2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag ska försöka köra på sånt
Problemet är att jag ofta känner mig bottenlös. När jag har ätit vad jag vet är lagom så är jag sällan mätt. Eller det är väl snarare att jag behöver lära mig att vara nöjd då.
Godiset i sig kan jag låta bli även om det känns skit men att vara hungrig är jag dålig på.

Har du testat att dricka ett stort glas vatten en halvtimme före maten? Eller att äta en ordentlig sallad till förrätt?

Sen, många grönsaker kan man ju äta hur mycket som helst av utan att behöva bekymra sig om lagom. Var noga med storleken på portionerna av ris, pasta, bröd, kött, ost, såser och liknande. Grönsaker kan du trycka i dig så mycket du vill, och skulle det vara så att du klämmer i dig ett par apelsiner eller äpplen till efterrätt så gör det inget.

Vi var två småbarn och sex vuxna. Och det slutade med att småbarnen åt vindruvor, fem vuxna åt inget och en vuxen åt maniskt ur godisskålen. Efter påskmiddag med avslutande chokladkaka med vispgrädde. Det var marsipanlycklingar på den, jag gillar inte marsipan men jag åt förstås kycklingen. Också.

Alltså igenkänningen! Den är så hög! Varför gör vi såhär?! :arghh:

Jag åt halloumiburgare från Max (med plusmeny, vitlöksdipp och mozzarellasticks) till lunch/eftermiddagsfika idag. Och när jag kom hem nu ikväll tryckte jag i mig pizza från Pizza Hut.

Jag menade verkligen det jag skrev med "nya tag imorgon". :grin:

Senast ändrad:

Jag åt halloumiburgare från Max (med plusmeny, vitlöksdipp och mozzarellasticks) till lunch/eftermiddagsfika idag. Och när jag kom hem nu ikväll tryckte jag i mig pizza från Pizza Hut.

Imorgon är en annan dag! Helt klart! :)

Idag satt jag två timmar med en kakburk framför mig. Som luktade sjukt gott.
Tur det inte var hembakat, då hade det varit värre att stå emot... :p

På torsdag vet jag att det blir fika på jobbet igen (pga att en person gjort en rätt härlig groda - då blir det fika!) men jag hoppas på att det inte är något jag gillar så mycket. Stå emot ska jag iaf. Får se fram emot finmiddagen på lördag istället :D

Har du testat att dricka ett stort glas vatten en halvtimme före maten? Eller att äta en ordentlig sallad till förrätt?

Sen, många grönsaker kan man ju äta hur mycket som helst av utan att behöva bekymra sig om lagom. Var noga med storleken på portionerna av ris, pasta, bröd, kött, ost, såser och liknande. Grönsaker kan du trycka i dig så mycket du vill, och skulle det vara så att du klämmer i dig ett par apelsiner eller äpplen till efterrätt så gör det inget.
Ja vatten hjälper inte. Får satsa på mer grönsaker.

Jag vet att jag sa att jag gett upp, men nu är jag på new all time high...
Så går det när jag avviker från mina 1100-1200 kcal per dag, direkt upp tre kilo.. Jag får väl leva på strikt diet resten av livet om det är så det går när jag slutar :arghh:

Jag vet att jag sa att jag gett upp, men nu är jag på new all time high...
Så går det när jag avviker från mina 1100-1200 kcal per dag, direkt upp tre kilo.. Jag får väl leva på strikt diet resten av livet om det är så det går när jag slutar :arghh:

Fast du vet de där 2-3 kilona man går ner så snabbt när man börjar på en diet? De där som vi alla vet är vätska? Det är ju de som kastar sig tillbaka på kroppen först när man börjar äta mer också. Så det mesta av det där lär vara borta på ett par dagar. Bra att du har hittat tillbaka!

Åh fy. Så galen är inte ens jag! :laugh:

Äh, bara skoja. :D

Jag har ett olyckligt tankemönster som går ut på "Nu har det redan gått åt skogen i dag, då kan jag lika gärna fortsätta". Så jag kan inte ta en onödig grej en dag utan att tänka att nu kan jag lika gärna fortsätta resten av dagen. Idioti :banghead:

Min påskafton:
  • Jag hade inte behövt äta chipsen till proseccon före maten. (Framförallt hade jag inte behövt börjat nalla av chipsen redan ute i köket, innan värdparet ens fått fram fördrinken)
  • Förrätten: en bit vardera av två sorters sill med gräddfil och gräslök, en bit matjestårta, en halv potatis, en ägghalva med röd kaviar och majonnäs. Det åt jag med glädje men hade möjligen kunnat skippa den alkoholfria ölen och tagit vatten istället)
  • Varmrätt: åt även den med glädje: två små potatisar, ugnsbakad lax med tjockt parmesantäcke över och en god vitvinssås. Tog inte om. Ett halvt glas vitt till.
  • Dessert: äggost med hjortronsylt. Normal portion, tog inte om.
  • Till kaffet: chokladkaka med vispgrädde och marsipankyckling. Med tanke på att jag redan ätit desserten kunde jag kanske ha skippat den. Men hur fasen skulle det ha gått till ... :grin:
  • Sedan gick jag alltså bärsärk i godisskålen.
Bra bantat, bläckis! :up::banghead:

Åh fy. Så galen är inte ens jag! :laugh:

Äh, bara skoja. :D

Jag har ett olyckligt tankemönster som går ut på "Nu har det redan gått åt skogen i dag, då kan jag lika gärna fortsätta". Så jag kan inte ta en onödig grej en dag utan att tänka att nu kan jag lika gärna fortsätta resten av dagen. Idioti :banghead:

Min påskafton:
  • Jag hade inte behövt äta chipsen till proseccon före maten. (Framförallt hade jag inte behövt börjat nalla av chipsen redan ute i köket, innan värdparet ens fått fram fördrinken)
  • Förrätten: en bit vardera av två sorters sill med gräddfil och gräslök, en bit matjestårta, en halv potatis, en ägghalva med röd kaviar och majonnäs. Det åt jag med glädje men hade möjligen kunnat skippa den alkoholfria ölen och tagit vatten istället)
  • Varmrätt: åt även den med glädje: två små potatisar, ugnsbakad lax med tjockt parmesantäcke över och en god vitvinssås. Tog inte om. Ett halvt glas vitt till.
  • Dessert: äggost med hjortronsylt. Normal portion, tog inte om.
  • Till kaffet: chokladkaka med vispgrädde och marsipankyckling. Med tanke på att jag redan ätit desserten kunde jag kanske ha skippat den. Men hur fasen skulle det ha gått till ... :grin:
  • Sedan gick jag alltså bärsärk i godisskålen.
Bra bantat, bläckis! :up::banghead:
Inte för att jag vill vara sån, men jag får en känsla av att själva tanken på att banta är en smula kontraproduktiv?

Jag har funderat på det där "nu har det gått åt skogen så nu kan jag lika gärna fortsätta längre ut i skogen". Jag känner väl igen det både från mig själv och andra, och jag funderar lite på vad det så att säga står för. Varför tänker man så? Att man tänker så, står däremot helt klart.

Ibland tänker jag att vi alla är lite ätstörda. Inte nödvändigtvis på särskilt hälsovådliga vis, men ändå.

@Petruska Orsakerna kanske kan variera. Dels skulle det nog kunna vara ett utslag av ångestätande för att det sprack den här dagen. Fast för min del känner jag nog mer Yay, det har spruckit, då kör vi.

Bantning är kontraproduktivt för mig på ett annat sätt också: jag är aldrig mer fixerad vid mat - "vad ska jag äta nästa mål??" - än när jag bantar.

@Petruska Orsakerna kanske kan variera. Dels skulle det nog kunna vara ett utslag av ångestätande för att det sprack den här dagen. Fast för min del känner jag nog mer Yay, det har spruckit, då kör vi.

Bantning är kontraproduktivt för mig på ett annat sätt också: jag är aldrig mer fixerad vid mat - "vad ska jag äta nästa mål??" - än när jag bantar.
"Yay, ...." låter ju i alla fall roligare än ångest. Fast kontraproduktivt. "Jag bantar och nu slipper jag banta!" är ju troligen inte vägen till framgång.

Från mig själv känner jag nog igen båda varianter, både ångest och "yay".

Fixerad vid mat är jag ju nästan alltid, på en massa vis.

Ja, det är något här som jag inte kommer åt, märker jag, och jag kommer inte att komma åt det samtidigt som jag jobbar (borde jobba) heller. Men helt klart något att fundera över!

Fast du vet de där 2-3 kilona man går ner så snabbt när man börjar på en diet? De där som vi alla vet är vätska? Det är ju de som kastar sig tillbaka på kroppen först när man börjar äta mer också. Så det mesta av det där lär vara borta på ett par dagar. Bra att du har hittat tillbaka!

Tja, jag har aldrig fått uppleva att de där första kilona försvinner... varken snabbt eller långsamt... :banghead:

Dagen har börjat bra! Åt två knäckemackor till frukost, lite kikärtsgryta till lunch och nu var jag så våldsamt hungrig på eftermiddagen att jag tryckt i mig några skivor vattenmelon. Mycket effektivt sätt att stilla hunger på :D Ikväll blir det potatis- och purjolökssoppa med en liten brödbit till!

Dessutom tog jag en rask promenad fram och tillbaka till skolan (istället för cykeln) sisådär 8-9 km. Bra!

För min del har det inte hänt särskilt mycket, står i princip stilla på samma vikt, kan t o m ha tappat lite. Jag har trappat upp min träning och trodde att det automatiskt skulle leda till större aptit men det verkar inte ha hjälpt särskilt mycket (även om det lett till andra positiva förändringar). Har funderat på om det kan vara så att alla tankar på att jag måste äta gör att jag får ännu mindre lust att göra det, därför har jag på sistone slutat tänka på min vikt och slutat väga mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar