Jag tar inte illa vid mig, så ingen faraByt ut godiset mot en påse snacksmorötter och försök hitta ett annat sätt att hantera ångesten?
Låter ju sådär jättepräktigt, men jag menar det inte så mästrande som det ser ut i text
Tänker mer att har man en matproblematik som är kopplat till ångest/mående överlag i den graden att man har svårt att stå emot suget, så måste man nog börja i ångeständen, med eller utan professionell hjälp hitta ett annat sätt att hantera det än att trösta sig med mat/godis och kan/orkar man inte nysta i det så kan man som ett steg försöka byta ut det man egentligen vill äta mot något annat, hälsosammare.
Det är bara något år sen jag fattade att jag har ångest, innan trodde jag att alla kände såhär och gick in och ur större dippar. Nu vet jag mer vad ångesten rotar sig i, det är nästan uteslutande stress. Och just nu är det jobbet som stressar, för att jag inte riktigt trivs. Söker nya jobb nu men det tar ju lite tid.
Jag har även beroendepersonlighet (rent genetiskt och enligt mitt eget tycke), vilket gjort att jag länge varit beroende av socker. Så när det blir jobbigt i huvudet söker jag mig tillbaka till sockret.
Jag vet att jag borde ta professionell hjälp, iaf gå och prata med någon - typ inom kyrkan eller så. Men jag har skjutit på det i så många år att det är svårt att ta tag i det. Jag har en lite strulig uppväxt som satt sina spår, om man säger så + att jag inte har den bästa mentaliteten (om man skulle göra MH på människor skulle jag inte vara lämplig för avel, tror jag ).
Risken med att äta morötter eller annat hälsosamt snacks är att jag tenderar att byta ett beroende mot ett annat. Kanske helt enkelt är dags att stålsätta sig och bryta en ond spiral?
hehe, nu tänker jag lite högt känner jag