6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Jag ville som sagt bara visa på att lek kan göra stor skada och därför så bör man vara väldigt observant oavsett situation.

Fast det är väl ändå att sparka in vidöppna dörrar. Finns det någon i tråden som skulle hävda något annat?

att vara observant oavsett situation ar ju nagot jag patalat vikten av flera ganger i traden.

Att beteendet inte var okey har jag ocksa patalat flera ganger i traden.

Men att da hoppa pa mig som person ar okey?

For mig ar ansvaret liktydligt.
Vi har gastande barn har regelbundet, allt fran toddlers till 10aringar i dagslaget.

Oavsett var vi ar sa ar det mitt ansvar att se till att olyckor inte hander. De flesta hundar har "tells", som berattar tydligt om de blir lasta pa ett objekt - da bryter man. Sma barn haller man sa hunden inte kan hoppa upp pa dom.

Agaransvaret ar lika svartvitt oavsett var man ar. Brister man i det pa ett satt att ett barn kan komma till skada sa ar det lika illa oavsett storlek pa hunden eller omgivningen.

..men att man brister betyder inte att det ar nagot fel pa hunden, eller att man ar en dalig manniska. Det betyder bara att man AR mansklig.

Ja det är inte bara normalt för rottisar utan för många olika raser att gå igång på någon som skriker och springer. De flesta hundar har ju ett visst mått av jakt/kamplust.

Det är lite kul det där, för när jag pluggade hund och vi skulle träna inkallning med hundarna, så fick vi lära oss en sak. EN enda sak som läraren tyckte att vi alla skulle veta. Om vi hade problem med att få vår hund att komma på inkallning - oavsett vad det var för hund - så skulle vi springa runt, ropa, skutta, vifta med armar och sprattla med ben, för då skulle hundarna triggas igång att följa oss för att se vad vi hittade på.

Det har jag sedan läst i flertalet hundböcker osv. Men, sedan när någon hund faktiskt reagerar när någon gör så, då är det plötsligt en psykiskt störd hund? :angel:

Fast där drar du folk över en kam, jag är ägare till ett knippe vavvor och föder även upp dem och jag är jäkligt noggrann med mentaliteten på mina avelsdjur och tycker det är ett jäkla otyg och obegripligt att småhundar ska kunna komma undan med otrevligheter. Ofta är det kass uppfostran (som så ofta..) men det används ju en del mindre trevliga individer i aveln också. Jag har själv uteslutit en av mina hundar ur aveln pga halvkasst psyke. DOCK är det givetvis så att jag blir hellre biten av en vavva än en rottis. Jag skulle vara snabbare på att avliva en instabil hund av större ras då jag inte vill ta risken att någon blir skadad, en vavva kan man ju vänta och se om det var en engångsgrej (tex blev hunden provocerad etc).

Det var inte menat att dra någon eller något över en kam. Vavva använde jag enbart som exempel, det är första rasen som dyker upp när jag tänker liten hund (och en underbar sådan också:love:) Vad jag däremot har fördomar om är ffa och bla media.
Media skulle aldrig skriva på hela förstasidan om bebisen som blev skadad av JRT-vovven tidigare i tråden tex. Men när en "tuffare" hund gör något så står det genast ATTACK överallt. Vem som helst kan ju vrida och vända på saker hur som helst så att mindre kunniga människor bygger sig en egen och kanske helt felaktig uppfattning om att små hundar inte kan göra någon skada och att stora hundar som ser farliga ut är mördarmaskiner :grin:

Ja, jag vet inte hur jag annars ska tolka följande kommentar på, vilket också var den kommentar som jag först svarade på:

Så du menar att för att jag skrev att jag inte tyckte det såg ut som den lekte så menar jag per automatik att den är aggressiv?

Fast det är väl ändå att sparka in vidöppna dörrar. Finns det någon i tråden som skulle hävda något annat?

Jag tycker att många här försvarar det som hänt med att det är hundens natur, och det är det jag vänder mig emot!

Man kan inte försvara en sådan här sak på något plan för det borde inte hända.

Att det händer hemma gör det hela tiden men att gå ute på stan skall man kunna göra med sitt barn utan att behöva få en hund över sig.

att vara observant oavsett situation ar ju nagot jag patalat vikten av flera ganger i traden.

Att beteendet inte var okey har jag ocksa patalat flera ganger i traden.

Men att da hoppa pa mig som person ar okey?

Väldigt nyfiken på var jag hoppat på DIG som person?

..men att man brister betyder inte att det ar nagot fel pa hunden, eller att man ar en dalig manniska. Det betyder bara att man AR mansklig.

Det har väl ingen påstått öht!!?

..att skriva at mig att jag inte forstar att hundkaftar och barn ar en dalig kombo, samt pastatt att jag anser att beteendet ar okey bla.

Och jo, du har faktiskt gjort det. Eller rattare sagt: saker du har skrivit har forsokt poangtera att det ar nagot fel pa rottisen, vilket det inte ar i det har fallet. Sen ar det ju absolut en mojlighet att det inte uppfattats som du menat det.

Så du menar att för att jag skrev att jag inte tyckte det såg ut som den lekte så menar jag per automatik att den är aggressiv?

Du skrev: Det kan vi bara tro på vad de vittnen som var där säger och e säger att den var aggressiv och jo ...

Jag tycker att många här försvarar det som hänt med att det är hundens natur, och det är det jag vänder mig emot!

Att forklara hur hundens natur inverkar tycker inte jag forsvarar det alls, det Forklarar det och det ar vad jag upplever att folk forsoker gora.

(mitt keyboard brakar med mig!)

Du skrev: Det kan vi bara tro på vad de vittnen som var där säger och e säger att den var aggressiv och jo ...

Ja jag vet inte vad du jiddrar om faktiskt. De vittnen som såg hunden på plats sa att den var aggressiv och vi andra som inte var där kan ju bara basera våra åsikter på en 22 sek lång film

Eller du menar att vi inte skall tro på de vittnen som såg händelsen, att de ljuger?

Man kan inte försvara en sådan här sak på något plan för det borde inte hända.

Jag föreslår att du läser alla inlägg igen. Det är ingen som försvarar det som hände och det beror på att det inte är försvarbart. Däremot kan det förklaras med social kamplust hos hunden, som inte är ett onormalt beteende.

Att det händer hemma gör det hela tiden men att gå ute på stan skall man kunna göra med sitt barn utan att behöva få en hund över sig.

?

Eller du menar att vi inte skall tro på de vittnen som såg händelsen, att de ljuger?

Nej de ljuger inte,
men, som de flesta vet, sa nar vi ar i "skarpt lage" dvs drivna av adrenalin som i en situation som denna har man inte klarsyntheten (ja gemene man da) att se vad som verkligen hander.

De -upplevde- hunden som aggressiv,
pa videon kan man utlasa lek.

I verkligheten kan man inte se over det gang pa gang pa gang och se nyanserna.
Pa filmen kan man det.

Vilket bla. ar anledningen till att vi filmar en hel del traning har, sa vi kan ga igenom det som hander fort om och om igen, se vad som gjordes, vad djuret gjorde och avd vi kan gora annorlunda/battre.

det finns en anledning varfor ogonvittneshistorier till samma sak kan skilja vitt fran person till person. Det ar inte for att de ljuger, utan for att de i situationen upplever det annorlunda.

Ja jag vet inte vad du jiddrar om faktiskt. De vittnen som såg hunden på plats sa att den var aggressiv och vi andra som inte var där kan ju bara basera våra åsikter på en 22 sek lång film

Jiddret beror sannolikt på att jag citerar dig. ;)

Men till saken. Du skriver, beträffande de som säger att hunden var aggressiv, att "jo (vilket antyder att du håller med!), jag tycker inte att det ser ut som om hunden leker faktiskt."

Jag vet inte om det är det du menar, men du skriver faktiskt du håller med om att hunden ser aggressiv ut. I ett annat inlägg säger du att hunden ser osäker ut. Men det gör den ju inte heller.

..att skriva at mig att jag inte forstar att hundkaftar och barn ar en dalig kombo, samt pastatt att jag anser att beteendet ar okey bla.

Och jo, du har faktiskt gjort det. Eller rattare sagt: saker du har skrivit har forsokt poangtera att det ar nagot fel pa rottisen, vilket det inte ar i det har fallet. Sen ar det ju absolut en mojlighet att det inte uppfattats som du menat det.

Läs om och läs RÄTT!

Jag har INTE någonstans skrivit att det är något fel på rottisen öht!!!!

Menar du att det är påhopp på dig som person :rofl:

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15406917&postcount=140

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15406928&postcount=143

Läs om och läs RÄTT!

Jag har INTE någonstans skrivit att det är något fel på rottisen öht!!!!

Menar du att det är påhopp på dig som person :rofl:

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15406917&postcount=140

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15406928&postcount=143

"Vet du inte att små barn och hundkäftar inte är en bra kombination!! "

aterga till topic och jo, jag laser utmarkt. Den meningen jag klistrade in ar, for mig, bade forolampande och lojevackande och hor -inte- hemma i en diskution som den har.

Jiddret beror sannolikt på att jag citerar dig. ;)

Men till saken. Du skriver, beträffande de som säger att hunden var aggressiv, att "jo (vilket antyder att du håller med!), jag tycker inte att det ser ut som om hunden leker faktiskt."

Jag vet inte om det är det du menar, men du skriver faktiskt du håller med om att hunden ser aggressiv ut. I ett annat inlägg säger du att hunden ser osäker ut. Men det gör den ju inte heller.

Eh..

Måste nog klargöra för jag ser tydligen inte det samma som du på min skärm.

Jag personligen tycker inte att det ser ut som om den leker, tycker den ser väldigt drivande ut MEN det betyder inte att den är aggressiv. För mig så är en lekfull hund en som släpper när den greppat när man säger till, så har alla våra hundar gjort under alla år men då har det iof inte varit stora hundar som rottweiler.

Och jag har inte skrivit att hunden varit osäker utan HUNDFÖRAREN!!!

Läs om och läs RÄTT!

Fast det är väldigt svårt att läsa dina inlägg. Nu visar det sig att du i slutänden faktiskt i stora drag tycker som de som du har argumenterat mot och tidigare undrat över hur de tänker.

"Vet du inte att små barn och hundkäftar inte är en bra kombination!! "

aterga till topic och jo, jag laser utmarkt. Den meningen jag klistrade in ar, for mig, bade forolampande och lojevackande och hor -inte- hemma i en diskution som den har.

Det var ett svar på att du ansåg att man skulle säga loss till hunden och då undrar jag fortfarande om du inte vet det jag skrev i meningen?

När en hund har ett litet barn i munnen så är det väl knappast läge att uppfostra den, då gäller det ju att få den att släppa så fort som möjligt.

Ser inte ett enda påhopp i den meningen faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka