6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Men om det är normalt för en rottis så borde det ju verkligen vara hårda krav på att få äga samt föda upp sådana hundar, alltså är de runt bland folk i stan så är det oundvikligt att barn springer och jag har sett få vuxna som kan hålla i sin rottis eller hund av liknande storlek om de vill iväg.

Även om det räknas som normalt hos hundfolk? så räknas det sannerligen inte som normalt hos andra.

Golden, dobies, greyhounds, schafers, cockerspaniels, pudlar, jackrussels, collies..

ska jag fortsatta rabbla hundraser som har driv som kan triggas utav springande?

Hundar, i de flesta fall, leker med spring och kamp som inslag i deras naturliga beteenden. Precis som hastar leker genom att bocka, stegra, springa, hoppa, bitas och sparka.

Det ar knappast unikt for rottisar.

Men om det är normalt för en rottis så borde det ju verkligen vara hårda krav på att få äga samt föda upp sådana hundar, alltså är de runt bland folk i stan så är det oundvikligt att barn springer och jag har sett få vuxna som kan hålla i sin rottis eller hund av liknande storlek om de vill iväg.

Även om det räknas som normalt hos hundfolk? så räknas det sannerligen inte som normalt hos andra.

Det är normalt för en understimulerad hund med starka drifter.

Men ja, visst är det så att vissa människor inte ska äga den typen av hund. Inte för att det är fel på hunden utanför att de inte förstår vad det är för sorts hund.

Golden, dobies, greyhounds, schafers, cockerspaniels, pudlar, jackrussels, collies..

Det ar knappast unikt for rottisar.

Om det är "normalt" för de hundraser o fler du räknar upp så förstår jag de som arbetar för någon typ av hundkörkort.

Okej, såhär menar jag: Så fort ett djur (av villket slag du vill) uppvisar ett enligt människan "onormalt beteende" så betyder det väl för jössenamn inte att djuret ifråga per automatik fråntas sin rätt att leva?

Jag tycker det är löjligt att hänga upp sig på att jag skrev häst, men det verkar ju vara så att övertydlighet är ett krav när man skriver på internet...

Ja det är inte bara normalt för rottisar utan för många olika raser att gå igång på någon som skriker och springer. De flesta hundar har ju ett visst mått av jakt/kamplust.

Men ja. Det skulle vara fint om fler visste vad de hade för hund i andra ändan av kopplet. Absolut! Folk som inte klarar av att hålla sin hund ex...borde inte ha just den hunden.

..lagg ner "".

Och ga och las pa om hundars naturliga beteenden, leklust foreslar jag ar en bra punkt att borja med.

Och ja jag ar FOR hundkorkort - eftersom, som jag tidigare skrev - okunskap skrammer mig.

Vill du att jag ska forklara hundavel, drifters vasentliga del inom hundtraningen och hundars grundmentalitet och hur det funkar? Ar du intresserad av att lara dig om naturliga beteenden i en hund, sa hjalper jag garna till.

Det är normalt för en understimulerad hund med starka drifter.

Men ja, visst är det så att vissa människor inte ska äga den typen av hund. Inte för att det är fel på hunden utanför att de inte förstår vad det är för sorts hund.

Men om det är normalt så borde verkligen specialregler införas både vad gäller ägandet o hållandet, för hur många av hundar i denna storlek har tillräckligt med stimulans??

I min värd är det som är normalt något man får räkna med och jag vill inte ha en större hund noppandes ens i byxorna.Eller i skinkan.

Det är faktiskt ett gissel när man som jag joggar, helt plötsligt kan det verka som om det är den som joggar som .....ja inte borde jogga antar jag.

Hur vanligt är det att en häst attackerar? och vänder o slår? om folk går igenom hagen?

Det förekommer och det faktum att det förekommer betyder inte att det är något fel på hästarna.

Oönskade beteenden hos djur är väldigt sällan onormala utan fullt normala, men ofta förstår inte människorna i omgivningen varför beteendet uppstår. Därför är det så viktigt att ta kontakt med en expert när en sådan här incident uppstår så att man kan bedöma om det faktiskt är något fel med hunden eller om det var människorna som felade pga. okunskap.

Att det är ett normalt beteende betyder inte att hunden ska tillåtas göra det! För de flesta hundar är det normalt att jaga ifatt och döda harar. Det betyder inte att de dödar harar hela dagen!

Vårt jobb som hundägare är att lära hundarna vilka beteenden som är ok att leva ut och på vilket sätt.

..lagg ner "".

Och ga och las pa om hundars naturliga beteenden, leklust foreslar jag ar en bra punkt att borja med.

.

Jag ska sova.

Men tycker ändå resonemanget haltar, för när det gäller hålla hundar kopplade eller som kopplade ja, då är alla så lydiga och kan visst vara lösa- nästa tråd man öppnar, ja då helt plötligt är det naturligt att de triggas igång av springande barn eller för den delen naturligt att de tar både katter o paltar.

Folk traskar in i hagar när de rör sig i naturen.

Fast då är ju folk ändå varse om riskerna och enl allemansrätten sker tillträde på betesmark på egen risk.
Om man ändå jämför äpplen med päron skall man väl jämföra de under samma situation?

Dvs, hur ofta tar man med pållen på en promenad i stadsparken/centrala GBG?

Det förekommer och det faktum att det förekommer betyder inte att det är något fel på hästarna.

Men pojken gick knappast in i en hundhage , eller?

Går man in i en hage med djur så får man tänka sig för, när det gäller hundar som är på stan så är det hundägarens ansvar.Oavsett om pojken springer, tittar eller skrattar. Strikt ansvar.

Tack Sol för att du på ett utmärkt sätt uttryckte det jag menade, men uppenbarligen inte fick fram i förståelig text. :bow:

Okej, såhär menar jag: Så fort ett djur (av villket slag du vill) uppvisar ett enligt människan "onormalt beteende" så betyder det väl för jössenamn inte att djuret ifråga per automatik fråntas sin rätt att leva?

Som jag skrev till Sol, om man ska jämföra äpplen med päron så skall man väl göra det under samma situation.
Och jo, djur fråntas rätten att leva om de uppvisar ett onormalt beteende, framförallt om det kan påverka den som handhar djuret eller dess omgivning.
Folkilskna tjurar slaktas, trilskandes kor samma sak, griniga suggor/galtar m.m
Vildkatter skjuts när de börjar ofreda och blir en sanitär fråga, kaninerna i sthlm skjuts osv osv.

Jag ska sova.

Men tycker ändå resonemanget haltar, för när det gäller hålla hundar kopplade eller som kopplade ja, då är alla så lydiga och kan visst vara lösa- nästa tråd man öppnar, ja då helt plötligt är det naturligt att de triggas igång av springande barn eller för den delen naturligt att de tar både katter o paltar.

Det AR naturligt
men det betyder inte att man som hundagare bor tillata det.

Jag har en hund har, for honom ar det HELT naturligt, att jaga allt som ror sig. Ja faktiskt sa har jag flera hundar, 8 stycken till och med, dar vissa starka drifter som vi anvander i arbetet triggas igang utav rorelse. Skulle de INTE det skulle de inte fungera i sitt arbete alls.

Det betyder -inte- att de ar tillatna att dra efter vad som, och eftersom jag ar en Ansvarsfull, petig och ratt tuff hundagare sa ser jag till att TRANA mina hundar.

Vara sighthounds ar svara, eftersom de ar otroligt hart avlade pa att ga igang pa synretningar. Det ar deras number one drift. Men det ar ocksa mitt jobb, och mitt ansvar, att se till att de INTE ger sig av efter saker de inte skall ge sig av efter.

Igen kommer vi tillbaka till okunskap.
Jag vet vad jag har i snoret, och jag ar knappast unik i det, jag har tuffa, harda individer med starka drifter. Det ar -mitt ansvar- rakt av, att se till att deras drifter anvands till det de skall anvandas till. Utan de drifterna ar de daremot HELT useless for oss. Upprepar igen, utan drifterna hade de inte klarat av sina arbeten.

Det galler allt fran min jack russel till min schafer till boskapshundarna och vara greyhounds. Utan sina naturliga drifter hade vi inte haft -nagot- att jobba med, alls.

Fast då är ju folk ändå varse om riskerna och enl allemansrätten sker tillträde på betesmark på egen risk.
Om man ändå jämför äpplen med päron skall man väl jämföra de under samma situation?

Dvs, hur ofta tar man med pållen på en promenad i stadsparken/centrala GBG?

Och du tror att folk fattar att de tar en risk när de traskar in i en hage?

Det spelar ingen roll vilket scenario du drar upp. När människor och andra djur interagerar med varandra på något sätt kan olyckliga situationer uppstå. Ägaren till djuret är alltid ansvarig för det som händer, men djuret har i de allra flesta fall inte alls reagerat varken onaturligt eller onormalt.

Vad gäller den specifika situationen med rottweilern så hade ju rätt människa i kopplet förebyggt händelsen helt och hållet eftersom rätt person hade vetat vad hunden är kapabel till och hade haft hunden under kontroll.

Som jag skrev till Sol, om man ska jämföra äpplen med päron så skall man väl göra det under samma situation.
Och jo, djur fråntas rätten att leva om de uppvisar ett onormalt beteende, framförallt om det kan påverka den som handhar djuret eller dess omgivning.
Folkilskna tjurar slaktas, trilskandes kor samma sak, griniga suggor/galtar m.m
Vildkatter skjuts när de börjar ofreda och blir en sanitär fråga, kaninerna i sthlm skjuts osv osv.

Men det är inte onormalt för en hund med stor kamplust att vilja och gilla att kampa.

Vi vet inte vad det var som triggade den här hunden på pojken och utan att veta det kan vi inte bedöma om hunden har agerat normalt eller inte. Utan en närmare analys av hunden och situationen kan vi varken säga bu eller bä.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka