6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Absolut! Dessvärre verkar inte alla hundägare förstå det. För deras hund är så lydig att den kan vara lös. Men om den nu är så lydig bör det ju inte vara några problem att ha den kopplad heller...

I min gamla hemstad har vi koppeltvång, det borde införas överallt. Jag är absolut inte hundrädd, men jag tycker det är respektlöst att ha sin hund lös i tex stadsområden. Jag vill inte ha någon annans hund i haserna på min hund...

Så du menar att folk på gatorna måste ha hundvana för att vistas ute?

jessamaliablomqyist.

Nej, det skrev jag val anda inte?

Jag skrev att OKUNNIGHETEN skrammer mig.

Nu mera aven okunnigheten i traden.

JA det ar synd om pojken.
Det ar ocksa, faktiskt, synd om hunden.

Hunden uppvisar inte AGGRESSIVITET utan SOCIAL KAMPLUST. J-vligt felriktad, och som jag skrivit tidigare sa ar handelsen sjalvklart inte forsvarbar, och inte okey. Men ratt ska vara ratt, det dar ar INTE an aggressiv hund.

Jag ager aggressiva hundar.

Jag VET att TA MITT ANSVAR och TRANA dessa hundar. En ar en omplacering pga aggressioner, vilket bottnade i osakerhet. Osakerheten gjorde att han inte var saker runt familjens barn, sa han fick komma och bo med mig, maken och de andra tokarna. Barn och hund ar ALLTID en iffy kombination, jag haller till och med stenkoll pa min TIMIDA och mycket BLYGA jackrussel runt barn. For att det -aldrig- skall uppsta en situation dar hon kanske blir radd och nyper sa att slanga ur dig att jag inte FORSTAR att hundars kaftar och barn inte gar ihop var javligt lagt.

Se den rottisen for vad han uppvisar, vilket ar kall fakta, social kamplust. J-vligt felriktad (och det har jag skrivit tidigare med) och det AR synd om pojken (det har jag OCKSA skrivit tidigare. Las igen och se att jag ar FOR hundkorkort for att OKUNNIGHET skrammer mig. For OKUNNIGHET later situationer UPPSTA som kan UNDVIKAS.

Jag sa inget om att skrika "loss" garanterat skulle funka men det finns effektivare satt att bryta en felriktad lek an att 5 framlingar eller vad det nu ar flyger pa hunden och slar, stryper samt drar. I synnerhet DRAR nar det ar SOCIAL KAMPLUST.

There, ar det tydligt nog?

Nej jag anser inte att det ar nagot fel pa hunden utifran vad jag ser i filmen.
Ja handelsen ar hemskt for barnet, sjalvklart, men han kommer INTE ma battre av att hunden avlivas.

Senast ändrad:

Tack! Enligt dina källor får kattägaren en varning innan denne bötfälls för åverkan på annans egendom:

Kattägaren har inte strikt ansvar utan ansvar på vållandegrund.
Den som har skadats måste visa, att skadan orsakats av den individuella katten,
t.ex. repor i lacken på en parkerad bil. Ansvaret för skadan torde därför i allmänhet bli utkrävbart först sedan en kattägare underrättats om att just hans katt vållar
problem av visst slag. Vidtar han därefter inte tillräckliga åtgärder för att hindra
att problemet upprepas kan kostnad utkrävas. Det åligger den som anser sig ha
besvär av någon annans katt att säkra bevisning att en bestämd katt åstadkommer
skada eller olägenhet. M

Men faktum kvarstår att inte heller katter kan orsaka hur mkt skada som helst utan att någon får stå till svars för det.

KL

Jag har skummat igenom den här långa tråden, inte läst precis allt ordagrant alltså. Däremot har jag tittat på filmen ett antal gånger och mina reflektioner är följande;

Jag ser ingen aggressivitet i denna hund (utifrån det som visas på filmen), jag ser istället en hund med hyfsat rejäl kamplust som svarar upp på barnets rörelser, skrik och på de personer runtomkring som drar i både hund och barn. Det blir en social kamp med mycket närkontakt, vilket rottisar brukar svara väldigt bra på i träning. Jag ser också förstås det skräckslagna barnet och förstår att de närvarande handlade utifrån den situation de blivit inkastade i, i viss panik m a o.

Jag har själv erfarenhet av rottisar och schäfrar samt har tränat en hel del skydd och arbetat med tjänstehund. Hundar med mycket drifter kräver träning, mycket kontroll och en ägare/koppelförare med kunskap nog att vara förutseende i alla lägen. Ha hunden vid sidan, se till att snäppa upp kontrollen vid tajta möten och be om avstånd från mötande personer om hunden är under utbildning = d v s fortfarande kan reagera "olämpligt" vid möten. Det är väldigt mycket att tänka på. Jag har själv haft och har hund som jag definitivt inte skulle låta vem som helst gå ut med på stan.

Och till sist, om man trots träning ändå inte är säker på hundens reaktioner i trängda lägen ja då finns det tråkiga alternativet munkorg på hunden. Jag är ingen vän av munkorg i vardagen men om man har tränat och provat allt annat så kan det vara en lösning (förhoppningsvis tillfällig) för att hunden ska vara "hanterbar" i trängda lägen.

Mitt hjärta blöder för den här rottisen, och för pojken som säkerligen är skrämd för lång tid framöver.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag kan bara hålla med om att hunden inte alls ser aggressiv ut. Att pojken är livrädd är uppenbart och fullständigt begripligt. Naturligtvis borde detta aldrig ha hänt och jag tycker enormt synd om den lilla grabben. Men t.o.m. jag ser att hunden i princip leker/kampar. Den ser glad och envis ut, men absolut inte arg. Självklart förtjänar den inte dödsstraff för detta. Den förtjänar rätt fostran, hantering och aktivering av personer som vet vad de gör. Om man som hundägare uppfattar det som visas på filmen som en aggressiv hund, då måste jag ärligt säga att man behöver lära sig mer om hundars kroppsspråk.

Nej det är inte mindre risk!

Dessa bilder lägger jag ut för att ni skall förstå att även om det INTE är aggressivitet som orsakar en "olycka" så kan följden bli desto större

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/DSC04640.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/DSC04636.jpg

Ni kan själva döma och se varför jag anser att alla hundar som kan riskera att stöta ihop med barn bör hållas under strikt kontroll alt att hunden inte har "leklust" vilket denna hund hade när detta skedde!!

Och nej barnet fick inga men av detta och hunden avlivades inte vilket många då tyckte. Hunden gjorde aldrig om detta och fick iof inte vistas i samma rum som barnet heller. Hunden hade inte heller barnet i fokus utan de kulor som hängde på barnets babysitter

..avlivningshot pa en hund som.. o0 eh.. statt pa barnet for att komma at bollarna som var roliga?

vem sjutton var sa otrolgit ansvarslos att de satte en toddler sa att en hund ohindrat kan traska over honom utan uppsikt?

..avlivningshot pa en hund som.. o0 eh.. statt pa barnet for att komma at bollarna som var roliga?

vem sjutton var sa otrolgit ansvarslos att de satte en toddler sa att en hund ohindrat kan traska over honom utan uppsikt?

Tja det får du fråga de som ansåg det.

och nej barnet var inte utan uppsikt utan detta gick på ett par sekunder.

Och det var en Jack Russel som hoppade upp i stolen. För övrigt en hund som aldrig gjorde en fluga förnär.

Brister i uppsyn och uppfostran dar.

Fullt ansvar pa hundagaren och foraldern.

Att de brustit i sitt ansvar ar inget JRTn kan hallas ansvarig for.

Oj om alla resonerade som du så är det många många hundar som skulle avlivats. Friska sunda hundar som fungerar alldeles utmärkt i samhället. Att en hund biter i en ärm eller byxben gör den inte farlig och betyder inte att det är något den skulle göra igen. Jag har jobbat med många hundar som gladeligen hade bitit andra hundar om de kom åt men som samtidigt var finfina familjehundar, gudasnälla mot barn etc. Har också jobbat med många hundar (och har f.ö två själv) som glatt biter i en arm eller ben vid lek men inte alls stör allmänheten för det.

Hundar som biter andra djur...ja jag kan räkna upp väldigt många hundar som lätt skulle döda ett litet djur och aldrig någonsin visa aggressivitet mot människa för det.

I mina ögon är det mer skrämmande med människor som så lätt delar ut dödsdomar mot andra levande individer.

:bow:

Sen vill jag tillagga... att...

jag ar djupt forvanad over att hunden accepterade att ha en framlings armar runt halsen och att bli upphallen pa det sattet utan att visa nagon form av aggressivitet whatsoever.

Jag ser verkligen inte aggressivitet i den hunden ALLS, j-vligt felriktad lek, och en.. valdigt accepterande attityd om framlingar. Igen, synd om pojken, javisst... men jag tror inte alls att hunden ar en "dalig hund" baserad pa den videon.

Helt enig.

*KL*

Men det finns 2 saker jag tycker är så tråkiga! Dels så är det fruktansvärt tråkigt att rottweilers alltid lyckas hamna i detta blåsväder! Hade det varit en pudel så hade diskussionen sett väldigt annorlunda ut på många ställen.

Om det hade varit en vavva som betett sig EXAKT likadant hade det bara varit gulligt. Halvt förståeligt förvisso, en vavva kan inte göra i närheten lika mkt skada som en rottis! Men det är ju fortfarande beteendet som ska uppmärksammas, inte storleken på käken enligt mig.

:

Fast där drar du folk över en kam, jag är ägare till ett knippe vavvor och föder även upp dem och jag är jäkligt noggrann med mentaliteten på mina avelsdjur och tycker det är ett jäkla otyg och obegripligt att småhundar ska kunna komma undan med otrevligheter. Ofta är det kass uppfostran (som så ofta..) men det används ju en del mindre trevliga individer i aveln också. Jag har själv uteslutit en av mina hundar ur aveln pga halvkasst psyke. DOCK är det givetvis så att jag blir hellre biten av en vavva än en rottis. Jag skulle vara snabbare på att avliva en instabil hund av större ras då jag inte vill ta risken att någon blir skadad, en vavva kan man ju vänta och se om det var en engångsgrej (tex blev hunden provocerad etc).

Ska man gå på vad som skrevs på fb igår så kan aldrig polisen göra rätt. De får inte skjuta hundar och när de tar det lugnt så "gör de ingenting" och borde avliva hunden.. :crazy:

Angående att så många skriver att polisen dröjde. Alltså, hur lång är den längsta filmen som finns på händelsen? Inte lång. Är någon livshotande skadad? Nej. Framkörningstiden för utryckningsfordon kan vara uppåt en helvtimme på många orter utan att det är konstigt, detta då även om man behöver ambulans med hög prio. Att polisen då inte är på plats inom en minyt när sånt här händer.. tja thats life. Ska vi ha en bil redo i varje kvarter får vi prioritera om lite i samhället.. och då hade jag personligen hellre lagt mer krut på fler ambulanser. Men det är jag.

Ska man gå på vad som skrevs på fb igår så kan aldrig polisen göra rätt. De får inte skjuta hundar och när de tar det lugnt så "gör de ingenting" och borde avliva hunden.. :crazy:

Angående att så många skriver att polisen dröjde. Alltså, hur lång är den längsta filmen som finns på händelsen? Inte lång. Är någon livshotande skadad? Nej. Framkörningstiden för utryckningsfordon kan vara uppåt en helvtimme på många orter utan att det är konstigt, detta då även om man behöver ambulans med hög prio. Att polisen då inte är på plats inom en minyt när sånt här händer.. tja thats life. Ska vi ha en bil redo i varje kvarter får vi prioritera om lite i samhället.. och då hade jag personligen hellre lagt mer krut på fler ambulanser. Men det är jag.

Fast mitt inne i centrala Göteborg (?) som detta hände så borde det inte ta så lång tid för polisen att dyka upp.

Vi kanske borde ha lite fler patrullerande poliser ute :idea:

Vad är då problemet? Jag skriver om och om igen att hundföraren inte hade kontroll på sin hund och då skall man inte vara ute med en hund vilket i slutändan faktiskt hamnar på ägarens ansvar.

Förlåt, men hur hamnade den kommentaren där? Du svarar på följande konversation:

Jag: Men jämför med den här hunden: http://www.youtube.com/watch?v=n7qM6wmDoyU

Jag gissar att rätt många som inte har hund skulle säga att hunden i klippet ser aggressiv ut också, trots att den uppvisar glädje och kamplust.

Du: Tycker det är extremt stor skillnad på dessa två situationer. Triggar men igång en hund med flit är det väl en sak men att triggas igång av ett barn och inte kunna hålla koll på hunden är en helt annan sak.

Jag: Jag pratar om hundens kroppsspråk, inte om situationen. En hund med stark social kamplusten har en stark social kamplust oavsett om man triggar den eller inte. Vad man däremot som hundägare måste göra är att lära hunden när det är okej och inte okej att kampa. Innan det är befäst så får man helt enkelt hålla ordentlig koll på hunden.

Du: Vad är då problemet? Jag skriver om och om igen att hundföraren inte hade kontroll på sin hund och då skall man inte vara ute med en hund vilket i slutändan faktiskt hamnar på ägarens ansvar.

Jag har väldigt svårt att följa ditt ostrukturerade resonemang och osammanhängande meningar. Men jag har i alla fall kommit så långt att jag förstår att du menar att man inte ska vara ute bland allmänheten med en hund som man inte kan kontrollera och där är vi ju helt överens.

Däremot håller jag som sagt inte med dig om att hunden verkar aggressiv.

Brister i uppsyn och uppfostran dar.

Fullt ansvar pa hundagaren och foraldern.

Att de brustit i sitt ansvar ar inget JRTn kan hallas ansvarig for.

Nu har barnet och hunden varit tillsammans i varje dag sedan barnet föddes och hunden var extremt lydig.

Jag la INTE ut bilderna för att få påhopp utan jag ville ENDAST visa att små saker kan ge stor inverkan. Att lek kan ge stora effekter på ett litet barn, det betyder inte att hunden måste vara aggressiv för att göra skada

Barnet är alltså inte bitet utan endast rivet!

Och nej hunden fick inget ansvar för detta, han levde sitt liv fullt ut och blev 16år! Och varje dag träffade han barnet efter detta dock med extra tillsyn.

Förlåt, men hur hamnade den kommentaren där? Du svarar på följande konversation:

Det försvann en del av min mening av någon konstig anledning.

Jag: Jag pratar om hundens kroppsspråk, inte om situationen. En hund med stark social kamplusten har en stark social kamplust oavsett om man triggar den eller inte. Vad man däremot som hundägare måste göra är att lära hunden när det är okej och inte okej att kampa. Innan det är befäst så får man helt enkelt hålla ordentlig koll på hunden.

Du: Vad är då problemet? Jag skriver om och om igen att hundföraren inte hade kontroll på sin hund och då skall man inte vara ute med en hund bland folk som inte kan behärska sig och vilket i slutändan faktiskt hamnar på ägarens ansvar.

Jag har väldigt svårt att följa ditt ostrukturerade resonemang och osammanhängande meningar. Men jag har i alla fall kommit så långt att jag förstår att du menar att man inte ska vara ute bland allmänheten med en hund som man inte kan kontrollera och där är vi ju helt överens.

Har hela tiden svarat samma att man skall ha sin hund under kontroll

Däremot håller jag som sagt inte med dig om att hunden verkar aggressiv.

Har jag skrivit det? Det jag har skrivit är väl att vi inte vet vad som hände innan man började att filma och att det eg inte spelar någon roll för en hund kan göra stor skada även om den "leker"

jag vet att barnet bara ar rivet.

Nej, klart du inte vill ha pahopp.

Ja, det framgar tydligt att aven lek kan gora skada.

Men det visste vi redan.

Du skrev att -jag- inte forstod saker.
Nu patalar jag att agaren brast i sitt ansvar da JRTn kunde komma at bollarna och via det skada barnet. Utan att veta att det var du.

Pahopp, oavsett vem det ar riktat mot ar aldrig trevligt. Det ar inte trevligt att lasa att man brustit i sitt ansvar - men eftersom situationen uppstod dar barnet blev skadat brast man i sitt ansvar.

Precis som killen som holl i rottisens snore brast i sitt.

jag vet att barnet bara ar rivet.

Nej, klart du inte vill ha pahopp.

Ja, det framgar tydligt att aven lek kan gora skada.

Men det visste vi redan.

Du skrev att -jag- inte forstod saker.
Nu patalar jag att agaren brast i sitt ansvar da JRTn kunde komma at bollarna och via det skada barnet. Utan att veta att det var du.

Som sagt barnet hade varit med hunden i 6 månader i samma stol utan en enda reaktion (nej barnet satt inte i stolen 6mån) han hade aldrig visat något intresse för dessa babyleksaker innan.

Pahopp, oavsett vem det ar riktat mot ar aldrig trevligt. Det ar inte trevligt att lasa att man brustit i sitt ansvar - men eftersom situationen uppstod dar barnet blev skadat brast man i sitt ansvar.

Precis som killen som holl i rottisens snore brast i sitt.

Nja jag vet inte om ansvaret är liktydigt som att gå på stan bland främmande och vara hemma i sitt eget hus med sin egen hund, självklart är ju ansvaret mitt när det gäller mitt eget barn och tro inte att jag inte haft ångest över detta.

Jag ville som sagt bara visa på att lek kan göra stor skada och därför så bör man vara väldigt observant oavsett situation.

Men faktum kvarstår att inte heller katter kan orsaka hur mkt skada som helst utan att någon får stå till svars för det.

Nej då kommer ju uppsåt och vårdslöshet in i bilden.
Om man vet att katten när den är ute repar bilar för folk, så får man ju inte släppa ut den.
Men det måste bevisas och upplysas så att det står utom alla tvivel att det är just den katten, samt sedan upprepas.
Där finns inget strikt ansvar där kattägaren har ansvar för allt som katten hittar på ute.

Det är bara när det gäller hund som ägaren har strikt ansvar.

Har jag skrivit det? Det jag har skrivit är väl att vi inte vet vad som hände innan man började att filma och att det eg inte spelar någon roll för en hund kan göra stor skada även om den "leker"

Ja, jag vet inte hur jag annars ska tolka följande kommentar på, vilket också var den kommentar som jag först svarade på:

Fast vi har inte en aning hur aggressiv hunden varit innan de började filma. Det kan vi bara tro på vad de vittnen som var där säger och e säger att den var aggressiv och jo jag tycker nog att inte ser ut som om den leker

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka