6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Du kanske skall läsa hela tråden? Hundägaren kontaktade själv polisen när hon fick reda på vad som hänt.

Eh???

Var detta inlägg till mig??

Eller jag kanske skulle ha skrivit jävla hundförare istället :cool:

Och ja jag tycker att ägaren brister i sitt ansvar när hon släpper ut den med en som uppenbarligen inte klarar av den

Senast ändrad:

Självklart är det dock att en hund inte ska få bita men jag menar mest att med en annan person (ägaren ex) i andra änden av kopplet behöver händelsen inte alls upprepas.

Håller med här, hundar kan beté sig väldigt olika beroende på vem som håller i andra änden av snöret.

Som ett exempel när min pappa rastade min schäfer en gång när han var yngre för att jag var borta. När jag kom hem berättade pappa att han hade försökt jaga bilarna som kört förbi. Fan tänkte jag, det har han aldrig gjort innan och det hoppas jag inte att han fortsätter med. Det gjorde han inte. Han kan gå lös utan en tillstymelse till det (och även i koppel förstås) precis som han även gjorde innan den händelsen. Så ja, vem som håller i snöret tror jag gör jätteskillnad.

Att klandra ägaren utan någon vetskap om denna tycker jag är rätt elakt för den delen, hon (?) känner sig nog rätt illa till mods ändå. Att säga att hon är olämplig som hundägare för att hunden gick igång i kamp (om det nu är det) när någon annan hade hand om hunden är ju inte något man kan säga, tycker jag.

Texten är delvis kl *

Eh???

Var detta inlägg till mig??

Eller jag kanske skulle ha skrivit jävla hundförare istället :cool:

Och ja jag tycker att ägaren brister i sitt ansvar när hon släpper ut den med en som uppenbarligen inte klarar av den

Fast det är inte säkert att hunden har visat sådana tendenser med ägaren alls. Läs mitt inlägg om när min pappa rastade min hund.

Håller med här, hundar kan beté sig väldigt olika beroende på vem som håller i andra änden av snöret.

Som ett exempel när min pappa rastade min schäfer en gång när han var yngre för att jag var borta. När jag kom hem berättade pappa att han hade försökt jaga bilarna som kört förbi. Fan tänkte jag, det har han aldrig gjort innan och det hoppas jag inte att han fortsätter med. Det gjorde han inte. Han kan gå lös utan en tillstymelse till det (och även i koppel förstås) precis som han även gjorde innan den händelsen. Så ja, vem som håller i snöret tror jag gör jätteskillnad.

Att klandra ägaren utan någon vetskap om denna tycker jag är rätt elakt för den delen, hon (?) känner sig nog rätt illa till mods ändå. Att säga att hon är olämplig som hundägare för att hunden gick igång i kamp (om det nu är det) när någon annan hade hand om hunden är ju inte något man kan säga, tycker jag.

Texten är delvis kl *

Men är man verkligen ansvarsfull om man låter "vem som helst" gå ut med hunden på stan där det rör sig många människor.

Han hade ju uppenbarligen inte kontroll på hunden och hade han haft det så hade den inte gett sig på ett litet barn på 6år

Fast det är inte säkert att hunden har visat sådana tendenser med ägaren alls. Läs mitt inlägg om när min pappa rastade min hund.

Av filmen att döma tycker jag att han ser väldigt osäker ut och en annan person var det som tog tag i hunden och fick den att släppa pojken.

Nej jag tycker inte att det är ok att hundar gör så här.

Vi har ju faktiskt ingen aning om vem den här killen är och vad han har för relation till ägaren, det kanske inte är "till vem som helst" utan en bror, son, sambo eller vad som helst. Hunden i fråga kanske aldrig gjort liknande tidigare.
Tycker inte man ska döma när man inte vet hela sanningen.
Och är det nån skillnad att det är en liten unge? Byxben som byxben.. Och som sagt, vet vi ens vad som utlöste allt? Alltså vad som hände innan filmen?

Vi har ju faktiskt ingen aning om vem den här killen är och vad han har för relation till ägaren, det kanske inte är "till vem som helst" utan en bror, son, sambo eller vad som helst. Hunden i fråga kanske aldrig gjort liknande tidigare.
Tycker inte man ska döma när man inte vet hela sanningen.
Och är det nån skillnad att det är en liten unge? Byxben som byxben.. Och som sagt, vet vi ens vad som utlöste allt? Alltså vad som hände innan filmen?

Jag tycker att det gör skillnad om det är ett litet barn ja.

En liten 6åring kan inte försvara sig så som en vuxen, men oavsett så anser jag att en hund man går med i stan inte skall attackera någon och om den är outbildad så kanske man skall hålla sig till platser där den inte har möjlighet att attackera barn (eller vuxna)

Men tror fortfarande inte hunden ser någon skillnad i om det är ett barn eller vuxen. Och som sagt, hunden kanske aldrig betett sig på detta sätt tidigare? Är ju ganska mkt som vi inte vet om situationen så jag tycker inte att man ska anklaga någon när man inte vet mer.

Men tror fortfarande inte hunden ser någon skillnad i om det är ett barn eller vuxen. Och som sagt, hunden kanske aldrig betett sig på detta sätt tidigare? Är ju ganska mkt som vi inte vet om situationen så jag tycker inte att man ska anklaga någon när man inte vet mer.

Många hundar ogillar barn rent generellt och det var väl inte riktigt det jag menade utan jag menade att ett barn är betydligt mer försvarslös än en vuxen

Det är trots allt alltid ägaren som är ansvarig och jag hade tyckt att det var oerhört obehagligt och jag hade nog testat om hunden är lämplig alt om den inte är det faktiskt tagit bort den

Tycker inte att det finns något som kan försvara när det händer något liknande som detta

Ok ni missförstod mig. Jag menar absolut inte att den garanterat kommer att bli aggressiv. Det var klantigt skrivet. Jag menar att om den får fortsätta på det viset som den har fått göra och ägarna skiter i att aktivera den på rätt sätt kan den mycket väl bli det.
Det var därför jag skrev att den inte borde skjutas utan omhändertas, där får den förhoppningsvis någon som kan ta hand om den på rätt sätt. Visar det sig att hunden är aggressiv på något sätt bör den avlivas.
Jag blir dock sjukt upprörd när barn blir drabbade och hade det varit min unge så hade jag i stundens hetta gett den där hunden på nöten.

Fast hur ägarinnan aktiverar hunden vet vi ju inget om. Hunden var inte med sin ägare utan det där var en kompis till hundens ägare. Bara för att en hund är under kontroll och lydig tillsammans med ägaren betyder det inte att den är likadant bland andra människor när ägaren inte är med. Misstaget hundägaren gjorde var att låta någon annan ta ansvar för hunden. Hundens ägare lär tänka sig för både en och två gånger innan hon låter kompisar låna hunden.

Jag tycker heller inte att hunden ser så aggressiv ut som någon skrev, hunden hade nog jäkligt kul och var rejält uppstissad i kamp. Men det ändrar inte det faktum att det aldrig borde ha fått hända. Om man sedan utgår ifrån att mannen gick därifrån i chock så kan man ju undra varför det dröjde till nästa dag innan ägaren ringde in, kanske vågade hundvakten inte säga något.

Vem är det förresten som åker dit för vållande av kroppskada, om personen döms, ägaren eller hundvakten?

Men om man har en aktiv hund som behöver aktiveras så är det upp till ägaren att se till att det sköts. Du har hakat upp dig på det där med aggressiv hund tycker jag. Jag har inte skrivit någonting om ägaren heller eftersom det inte var hon som höll i kopplet.
Jag ser också att det är en unghund men jag tycker inte att beteendet är acceptabelt oavsett. Därmed inte sagt att hunden ska avlivas. Jag har visserligen ingen rottweiler men jag känner att det är lite konstigt att det där skulle vara ett helt normalt beteende. Men jag ska inte tjafsa mer om det nu.

Jag har läst hela tråden och jag blir riktigt arg när jag ser vad vissa av er vuxna personer skriver i era inlägg.
Oavsett barnets ålder eller kompetens att ens kunna försvara sig själv är det helt absurdt att en hund som denna skulle få en chans och bli omplacerad. Helt vanvettigt....en hund ska inte betee sig så här under vilka omständigheter som helst. Med tanke på det samhälle vi lever idag så är det inte meningen att det ska ens förekomma sådana här situationer. ALDRIG ALDRIG!!!
Barn är barn. Och visst hund är hund. Men har en hund bitit en gång, även om det är i byxor, jackor, andra djur.....you name it...det är ett beteende som inte är acceptabelt och ska därför avlivas bums.
Skulle min hund ha gjort så då är det avlivning som gäller för jag kan inte ha en hund jag inte litar på....MARK MY WORDS!!!!

Ja den haltar rejält. Någon sparkade väl till den ordentligt.

Förhoppningsvis så kanske ägaren har bättre koll efter att detta hänt och hon kanske inte lånar ut hunden (dock svårt att veta innan om hunden aldrig gjort på detta vis tidigare).

Försvara och försvara, visst det är inte kul när en hund "attackerar" en människa men i detta fallet verkar ju hunden inte ens aggressiv, utan den kanske bara är understimulerad. Dessutom så tror ju jag att alla människor som drog i unge/hund förvärrade alltihop och triggade hunden ännu mer än den var innan.

Svårt att förklara i text exakt hur jag menar. :/

Jag har läst hela tråden och jag blir riktigt arg när jag ser vad vissa av er vuxna personer skriver i era inlägg.
Oavsett barnets ålder eller kompetens att ens kunna försvara sig själv är det helt absurdt att en hund som denna skulle få en chans och bli omplacerad. Helt vanvettigt....en hund ska inte betee sig så här under vilka omständigheter som helst. Med tanke på det samhälle vi lever idag så är det inte meningen att det ska ens förekomma sådana här situationer. ALDRIG ALDRIG!!!
Barn är barn. Och visst hund är hund. Men har en hund bitit en gång, även om det är i byxor, jackor, andra djur.....you name it...det är ett beteende som inte är acceptabelt och ska därför avlivas bums.
Skulle min hund ha gjort så då är det avlivning som gäller för jag kan inte ha en hund jag inte litar på....MARK MY WORDS!!!!

Fast nu skämtar du väl?
Vet du vad rottweiler är för hund?

Många brukshundar avlas på stora drifter, drifter som kan betyda att hunden suger tag i ett fladdrande tygbit eller jagar efter saker som rör sig. Det är då ägarens uppgift att styra dessa drifter rätt men görs inte det eller hunden förs av en annan person så kanske hunden gör något olämpligt.

Som sagt, min schäfer tyckte visst det var roligt att jaga bilar när min pappa gick med honom. Men det intresset har han inte visat med mig.

Enligt ditt resonemang skulle min lilla hund på 30 cm tagits ihjäl i somras, han tog då ihjäl en kaninunge som smet ut ifrån stallet. Det kallas jaktlust och jag blir lika trött varje gång folk blandar ihop totalt helt olika saker.

Vad har du för hund?

Är det någon som vet hur det började?

Unge som springer förbi? Snublar på hunden? Står stilla? Går hunden upp i hot eller leker den? Jag får erkänna att jag tycker det ser ut som att hunden går upp i kamp men tycker det är svårt att utläsa av klippet då man inte heller ser hur det börjar.

Men har en hund bitit en gång, även om det är i byxor, jackor, andra djur.....you name it...det är ett beteende som inte är acceptabelt och ska därför avlivas bums.

Oj om alla resonerade som du så är det många många hundar som skulle avlivats. Friska sunda hundar som fungerar alldeles utmärkt i samhället. Att en hund biter i en ärm eller byxben gör den inte farlig och betyder inte att det är något den skulle göra igen. Jag har jobbat med många hundar som gladeligen hade bitit andra hundar om de kom åt men som samtidigt var finfina familjehundar, gudasnälla mot barn etc. Har också jobbat med många hundar (och har f.ö två själv) som glatt biter i en arm eller ben vid lek men inte alls stör allmänheten för det.

Hundar som biter andra djur...ja jag kan räkna upp väldigt många hundar som lätt skulle döda ett litet djur och aldrig någonsin visa aggressivitet mot människa för det.

I mina ögon är det mer skrämmande med människor som så lätt delar ut dödsdomar mot andra levande individer.

Nu hoppas jag att polisen testar och utvärderar hunden. De har (förhoppningvis) kompetensen att avgöra huruvida detta är en farlig hund eller om det är en ägare som behöver ta mer ansvar, om den behöver omplaceras eller vad de nu kommer fram till. Men baserat på den här händelsen tycker jag att det är svårt att uttla sig om avlivning är enda alternativet. Om hundar skulle avlivas för att de biter och kampar i kläder så skulle jag inte ha mina hundar. En av mina hundar har slitit sönder min jacka när han blev blockerad och vi hamnade i en lång brottsningsmatch innan jag tillslut lyckades ta mig upp från marken och släpa med mig hunden. Min hund är ingen farlig hund, då var han en stressad unghund osm vi nyligen tagit som omplacering. Idag är han en av de tryggaste hundar jag vet. Mycket kan bli bättre med motion, aktivering och en ägare som tänker sig för. Men är det en ostabil hund med dåligt psyke så är det en annan sak, men det är Polisen sak att avgöra genom sina tester. Samma sak med hundar som omriktar beteende, ska man avliva alla som rivit sönder kläder när träning skulle kunna susen? Mycket som hundar orsakar beror på förarfel...

Med ditt resonemang hade varenda hund jag hade ägt varit död, eftersom de större (briard+stövare) gärna tog och kampade med hand eller jackärm (gick snabbt att lära in att det endast fick göras på en jacka. Ingen av hundarna har gjort detta på någon som inte själv har bjudit in till lek).
Den lilla kan nästan bara leka genom att lekbita på händerna, antagligen efter tråkiga tidiga upplevelser. Detta kan han göra mot min son på 8 månader, men det är så försiktigt försiktigt att det mest går ut på att han öppnar munnen. Sonen och hunden är förövrigt bästa vänner och att hunden "biter" honom är skitkul tycker sonen som älskar att gräva i munnar. Självklart är jag med när de lekar!

Så jag hade haft fyra avlivade hundar, bara för att de har/hade leklust som de flesta andra hundar.

På nyheterna nyss så sas det att pojken satt på en bänk o väntade på buss/spårvagn, tidigare har det skrivits i pressen att hunden hoppade på pojken bakifrån, vad som är sant vet jag inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka