Sv: 3e stroppen på dressyrsadeln
Ställde precis samma fråga här för några månader sedan och har letat runt en hel del både före och efter det. Och ja, det finns gjordar med tre spännen (Kieffer har en bl.a. och har för mig att Hästbutiken i Bromma har en i textil som man kan beställa på nätet t.ex.), men nej, de finns inte i alltför många ridsportsbutikers ordinarie sortiment. Det stora problemet för mig, som har sadeln till ponnyer, var också att det oftast inte fanns tillräckligt korta (jag behöver 50 cm medan många började först på 70 cm). "Märkesgjordarna" var dessutom ganska dyra och eftersom jag använder sadeln till flera hästar vill jag ha ett par sadelgjordar att byta mellan.
Själv löste jag problemet genom att skaffa en "Eqiu-gard anatomisk dressyrgjord" från Hööks (ungefär samma modell som Kieffers men med bara två spännen). Jag vet inte exakt vad det är som räknas som "anatomiskt" för den är helt rak, men grejen är att hela gjorden är tillverkad som en tunnel och det är väldigt enkelt att stoppa ner alla tre sadelgjordsstopparna i den och de håller sig sedan på plats utan problem. Billig och lättskött är den också, men kanske inte så snygg (tycker inte jag i alla fall, ännu ett i-landsproblem
). Har därför köpt en sadelgjordstunnel i fårskinn till mina vanliga Bucasgjordar som jag har när vi vill vara lite "finare". Funkar bra det också, men är lite bökigare.
En annan möjlighet är en gjord med två spännen där det är en enda stor "hälla" till samtliga stroppar, istället för en till varje stropp (dvs. en hälla som är avdelad på mitten med en söm). Har bara sett detta på lädergjordar dock (har även en sådan själv, men för lång) och de ligger ju förstås också lite högre i pris.