3-årstest - en styggelse?

fejko

Trådstartare
Det pratas ju mycket om ihopdragna hästar. Jag tycker ofta man ser just detta på resultat från 3-årstest m.m. Har man för bråttom med den unga hästen och vill visa den med "knorr på nacken" fastän den egentligen inte är färdig för det. För så är det ju att om man väl knäckt av nacken på hästen så är det svårt att få den i en ärlig form där den tar stöd på bettet senare i livet.

Vad tycker ni?

Sv: 3-årstest - en styggelse?

Om man kan "laga" en knäckt nacke det vet jag inte. Men det finns många som i mitt tycke börjar alldelse för tidigt för att ha hästen klar till 3-årstestet. Det har hänt flera gånger att man tar hem 2-åringar från betet för att dom ska hinna ridas in innan vintern så att det ska gå lättare att få dom färdiga till 3-årstesten. När jag har varit på tester och tittat så har de hästar som rids inte sett ut som treåringar i formen utan som välridna fem- sexåringar. Många får sedan inte heller någon längre vila under sommaren utan ska "utbildas" vidare för årgångstävlingarna. Klart att sådant återspeglar sig på hästarna. Den svenska halvblodshästen förr i tiden fick leva mycket i något vi skulle kalla lösdrift idag, tills de var färdiga att ridas in. Sedan räknades de som remonter (nybörjare) ganska länge innan det började ställas stora krav på dom. Inte konstigt att gamla arméhästar ofta var pigga, hela och livsglada upp i 30-årsåldern. Inte som idag med en medelålder på 7-år efter vad jag läste sist.

Jag tror Ridsport gjorde någon jämförelse med dåtidens remonter och dagens unghästupplägg och om jag inte minns fel så skillde det inte så mycket i tid.

Om man börjar tidigt, lugnt och på rätt sätt och ger hästen mycket viloperioder (både långa och korta) så ska det inte vara några problem att ändå hinna med testerna om man vill.

Sen är svenskar alldeles för dåligt utbildade på att rida unghästar och att utbilda dem, därav den höga formen och många andra problem. Läs bara här på ridning hur många som skriver "jag håller på att rida in min unghäst och den går inte att stanna, vad ska jag göra?".

Det är så man blir mörkrädd...

/C

Nej jag tycker inte det är en styggelse så långe ägarna ser till individen och har lite vett i skallen, tex ridprovet är inte mer avancerat än att det går att styra i alla tre gångarterna i båda varven, formen skiter domaren fullständigt i, det behövs inte lång och intensiv inridning för att klara det.

Unghästen behöver pauser och så måste man inse att den kan ha perioder när den växer, så älnge man väger in detta och inser att det är inte en GP uppvisning man måste utföra om hästen är diplom berättigad så ridprov måste utföras.
(haha, ni skulle sett när min 3-åring fick syn på den ena skäckponnyn efter andra, han hade inte tid att lysna på mig var ju tvungen att kolla läget vad det där var för små kossor, men sen gjorde han vad vi skulle och det var godkänt)

men jag har en liten undrar till alla de som gör ridprovet fast poängen under diplom, varför är det bara för träning att rida på "borta plan" eller varför??

mycket_irriterad skrev:
men jag har en liten undrar till alla de som gör ridprovet fast poängen under diplom, varför är det bara för träning att rida på "borta plan" eller varför??

Det undrar jag också - när jag visade en treåring för något år sedan, och det stod klart att det inte skulle bli diplom, gick jag till sekretariatet och sa att vi avstår från ridprovet.
De blev en smula förvånade och undrade varför - jag skulle ju åtminstone få papper på att hästen gick att rida?

Nja... det vet jag ju ändå. Och det vore ju i vilket fall lätt att bevisa :)

Som med Breeders då (dressyren)...där den där danska domaren ansåg att vi svenskar minsann skulle ha de unga hästarna "mer klara"(4 åringarna)...så att de gick framåt mer i ett käckare tempo och menade på att har man gett sej in i leken får man leken tåla - ska det kallas hästmänniska!?!

(hm det var väl Breeders väl?...minnet ni vet... :angel: )

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller fullständigt med dig om att många är för dåligt utbildade. Såg som ett exempel här i en tråd en som funderade på att börja in och tillridning för att vederbörande inte var så duktig ryttare. Det var inte lönt att tävla.
Förr fanns det mycket duktiga hästutbildare i armén som verkligen kunde hästar och kunde se vad den enskilde individen behövde. Idag vill man dra alla hästar över en kam. Försök sälja en treåring som inte är visad på treårstest. Nästan omöjligt om man inte hittar en verkligt kompetent person som "kan" hästar och förstår att de är individer med olika utvekling. Den okunnige köpare måste ha ett testprotkoll för förstå vad den håller på att köpa. Tänker inte på att det inte är någon typ av "garantibesiktning" av hästen utan en högst objektiv bedömning hästens dagsform, som också är beroende på dommarnas dagsform.

Jag vet också att ridprovet i sig inte är mer avancerat än det prov fölstona gjorde förr för att bli premierade. Dvs att de gick att rida i alla gångarter utan att slänga av ryttaren ungefär. Men så ser det ju inte ut på testerna, det ser ut som färdiga tävlingshästar de som visas upp.

Vad jag minns så är de regionala bedömningarnas ridprov får treåringarna bara att man skall rida dem i alla tre gångarterna utan att bedömas. Gågnartspoängen får de dels från exteriörbedömningen (skritt, trav) dels från löshoppningen (galoppen)

Cyllene skrev:
Sen är svenskar alldeles för dåligt utbildade på att rida unghästar och att utbilda dem, därav den höga formen och många andra problem. /C

Det där stämmer säkert. Tyska unghästar se mer gediget utbildade ut.

Men det är faktiskt så att vissa hästar går i bra form utan att vara pressade dit, sen tycker inte jag heller att unghästarna ska gå i för högform heller, men en del är så stabila i sig själv och söker sig rätt även om de får alla de långa pauser de ska ha. Hästen som jag har som bild här är bara 3 år på bilden och han var inte hårt riden alls börjades med slutet på dec början på januari då vandes han bara vid sadel och ryttare på sen 1 månad innan 3 årstestes reds han och då gick han i bra form själv och sökte sig rätt och har man en bra ryttare som verkligen vet vad de håller på med så blir det aldrig problem efter testet vilade han hela sommaren och reds lite igen i oktober i ca 2 månader sen vila tills han såldes i januari som 4 åring. Iår har jag hört att han har startat i Lb:1 i våras med en 2 plac och då över 60 procent och detta är då en häst som vi tog det väldigt lungt med men som sagt vissa har det i sig utan att man pressa dem.

Fast däremot blev jag väldigt irriterad på ponnyriksen på kvaliten för 2 årsen där vi fick kritik för att våran ponny gick i för *låg* form , men han gick i perfekt unghästform och det var en form som vi hade haft problem att få han att gå i då han gärna gick i högform, så hade hon sagt att hon hade velat ha den formen så kunde hon ju fått det hm hm :confused: :confused:

mycket_irriterad skrev:
Men jag har en liten undrar till alla de som gör ridprovet fast poängen under diplom, varför är det bara för träning att rida på "borta plan" eller varför??

Jag rider alltid mina på 3-årstestet fast det ej kommer få diplom och det är för att miljöträna dem.

Jag var och tittade på ett 3-års test i maj, mitt första. Och jag blev väldigt förvånad när det gällde ridprovet, hästarna hoppade runt lite som de ville och gick varken på spåret eller dit ryttaren ville. Sen säger domaren "alla är godkända". Jag trodde faktiskt att det skulle vara lite mer "avancerat".

När jag rider in och utbildar mina unghästar så utgår jag ifrån individens förutsättningar/mognad. En 2-3 åring ska man inte pressa i bra form, jag låter mina gå i "sin" form tills dom accepterat mig på ryggen , bettet i munnen och att dom känns allmänt trygga, säkra och bekväma i hela "ridsituationen", och det viktigaste av allt, många glömmer bort att hästen måste gå FRAMÅT och tänka framåt innan man kan börja jobba dem ordentligt. Ser alltid till att de tänker framåt innan jag börjar göra nåt mer avancerat.

Med en mjuk hand och lite sunt förnuft + lite talang behöver man aldrig tvinga sin ungäst till något, man måste bara vara lite smart och tänka logiskt och inte ha stora krav! Det ska vara kul för dom!

Tycker att det låter lite konstigt att "En 2-3 åring ska man inte pressa i bra form" samtidigt som du skriver "så utgår jag frånindividens förutsättningar/mognad". Jag kanske tolkar det fel, men bland mina unghästar har jag inte hittat en enda som varit mogen nog att ridas som två-åring. Men däremot ett ganska stort antal som inte varit klara förrän som fyraåringar. Har även av både min egen veterinär och mitt närmaste djursjukhus veterinärer fått samma åsikter att svenska halvblod oftast inte är färdiga som treåringar.
Kan nämna mitt ena avelssto hon såg ut och verkade färdig som treåring, men när hon var fem var det en helt annan häst. Ca 7 cm högre och av en helt annan typ. Den som sett henne som treåring skulle grananterat inte känna igen henne idag. Kan bara ana vad tidig träning hade gjort med henne och hennes leder.

Rider in dom som 2.5 åringar i oktober- november, vila december- januari och sedan 3 årstest i maj. Därutöver vila minst 4ggr / vecka.

2.5 åringar tränar man inte i ordets rätta bemärkelse, det är vansinne! Skulle aldrig falla mig in att verkligen RIDA (träna hårdare, ha krav) på mina 2.5 åringar.

Det vi gör tillsammans ska göras lugnt, försiktigt och med massor med respekt, och framför allt ska det vara kul!

Och det "mer avancerade" jag nämnde gör jag inte förrän de är 4 år.
Då kan man börja kräva lite mera arbete, men det ska samtidigt vara roligt.

Har hästarna en växtperiod ska dom naturligtvis vila! Inget snack om saken!

Dom unghästar som åker ifrån mig när dom är inridna är lugna, stabila och mår bra!

Man tränar inte sönder en häst för att man rider in dom när dom är 2.5 år, man tränar sönder den om man har en massa krav!

Det som hände ditt sto är vanligt, men i regel får dom vila då när dom växer, så mkt känsla och kunskap måste man ha att man känner på hästen att växandet är på g.

Dom är inte färdiga på nåt vis att ridas och pressas till att jobba som 2-3 åringar på långa vägar som man rider vuxna hästar, men det var inte det heller jag skrev!

Skulle tillägga att efter 3 års testet åker dom på bete hela sommaren och rids inte sen förräns fram på höstkanten.

Senast ändrad av en moderator:

Det var som jag skrev att jag kanske missförstod vad du menade. Fast jag personligen skulle inte börja med att rida någon av mina hästar på hösten då dom är två, möjligtvis skulle det kunna bli aktuellt att köra in någon i den åldern, inte rida. Jag börjar tidigast i slutet på mars början på april med den typen av träning. Väntar gärna till hösten då dom är tre eller våren då dom är fyra. Gillar att skynda långsamt, så att dom verkligen hittar sin egen balans innan dom ska börja balansera även en ryttares vikt.

Sedan är det ingen kritik till dig, jag har inte den ringaste aning om dina kunskaper. Men många som tränar unghästar har inte kunskaper att se när en häst växer och behöver vila. Tyvärr.

Jag tror att ridprovet i princip bara går ut på att visa att hästarna är ridna i skritt, trav och galopp. Inget mer. Sen att de är bebisar och skuttar och hoppar lite är väl en sak, men de borde vara styrbara...

Jag tycker inte att treårstesten (regionala alltså) är en styggelse.

Nu är jag kanske väldigt kritisk men jag tycker inte hästen på bilden går i en fördelaktig form.

Men det är ju så det ska vara! det ska synas att dom är 3... Har varit på treårstesten i rätt många år, och jag tycker man ser fler och fler som rider sina hästar med dressyrsadel och SITTER ner, höga i formen. Och det är ju absolut inte meningen. Och det är ofta dessa som får usla poäng på löshoppningen... Det verkar som att många lägger ner massor av tid på ridningen, som ju egentligen inte har så stor betydelse. Det är ju hoppningen och exteriören du får poäng för, så varför inte lägga huvuddelen av träningen på det i stället?!? :confused: Verkar som att en del tror att det är viktigare att hästen går "på tygeln".

Men jag tycker treårstestet som det är upplagt nu är bra, det är hästägarna som inte vet vad dom håller på med som måste förändras.......

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 641
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 575
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka