Sv: 3-årstest - en styggelse?
Rider in dom som 2.5 åringar i oktober- november, vila december- januari och sedan 3 årstest i maj. Därutöver vila minst 4ggr / vecka.
2.5 åringar tränar man inte i ordets rätta bemärkelse, det är vansinne! Skulle aldrig falla mig in att verkligen RIDA (träna hårdare, ha krav) på mina 2.5 åringar.
Det vi gör tillsammans ska göras lugnt, försiktigt och med massor med respekt, och framför allt ska det vara kul!
Och det "mer avancerade" jag nämnde gör jag inte förrän de är 4 år.
Då kan man börja kräva lite mera arbete, men det ska samtidigt vara roligt.
Har hästarna en växtperiod ska dom naturligtvis vila! Inget snack om saken!
Dom unghästar som åker ifrån mig när dom är inridna är lugna, stabila och mår bra!
Man tränar inte sönder en häst för att man rider in dom när dom är 2.5 år, man tränar sönder den om man har en massa krav!
Det som hände ditt sto är vanligt, men i regel får dom vila då när dom växer, så mkt känsla och kunskap måste man ha att man känner på hästen att växandet är på g.
Dom är inte färdiga på nåt vis att ridas och pressas till att jobba som 2-3 åringar på långa vägar som man rider vuxna hästar, men det var inte det heller jag skrev!
Skulle tillägga att efter 3 års testet åker dom på bete hela sommaren och rids inte sen förräns fram på höstkanten.