3e stroppen på dressyrsadeln

Jois

Trådstartare
Är det nån som har nån smart lösning på vart man gör av den...? verkar ju dumt att ta bort den men samtidigt är den ju hyffsat ivägen- särskilt som den glider ur "stropphållarna" som är....
Klockrent I-landsproblem men ändå!;)

Sv: 3e stroppen på dressyrsadeln

Ja säger som Centaur, köp en gjord med 3 spännen. det finns i alla välsorterade ridsportbutiker.

Jag upplever inte att den tredje stroppen är ivägen, men det är väl lite olika. Visste inte heller att det fanns med 3 spännen, smart :D

Ställde precis samma fråga här för några månader sedan och har letat runt en hel del både före och efter det. Och ja, det finns gjordar med tre spännen (Kieffer har en bl.a. och har för mig att Hästbutiken i Bromma har en i textil som man kan beställa på nätet t.ex.), men nej, de finns inte i alltför många ridsportsbutikers ordinarie sortiment. Det stora problemet för mig, som har sadeln till ponnyer, var också att det oftast inte fanns tillräckligt korta (jag behöver 50 cm medan många började först på 70 cm). "Märkesgjordarna" var dessutom ganska dyra och eftersom jag använder sadeln till flera hästar vill jag ha ett par sadelgjordar att byta mellan.

Själv löste jag problemet genom att skaffa en "Eqiu-gard anatomisk dressyrgjord" från Hööks (ungefär samma modell som Kieffers men med bara två spännen). Jag vet inte exakt vad det är som räknas som "anatomiskt" för den är helt rak, men grejen är att hela gjorden är tillverkad som en tunnel och det är väldigt enkelt att stoppa ner alla tre sadelgjordsstopparna i den och de håller sig sedan på plats utan problem. Billig och lättskött är den också, men kanske inte så snygg (tycker inte jag i alla fall, ännu ett i-landsproblem ;)). Har därför köpt en sadelgjordstunnel i fårskinn till mina vanliga Bucasgjordar som jag har när vi vill vara lite "finare". Funkar bra det också, men är lite bökigare.

En annan möjlighet är en gjord med två spännen där det är en enda stor "hälla" till samtliga stroppar, istället för en till varje stropp (dvs. en hälla som är avdelad på mitten med en söm). Har bara sett detta på lädergjordar dock (har även en sådan själv, men för lång) och de ligger ju förstås också lite högre i pris.

Vad konstigt! När jag hade sadlar med 3 stroppar så fanns det sådana sadelgjordar i varenda butik (men oftast bara 1-2 märken dvs inte jättemånga olika att välja på, men ändå så fanns det alltid minst 1 variant). Men det har kanske blivit ovanligare nu då?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 555
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar