6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

Sv: 6-årig pojke attakerad av rottweiler, ägaren lämnar platsen

KL

Jag har skummat igenom den här långa tråden, inte läst precis allt ordagrant alltså. Däremot har jag tittat på filmen ett antal gånger och mina reflektioner är följande;

Jag ser ingen aggressivitet i denna hund (utifrån det som visas på filmen), jag ser istället en hund med hyfsat rejäl kamplust som svarar upp på barnets rörelser, skrik och på de personer runtomkring som drar i både hund och barn. Det blir en social kamp med mycket närkontakt, vilket rottisar brukar svara väldigt bra på i träning. Jag ser också förstås det skräckslagna barnet och förstår att de närvarande handlade utifrån den situation de blivit inkastade i, i viss panik m a o.

Jag har själv erfarenhet av rottisar och schäfrar samt har tränat en hel del skydd och arbetat med tjänstehund. Hundar med mycket drifter kräver träning, mycket kontroll och en ägare/koppelförare med kunskap nog att vara förutseende i alla lägen. Ha hunden vid sidan, se till att snäppa upp kontrollen vid tajta möten och be om avstånd från mötande personer om hunden är under utbildning = d v s fortfarande kan reagera "olämpligt" vid möten. Det är väldigt mycket att tänka på. Jag har själv haft och har hund som jag definitivt inte skulle låta vem som helst gå ut med på stan.

Och till sist, om man trots träning ändå inte är säker på hundens reaktioner i trängda lägen ja då finns det tråkiga alternativet munkorg på hunden. Jag är ingen vän av munkorg i vardagen men om man har tränat och provat allt annat så kan det vara en lösning (förhoppningsvis tillfällig) för att hunden ska vara "hanterbar" i trängda lägen.

Mitt hjärta blöder för den här rottisen, och för pojken som säkerligen är skrämd för lång tid framöver.

Men om det är normalt för en rottis så borde det ju verkligen vara hårda krav på att få äga samt föda upp sådana hundar, alltså är de runt bland folk i stan så är det oundvikligt att barn springer och jag har sett få vuxna som kan hålla i sin rottis eller hund av liknande storlek om de vill iväg.

Även om det räknas som normalt hos hundfolk? så räknas det sannerligen inte som normalt hos andra.

Håller med dig om att ingen av bruksraserna eller överhuvudtaget större hundarna borde folk få lov att skaffa utan någon typ av licens/hundkörkort.
Alla de större hundarna går utan problem att använda som vapen om man vill lära dom det, ändå är det något som är var mans rättighet att skaffa, så jag kan undra varför folk får ha en hund med ett hutlöst tryck i käkarna medan det är förbjudet med många softairguns och liknande som jag mycket hellre hade tagit ett skott av än att bli hundbiten "på riktigt".

Jag älskar själv rottisarna för vad dom är men jag är också medveten om att jag inte har en ren knähund, även om det är det han oftast uppför sig som, och får hantera honom därefter, och får även tänka ett steg längre.
Han släpps tex inte bland lekande barn för han kan inte hantera det, utan går upp för mycket i varv och leker då för hårdhänt för att ett barn ska kunna eller behöva hantera det, däremot får dom jätte gärna stå och kasta boll till honom för det är inga problem för honom att hantera på ett bra sätt.
Så det handlar till stor del om insikt hos hundägaren/föraren, för att undvika att ens hund blir ett problem för någon annan.

/Camilla

vad jag menade, for att klargora, ar att jag ar imponerad att hunden inte slog over till riktig skarpa i den situationen med allt triggande, knuffande, slitande.

Visst ar hunden taggad, men den stannar i lek sa vitt jag kan utlasa vilket ar det som imponerar mig.

Vad jag blir ledsen over, och bekymrad over, ar att det inte ser ut som om Nagon tanker till tillrackligt for att faktiskt -bryta-.. alltsa, missforsta mig ratt, var ar det lugna, tydliga "NEJ - LOSS"? Utan det blir liksom "Yeehaaw, alla hoppar pa hunden och drar och sliter och skriker och viftar och sliter"... bara en massa triggers och excitement, inget "avbryt".

jag vet, alla ar inte hundvana, alla ar inte vana vid brukshundar, alla kan inte lasa hundar osv... Men det gor mig fortfarande bekymrad.

Men herregud vilken inställning!!

Menar du på fullt allvar att hunden skall uppfostras när den hänger i ett litet barn. Prio ett är att få bort den omedelbart och då går det inte att stå och skrika loss :crazy:

Vet du inte att små barn och hundkäftar inte är en bra kombination!!

Men allvarligt skall man vistas ute på stan i närheten av barn med den typen av hund om detta är ett ok beteende??

Jag blir mörkrädd av ert försvar av hunden :eek:

Absolut inte. Men min motfråga blir ju då, är det hunden eller människan som placerat hunden bland folk på stan?

Hur menar du? Kommer barnets trauma försvinna om hunden avlivas? Ska hunden avlivas, inte för att den bedöms spm farlig, utan för att barnet ska må bättre?

Ingenting blir bättre av att normala och friska hundar avlivas. Om denna hund är det lämnar jag till polisens experter att bedöma.

Så hundkörkort tycker verkar som en toppen idè då kanske vi fått bort en del av alla dessa hundägare som inte inser vad dom har i kopplet.

/Camilla

Lite OT nu.. Jag håller med om hundkörkort, men så tänkte jag närmare på det häromdagen.. Är det ens praktiskt möjligt att införa det? Alltså..vad exakt skulle det innebära? Skulle då bara hundägaren få hålla i/hantera hunden (plus andra med "körkortet"? Skulle man kunna ha vilken hundvakt som helst åt hunden eller måste även denne ha körkort? Om man skaffar hund i familjen, innebär det då att alla familjemedlemmar måste skaffa körkortet? Även barnen?

Sorry för OT, och frågan var naturligtvis inte enbart riktad åt dig :p

Det ar ocksa en handelse som far mig som hundagare att bli radd for den okunskap som uppvisas! Bade fran grabben som holl i snoret och de som var runt hunden och "hjalpte till".

Så du menar att folk på gatorna måste ha hundvana för att vistas ute?

Jag går definitivt efter storleken på käken, en liten hund är dels lättare att hålla fast i kopplet och dels är risken för allvarlig skada långt mindre.

Kommer det en liten mupp och noppar till i benet så kan man alltid sparka bort den, hur lätt är det med hund av rottismodell?

Men alla med någorlunda hundvett vet väl att alla raser bör uppfostras till att bli icke aggressiva? Eller är det ok att små hundar hugger? Vad händer när den lilla hunden träffar en känslig kroppsdel och därmed orsakar större skada? Visst är det en mindre risk men enligt mig bör den risken inte glömmas bort heller.

Om det är "normalt" för de hundraser o fler du räknar upp så förstår jag de som arbetar för någon typ av hundkörkort.

Och jag som är en brukshundsfantast överlag, hoppas verkligen att det kommer något liknande. Omgivningen ska inte behöva ta smällen för att folk inte har styrning på sina hundar gång på gång.
En rätt fostrad brukshund är en helt fantastisk hund, men en fel fostrad brukshund blir lätt farlig oavsett om den gör saker på lek eller aggressivitet, den är ju lika stark i vilket fall som.

/Camilla

Inte rent lagligt.

Det är bara för hund som ägaren alltid i alla sammanhang är ansvarig.
Lösa katter är omgivningens problem och lösa hästar räknas som vilda djur. D.v.s. den som går in i en hage gör det på eget ansvar.
Och den som kör på en lös häst är ensam skyldig till olyckan.

Jag talar om ett moraliskt ansvar och det är högst olyckligt att lagen endast tillskriver hundägare fullt ansvar.

Det förekommer och det faktum att det förekommer betyder inte att det är något fel på hästarna.

Oönskade beteenden hos djur är väldigt sällan onormala utan fullt normala, men ofta förstår inte människorna i omgivningen varför beteendet uppstår. Därför är det så viktigt att ta kontakt med en expert när en sådan här incident uppstår så att man kan bedöma om det faktiskt är något fel med hunden eller om det var människorna som felade pga. okunskap.

Det är def inte ett normalt beteende för en häst, absolut inte!!

Lösa katter är omgivningens problem

Har du källa på den informationen?
Sist jag snokade var det nämligen strikt ägaransvar på katter också. Att släppa katter lösa i naturen är inte en rättighet. Grannens utekatt repade min bil, bilen i sig var gammal och sleten och jag som kattägare brydde mig inte så mkt. Men för skojjs skull kollade vi upp det och kattägaren hade varit ersättningsskyldig om jag kunde bevisa att det var just den katten.

Men allvarligt skall man vistas ute på stan i närheten av barn med den typen av hund om detta är ett ok beteende??

Jag blir mörkrädd av ert försvar av hunden :eek:

Att beteendet bedöms som normalt och naturligt är inte detsamma som att det är okej.

Det är def inte ett normalt beteende för en häst, absolut inte!!

Det är normalt för alla djur att ta till fysiskt våld som sista utväg. Hos hingstar är territoriellt beteende (som kan innefatta ett visst mått av aggressivitet) också fullt normalt i vissa situationer.

Nyckeln är just, situationen. Utan att ha kännedom om situationen kan du inte bedöma om det uppvisade beteendet är normalt eller inte.

kl

Alltså vi kan ju inte döma om hunden attackerade eller inte eftersom man inte får se något innan hunden redan huggit tag i pojken.
Personligen är jag alltid tveksam till rottweilers efter ha stött på flera tveksamma individer (faktiskt bara hanhundar dock) med hård dominans där hunden utan far på hundar/människor utan att direkt visa aggressivitet och mycket till förvarning.

Ang aktuella hunden så skulle jag inte alls se det som något negativt om den avlivades, hunden far på (aggessiv eller ej...) okända barn på stan trots kopplad och ägaren (vet att det inte var ägaren som hade hunden vid aktuella händelsen) har misslyckats ordentligt med uppfostran och ansvar. Jag skulle inte vilja behöva gå förbi det ekipaget vare sig själv och än mindre i sällskap med ett barn eller annan hund.

Senast ändrad:

Lite OT nu.. Jag håller med om hundkörkort, men så tänkte jag närmare på det häromdagen.. Är det ens praktiskt möjligt att införa det? Alltså..vad exakt skulle det innebära? Skulle då bara hundägaren få hålla i/hantera hunden (plus andra med "körkortet"? Skulle man kunna ha vilken hundvakt som helst åt hunden eller måste även denne ha körkort? Om man skaffar hund i familjen, innebär det då att alla familjemedlemmar måste skaffa körkortet? Även barnen?

Sorry för OT, och frågan var naturligtvis inte enbart riktad åt dig :p

Ja självklart ska alla som hanterar hunden utanför hemmet utan övervakning ha hundkörkortet, vad skulle det göra för nytta att pappa har bevisat att han har koll om det sedan 50% av gångerna är mamma i huset, eller för den delen barnen som är ute med hunden?

För min del hade det inte gjort någon större skillnad att jag blir begränsad i vilka jag kan lämna hunden till, för det är jag redan eftersom jag gjort det rasvalet jag har och använder hunden på det sätt jag gör, så jag lämnar ändå inte ut hunden till någon som inte har tillräcklig koll och hundvana för att med största sannolikhet redan ha fixat den här typen av godkännande.

Men visst hade varit en lösning att inte alla hundtyper/storlekar behöver licens, för tex skadan en liten vavva kan ställa till med är ganska minimal och inte slumpen också blandar in sig i det hela...

/Camilla

Men jösses. Snälla människa.
Vist är händelsen tragisk för pojken.
Men hunden visar inte några aggressiva tendenser!
Att pojken släpades runt beror på att hunden är större till förhållande mot pojken.

Hundar av sådan ras är inte direkt ovanlig att de biter tag i kläder osv. Speciellt när de är unga eller lite uppe i varv.
Jag har själv en unghund på 11 månader som i frustration kan bita tag i mina byxor och dra. Nu väger hon 55 kg mindre än mig så det händer inte mer än så.

Det här är för mig inte en hund som aggressivt en pojke! Långt ifrån!
Nu får man ju inte se hur det börjar dock.
Men av det jag ser på filmen finns ingen anledning att avliva. Bara en tragisk händelse men jag anser inte att hunden är farlig på något sätt. Ouppfostrad förmodligen.

Senast ändrad:

Hur menar du? Kommer barnets trauma försvinna om hunden avlivas? Ska hunden avlivas, inte för att den bedöms spm farlig, utan för att barnet ska må bättre?

Ingenting blir bättre av att normala och friska hundar avlivas. Om denna hund är det lämnar jag till polisens experter att bedöma.

Hitta gärna VAR jag skrivit att denna hund skall avlivas

Och om hunden skall avlivas beror det på förhoppningsvis de test man kommer att göra på hunden. Och när det gäller det andra om pojkens trauma skulle försvinna är väl det knappast något att ta upp, man avlivar väl för att samma situation inte skall uppstå igen med ett annat barn i så fall

Fast vi har inte en aning hur aggressiv hunden varit innan de började filma. Det kan vi bara tro på vad de vittnen som var där säger och e säger att den var aggressiv och jo jag tycker nog att inte ser ut som om den leker

Jag som själv har rottis och kör rottis i skyddet är ganska övertygad att den bara leker/går på social kamp. En rottis som går på allvar ser mycket värre ut än det här...

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka