6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Och en häst som sparkas ska givetvis också avlivas med omedelbar verkan? :cool:

Så du tycker det är jämförbart???, med hundar som vistas bland människor ihop med människor som inte valt om de ens vill ha en hund intill sig?

Ja, ja, den dagen ditt eventuella 6-åriga barn får en främmande rottis hängandes i kläderna och blir biten av låter det nog inte så.

Som jag ser det var det bara tur och hjälpsamma människor runtomkring som gjorde att det slutatde så väl som det ändå gjorde.

En fruktansvärd händelse.

Ja, det var en j-vla tur att den hunden ar sa pass mentalt stabil som den ar!

"hjalpsamma" manniskor som -bara- agerade som triggers! Och som dar till la till ett tryck som en vekare/osaker hund latt hade kunnat ta som ett hot och slagit over i radsla/ilska. DA hade det verkligen inte varit "tur"!

Alla inblandade kan skatta sig lyckliga att hunden stannade i social kamplust!

Det AR en fruktansvard handelse och det AR synd om pojken.

Det ar ocksa en handelse som far mig som hundagare att bli radd for den okunskap som uppvisas! Bade fran grabben som holl i snoret och de som var runt hunden och "hjalpte till".

Jaja, egentligen är det inte relevant om det var hundägaren eller ej. Varför stoppade ingen "personen-med-hunden"? ;) Det är klart att folk blir lite chockade, men de är ändå ett helt gäng så om någon hade bett "personen-med-hunden" att stanna så hade de andra kunnat backa upp liksom... Men ja, det är säkert lätt att vara efterklok :grin:

Senast ändrad:

absolut... in hindsight ar det jattelatt att se vad man borde gjort osv... jag tror inte killen som holl hunden drog for att "undkomma" jag tror han var radd och ville ha hem hunden ASAP. Agaren ringde ju polisen sjalv senare...

helt arligt tror jag det tom var bast for pojken att hunden togs fran platsen sa han fick en chans att lugna ner sig. Sa radd som han maste ha varit hade det nog knappast hjalpt att ha hunden kvar i narheten.

Det ar ocksa en handelse som far mig som hundagare att bli radd for den okunskap som uppvisas! Bade fran grabben som holl i snoret och de som var runt hunden och "hjalpte till".

Rädd för okunskap......

Håller med om att snörhållaren var fel men de runtomkrig har verkligen ingen skyldighet att agera på ett för hunden korrekt sätt- du kan väl ändå inte mena att de runtomkring borde ha kunskap att bemöta hundar som verkar aggresiva och bits?.

Det är också ofta det famhålls vid händelser som detta, klart att det går fel när omgivningen inte kan...inte gör rätt....men ingen har någon skyldighet att kunna.

Ja, det var en j-vla tur att den hunden ar sa pass mentalt stabil som den ar!

"hjalpsamma" manniskor som -bara- agerade som triggers! Och som dar till la till ett tryck som en vekare/osaker hund latt hade kunnat ta som ett hot och slagit over i radsla/ilska. DA hade det verkligen inte varit "tur"!

Alla inblandade kan skatta sig lyckliga att hunden stannade i social kamplust!

Är det så det är med hundar som denna, att den räknas som "mentalt stabil" för att den inte biter ihjäl eller sargar svårt, ja, jisses.

absolut... in hindsight ar det jattelatt att se vad man borde gjort osv... jag tror inte killen som holl hunden drog for att "undkomma" jag tror han var radd och ville ha hem hunden ASAP. Agaren ringde ju polisen sjalv senare...

helt arligt tror jag det tom var bast for pojken att hunden togs fran platsen sa han fick en chans att lugna ner sig. Sa radd som han maste ha varit hade det nog knappast hjalpt att ha hunden kvar i narheten.

Ja, jag tror att killen ville få bort hunden för att förhindra större skada. Han var antagligen både chockad och rädd.

Jag kan tycka att det var klokt att få bort hunden från situationen för alla inblandade och hundägaren gjorde ju som sagt helt rätt och kontaktade polisen själv.

det pastod jag heller inte.

Men som 10aring utan hund hade jag battre hundvett tack vare min mamma...

Ja okunskap skrammer mig
for det kan gora en redan dalig situation annu varre. Och som jag skrev, det gick at alla hall. Det galler i manga fall, inte bara dar hundar ar inblandade. Pastod inte att folk har skyldighet att kunna saker, daremot hade de an j-vla tur att det inte gick varre pa grund utav deras agerande...

Är det så det är med hundar som denna, att den räknas som "mentalt stabil" för att den inte biter ihjäl eller sargar svårt, ja, jisses.

Varesig du gillar det eller ej sa ar det ett tecken pa att hunden AR mentalt stabil att den hanterade en sa pass pressad och upptriggad situation utan att sla over i "allvar".

Inte att den skadar/inte skadar, utan att den inte blev radd och hogg i radsla.

Det finns manga hundar i sverige, i varlden, som hugger i radsla i pressade situationer. De ar INTE bra hundar.

Detta ar en "bra" hund som INTE slog over i radsla. En radd hund ar j-vligt svar att jobba med, eller att bryta.

Kunnigt agerande hade kunnat stoppa den har handelsen i tid. Okunnigt hade kunnat gora den annu varre an den redan var.

Jo men du var ju rädd för den okunskap som uppvisades från de som var "runt o hjälpte till".

Fast det är ju inte riktigt det det är frågan om. Hund får tag i unges kläder - hund går upp i kamplust - människor börjar gapa, slita och slå på hund - hund släpper och går inte upp i försvar trots allt folk som sliter och en som verkar ge den en smocka på slutet på nosen så den släpper.

Ja, ja, den dagen ditt eventuella 6-åriga barn får en främmande rottis hängandes i kläderna och blir biten av låter det nog inte så.

Nja. Jag har två rottisar och jag har jobbat med andra människors rottisar i flera år, både trevliga och mindre trevliga. I mina ögon är det normalt att en rottis kan triggas igång av ex ett springande barn som skriker. Jag har flera syskonbarn som umgås med mina hundar regelbundet och jag vet att jag trots det behöver vara med och hålla koll på läget.

Även om hundar och barn känner varandra väl och trivs ihop är kombinationen hysteriskt barn + hund (eller ännu värre, flera hundar) inget vidare.

Samtidigt är det självklart synd om pojken och jag förstår den smått hysteriska reaktionen från omgivningen, det säger jag ingenting om. Och självklart skulle hunden aldrig tillåtas bita tag på det sättet. Människan som var ute med hunden hade fruktansvärt dålig koll.

Ja, jag tror att killen ville få bort hunden för att förhindra större skada. Han var antagligen både chockad och rädd.

Jag kan tycka att det var klokt att få bort hunden från situationen för alla inblandade och hundägaren gjorde ju som sagt helt rätt och kontaktade polisen själv.

Fast jag upplever det som att han helt enkelt tar chansen och "smiter" (kanske både chockad och rädd för konsekvenser)... Jag tycker bara att någon borde tagit hans uppgifter. Han hade ju knappast behövt stå kvar intill pojken, någon kunde följt med "personen-med-hunden" bort en bit utom synhåll från pojken och hans anhöriga.

Jo men du var ju rädd för den okunskap som uppvisades från de som var "runt o hjälpte till".

OCH HAN SOM HOLL I SNORET! *klargor*

OKUNSKAPEN.

Kan jag skriva det tydligare?

Det har var en situation som latt hade kunnat undvikas om han som holl i snoret hade battre koll, det hade kunnat brytas Mycket smidigare utan all tillagd stress pa pojken och pa hunden. OM NAGON HADE MER KUNSKAP.

Fast jag upplever det som att han helt enkelt tar chansen och "smiter" (kanske både chockad och rädd för konsekvenser)... Jag tycker bara att någon borde tagit hans uppgifter. Han hade ju knappast behövt stå kvar intill pojken, någon kunde följt med "personen-med-hunden" bort en bit utom synhåll från pojken och hans anhöriga.

Jag kan dock mycket lätt föreställa mig att folk skulle ha gapat och skrikit åt honom om han hade stått kvar med hunden och det hade knappast lugnat ned situationen. Eftersom killen i kopplet dessutom redan hade visat prov på att han inte kunde hantera hunden var det i min bedömning det klokaste han kunde göra att ta hunden därifrån.

Smiter, försöker minimera skadan eller något där emellan. Omöjligt för oss att veta men jag hade nog fasen inte stått kvar om jag hade varit han (jag hade dock ringt polisen själv så fort som möjligt).

Nja. Jag har två rottisar och jag har jobbat med andra människors rottisar i flera år, både trevliga och mindre trevliga. I mina ögon är det normalt att en rottis kan triggas igång av ex ett springande barn som skriker.

Men om det är normalt för en rottis så borde det ju verkligen vara hårda krav på att få äga samt föda upp sådana hundar, alltså är de runt bland folk i stan så är det oundvikligt att barn springer och jag har sett få vuxna som kan hålla i sin rottis eller hund av liknande storlek om de vill iväg.

Även om det räknas som normalt hos hundfolk? så räknas det sannerligen inte som normalt hos andra.

kl
Så svårt är det inte att hindra en hund som satt sig fast i bett, borde de flesta hundägare veta.
Även om man inte har ett breaking stick i fickan så har man oftast ett koppel som man kan strypa hunden med.

Ja, det tycker jag, annars hade det väl varit ganska märkligt av mig att skriva så från första början?

Fast det är ju inte riktigt det det är frågan om. Hund får tag i unges kläder - hund går upp i kamplust - människor börjar gapa, slita och slå på hund - hund släpper och går inte upp i försvar trots allt folk som sliter och en som verkar ge den en smocka på slutet på nosen så den släpper.

Men i mina ögon är detta ändå inte en mentalt stabil hund, och vad tycker du skulle gjorts, ingenting från de runtom?

Och en häst som sparkas ska givetvis också avlivas med omedelbar verkan? :cool:

Hur ofta är man ute i 'stadsparken' med en häst?

Min åsikt i övrigt, om jag tittar på hunden är att den inte är mentalt stabil.
Visst är det massor av 'triggers' i och med det liv som blev, men samtidigt när de väl fått loss barnet, så släpper inte hunden barnet med blicken, den vill tillbaka.
I övrigt tycker jag voffsen ser 'tunn' ut för att vara en Rotta, men det är min personliga åsikt om det hela. Och faktum är, hade det varit min hund, ja då hade jag åkt och avlivat den in pronto, sen må det ha varit mitt fel som ägare att det blivit så, men jag hade aldrig kunnat lita på den och dess styrka efter en sån här grej.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka