6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Fast det spelar ingen roll för syftningsfelet och möjligheten att förstå exakt vad du menar.

Det är väl underförstått eftersom det var ägaren som diskuterades och jag skrev i inlägget innan.

Här kan du följa det som skrevs och det är hundföraren och ägaren som diskuteras och inte hunden

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15405781&postcount=41

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15405790&postcount=43

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15405797&postcount=45

Det är ju lätt att plocka ur saker ur sitt sammanhang..

jag undrar det samma som Disen,
om hunden bara lekte - vad klassificeras det som enligt dig?

Nu är det juinte jag som blir missförstådd i en hel tråd. Om det var jag som blev det så skulle åtminstone jag tycka att det var läge att uttrycka sig utan syftningsfel så att läsaren slipper leta i tidigare inlägg efter underförstådda meningar. ;)

Det är väldigt svårt att förstå vad du argumenterar för, eller emot.
INGEN i tråden har sagt att detta är ok.
INGEN i tråden tycker att detta är ok.
ALLA i tråden tycker förfärligt synd om barnet.
ALLA i tråden tycker att det är hundägarens ansvar att se till att hunden tränas och aktiveras på rätt sätt, och att den inte får hanteras av personer som inte kan kontrollera den.

Det enda vi säger är att vi ser att hunden inte är aggressiv. Det är inte en attack på barnet. Hunden är inte ute efter att skada. Vi ser också att det är en unghund och en förmodligen osäker förare. Därför tycker vi att det är fel påstå att hunden är aggressiv eller onormal och bör avlivas. Tvärtom har hunden av allt att döma en bra mentalitet, men hanterades - i alla fall i den aktuella situationen - inte på rätt sätt.

Var ligger felet i det ovanstående? Vad är det du vill uppnå?

Egentligen är det väl sällan hundar är rent aggressiva om man ska tänka till lite. När jag bodde i Mexico råkade jag se pitbulls som hade fajtats, det var ingen av dem som var aggressiv i dess rätta mening men båda var rejält upphetsade. För ett tag sedan var det en kvinna som föll av en häst efter att hon hade blivit jagad av två stycken malamute huskys och de bet henne rätt rejält men släppte genast när en man kom fram och stoppade dem.
Vad jag har förstått så hade de aldrig skadat en människa förut. Där var det jaktinstinkten och att de var i grupp som gjorde att de gick till attack mot kvinnan.
Självklart är det så att med rätt ägare i änden på kopplet så hade det säkerligen slutat annorlunda. Jag blir bara konfunderad när jag tänker på hur lätt det är att avfärda allt med att det är i hundens natur att göra på ett visst sätt och att människor runt omkring, ofta barn faktiskt är de som ska lära sig att uppträda på ett annat sätt.
Jag har själv barn och hund, en kelpie. Jag lämnar aldrig barnen ensamma med hunden även om jag är väldigt säker på henne. Däremot är det faktiskt så att jag har bättre koll på min hund än på mina barn av just den anledningen att de är barn. Man har inte järnkoll på dem alla gånger precis som man inte kan ha järnkoll på en liten valp. Vet man med sig att man har en hund som av någon anledning kan få för sig att köra kamplek med lite vad som helst så kanske man ska ge tusan i att lämna ifrån sig vovven till någon som inte har någon egentlig koll på vad det innebär att ha en sådan hund.
Sedan hoppas jag innerligt att det införs något slags körkort på vissa raser innan vi får rasförbud här i Svedala för det vore himla trist...

Eh..

Jag personligen tycker inte att det ser ut som om den leker, tycker den ser väldigt drivande ut MEN det betyder inte att den är aggressiv. För mig så är en lekfull hund en som släpper när den greppat när man säger till, så har alla våra hundar gjort under alla år men då har det iof inte varit stora hundar som rottweiler.

Well, min fega dobbis med ganska dåligt bett & driv (men det blir bättre - tjoho) släpper inte för ett loss när man kampar med honom. Med honom får man a, bända upp käften eller b, idka byteshandel med något annat kul.
Så att den inte släpper säger ingenting om det är lek eller inte.

kl

Alltså vi kan ju inte döma om hunden attackerade eller inte eftersom man inte får se något innan hunden redan huggit tag i pojken.
Personligen är jag alltid tveksam till rottweilers efter ha stött på flera tveksamma individer (faktiskt bara hanhundar dock) med hård dominans där hunden utan far på hundar/människor utan att direkt visa aggressivitet och mycket till förvarning.

Ang aktuella hunden så skulle jag inte alls se det som något negativt om den avlivades, hunden far på (aggessiv eller ej...) okända barn på stan trots kopplad och ägaren (vet att det inte var ägaren som hade hunden vid aktuella händelsen) har misslyckats ordentligt med uppfostran och ansvar. Jag skulle inte vilja behöva gå förbi det ekipaget vare sig själv och än mindre i sällskap med ett barn eller annan hund.

Jag ser inte heller några problem med att avliva hunden - den mår inte dåligt utav det. Bara hundägaren som kommer att sakna sin hund, men denne mår redan troligtvis dåligt av det som har hänt.

Jag litar inte heller på rottisar, har varit med om flera incidenter med dem (flera olika individer, tikar som hanar) som gör mig avogt inställd. Jag tycker de är opålitliga på samma vis som katter - de ger ingen förvarning och sen är det PANG PÅ. :crazy:

Jag skiter fullkomligt i om det ligger i hundens natur att ge sig på barn??, på filmen skriker pojken hjärtskärande, han skriker för sitt eget liv - Hunden är avlad på människan i flera tusen år - de är experter på att läsa av vårt kroppspråk och sinnesstämningar. Hunden vet lika väl som jag att pojken skriker för sitt liv - jag kan inte någonstans se att det skulle vara en lek för hunden, så fort pojken öppnat munnen och skriker i panik.

Hade jag varit i närheten hade jag siktat in en rejäl spark i hundens mjukdelar, utan att skämmas. :cool:
Och ja jag vet vad det kan ge för konsekvenser för hunden men här står det mellan ett litet barn och en hund, valet är ur min synvinkel väldigt enkelt.

Vad vittnen menar så satt pojken o väntade på spårvagnen när han blev attackerad.

Och då är det väl läge för iaf munkorg om nu hundar av den här typen så lätt "leker".

...vem har skrivit att det ar hundens natur att ge sig pa barn?

Hundar ar inte experter pa manniskor. Hade de varit experter pa att lasa folk sa hade vi inte haft de radsleproblem man kan stota pa.

jisses, det finns hundar som tror att husse/matte skaller MED dom nar de gormar pa nagot och inte PA dom.
Nog for att hundar ar smarta och (relativt) lattranade, men de ar inte einsteins direkt.

Har du missat alla kommentarer i tråden om att det hunden gör är ett naturligt beteende som finns i rasen och de flesta andra raser också?

Tråden handlar om en hund som har gett sig på ett barn.

Nej hundar är inte Einsteins, de är som smartast är i nivå med en 2-3årigt barn, men jag är övertygad om att vilken hund som helst hör att pojken skriker i panik och är livrädd. Det finns otroligt mycket forskning på hur smarta hundar är när det gäller att läsa av människor.
Tom människor som inte är hundvana kan höra skillnad på ett glatt skall och ett aggresivt skall när man har utfört tester (i labbmiljö där man inte får ett stressande synintryck samtidigt), precis på samma sätt som människan är programmerad för att höra om spädbarnet skriker för att det är hungrigt eller har ont. Det är inte 100% i något av fallen, men vi gissar rätt i många gånger fler än vi gissar fel.
Detta enbart för att vi levt med hunden i så många tusen år.

det folk skriver ar att social kamp ligger i rasen, plus flera andra raser. Det ar naturligt och nagot vi forstarkt genom avel.

Hundar, i synnerhet unghundar, har inte kognitivt tankande. Manga unghundar har ocksa urusel impulskontroll. Det ar ju bla. darfor manga far trana sa hart pa vissa saker, for att lagt kort skall ligga oavsett retningar/distraktioner.

En hund som ar upptaggad i lek stannar inte upp och funderar over vad den hor/inte hor. Den ar fokuserad pa leken. Vilket bla. ar nagot som anvands inom hundtraningen, en hund med sarskilda driv taggas mer av hogljuddhet och stora rorelser. Samma som kan fa en annan hund att backa av.

Det ar mer onaturligt for en hund att vara som min boskapshund som accepterar att sma barn sitter pa honom an en hund som leker (for hart och pa fel satt) inte fattar att den staller till det.

Kais, min schafer, fick jag lara som valp att man biter FINT i matte, for annars slutar matte leka. Precis som jag la in mitt loss kommando valdigt stark eftersom vi talar om en 45-50 kg (darikring) stor schaferhane som bara ar muskler nu i vuxen alder. Det far inte finnas nagot snack om vilka regler som galler - for han ar inte smart nog for att veta naturligt vad man gor och inte gor pa manniskor nar man leker. Det fick man snallt lara honom. Han ar smart nog for att anvanda staket som stegar, men inte smart nog for att utan guidning ha lart sig t.ex. att man inte far dra i kopplet, eller nafsa efter folks fingrar eller... Det ar vart jobb att lara dom.

Det ar vi manniskor som har hjarnan i den har relationen.

Mina hundar ar inte vana vid hoga roster, varken vuxnas eller barns. De kan inte avgora om du ropar i gladje, ilska eller panik. De vet att det ar nagot som ar onormalt pa varan gard och reagerar darefter med ilska/skall/forsok att na husse/matte. Det ar inlart vad som ar vad baserat pa hur hunden vaxer upp, det ar inget som kommer "naturligt" till de flesta hundar.

Att unga rottweilrar inte hör något när de ärr i fullt slagsmål, är inte sant. Jag har lyckats bryta ett fullt pågående slagsmål med att enbart gorma för full hals, visserligen med inställningen att sparka ihjäl rottisen (tänk pondusen som kommer av den instinktiva reaktionen). Jag hann inte fram för att nå att sparka på hundarna innan de låg platt på golvet. Den attackerande hunden var en 1 år gammal rottis tik dvs en unghund.

Det är inte lek om den ena individen skriker för sitt liv, och det hör hunden.

Jag vet inte hur många MH/MT du har varit på, hur många hundar du har kampat socialt med, hur många hundar du har pressat för att se hur arga dom kan bli eller OM dom ens blir arga, hur många hundar du har lockat fram resursförsvaret på osv osv och hur dessa ser ut i olika situationer. Jag har deltagit på flertalet sådana tester och sett nära nog 100 rottor på MH, både bra och dåliga. Den vi såg i klippet är ingen dålig sådan.

Vad ser du hos denna hunden? (0:50 in i klippet)
Klipp

Känner du igen det?

Att unga rottweilrar inte hör något när de ärr i fullt slagsmål, är inte sant. Jag har lyckats bryta ett fullt pågående slagsmål med att enbart gorma för full hals, visserligen med inställningen att sparka ihjäl rottisen (tänk pondusen som kommer av den instinktiva reaktionen). Jag hann inte fram för att nå att sparka på hundarna innan de låg platt på golvet. Den attackerande hunden var en 1 år gammal rottis tik dvs en unghund.

Det är inte lek om den ena individen skriker för sitt liv, och det hör hunden.

har inte pastatt att hundar i fullt slagsmal inte hor nagot.

Daremot sa ar det inte alltid de bryr sig, vet vad det betyder, eller inser vad du gormar pa.

Har du nagonsin statt mitt i ett hundslagsmal dar den ena hunden vralar for sitt liv och den andre har ett hart struptag? Det har jag. Dar hade jag kunnat sparka, sla och gorma allt jag velat, den hunden hade INTE slappt. Den strop vi loss. Sen har vi haft slagsmal dar det racker med att stampa med foten, slagsmal dar det racker med att hojta och slagsmal dar man fatt ga in och greppa tag i bakfotterna pa bada hundarna.

Det handlar om individer, tuffhet, "malmedvetenhet".

Om en hund har gett sig f-n pa att ha ihjal den andre hunden, sa racker inte alla skrik i varlden for att bryta.

Hunden vet lika väl som jag att pojken skriker för sitt liv - jag kan inte någonstans se att det skulle vara en lek för hunden, så fort pojken öppnat munnen och skriker i panik.

Fast det tror inte jag att hunden förstår, om den inte känner barnet/människan sen innan. Jag tror att hunden mest tycker att barnet skriker på ett mkt upphetsande sätt. Hade barnet haft en egen hund så hade kanske den hunden märkt av faran.

Hundar är ju rovdjur, dom bryr sig knappast om ifall bytet skriker. Även om hunden i det här fallet inte var ute efter att döda, så leker dom ändå för att lära sig det, precis som kattungar, rävungar, lejonungar.. Ja de flesta rovdjur... Sen är det ju som många redan har skrivit i tråden, hundägarens ansvar att lära hunden var gränsen går.

Sen beror det ju också på hur uppskruvad hunden är. Min malle är otroligt förarvek, skäller jag på honom minsta lilla när han inte är i drift så ser det ut som om han håller på att dö. Skäller jag på honom i drift så lägger han bak öronen och sen är det inte mer med det. Jag råkade trampa honom på tassen i skogen en gång under ett sök. Han vrålade argt på mig och sen fortsatte han målmedvetet.

Kommenderar jag honom att skallmarkera en person på träning så kan jag sparka och skrika bäst jag vill, han släpper inte sin markering utan håller envist ut tills jag kommenderar "tyst" eller figgen belönar.

Alltså jag vet inte hur du hade reagerat, men hade det där varit min dotter som släpades omkring av en Rottweiler hysteriskt rädd och skrikande så hade iaf inte jag handlat rationellt och sagt NEJ, LOSS.

Jag litar inte heller på rottisar, har varit med om flera incidenter med dem (flera olika individer, tikar som hanar) som gör mig avogt inställd. Jag tycker de är opålitliga på samma vis som katter - de ger ingen förvarning och sen är det PANG PÅ. :crazy:

Snick snack, katter varnar (liksom majoriteten av alla hundar) men det hjälper ju inte med människor som inte förstår dem. Nu arbetar inte jag med "problemhundar" men väl med "problemkatter" och i alla fall där ägaren har beskrivit att en katt attackerar oprovocerat har det efter en del luskande visat sig att katten har varnat. Ägaren har bara inte förstått det.

Jag skiter fullkomligt i om det ligger i hundens natur att ge sig på barn??, på filmen skriker pojken hjärtskärande, han skriker för sitt eget liv - Hunden är avlad på människan i flera tusen år - de är experter på att läsa av vårt kroppspråk och sinnesstämningar. Hunden vet lika väl som jag att pojken skriker för sitt liv - jag kan inte någonstans se att det skulle vara en lek för hunden, så fort pojken öppnat munnen och skriker i panik.

Ingen påstår att det ligger i hundens natur att ge sig på barn. Du tillskriver hundar alldeles för stor kapacitet. Hundar är inte medvetna varelser på det sätt du och jag är. Hela hundens kroppsspråk visar ju att den kampar och har kul. Den är inte aggressiv och vill skada. Jag har kampat (kontrollerat) med ett par rottisar och de ser ut så. Den här hunden har inte lärt sig när och med vem och vad den får kampa. Den triggar helt efter instinkt. Hunden borde inte ha blivit satt i denna situation.

Hade jag varit i närheten hade jag siktat in en rejäl spark i hundens mjukdelar, utan att skämmas. :cool:
Och ja jag vet vad det kan ge för konsekvenser för hunden men här står det mellan ett litet barn och en hund, valet är ur min synvinkel väldigt enkelt.

Eller så kör man på det gamla beprövade tricket att rycka undan bakbena på hunden. De flesta hundar avbryter och släpper då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka