6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Fast det är väldigt svårt att läsa dina inlägg. Nu visar det sig att du i slutänden faktiskt i stora drag tycker som de som du har argumenterat mot och tidigare undrat över hur de tänker.

Till skillnad från alla de så kan jag inte försvara det som hände eller rättare sagt bortförklara det som hände med att det är naturligt vilket många faktiskt har gjort här.

Sådant skall inte hända oavsett om det är lek, kamp eller aggressivitet.

Och jag har inte skrivit att hunden varit osäker utan HUNDFÖRAREN!!!

Det är möjligt att det var det du menade, men vill du inte bli feltolkad så bör du nog undvika syftningsfel.

Citat:
Ursprungligen postat av linnsan
Fast det är inte säkert att hunden har visat sådana tendenser med ägaren alls. Läs mitt inlägg om när min pappa rastade min hund.

Av filmen att döma tycker jag att han ser väldigt osäker ut ...

Till skillnad från alla de så kan jag inte försvara det som hände eller rättare sagt bortförklara det som hände med att det är naturligt vilket många faktiskt har gjort här.

Sådant skall inte hända oavsett om det är lek, kamp eller aggressivitet.

Men det är ingen som har försökt att bortförklara det heller. Däremot vill folk förklara det genom att säga att det inte är hunden det är fel på. Du skriver ju själv - precis nyss faktiskt - att du själv inte påstår att det är något fel på rottisen.

Men nu menar du alltså att det är fel på rottisen. Eller?

Det var inte menat att dra någon eller något över en kam. Vavva använde jag enbart som exempel, det är första rasen som dyker upp när jag tänker liten hund (och en underbar sådan också:love:) Vad jag däremot har fördomar om är ffa och bla media.
Media skulle aldrig skriva på hela förstasidan om bebisen som blev skadad av JRT-vovven tidigare i tråden tex. Men när en "tuffare" hund gör något så står det genast ATTACK överallt. Vem som helst kan ju vrida och vända på saker hur som helst så att mindre kunniga människor bygger sig en egen och kanske helt felaktig uppfattning om att små hundar inte kan göra någon skada och att stora hundar som ser farliga ut är mördarmaskiner :grin:

Fast hade det hänt det som hände med en större hund hade säkert skadorna mitt barn fått varit betydligt värre.

Sedan tycker jag väl att folk som inte väljer att ha hund skall behöva utsättas för dem på det sättet som med 6åringen.

Och det är ju faktiskt stor skillnad på små och stora hundar när det gäller den skada de kan förorsaka, det kan man inte bortse ifrån.

Och jag tycker väl att man gott kan kalla det för attack för det var väl det det var?? I alla fall tills något annat kommer fram.

Ja jag vet inte vad du jiddrar om faktiskt. De vittnen som såg hunden på plats sa att den var aggressiv och vi andra som inte var där kan ju bara basera våra åsikter på en 22 sek lång film

Eller du menar att vi inte skall tro på de vittnen som såg händelsen, att de ljuger?

Isf är det ju ännu mer bevis för att hunden är en riktig guldklimp, som kan slå över från aggression till social kamplust (alltså lek) på några ynka sekunder. (Men, hunden har säkerligen inte visat aggressivitet alls. Den kan ha skällt glatt på någon och sen var det kört.)

Dessutom, med tanke på hur mycket hundkunskap som uppvisades så tror jag helt enkelt att personerna på plats har tolkat hunden fel, liksom 99% av alla andra som skriver om det över nätet just nu.

Senast ändrad:

LOSS har inget med uppfostran att gora.

Loss ar ett standardkommando for att slappa det hunden haller.

Jag har bant upp kakar pa hundar forr, bade de med aggressions problematik och de utan om de inte svarat pa "loss" "nuff" eller "nej".

Jag skrev inte heller att man skall "uppfostra" hunden i situationen,
beteendet bor brytas.
Ett kampbeteende bryter man inte genom att DRA.

Ska det slappas sa fort som mojligt med minsta risk for skada pa det hunden biter i ar det antingen uppbandning utav kaftar alt. strypning som galler. INTE sparkar, slag, skrik, vral och dragkamp.

och innan du kor din "jag har minsann blivit anfallen av rottisar" sa kan jag upplysa dig om att jag bland annat haft en helt frammande dobbie hangande i armen. Det ar inte latt att halla huvudet kallt i en sadan situation.

Men det är ingen som har försökt att bortförklara det heller. Däremot vill folk förklara det genom att säga att det inte är hunden det är fel på. Du skriver ju själv - precis nyss faktiskt - att du själv inte påstår att det är något fel på rottisen.

Men nu menar du alltså att det är fel på rottisen. Eller?

Nej jag har inte skrivit något om att det är fel på rottisen utan jag skrev att jag hoppas att de testar hunden och tar reda på om det är fel på den och agerar efter det.

Men jag anser att detta inte skall kunna hända och det skyller jag hundföraren för el ägaren som lånat ut sin hund

När en hund har ett litet barn i munnen så är det väl knappast läge att uppfostra den, då gäller det ju att få den att släppa så fort som möjligt.

Och det är inte att ge hunden kommandot att släppa? Mycket märkligt resonemang...

LOSS har inget med uppfostran att gora.

Loss ar ett standardkommando for att slappa det hunden haller.

Jag har bant upp kakar pa hundar forr, bade de med aggressions problematik och de utan om de inte svarat pa "loss" "nuff" eller "nej".

Jag skrev inte heller att man skall "uppfostra" hunden i situationen,
beteendet bor brytas.
Ett kampbeteende bryter man inte genom att DRA.

Ska det slappas sa fort som mojligt med minsta risk for skada pa det hunden biter i ar det antingen uppbandning utav kaftar alt. strypning som galler. INTE sparkar, slag, skrik, vral och dragkamp.

och innan du kor din "jag har minsann blivit anfallen av rottisar" sa kan jag upplysa dig om att jag bland annat haft en helt frammande dobbie hangande i armen. Det ar inte latt att halla huvudet kallt i en sadan situation.

Menar du att folk skall vara utbildade på hur man tar loss en hund? Det är ju inte säkert att en enda av de som försökte få bort hunden haft hund någonsin i sitt liv och de handlar ju efter det.

Tror inte många vet att man skall "strypa" hunden för att få den att släppa som inte håller på med hundar.

Man kan inte begära att folk skall veta hur hundar kan bete sig och det är ju där ägaren kommer in (el hundförare) med hela ansvaret

Jag ser inget sådant i tråden. Det jag ser är att folk skriver att hunden inte gjorde detta med aggression, utan social kamplust.

Ingen vad jag kan se har skrivit att det är ok för stora brukshundar med höga drifter att kampa med barn på stan... Men citera gärna det du menar.

Nej jag har inte skrivit något om att det är fel på rottisen utan jag skrev att jag hoppas att de testar hunden och tar reda på om det är fel på den och agerar efter det.

Det är jag med på. Det skrev jag ju också.

Dock undrade jag över om du verkligen menade det när du senare skrev följande:

Till skillnad från alla de så kan jag inte försvara det som hände eller rättare sagt bortförklara det som hände med att det är naturligt

Kan du förtydliga hur du menar? :)

Jag begar det inte heller, men faktum kvarstar att det ar de snabbaste och effektivaste satten att bryta ett beteende.

Du var den som patalade att det skall brytas fort, jag berattade hur man bryter det fort.

Jag har tidigare skrivit att han som holl i snoret brast i sitt ansvar. Det ar nagot vi alla har i traden verkar anse.

Isf är det ju ännu mer bevis för att hunden är en riktig guldklimp, som kan slå över från aggression till social kamplust (alltså lek) på några ynka sekunder. (Men, hunden har säkerligen inte visat aggressivitet alls. Den kan ha skällt glatt på någon och sen var det kört.)

Dessutom, med tanke på hur mycket hundkunskap som uppvisades så tror jag helt enkelt att personerna på plats har tolkat hunden fel, liksom 99% av alla andra som skriver om det över nätet just nu.

Är det så svårt att förstå att folk i allmänhet kanske inte har hundvana??

Folk ser det ur sin synvinkel och det har de i sin fulla rätt att göra. De ser en stor hund som biter ett litet barn!

Vittnen kan ha mkt delade åsikter om olyckor och det är allmänt känt, alla reagerar olika och ett barn som skriker så som 6åringen triggar igång mer än bara hunden.

Det finns ingen som påverkar en människa så mycket som barnskrik oavsett vad man tycker om barn

Och jag tycker väl att man gott kan kalla det för attack för det var väl det det var?? I alla fall tills något annat kommer fram.

Hur menar du nu? Var det en attack eller inte? Och om en utbildad hundförare (eller motsvarande som du anser kan ha ett gällande ord i utvärdering av hunden) skulle säga annat, ändras det då?

Det är möjligt att det var det du menade, men vill du inte bli feltolkad så bör du nog undvika syftningsfel.

Kanske skall ta med hela meningen:

"Av filmen att döma tycker jag att han ser väldigt osäker ut och en annan person var det som tog tag i hunden och fick den att släppa pojken."

Hur menar du nu? Var det en attack eller inte? Och om en utbildad hundförare (eller motsvarande som du anser kan ha ett gällande ord i utvärdering av hunden) skulle säga annat, ändras det då?

Det beror väl på om pojken slog till hunden eller kastade en sten eller hotade hunden på något sätt. Det är väl ganska uppenbart!

Vi vet ju inte vad som hände förutom dessa 22sek vi kan se på film

Kanske skall ta med hela meningen:

"Av filmen att döma tycker jag att han ser väldigt osäker ut och en annan person var det som tog tag i hunden och fick den att släppa pojken."

Fast det spelar ingen roll för syftningsfelet och möjligheten att förstå exakt vad du menar.

Är det så svårt att förstå att folk i allmänhet kanske inte har hundvana??

Jag vet hur okunniga många hundägare är, så nej, det är inte svårt att förstå att folk som inte har vana med hundar har en aning om hur dom ska reagera i ett sånthär fall, det har jag heller inte påstått. Bara att de som var där inte uppvisar något hundkunnande och därmed bör man inte ta dem på orden när de påstår att hunden uppvisade aggressivitet.

Vittnen kan ha mkt delade åsikter om olyckor och det är allmänt känt, alla reagerar olika och ett barn som skriker så som 6åringen triggar igång mer än bara hunden.

Ännu en anledning att kanske inte tro på vad dom säger om hunden. Hunden kan ha skällt till glatt på någon, ingen brydde sig då, men efter att barnet blivit draget i byxorna så kom dom på att hunden skällde innan detta hände och då tolkas det i efterhand som aggression.

Det beror väl på om pojken slog till hunden eller kastade en sten eller hotade hunden på något sätt. Det är väl ganska uppenbart!

Vi vet ju inte vad som hände förutom dessa 22sek vi kan se på film

Aha, så om hunden fick en sten i pannan innan så är det inte någon attack?

Om hunden bara lekte med grabben så är det... vadå enligt dig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka