6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

På vilket sätt blir pojkens lidande mindre för att hunden döms ut? Att folk i den här tråden "försvarar" hunden innebär inte att de rättfärdigar hundens agerande, eller förarens, så tolkar inte jag det iaf. Alla verkar i mina ögon rejält överens om att det är fruktansvärt det som hänt och pojkens rädsla är hjärtskärande att se i filmen.

Däremot måste man se saker för vad de är. Jag ser stor social kamplust, och en unghund (?) som är allt för dåligt uppstyrd. Skulle hunden varit aggressiv kan jag garantera att skadorna på pojken, och förmodligen några av de som försökte ta bort hunden, hade varit betydligt mer omfattande. Rovdjur, som hundar, som biter i aggression kan göra en jävla skada. Att det inte blev värre skador har inget med tur att göra utan det har med hundens intentioner att göra.

Min setter "morrar" vid fotingångar om hon är övertaggad, och har rejäl kamplust. Hon har gett mig blåmärken och bitit sönder kläder när vi har busat/kampat och vi har ägnat mycket tid åt att lära in regler och ramar för lek, det finns väldigt lite allvar i den hunden. Och när jag belönade den verbala lapskan med att kampa i kopplet (då morrar hon) för att hon som unghund skött sig bra på stan fick jag höra av några tanter att det var skandal att ha en så aggressiv hund bland folk.

Alla ni som försvarar hunden tänker ni öht på det lilla barnet??

Nej jag tycker inte att det är ok och hade det varit mitt barn så hade hunden mer än haltat när den gick därifrån..

Har själv blivit angripen av två rottisar, en vuxen och en valp det var inte kul och efter det så håller jag mig långt ifrån dessa hundraser.

För mig spelar det ingen roll om det är lek eller allvar för en sådan typ av hund kan i princip få tag så illa i ett barn att det händer fruktansvärda saker

Pojken ska aldrig behöva uppleva vad han fick, men det är troligtvis inte hunden som det är fel på, utan att han var i fel händer, precis som tyvärr allt för många rottisar och liknande hundar som har en utsida som folk fastnar för och inte inser vad som finns på insidan...

Ingen säger att beteendet är okej, däremot att beteende är normalt för en hund av denna typ som inte fått rätt styrning och inte har en förare som inser vad han har i kopplet.

Så vad jag tror att de flesta av oss är ute efter är att hitta en väg för att hindra att hundarna hamnar i fel händer.

/Camilla

Fast vi har inte en aning hur aggressiv hunden varit innan de började filma. Det kan vi bara tro på vad de vittnen som var där säger och e säger att den var aggressiv och jo jag tycker nog att inte ser ut som om den leker

Men jämför med den här hunden: http://www.youtube.com/watch?v=n7qM6wmDoyU

Jag gissar att rätt många som inte har hund skulle säga att hunden i klippet ser aggressiv ut också, trots att den uppvisar glädje och kamplust.

Däremot är det naturligtvis inte acceptabelt att den stackars pojken utsattes för detta! Vilken mardröm för honom. Man måste ha bättre koll på hunden! Nu vet vi ju inte alls varför hunden började ruska i pojkens kläder. Kanske hunden inte har lärt sig gränserna för när det är okej att kampa och när det inte är det? Oavsett, så ser jag absolut inte en aggressiv hund, utan bara en hund med hög social kamplust i helt fel kontext. Det är i kontexten som vi ska leta efter problemet, inte hos hunden i det här fallet.

Men allvarligt skall man vistas ute på stan i närheten av barn med den typen av hund om detta är ett ok beteende??

Jag blir mörkrädd av ert försvar av hunden :eek:

Det är inget okej beteende, men inte hundar föds med kunskapen om vad som är rätt eller fel, det är upp till oss att lära dom det, och dom lägen vi inte kan lära dom det se till att dom inte hamnar i situationer som ger någon annan än oss själva problem.

/Camilla

Men alla med någorlunda hundvett vet väl att alla raser bör uppfostras till att bli icke aggressiva? Eller är det ok att små hundar hugger? Vad händer när den lilla hunden träffar en känslig kroppsdel och därmed orsakar större skada? Visst är det en mindre risk men enligt mig bör den risken inte glömmas bort heller.

Nej det är inte mindre risk!

Dessa bilder lägger jag ut för att ni skall förstå att även om det INTE är aggressivitet som orsakar en "olycka" så kan följden bli desto större

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/DSC04640.jpg

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/DSC04636.jpg

Ni kan själva döma och se varför jag anser att alla hundar som kan riskera att stöta ihop med barn bör hållas under strikt kontroll alt att hunden inte har "leklust" vilket denna hund hade när detta skedde!!

Och nej barnet fick inga men av detta och hunden avlivades inte vilket många då tyckte. Hunden gjorde aldrig om detta och fick iof inte vistas i samma rum som barnet heller. Hunden hade inte heller barnet i fokus utan de kulor som hängde på barnets babysitter

Det är normalt för alla djur att ta till fysiskt våld som sista utväg. Hos hingstar är territoriellt beteende (som kan innefatta ett visst mått av aggressivitet) också fullt normalt i vissa situationer.

Nyckeln är just, situationen. Utan att ha kännedom om situationen kan du inte bedöma om det uppvisade beteendet är normalt eller inte.

Det är fortfarande inte normalt beteende hos en tamhäst i Sverige..

Ni kan själva döma och se varför jag anser att alla hundar som kan riskera att stöta ihop med barn bör hållas under strikt kontroll alt att hunden inte har "leklust" vilket denna hund hade när detta skedde!!

Fast det är ju inte det du skriver i dina inlägg.

Men jämför med den här hunden: http://www.youtube.com/watch?v=n7qM6wmDoyU

Jag gissar att rätt många som inte har hund skulle säga att hunden i klippet ser aggressiv ut också, trots att den uppvisar glädje och kamplust.

Fyi så har jag hund och har så haft i över 40år.

Tycker det är extremt stor skillnad på dessa två situationer. Triggar men igång en hund med flit är det väl en sak men att triggas igång av ett barn och inte kunna hålla koll på hunden är en helt annan sak.

Däremot är det naturligtvis inte acceptabelt att den stackars pojken utsattes för detta! Vilken mardröm för honom. Man måste ha bättre koll på hunden! Nu vet vi ju inte alls varför hunden började ruska i pojkens kläder. Kanske hunden inte har lärt sig gränserna för när det är okej att kampa och när det inte är det? Oavsett, så ser jag absolut inte en aggressiv hund, utan bara en hund med hög social kamplust i helt fel kontext. Det är i kontexten som vi ska leta efter problemet, inte hos hunden i det här fallet.

Men spelar det någon roll om hunden är aggressiv eller inte??? Skadorna kan bli stora ändå på små barn. Vad hade hänt om barnet varit ännu mindre 2år eller 3år eller ännu mindre??

Det är väl klart att hundar leker men när är det ok? Inte i stan bland folk i vart fall

Det är fortfarande inte normalt beteende hos en tamhäst i Sverige..

Så alla hästbett och hästsparkar som utdelas i Sverige kommer från onormala hästar? De orsakas aldrig av att människor pga. okunskap sätter hästar i situationer där de känner sig trängda/hotade?

KL

En liten jämförelse, såg på funniest homevideos en gång en liten hund som släpade och drog ett barn i byxorna. Då skrattade folk eftersom hunden inte var stark nog att dra omkull barnet och det såg roligt ut. Men när det är en rottweiler som är betydligt större än barnet så blir det en attack.

Men du kanske skulle kunna läsa vad jag skriver?

Tycker det är extremt stor skillnad på dessa två situationer. Triggar men igång en hund med flit är det väl en sak men att triggas igång av ett barn och inte kunna hålla koll på hunden är en helt annan sak.

Jag pratar om hundens kroppsspråk, inte om situationen. En hund med stark social kamplusten har en stark social kamplust oavsett om man triggar den eller inte. Vad man däremot som hundägare måste göra är att lära hunden när det är okej och inte okej att kampa. Innan det är befäst så får man helt enkelt hålla ordentlig koll på hunden.

Men spelar det någon roll om hunden är aggressiv eller inte???

Självfallet spelar det roll om hunden är aggressiv eller inte. Är hunden inte aggressiv så är det till hundra procent ett handhavandeproblem. Det är ju helt avgörande för om polisen ska besluta om avlivning eller inte.

Det är väl klart att hundar leker men när är det ok? Inte i stan bland folk i vart fall

Var det inte det jag precis skrev?

Senast ändrad:

Har du källa på den informationen?

Ja det finns ett antal rättsfall som fastslår det.
Ett skall visst vara Stockholms Tingsrätt mål nr M 398-00

Kommunernas och Länsstyrelsernas hemsidor beskriver detta.
Här en länk till en kommun vald på måfå.
http://www.sala.se/Bygga-bo/Miljo--sakerhet/Skadedjur-och-storande-katter/

och här till en utmärkt skrift från ett kattprojekt hos en Länsstyrelse.
http://www.lansstyrelsen.se/vastman...rie/2007/Rapport2007_08_Lansprojektkattor.pdf

Så alla hästbett och hästsparkar som utdelas i Sverige kommer från onormala hästar? De orsakas aldrig av att människor pga. okunskap sätter hästar i situationer där de känner sig trängda/hotade?

En häst som attackerar är inte normal. Du får sätta ordentlig press på en häst för att få en sådan reaktion och gå in i hagen hör knappast till de orsaker som skulle få en liknande reaktion.

KL

En liten jämförelse, såg på funniest homevideos en gång en liten hund som släpade och drog ett barn i byxorna. Då skrattade folk eftersom hunden inte var stark nog att dra omkull barnet och det såg roligt ut. Men när det är en rottweiler som är betydligt större än barnet så blir det en attack.

Fast det är två olika situationer. Att gå på stan och bli attackerad av en hund går ju inte att jämföra med den situationen.

Dock så tycker jag inte att det är ok vilket som men skall man väga det så är situationen med rottisen betydligt allvarligare med tanke på storleken och kraften och att det dessutom var någon helt främmande person som inte hade med hunden att göra

Jag pratar om hundens kroppsspråk, inte om situationen. En hund med stark social kamplusten har en stark social kamplust oavsett om man triggar den eller inte. Vad man däremot som hundägare måste göra är att lära hunden när det är okej och inte okej att kampa. Innan det är befäst så får man helt enkelt hålla ordentlig koll på hunden.

Vad är då problemet? Jag skriver om och om igen att hundföraren inte hade kontroll på sin hund och då skall man inte vara ute med en hund vilket i slutändan faktiskt hamnar på ägarens ansvar.

Självfallet spelar det roll om hunden är aggressiv eller inte. Är hunden inte aggressiv så är det till hundra procent ett handhavandeproblem. Det är ju helt avgörande för om polisen ska besluta om avlivning eller inte.

För situationen spelar det ingen roll att hunden är aggressiv eller inte en så stor hund kan åsamka stor skada på ett litet barn även om den bara leker lite.

Sedan om hunden skall avlivas eller ej är knappast något vi här kan ta ställning eller bed av en 22sek lång film vi har ingen aning om vad som hände innan filmen eller vad hunden eller barnet gjorde.

Men eg spelar det ingen roll jag vill kunna gå på stan och möta andras hundar utan att vara rädd för att hunden skall attackera mig eller min lilla 3åring även om det nu bara skulle vara på lek.

Jag tycker han har väldigt mycket fel i att man ska behöva be ägaren om att hunden inte ska gå fram- jag tycker det är givet att inte behöva få hundar på sig, det ska man inte behöva säga till om.

Och en annan sak, om man är hundrädd som fobi, då är man rädd för alla hundar, även små, att vara rädd för stora lösa hundar kan man mycket väl vara utan att ha någon form av fobi.

Jag tycker han har väldigt mycket fel i att man ska behöva be ägaren om att hunden inte ska gå fram- jag tycker det är givet att inte behöva få hundar på sig, det ska man inte behöva säga till om.

Fast han säger ju inte att man ska behöva be gemene hundägare det. Han gav ju bara ett förslag på vad man kan säga om en (idiot till) hundägare säger "men hunden är jättesnäll" när man precis har bett samma hundägare att koppla hunden. Givetvis tycker han inte att hundar ska få gå fram till vem som helst hur som helst. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka