hur skulle det vara något annat?

Och barnet blev bitet men det kanske också hör till lek

Är det inte så som det fungerar att man svarar specifika användare..

Ändå är det du som blir missuppfattad, enligt dig själv, av i stort sett samtliga övriga skribenter i tråden.
Får det inte dig att tänka ett varv till?

Fast hade det hänt det som hände med en större hund hade säkert skadorna mitt barn fått varit betydligt värre.

Sedan tycker jag väl att folk som inte väljer att ha hund skall behöva utsättas för dem på det sättet som med 6åringen.

Och det är ju faktiskt stor skillnad på små och stora hundar när det gäller den skada de kan förorsaka, det kan man inte bortse ifrån.

Och jag tycker väl att man gott kan kalla det för attack för det var väl det det var?? I alla fall tills något annat kommer fram.

Ja det hade dom med stor säkerhet blivit! Men i just det fallet så är det lika lite hundens fel, varesig det är en JRT eller en tex pitbull som hoppar efter bollarna. Men jag är ganska så säker på att media hade gjort en större sak av händelsen om det råkade vara en stor "farlig" ras. Många fördomsfulla människor hade säkert också tyckt att hundfolket använder bollarna för att försvara hunden. Och ang ordet attack sä menade jag (trots min otydliha formulering, sorry) att hade det varit rottisen som hoppade efter bollarna och JRT som bet tag i pojkens kläder så tror jag rubrikerna hade sett annorlunda ut. Om det ens hade blivit rubriker.

I vilket fall tycker jag galet synd om pojken, närstående som var med och ägaren till hunden. Den stackars pojken kommer beböva mkt hjälp för att komma över detta!

Ursäkta eventuella felstavningar, har lite problem att se skärmen i mobilen så stavar på känsla :p

När jag har lekt med min hund har jag också ofta blödande sår på händerna. En högtempererad hund hinner inte alltid skilja på tyg/gummi och hud.

Det är väl självklart att pojken är utsatt för en attack, hur skulle det vara något annat?

Läste över huvud taget mitt inlägg? Reflekterade du över vad jag skrev om min egen hund, den pluttiga mopsen? Eller har du bara ingen aning om vad ordet attack betyder? En attack är en fientlig handling. När min mops hoppade efter våra byxben attackerade han oss inte. Han lekte. Och visst sjutton blev det bitmärken i benen ibland. Han hade ingen vidare kontroll över vad som var tyg och vad som var hud. Men inte tusan var han ute efter att skada. Min andra mops biter mig för övrigt i magskinnet nästan dagligen. Det är hennes morgonmysritual att borra in huvet i min mage och nagga med tänderna i pyjamasen medan jag kliar henne på baken. Allt som oftast kommer det med lite hud mellan tänderna. Är det också en attack?

När man ser filmen reagerar man för att pojken skriker och är rädd. Naturligtvis blöder ens hjärta för honom. Men man måste fråga sig: Hade man reagerat likadant om pojken hade skrattat? Tänk om det hade varit hans egen hund och det här var en vanlig lek dem emellan? Hundens agerande hade varit exakt detsamma, men pojkens reaktion en annan.

Återigen: Vad är din poäng? Du har fortfarande inte lyckats förklara det. Ingen tycker att det som har hänt är ok. Det enda vi säger är att det inträffade inte är ett hundproblem utan ett hundförarproblem.

KL

En ny artikel har kommit ut på gp.se (kan inte länka, skriver via mobilen) Där pratar dom med en som absolut anser att en sån hund inte ska finnas i samhället och en som tycker som dom flesta här i tråden. Pojken fick trasiga byxor och blåmärken.

Jag skulle gissa på att detta pågick i ca 30 sek totalt, men vet ju inte hur länge hunden hann hålla på innan man började filma. Men säg totalt 30 sekunder. Om en aggressiv rottis gick till attack mot en 6-årig pojke så skulle det hända betydligt mkt mer på 30 sekunder än trasiga kläder och blåmärken!

En sånhär sak ska fortfarande inte få hända under några omständigheter! Men om man diskuterar hundens intentioner är dom ganska uppenbara. Det var ingen aggressiv attack.

Senast ändrad:

Nja, den person i artikeln som tycker att hunden borde avlivas jobbar enligt egen utsago med problemhundar och har själv rottweiler. Den andra personen är SKK:s presstalesman som säger att hunden inte är aggressiv, att den kampar - men att det ändå inte är normalt beteende eftersom hunden saknar spärrar, den inser inte när det är stopp. Inte heller SKK försvarar alltså hunden, vilket många i tråden verkar göra.

länk

Jag har inte läst hela tråden, men måste ändå få kommentera nu.

T.o.m. jag ser att hunden egentligen leker.
Det är dock en lek som gått över styr och sker på fel ställe.
Som när ett större barn leker för hårdhänt med ett mindre barn för att det större barnet inte begriper bättre.

Ansvarig är hundföraren i hundens fall och de vuxna som har hand om det större barnet i fallet med barnen.
Både hund och barn skall naturligtvis korrigeras efter att ha gjort illa någon annan.
Men ansvaret för att det gick fel är alltid hos den som för tillfället har hand om hunden/det större barnet.

Jag kan inte tänka mig att det är något mentalt fel på den hunden.
Den beter sig som en storebror som retas för mycket och för hårdhänt så att lillebror kommer skrikande och ylande.
Inte anser man att sådana storebröder har något mentalt fel med aggressivitet?
Det är bara barn som inte vet bättre.

det finns flera individer i den har traden som ar utbildade inom hund samt/eller arbetar/ager/handhar problemhundar.

Enda skillnaden mellan de individerna och nissen i tidningen ar att nissen ar i tidningen.

Ar dock glad att lasa att SKK ser att hunden kampar och inte ar aggressiv.

och haller med att hunden bor utredas, skulle vara jatteintressant att fa ta del av hur den hunden hanterar ett mentaltest!

Jag tycker de är opålitliga på samma vis som katter - de ger ingen förvarning och sen är det PANG PÅ.
Katter är inte opålitliga.
Om du inte kan läsa kattens signaler så har du ju ett eget och privat problem.
Och jag förstår då också att du kan ha svårt att läsa andra djurs signaler.

Jag lovar, de allra flesta djur ger förvarning med sitt kroppsspråk.
Några få mentalt felaktiga gör det inte.
Men de är så ytterst få att rent statistiskt är risken att råka på dem i det närmaste obefintlig.

Och jag är övertygad, efter att ha sett på filmen, att denna rottweiler inte hör till denna extremt lilla grupp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka