6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Golden, dobies, greyhounds, schafers, cockerspaniels, pudlar, jackrussels, collies..

ska jag fortsatta rabbla hundraser som har driv som kan triggas utav springande?

Hundar, i de flesta fall, leker med spring och kamp som inslag i deras naturliga beteenden. Precis som hastar leker genom att bocka, stegra, springa, hoppa, bitas och sparka.

Det ar knappast unikt for rottisar.

Bara för att tillägga så kan ALLA raser där man har avlat på skärpa, kamplust eller helt enkelt hundar med "mycket i sig" ge den här reaktionen. Precis som det finns individer av samma raser som avlats för helt andra ändamål.

Själv har jag två schäfrar varav den ena jobbar som väktarhund, han kan mycket väl gå igång på något som rör sig, den andra drog mig i byxorna i helgen när vi lekte, det fanns inget elakt i det, men man måste veta vad det är för hundar man har skaffat sig.

Jag hade gärna sett polisens genomgång med den, för någonting är det där, om det är en extrem kamplust eller om det finns något allvar bakom borde ju dom komma fram till..

Vi tänker inte likadant, det är bara att konstatera. För mig är det fortfarande väldigt märkligt att du valt att hänga upp dig på att jag inledningsvis jämförde med häst.

Nej, nu gör jag en en "ginnies" och går och sover.

Jag ska sova.

Men tycker ändå resonemanget haltar, för när det gäller hålla hundar kopplade eller som kopplade ja, då är alla så lydiga och kan visst vara lösa- nästa tråd man öppnar, ja då helt plötligt är det naturligt att de triggas igång av springande barn eller för den delen naturligt att de tar både katter o paltar.

Okunnighet är läskigt, som sagt. Att en hund VILL jaga harar, rådjur, springa efter bilar, cyklar, gapande oh skrikande barn och kampa med allt som fladdrar betyder INTE att man inte kan lära dom att dom inte får det. Och då får man istället erbjuda andra saker så hunden får utlopp för sina drifter.

För min schäfer är skydd ungefär det bästa som finns. Även sök och upplet är riktigt bra grejer. I lydnaden kastar jag mycket boll och kampar. Drifter som behöver få utlopp annars går det inge bra alls.

Näe, vi kan varken säga bu eller bä och ändå sitter man och försvarar hunden i filmen.

Jag har endast gått in och hakat upp mig på jämförelsen hund/häst och anser inte att man kan jämföra de två eller andra djurarter.
En hund har man i en familj, har den en extrem kamplust ska den hållas undan från omgivningen eller åtminstone så att omgivningen garanterat går säkert.
I min ägo hade hunden aldrig överlevt. Men jag har sett liknande scenario på nära håll där man valde att placera om till ett annat hem. Hunden fungerade toppen så länge den var 'under träning' men när garden sänktes och hunden klassades som säker och lydig hände det igen och det hade kunnat sluta riktigt illa.
Så åter igen, hade detta varit min hund, så hade den redan varit i Trapalanda, jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv i framtiden OM något hade hänt igen när signalen fanns där tidigare.

I övrigt gör jag som andra nu gjort. Går å sover.

*KL*

Håller med om att buke lagt denna diskussion på en bra nivå :bow:

Första gången jag såg filmen tyckte jag att hunden måste ju ha varit riktigt skadad och tyckte synd om vovven som troligtvis haft en bristfällig uppväxt. Men nu när man kollat den några ggr så ser man (som ni säger) att hunden visar faktiskt ingen aggressivitet. Och som min vän sa, om denna rottisen hade velat skada så hade pojken knappast undkommit med trasiga kläder och rispor.

Men det finns 2 saker jag tycker är så tråkiga! Dels så är det fruktansvärt tråkigt att rottweilers alltid lyckas hamna i detta blåsväder! Hade det varit en pudel så hade diskussionen sett väldigt annorlunda ut på många ställen.

Om det hade varit en vavva som betett sig EXAKT likadant hade det bara varit gulligt. Halvt förståeligt förvisso, en vavva kan inte göra i närheten lika mkt skada som en rottis! Men det är ju fortfarande beteendet som ska uppmärksammas, inte storleken på käken enligt mig.

Och det tråkiga är ju att rasen ännu en gång "dömts ut" av allmänheten. Dock kan man egentligen inte klandra någon efter alla skriverier men man önskar ju att folk vore mer kunniga och kunde ha en gnutta klarsynthet. Som kära Buke tex :love:

Men det är ju fortfarande beteendet som ska uppmärksammas, inte storleken på käken enligt mig.

Jag går definitivt efter storleken på käken, en liten hund är dels lättare att hålla fast i kopplet och dels är risken för allvarlig skada långt mindre.

Kommer det en liten mupp och noppar till i benet så kan man alltid sparka bort den, hur lätt är det med hund av rottismodell?

Vi tänker inte likadant, det är bara att konstatera. För mig är det fortfarande väldigt märkligt att du valt att hänga upp dig på att jag inledningsvis jämförde med häst.

För att pojken gick på stan och att hundar är på stan och han kunde inte välja.

Och hundar har ju en möjlighet att hålla kvar med käften, i det här fallet, den stora käften.

..och det menar du att en hast inte kan?

/Bewwan som har sett en hast halla i en annan hasts hals i drygt 10 meters kampande, samt handhavit hingstar som saknar stora delar ur nackmuskeln efter slagsmal med annan hingst da den andre hingsten helt sonika slet bort den. De har f.o. storre kaft med.

Hästar är väl inte så vanliga på stan.
Särskilt inte hästar utan kontroll som har för vana att bita i människor.

Hästar har inte i sin natur att jaga och äta upp andra.
De äter gräs.

Jämförelsen som vissa vill göra är bara så knäpp.

Ägaren till djuret är alltid ansvarig för det som händer, .....
Inte rent lagligt.

Det är bara för hund som ägaren alltid i alla sammanhang är ansvarig.
Lösa katter är omgivningens problem och lösa hästar räknas som vilda djur. D.v.s. den som går in i en hage gör det på eget ansvar.
Och den som kör på en lös häst är ensam skyldig till olyckan.

Jag har läst hela tråden och jag blir riktigt arg när jag ser vad vissa av er vuxna personer skriver i era inlägg.
Oavsett barnets ålder eller kompetens att ens kunna försvara sig själv är det helt absurdt att en hund som denna skulle få en chans och bli omplacerad. Helt vanvettigt....en hund ska inte betee sig så här under vilka omständigheter som helst. Med tanke på det samhälle vi lever idag så är det inte meningen att det ska ens förekomma sådana här situationer. ALDRIG ALDRIG!!!
Barn är barn. Och visst hund är hund. Men har en hund bitit en gång, även om det är i byxor, jackor, andra djur.....you name it...det är ett beteende som inte är acceptabelt och ska därför avlivas bums.
Skulle min hund ha gjort så då är det avlivning som gäller för jag kan inte ha en hund jag inte litar på....MARK MY WORDS!!!!

Bra, då har du just konstaterat att alla hundar utom en del sällskapshundar där du avlat bort allt vad drifter heter får inte leva...
Brukshundar, jakthundar osv har drifter som gör att dom måste hamna i rätt händer för att få den styrningen som krävs för att dom ska använda sina egenskaper på rätt sätt vid rätt tillfälle.
Så även om du skulle få en hund som uppför sig som denna så avliva den inte omplacera till någon som inser vad dom har i kopplet och kan styra upp hunden istället.

/Camilla

sjalvklart ar det inte okey... men forstaeligt. Det ar ju, som du sager, drifter som finns I hunden.

Personligen tycker jag det ar en valdigt imponerande hund... jag hade garna traffat den hunden i traning! heck, jag vill veta vad han har for stam och hur gammal han ar...

Jag är också nyfiken på den hunden, ser helt klart ut att vara en hund som man kan ha riktigt roligt med.

Men som blir väldigt otäck i fel händer för den får inte lära sig att hantera sin grundegenskaper eller insikt om sin styrka, och därför inte heller insikten att den behöver vara försiktig med dom som är små...

/Camilla

*kl*

Tack för en av de mest klarsynta diskussioner kring den här händelsen. Jag har följt diskussionen i ett antal forum, och kan inte mer än gilla buke för vad ni gör det till!

Tänkte också det, hamnade i en annan diskussion som helt plötsligt trillade vidare till att det borde vara dödsstraff för breivik och alla brukshundar om dom kan bete sig som denna unghunden utan ens vara aggressiv :crazy:

Det handlar ju bara om en unghund som föraren inte klara styra upp dess drifter på.

Så hundkörkort tycker verkar som en toppen idè då kanske vi fått bort en del av alla dessa hundägare som inte inser vad dom har i kopplet.

/Camilla

Är det så det är med hundar som denna, att den räknas som "mentalt stabil" för att den inte biter ihjäl eller sargar svårt, ja, jisses.

Nej, den räknas som mental stabil för att den "sortera" vilket innebär att det inte blir en överslagshandling som gör att den vänder mot folket som drar bort den istället, för det är troligtvis vad mindre stabil hund gjort.

Den hade bara behövt ha en förare som insett vad den har i kopplet.

1. Man har inte sele på hunden utan använder halsband när man går inne i publika miljöer, oavsett om man har koll på sin hund eller inte så är det svårt att styra upp den i sele om man hamnar i någon typ av situation. Speciellt viktigt är det att tänka på med en så pass stor och stark hund som rottisen är, särskilt när det är en unghund man har med sig.

2. Och man se till att man inte släpper ut vem som med hunden för det är mycket hund att hantera när det väl händer något.

/Camilla

Förhoppningsvis så kanske ägaren har bättre koll efter att detta hänt och hon kanske inte lånar ut hunden (dock svårt att veta innan om hunden aldrig gjort på detta vis tidigare).

Försvara och försvara, visst det är inte kul när en hund "attackerar" en människa men i detta fallet verkar ju hunden inte ens aggressiv, utan den kanske bara är understimulerad. Dessutom så tror ju jag att alla människor som drog i unge/hund förvärrade alltihop och triggade hunden ännu mer än den var innan.

Svårt att förklara i text exakt hur jag menar. :/

Fast vi har inte en aning hur aggressiv hunden varit innan de började filma. Det kan vi bara tro på vad de vittnen som var där säger och e säger att den var aggressiv och jo jag tycker nog att inte ser ut som om den leker

Plus ett!

Och jag vill tillägga att hundens beteende inte är okej, såklart, men ändå inte förvånande med tanke på de drifter som finns i hunden!

Alla ni som försvarar hunden tänker ni öht på det lilla barnet??

Nej jag tycker inte att det är ok och hade det varit mitt barn så hade hunden mer än haltat när den gick därifrån..

Har själv blivit angripen av två rottisar, en vuxen och en valp det var inte kul och efter det så håller jag mig långt ifrån dessa hundraser.

För mig spelar det ingen roll om det är lek eller allvar för en sådan typ av hund kan i princip få tag så illa i ett barn att det händer fruktansvärda saker

sjalvklart ar det inte okey... men forstaeligt. Det ar ju, som du sager, drifter som finns I hunden.

Personligen tycker jag det ar en valdigt imponerande hund... jag hade garna traffat den hunden i traning! heck, jag vill veta vad han har for stam och hur gammal han ar...

Men allvarligt skall man vistas ute på stan i närheten av barn med den typen av hund om detta är ett ok beteende??

Jag blir mörkrädd av ert försvar av hunden :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka