4-5 timmars regeln

F

Fjunet

Hur får ni det att funka med heltidsjobb? Har ni dagmatte, hunddagis eller någon annan lösning?

Finns det någon här som låter sin hund vara ensam i 8 timmar? Hur verkar hunden ta det?

Jag frågar eftersom det verkar vara lite tabu att lämna sin hund ensam så länge, men jag förstår varför. Men samtidigt så valsar man som hästägare bara in i hästens liv, cirka 3 timmar om dagen och kräver att man ska vara flockledare :confused: Resten av tiden får den (förhoppningvis) iofs vara med en flock, men när hästägaren är borta så saknas ju en del av flocken :confused: Det borde ju dessutom vara ytterst stressande för en häst att en i flocken saknas, eftersom det är ett flyktdjur.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: 4-5 timmars regeln

jag har valt att bara jobba 75% just för att ha tid med både min häst och mina hundar. Sedan så går min sambo hemifrån vid halv tio medans jag som börjar jobba tidigare kommer hem vid ett.

Ja,jag låter mina hundar var ensamma uppemot 8 timmar vissa dagar.
Jag har för det mesta,min mamma hemma,som är med hundarna hela dagarna,men de får ingen promenad för det,de får kissa på tomten isåfall.Men det händer ibland att hon måste iväg och då är de ensamma tills dottern kommer hem från skolan.
Nu är visserligen mina hundar 14 och 9 år,så de sover bort tiden i allafall.

Vår är tyvärr ensam nära åtta timmar/dag som det blivit nu. :( Han klarar det dock bra vad vi kan se - men inte är det roligt för det. Lämnar honom på morgonen hos svärföräldrarna, som är hemma en timma längre än vi på morgonen. Sedan är han ensam från strax innan åtta till halv tolv-tolv, då sambon har lunch i skolan och åker hem för att rasta och titta till honom.

Vid halvfyra-fyra kommer sedan sambon hem från skolan igen, så det blir rätt många timmar i ensamhet för hunden tyvärr. Framöver kommer han inte behöva vara ensam alls dock på dagarna - antingen är han kvar hos svärföräldrarna som vi haft det nu, och då i sällskap av sambons farfar som flyttar in på bottenvåningen eftersom han inte längre kan bo själv, eller så får vi muta vår hundvakt att ta honom på vardagarna om det inte fungerar med sambons farfar. :crazy:

Jag skippade lunchen och åkte hem för att ta ut hundarna när jag jobbade 8 timmar.

Men här har de ju dock själva sällskapet av varandra...de var ju två då.

Men grejen är ju att den har sällskap, det behöver inte vara en flockmedlem. ;)
Här hemma händer det väldigt sällan att han lämnas 8 timmar, det är endast undantagsfall och då blir han rastad en gång mitt i.

Jag har sådan tur att jag jobbar så hundarna är med mig varje dag på jobbet.

Annars hade jag gått ner i tid alt. skaffat dagmatte.

när jag jobbade hade jag rullande skema med olika tider på dygnet, då det blev bara 5-6 heldagar i månaden. funkade det inte med att min sambo kunde komma hem tidigt från jobbet så fick jag ordna hundvakt.

Hos oss jobbar jag natt och maken dag, vilket är en helt perfekt lösning. Jag har även möjligt att ta med valpisen till jobbet om jag vill. / Linda

Vi är 6 pers i familjen så det är alltid någon hemma här som passar vovven. Annars så blir han högst lämnad 5h per dag. Och sover bort hela den tiden, har filmat honom hemma för att få se avd han gör.. Han busar så himla mycket med oss när vi är hemma så när inte någon är där så sover han igen tiden ;)

Tar ut hunden på lunchen, har jobbet så nära.
Skulle aldrig kunna tänka mig att lämna dag tid 8 tim eftersom jag oftast inte hinner med långpromenad på morgonen.

Min hund har det stora nöjjet för sig att jaga hästarna så därför får han sitta fast på morgonen vid utsläpp och fodring av hästarna och promenaden dit blir inte lång.

Däremot kan jag tänka mig att lämna honom mer än 4 - 6 timmar på kvällen när han varit ute mycket på dan.

Någon enstaka dag i månaden kan det bli en olycklig krock så Wille får vara själv länge. Sambon jobbar tre-skift och jag pluggar. Vi har hundvakter där vi lämnar grabben om vi vet att vi ska vara borta i flera timmar. Oftast går jag och sambon om varandra med tiderna så att det rör sig om ca två timmar ensam för W.

Våra gamla hundar är hemma själva när vi inte är hemma, de klarar 8 h utan problem, men det händer i stort sett aldrig, men de KLARAR det om det händer nåt.

De har alltid varit själva från 8.00 tills mamma har lunch då de grejar med hästarnas lunch, går en liten runda och sedan åker mamma igen efter en timme. Sedan kommer jag eller systern hem efter skolan, vilket är väldigt olika tider, men 14-16 ungefär.

Loka, min unghund har dock ett helt annat psyke. Hon har seperationsångest och mår dåligt om hon ska vara själv utan mig eller min mamma. Detta såg jag tidigt och tränade henne att vara i bur. Hon har varit på min mammas/pappas jobb sedan hon var valp, Nu vid ett års ålder har jag kunnat börja lämna henne längre stunder, uppåt 4 timmar, dock i bur. Hon slappnar av i den och sover, om hon går fritt i huset som de andra så visar hon starka stressbeteende.

Hon kommer aldrig klara 8 timmar dagligen, så när jag ska plugga så kommer jag lösa det med någon form av passning vid tentor osv. Just nu jobbar jag halva dagar, så det går utmärkt för henne. Hundsällskap bryr hon sig inte om, det ska helst vara jag, hon lämnar mig aldrig när jag är med henne.

//E

Vi har en granne som tar med vår hund ut på promenix mitt på dagen. an behöver inte vara ensam mer än ca 4 tim åt gången. Skulle an behöva vara ensam längre någn enstaka gång så fixar an det med. Först långpromenad oc se´n sooooooova. Det beror ju också på åldern på hunden och kanske strolek på blåsan....

vissa dagar händer det att min hund får vara ensam hemma upp till 8 timmar....
jobber bara 50% nu sedan pluggar jag hemma så inte så många dar behöver han vara själv länge....
har även hundvakt om det skulle krisa sej....

Fjunet skrev:
Hur får ni det att funka med heltidsjobb? Har ni dagmatte, hunddagis eller någon annan lösning?

Finns det någon här som låter sin hund vara ensam i 8 timmar? Hur verkar hunden ta det?

Jag frågar eftersom det verkar vara lite tabu att lämna sin hund ensam så länge, men jag förstår varför. Men samtidigt så valsar man som hästägare bara in i hästens liv, cirka 3 timmar om dagen och kräver att man ska vara flockledare :confused: Resten av tiden får den (förhoppningvis) iofs vara med en flock, men när hästägaren är borta så saknas ju en del av flocken :confused: Det borde ju dessutom vara ytterst stressande för en häst att en i flocken saknas, eftersom det är ett flyktdjur.

Nu är jag sjukskriven och arbetslös så jag har inga problem med tiden för djuren nu. Men förr så hade jag hundarna med mig på jobbet så de märker väl istort ingen skillnad gissar jag.

Men jag tycker så här; rastar man sin hund ordentligt kan den vara ensam längre stunder. Åtta timmar tycker jag personligen är lite väl länge men jag vet flera som har det så så det måste ju fungera! Och inte mår hunden sämre för det så länge den får sin aktivering före och efter ensamheten.
Hundgård är det absolut bästa anser jag! Om man har möjlighet till det. Lets face it alla dagar är det inte med glädje man tar ut hundarna, man kan vara sjuk, det kan vara uselt väder osv osv.... men har man en hundgård tar man ut hundarna då man själv vill och man bemöter hundarna på ett speciellt vis; Man förknippas alltid med att något roligt händer, promenad, aktivering jakt osv...
Observera att jag inte säger att man ska hundar i hundgård flera dagar utan att ta ut dom - då ska man helt enkelt inte ha hund! Men med en hundgård kan man faktiskt hoppa över ett pass för att man helt enkelt inte är fit for fight.

Vad gäller tidsperioder är jag själv bunden till varannan timme, på sin höjd var tredje, eftersom min spaniel har problem med blåsan. Det har hon alltid haft och hon pinkar helt enkelt på sig titt och tätt utan minsta förvarning och på helt olika tidpunkter - ASJOBBIGT kan jag säga! Men det är inget att göra åt och inget farligt enligt vetterinären som gjorde omfattande undersökningar på Albano.
Beaglen å andra sidan hon gör på bestämda tidpunkter och bestämda platser - hon skulle utan vidare kunna lämnas fem timmar. Förmodligen betydligt längre om det krisade sig på ett eller annat sätt.

Tiden som hunden kan lämnas ensam beror nog mkt på dess aktivering i övrigt, på individen - hur mkt den kräver och hur ofta den behöver tömma sig.. Det är vad jag tror.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara dra ett skräck exempel också, hörde det från en hundägare jag aldrig träffat förr eller senare så om det är sant vet jag inte men det är onekligen rätt skrämmande.

Hon hade en bekant som jobbade/jobbar på Kennelklubben och en dag kom det in en mor och dotter och frågade när hunden skulle bli rumsren. Vänninnan på kennelklubben började med att fråga hur ofta de rastade hunden och fick till svar följande;

"Varje fredag" :eek: :mad: :mad: :mad: ???????

Vad tänker man med då? och varför skaffar man hund?

/B

Våra hundar bor hos mamma som jobbar heltid, när jag bodde i samma stad var jag alltid dit på dagen och rastade dem. Men nu när jag har flyttat är de tyvärr ofta ensamma hela dagarna. Det fungerar, men dom mår inte direkt bra av det... :crazy:
På morgonen är de ute själva på gården en timma eller så och direkt mamma kommer hem från jobbet blir det långpromenad. Dom verkar inte lida av att vara ensamma, för dom har ju sällskap av varandra, däremot är det ofta kissat inne på golven...

Man bör undvika så gott det går att lämna hundar ensamma så länge!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka! Jag har ofta tänkt att det inte...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: fetange
·
Övr. Hund Jag känner mig själv trygg med att min hund har det bra men tyckte det var intressant när en på mitt jobb i förra veckan tyckte att jag...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 926
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?