2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Byt ut godiset mot en påse snacksmorötter och försök hitta ett annat sätt att hantera ångesten?

Låter ju sådär jättepräktigt, men jag menar det inte så mästrande som det ser ut i text :crazy:

Tänker mer att har man en matproblematik som är kopplat till ångest/mående överlag i den graden att man har svårt att stå emot suget, så måste man nog börja i ångeständen, med eller utan professionell hjälp hitta ett annat sätt att hantera det än att trösta sig med mat/godis och kan/orkar man inte nysta i det så kan man som ett steg försöka byta ut det man egentligen vill äta mot något annat, hälsosammare.
Jag tar inte illa vid mig, så ingen fara :)
Det är bara något år sen jag fattade att jag har ångest, innan trodde jag att alla kände såhär och gick in och ur större dippar. Nu vet jag mer vad ångesten rotar sig i, det är nästan uteslutande stress. Och just nu är det jobbet som stressar, för att jag inte riktigt trivs. Söker nya jobb nu men det tar ju lite tid.
Jag har även beroendepersonlighet (rent genetiskt och enligt mitt eget tycke), vilket gjort att jag länge varit beroende av socker. Så när det blir jobbigt i huvudet söker jag mig tillbaka till sockret.

Jag vet att jag borde ta professionell hjälp, iaf gå och prata med någon - typ inom kyrkan eller så. Men jag har skjutit på det i så många år att det är svårt att ta tag i det. Jag har en lite strulig uppväxt som satt sina spår, om man säger så + att jag inte har den bästa mentaliteten (om man skulle göra MH på människor skulle jag inte vara lämplig för avel, tror jag ;) ).

Risken med att äta morötter eller annat hälsosamt snacks är att jag tenderar att byta ett beroende mot ett annat. Kanske helt enkelt är dags att stålsätta sig och bryta en ond spiral?
hehe, nu tänker jag lite högt känner jag :angel:

Nu börjar det bli jobbigt med viljan här alltså! Skulle behöva börja röra mig mer så jag får fler kalorier att äta, för min inre styrka börjar fallera. Tror egentligen inte jag är sötsugen, jag vill mest tröstäta! Har en del ångest just nu och det är svårt att inte ta ut det på en påse godis. Ni som har mer problematisk relation till mat, hur hanterar ni det?

Alltså jag har aldrig kommit till bukt med min relation till mat. Vi kan bilda klubb!

Jag tröstäter inte men hetsäter och överäter alldeles för mycket. Jag kan äta hur mycket som helst, fortsätter trots mättnadskänsla (eller jag har typ ingen) och trots att inget sötsug finns kvar tex. Jag går bet på att försöka fixa det här. Det svåra i ekvationen är att min sambo är lite likadan, vilket gör att vi triggar varandra. Han tränar dock massor så mer befogat i hans fall.

Samtidigt ÄLSKAR jag mat, älskar att äta och typ inget skänker mig så mycket glädje som god (= onyttig) mat. Älskar kolhydrater över allt annat (hänger nog ihop med min PCOS), tycker typ inte mat är gott utan dem. Och när jag inte tycker mat är gott försvinner typ min livslust.

Känns lite patetiskt! Jag tror jag kommer behöva tänka på det här i resten av mitt liv om jag ska upprätthålla någorlunda sunt matbeteende, men faller hela tiden tillbaka vid svaga stunder.

Funderar på VLCD.. kan det vara ett alternativ under en kortare period, bara för att få igång viktnedgången? 5:2 verkar ju göra ingen skillnad för mig tyvärr.
Tänker mig att jag byter ut lunchen mot pulver. Fast det kanske är bättre att fortsätta som jag gör, smoothie till lunch fast kanske en ännu mindre.

Mitt mål på 63 kg till slutet på maj känns ytterst avlägset nu. Sen januari har det hänt noll och nada med vikten trots strikt diet.. ligger kvar på 66-67 kg.
Visst skrev du att du körde en extrem variant av 5:2? Med extrem menar jag 1100 kcal på ätdagarna. I "normal" 5:2 äter man ju som vanligt.

Och var det inte också du som åt någon medicin som ställde till det med vikten? Isåfall skulle jag ta din extrema 5:2 som tecken på att det faktiskt inte går att släppa de där kilona. Din 5:2 ger 928 kcal/dag och går man inte ner på det så tror jag inte att det går.

Alltså jag har aldrig kommit till bukt med min relation till mat. Vi kan bilda klubb!

Jag tröstäter inte men hetsäter och överäter alldeles för mycket. Jag kan äta hur mycket som helst, fortsätter trots mättnadskänsla (eller jag har typ ingen) och trots att inget sötsug finns kvar tex. Jag går bet på att försöka fixa det här. Det svåra i ekvationen är att min sambo är lite likadan, vilket gör att vi triggar varandra. Han tränar dock massor så mer befogat i hans fall.

Samtidigt ÄLSKAR jag mat, älskar att äta och typ inget skänker mig så mycket glädje som god (= onyttig) mat. Älskar kolhydrater över allt annat (hänger nog ihop med min PCOS), tycker typ inte mat är gott utan dem. Och när jag inte tycker mat är gott försvinner typ min livslust.

Känns lite patetiskt! Jag tror jag kommer behöva tänka på det här i resten av mitt liv om jag ska upprätthålla någorlunda sunt matbeteende, men faller hela tiden tillbaka vid svaga stunder.

Jag känner delvis igen mig! Jag älskar mat och älskar framför allt att laga mat! Speciellt till mina nära. Mat är dock när förknippat med socialt samröre för mig, vilket gör att jag tappar matlusten när jag är ensam. Därav kan jag ofta önska att det fanns ett piller man kunde ta så man slapp äta.. När jag äter i ett socialt sammanhang överäter jag gärna! Jag har heller "ingen skam i kroppen", så jag kan äta hur mycket som helst trots att de jag äter med ätit upp tex, om jag tycker något är gott. Jag har väldigt lite mättnadskänsla medan jag äter, det kommer i så fall efteråt. Bakelser och sånt kan jag äta huuur mycket som helst av. I vintras var jag på fik med min syster (som är väldigt smal och liten i maten) och dom hade bakelse-buffé. Jag tryckte lätt i mig en stor bit tårta, en semla och en biskvi - detta efter att jag ätit lunchbuffé som bestod av två stora portioner! Jag blev mätt, men hade nog kunnat äta mer :angel:

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg
12/3 66,3 kg
14/3 66.1 kg
15/3 65,5 kg
16/3 65,8 kg
17/3 65,9 kg
18/3 65,8 kg
20/3 65,4 kg
21/3 65 kg

Jag har haft dålig koll på appen de senaste 2 dagarna för jag har ätit pasta och skinksallad och det var ju liksom redan blandat alla ingridienser så jag har ingen anining om hur mycket det var av varje. Gissar att jag legat lite väl mycket på underskott, därav raset i vikten. För fort får det inte gå.. ska försöka hålla lite bättre koll framöver och inte hamna för långt under kcal gränsen.

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg
12/3 66,3 kg
14/3 66.1 kg
15/3 65,5 kg
16/3 65,8 kg
17/3 65,9 kg
18/3 65,8 kg
20/3 65,4 kg
21/3 65 kg

Jag har haft dålig koll på appen de senaste 2 dagarna för jag har ätit pasta och skinksallad och det var ju liksom redan blandat alla ingridienser så jag har ingen anining om hur mycket det var av varje. Gissar att jag legat lite väl mycket på underskott, därav raset i vikten. För fort får det inte gå.. ska försöka hålla lite bättre koll framöver och inte hamna för långt under kcal gränsen.
Heja! och det låter som att du tänker långsiktigt :up:

Funderar på VLCD.. kan det vara ett alternativ under en kortare period, bara för att få igång viktnedgången? 5:2 verkar ju göra ingen skillnad för mig tyvärr.
Tänker mig att jag byter ut lunchen mot pulver. Fast det kanske är bättre att fortsätta som jag gör, smoothie till lunch fast kanske en ännu mindre.

Mitt mål på 63 kg till slutet på maj känns ytterst avlägset nu. Sen januari har det hänt noll och nada med vikten trots strikt diet.. ligger kvar på 66-67 kg.

Jag förstår att det är riktigt frustrerande men jag tycker inte det är någon bra idé att kämpa emot kroppen och svälta bort massa kilon.

Håller helt med @mandalaki om att går man inte ner på dieten du håller så är det inte nyttigt att pressa på ännu mer.

Har du provat att träna och bygga muskler?
Muskler äter fett även i vila.

Nu jävlar. Smygvägde imorse och jag har gått ner 1,6 kilo sen i fredags.

Ska dock på jobblunch ute imorgon och så har vi den där pizza-middagen på lördag :nailbiting:

Har du provat att träna och bygga muskler?
Muskler äter fett även i vila.

Jag tränar om det är det du menar. Jag är rätt vältränad i grunden.

@mandalaki Ja, jag ligger lågt i vanliga fall med och äter medicin. Är inte nöjd med kroppen som den är idag så nånting måste jag göra.. Är lite för snål för pulver egentligen men är smått desperat..

Jag tränar om det är det du menar. Jag är rätt vältränad i grunden.

@mandalaki Ja, jag ligger lågt i vanliga fall med och äter medicin. Är inte nöjd med kroppen som den är idag så nånting måste jag göra.. Är lite för snål för pulver egentligen men är smått desperat..
Vad betyder vältränad i grunden?
Antingen är en vältränad eller inte. :idea:

Pulver är perfekt, även om det är ocker. (Särskilt deras bars)

Det är verkligen sååå olika vilket föhållande man har till mat!
Jag har en kompis som typ endast äter för att inte vara hungrig. Hon njuter helt enkelt inte av mat men hon äter när kroppen signalerar att den behöver bränsle liksom. Hon skulle aldrig äta för att hon är sugen, hon blir helt enkelt inte sugen!
Jag är precis tvärtom! Jag är helt klar en "njutningsätare", jag äter för att det är gott, annars kan det lika gärna vara för min del.

Viktminskning senaste veckan -1,4 kg. Kan meddela att halsfluss from hell som jag har nu kommer antagligen göra susen för viktnedgången också. Jag kan inte äta...och jag önskar inte ens min värsta ovän halsfluss. Jag har aldrig haft detta under mitt 35 åriga liv...fy tusan säger jag bara!

Viktminskning senaste veckan -1,4 kg. Kan meddela att halsfluss from hell som jag har nu kommer antagligen göra susen för viktnedgången också. Jag kan inte äta...och jag önskar inte ens min värsta ovän halsfluss. Jag har aldrig haft detta under mitt 35 åriga liv...fy tusan säger jag bara!

Stackare! Krya på dig!

Hade det som tonåring, minns att det gjorde vidrigt ont.

Glass kan gå ner. ;)

Krya på dig!

Ok morgondagens lunch kanske inte blir så kaoooos som förväntat ändå. Hittade detta på menyn:
"Dillbakade torsktails med gröna ärtor, fänkål, hummersås och citron".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar