6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Och en häst som sparkas ska givetvis också avlivas med omedelbar verkan? :cool:

Okej, det är ju lite jobbigt att inte riktigt få klarhet. Men det kommer förhoppningsvis fram sen kanske.

Och en häst som sparkas ska givetvis också avlivas med omedelbar verkan? :cool:

Eller bits för den delen. Intressant är det att inte ens hundmänniskor är medvetna om vad hundar är för djur och avlas på för egenskaper.

Kom att tänka på en grej som schäfern gjorde när han var runt året som jag hade förträngt lite. Han kunde när han hade överskottsenergi och var uttråkad försöka busa upp mig, vilket inte såg vackert ut. En stor schäferhane på 67 cm i mkh som står på bakbenen och drar och tuggar på matte (nöps faktiskt rätt hårt) samt skäller och hoppar runt :angel: Det hände nog bara 2-3 gånger, men en gång hände det vid en busshållplats vid sjukhuset och jag fick förklara för de som stod bredvid att han bara var en busig unghund med överskottsenergi (hade vilat pga panosteit, vilket ger en hund som är liiiite taggad när smärtan avtar pga medicinen) så de inte skulle bli rädda :D:o:angel:

Men ja, jag kanske skulle ringt jägaren direkt så de hade kommit och skjutit min aggressiva hund där och då...

*kl*

jag far valdigt manga "Eh VA?!" moments i den har traden...

enligt logiken att en hund som kan triggas av att springande, eller att alla hundar som bitits ska tas bort.

Min schafer har bitit mig, som valp, nar han var radd och forsokte komma undan en frammande storre hund. Skulle jag da hala min unga valpis till veterinaren for att ta bort honom? Han kampar med trojarmar ocksa... for att inte tala om gangen da han som 6 manaders valp stoppade en framling fran att ga till huset.

Min jrt har nypit mig vid lek, ska jag ta bort henne ocksa?

Min boskapshund har bitit mig, kampat med trojarmar och som valp vid flera tillfallen greppat tag i mina byxben. Solklart fal av avlivning?

Kais, schafern, ar otroligt forsiktig med barn och valpar (3arig okastrerad hanhund - inte uppvuxen runt barn regelbundet).

JRTn leker distanslekar med barn och kan da och da komma fram for att ge forsiktiga pussar.

Boskapshunden kan en 1aring SITTA pa och dricka sin nappflaska... for att inte tala om gatraningen de hade har i vardagsrummet da lillpojken greppade hundens halsband for stod och sen gick de runt, runt tillsammans. Rocket var hur forsiktig som helst. Och han ar inte heller uppvuxen med barn i huset.

"Hundar ogillar barn", min rescue -alskar- barn. Frammande som kanda barn. Vuxna daremot gore sig icke besvar.

"Gamle" schafer kampade mycket och garna, mina fingrar blodde maaaanga ganger. Han kampade ocksa, som valp, med trojarmar. Men en liten 10 manaders bebis kunde sla honom i huvudet med en kanga utan att han rorde sig.

det kommer utredas och hela konkarongen och det ar jattesynd att pojken blev radd, hoppas verkligen att det inte satter sig i men for livet.

Men att tycka att det ar ett "solklart fall" for avlivning tycker jag ar sorgligt.

Sen vill jag tillagga... att...

jag ar djupt forvanad over att hunden accepterade att ha en framlings armar runt halsen och att bli upphallen pa det sattet utan att visa nagon form av aggressivitet whatsoever.

Jag ser verkligen inte aggressivitet i den hunden ALLS, j-vligt felriktad lek, och en.. valdigt accepterande attityd om framlingar. Igen, synd om pojken, javisst... men jag tror inte alls att hunden ar en "dalig hund" baserad pa den videon.

jag ar djupt forvanad over att hunden accepterade att ha en framlings armar runt halsen och att bli upphallen pa det sattet utan att visa nagon form av aggressivitet whatsoever.

Jag ser verkligen inte aggressivitet i den hunden ALLS, j-vligt felriktad lek, och en.. valdigt accepterande attityd om framlingar. Igen, synd om pojken, javisst... men jag tror inte alls att hunden ar en "dalig hund" baserad pa den videon.

Plus ett!

Och jag vill tillägga att hundens beteende inte är okej, såklart, men ändå inte förvånande med tanke på de drifter som finns i hunden!

sjalvklart ar det inte okey... men forstaeligt. Det ar ju, som du sager, drifter som finns I hunden.

Personligen tycker jag det ar en valdigt imponerande hund... jag hade garna traffat den hunden i traning! heck, jag vill veta vad han har for stam och hur gammal han ar...

*KL*
Förvånar mig dock varför så många filmar istället för att göra något.

Det står flera personer och drar i pojken och hunden, vad skulle en till ha dragit i för att få hunden att släppa?

Sedan är det ju så att många backar när en stor hund alá Rottweiler går på sådär som i filmen, speciellt om man inte är så pass hundvan att man kan läsa hunden det minsta. Jag har full förståelse för att kringvarande människor inte vågar ingripa faktiskt och för en ovan kan det lätt tolkas som hunden var rejält aggressiv och gick till attack.

Jag har läst hela tråden och jag blir riktigt arg när jag ser vad vissa av er vuxna personer skriver i era inlägg.
Oavsett barnets ålder eller kompetens att ens kunna försvara sig själv är det helt absurdt att en hund som denna skulle få en chans och bli omplacerad. Helt vanvettigt....en hund ska inte betee sig så här under vilka omständigheter som helst. Med tanke på det samhälle vi lever idag så är det inte meningen att det ska ens förekomma sådana här situationer. ALDRIG ALDRIG!!!
Barn är barn. Och visst hund är hund. Men har en hund bitit en gång, även om det är i byxor, jackor, andra djur.....you name it...det är ett beteende som inte är acceptabelt och ska därför avlivas bums.
Skulle min hund ha gjort så då är det avlivning som gäller för jag kan inte ha en hund jag inte litar på....MARK MY WORDS!!!!

Att ta ansvar är inte att gå och avliva hunden och sedan skaffa en ny. Att ta ansvar är att försöka ta reda på vad som har hänt och varför. Att låta kunniga människor få utvärdera hunden och sedan bedöma vilken åtgärd som är lämplig. Du lär dig som hundägare ingenting av att gå och avliva hunden. Av det jag ser i filmen så uppvisar inte hunden ett aggressivt beteende. Ursäktar det attacken? Absolut inte. Den som har ansvar för hunden har alltid ansvar för vad hunden gör, men att avliva hunden åtgärdar inte hundägarproblemet.

Håller med. Förutom att jag inte är förvånad över att den accepterar en främmande människa runt halsen.

Hunden är så taggad på barnet och vill tillbaka dit att den knappast märker av vem som håller den och var. Den stretar ju och vill tillbaka när mannen släpar bort den i kopplet. Hade han släppt är jag säker på att den snabbt varit på igen.

vad jag menade, for att klargora, ar att jag ar imponerad att hunden inte slog over till riktig skarpa i den situationen med allt triggande, knuffande, slitande.

Visst ar hunden taggad, men den stannar i lek sa vitt jag kan utlasa vilket ar det som imponerar mig.

Vad jag blir ledsen over, och bekymrad over, ar att det inte ser ut som om Nagon tanker till tillrackligt for att faktiskt -bryta-.. alltsa, missforsta mig ratt, var ar det lugna, tydliga "NEJ - LOSS"? Utan det blir liksom "Yeehaaw, alla hoppar pa hunden och drar och sliter och skriker och viftar och sliter"... bara en massa triggers och excitement, inget "avbryt".

jag vet, alla ar inte hundvana, alla ar inte vana vid brukshundar, alla kan inte lasa hundar osv... Men det gor mig fortfarande bekymrad.

Absolut, många (även hundägare) har skrivit ut sin raseri över den aggressiva hunden över hela internet, vilket jag tycker är helt åt helvete... Dom har aldrig sett en arg hund bita. Som Bewan också var inne på, att hunden inte slog över i aggression eller försvarslust när massor av främlingar grep tag om den visar bara på hur bra mentalt denna hunden är.

I min värld behövs ingen utredning huruvida hunden ska leva eller inte. Filmen visar tydligt att det var den sociala kamplusten som tog överhanden, inget annat.

Min malle har en gång grabbat tag om min brorsons jacka när han hade den öppen och sprang förbi, ett stycke flaxande tyg gick inte att motstå så reptilhjärnan skrek "ta det!!!". Jag var beredd och han släppte direkt när jag sa loss och har aldrig gjort om det. Som tur var så blev älskade lilla Theodor (brorsonen) mest förvånad. Inget skrik, inga tårar. Han och XO är underbara ihop, men får aldrig leka utan uppsikt, just på grund av den enorma sociala kamplusten han besitter.

Men, såklart förstår jag att den stackars pojken blev livrädd och jag hoppas verkligen att hans föräldrar kan hjälpa honom att komma över detta trauma så att han slipper vara hundrädd resten av sitt liv. Vilket hemskt öde med tanke på hur många hundar det finns i vårt samhälle.

KL

Nu har jag inte läst hela tråden... men är jag den enda som undrar varför ingen stoppar hundägaren från att lämna platsen? :eek:

Jag tror inte att dom vågade gå fram. Personen som höll hunden om halsen släppte och sprang därifrån. Likaså alla andra bara skingrades.

Oj om alla resonerade som du så är det många många hundar som skulle avlivats. Friska sunda hundar som fungerar alldeles utmärkt i samhället. Att en hund biter i en ärm eller byxben gör den inte farlig och betyder inte att det är något den skulle göra igen.

Ja, ja, den dagen ditt eventuella 6-åriga barn får en främmande rottis hängandes i kläderna och blir biten av låter det nog inte så.

Som jag ser det var det bara tur och hjälpsamma människor runtomkring som gjorde att det slutatde så väl som det ändå gjorde.

En fruktansvärd händelse.

*kl*

Tack för en av de mest klarsynta diskussioner kring den här händelsen. Jag har följt diskussionen i ett antal forum, och kan inte mer än gilla buke för vad ni gör det till!

det var inte hundagaren... *ar hemsk och korrigerar information* :)

folk tanker inte, de var nog alla "hoga" pa adrenalin. Folk i en adrenalinrush tanker inte.

Jag kan bara hålla med! Hundsverige skrämde mig rejält idag... Tack och lov för klarsynta Bukare! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka