6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Kl.

Fy satan, det gör verkligen ont i hela kroppen att höra hur rädd pojken är!

Apropå det sista inlägget. Vad händer om det inte var ägaren som hade hunden? Hur fungerar ägaransvaret där, någon som vet det?

Ägaren har alltid ansvar för sin hund, MEN kan i gengäld om någon passat hunden då olyckan skedde kräva ersättning av denne.

Jag har tyvärr ingen källa att länka till just nu, men jag vet att vi har haft en tråd i ämnet uppe förut där det länkades till källor som förklarade att du som passar hunden kan bli ersättningsskyldig om den gör något under ditt vakande öga.

Stackars lille kille :(

Men jag läste också att ägarinnan ringt upp polisen själv , det var inte hon som hade hand om hunden då det skedde

Ägaren har alltid ansvar för sin hund, MEN kan i gengäld om någon passat hunden då olyckan skedde kräva ersättning av denne.

Jag har tyvärr ingen källa att länka till just nu, men jag vet att vi har haft en tråd i ämnet uppe förut där det länkades till källor som förklarade att du som passar hunden kan bli ersättningsskyldig om den gör något under ditt vakande öga.

Hm, ja nu när du säger det har jag också ett minne av en sådan tråd.

Gud vad HEMSKT! Hoppas barnet inte får några fysiska eller psykiska men. Jag tycker även hemskt synd om ägarinnan!

Alla har ju fullt upp att leta efter sina smartphones och filma, de har väl inte tid att hjälpa till förstår du väl? :grin: (obs ironi)

"Men vi har fått god hjälp av allmänheten som har inkommit med flera filmer som analyseras."

Kan väl inte tycka att hunden såg så himla aggressiv ut, även om det givetvis är väldigt synd om den lille killen att bli attackerad och få byxorna avdragna mitt i brunnsparken vid allt folk.

Om det är en renrasig rottis är den nog inte så himla gammal av dömma dens utseende...

"Jag tänkte att nu måste polisen komma och skjuta hunden, säger ögonvittnet Kristoffer."

Och vad hade vi läst i media om polisen hade skjutit hunden...

Jag tänkte det samma, med tanke på allt skriveri i media om poliser som dödar hundar så vågar de kanske inte ta tag i det. Dock hade nog inte denna hund heller ha behövts skjutas utan en smäll hade nog räckt för att få den att släppa. Sedan ska ju hunden naturligtvis omhändertas och kanske avlivas. Jag tycker hur som helst att det är hemskt! Gör ont i hela kroppen när jag ser på filmen!

Den är knappast aggressiv. Hade den varit det hade pojken inte mått så bra fysiskt som han verkar göra. Det är förmodligen inget fel på hunden, den är säkert bara i fel händer och har ett stort mått social kamp och lider av understimulans. Min hund hade också börjat kunna kampa med någons byxben om hon inte lärt sig att det var fel och var understimulerad.

*KL*

Jag har ingen aning om vem ägarinnan är eller hur hon är som person heller för den delen, men när man läser allt folk säger om henne på till exempel Flashback kan det nog inte kännas så kul att vara henne just nu...

Förvånar mig dock varför så många filmar istället för att göra något.

Nej den kanske inte är aggressiv, men den kommer garanterat att bli det om ingenting görs nu. Jag skulle faktiskt aldrig acceptera att min hund kampade med någons byxben och inte släppte. Jag kan se att hunden är ung och håller med dig om att den förmodligen är understimulerad men det där har gått till överdrift.

Detta är ett fullkomligt vidrigt klipp, men jag ber er trots det titta på klippet, kanske känner ni igen hundägaren? Efter att de tillslut lyckats slita på rottweilern (kanske en oreggad?) som bitit sig fast i pojken lämnar ägaren och hunden platsen utan att se hur det är med pojken eller lämna sina uppgifter.

Jag hoppas hoppas hoppas att pojken kan återhämta sig psykiskt eftre detta :cry:

Om klippet sprida så borde någon känna igen ägaren, en man i 30-års åldern...
Polisen var inte det minsta intresserad, förän det började visas i media och spridas på Facebook. Förjävligt! :mad:

6-årig pojke attakeras av hund Göteborg Brunnsparken

Men VA FAN!!!

Stackars lilla pojke :cry:

Jävla hundägare.. Är så upprörd att jag vet inte vad jag skall skriva :mad:

Du kanske skall läsa hela tråden? Hundägaren kontaktade själv polisen när hon fick reda på vad som hänt.

Nej det är väl inte alls säkert att den blir det? Hunden reagerar uppenbarligen med social kamp och inte aggressivitet = mer lätthanterligt. Förstår inte varifrån du får att hunden kommer bli aggressiv? Klart att det inte är okej att hunden kampar med någons byxben, inte för fem öre, det har helt klart gått till överdrift, det håller jag med om. Däremot kan jag se varför hunden reagerade som den gjorde, i och med Rottisens grundläggande egenskaper.

Nej den kanske inte är aggressiv, men den kommer garanterat att bli det om ingenting görs nu.

Jag håller faktiskt inte med. En rottis (eller annan ras också för den delen) med en rejäl portion kamplust och dålig lydnad måste inte alls vara- eller vara på väg att bli- aggressiv för att hugga tag i ett byxben. Att pojken skriker och sprattlar samtidigt som det är en allmänt upphetsad stämning runtomkring bidrar säkert till att hunden blir taggad och går igång ordentligt när den väl bitit.

I mina ögon ser hunden inte arg/rädd ut utan bara upphetsad. (vilket kan vara nog så illa.)

Självklart är det dock att en hund inte ska få bita men jag menar mest att med en annan person (ägaren ex) i andra änden av kopplet behöver händelsen inte alls upprepas.

Ok ni missförstod mig. Jag menar absolut inte att den garanterat kommer att bli aggressiv. Det var klantigt skrivet. Jag menar att om den får fortsätta på det viset som den har fått göra och ägarna skiter i att aktivera den på rätt sätt kan den mycket väl bli det.
Det var därför jag skrev att den inte borde skjutas utan omhändertas, där får den förhoppningsvis någon som kan ta hand om den på rätt sätt. Visar det sig att hunden är aggressiv på något sätt bör den avlivas.
Jag blir dock sjukt upprörd när barn blir drabbade och hade det varit min unge så hade jag i stundens hetta gett den där hunden på nöten.

Varför ska hunden avlivas för? Räcker säkert att den antingen omplaceras, kanske inte alls är sån när ägarinnan har hand om hunden. Såg nu att du förklarat bättre vad du menade! :)

*kl*

Tycker också att hunden ser upphetsad ut, och inte aggressiv. Sen minskar väl inte kamplusten direkt när några drar i ungen och dom andra drar i hunden, borde väl snarare trigga igång den ännu mer.

Sen är det någon som vet vad som hände innan? Alltså vad hunden gjorde precis innan och framförallt vad barnet gjorde? Skulle vara intressant att veta.

Synd om alla inblandade i alla fall och hoppas att barnet återhämtar sig fysiskt och psykiskt. Tycker synd om ägarinnan med men bra att hon själv tog kontakt med polisen.

Senast ändrad:

Det stod väl att han hade lindriga skador, och hade varit på sjukhuset. I sydsvenskan ska det tydligen ha stått något om att skadorna var allvarliga men inte livshotande, och på GP och i expressen var det väl tror jag, så står det att skadorna som sagt är lindriga.

Av det lilla man kan se på filmen ser det ju ut som hunden endast fått tag på byxorna, men man vet ju inte om hunden fick tag i huden innan och oavsett lär han väl kunnat få skrapsår el. liknande efter att ha blivit runtsläpad på marken.

Fast jag tror nog inte att hela attacken blivit filmad och det spelar väl ingen roll barnet var ju vettskrämd och det spelar ju ingen roll om han fick allvarliga skador eller inte

Men nu skriver du ju igen att hunden kan bli aggressiv om den inte får aktivering? "Jag menar absolut inte att den garanterat kommer att bli aggressiv. Det var klantigt skrivet. Jag menar att om den får fortsätta på det viset som den har fått göra och ägarna skiter i att aktivera den på rätt sätt kan den mycket väl bli det.".

En understimulerad hund hittar på egna saker, en Rottis med stor portion kamplust och/eller vakt börjar antagligen göra utfall eller vakta febrilt, eller kampa med mattes jacka/koppel osv osv. Det är inget märkligt! Denna händelse hade kunnat hända med min hund om hon inte varit hos mig (dvs. väluppfostrad och stimulerad), jag hade inte blivit ett dugg förvånad. Ett barn som springer = jakt, en jacka som fladdrar = kamp. perfekt skulle hon tycka! Hon skiter väl i om det är en kamptrasa eller ett byxben hon drar i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka