2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag har aldrig kommit till bukt med min relation till mat. Vi kan bilda klubb!

Jag tröstäter inte men hetsäter och överäter alldeles för mycket. Jag kan äta hur mycket som helst, fortsätter trots mättnadskänsla (eller jag har typ ingen) och trots att inget sötsug finns kvar tex. Jag går bet på att försöka fixa det här. Det svåra i ekvationen är att min sambo är lite likadan, vilket gör att vi triggar varandra. Han tränar dock massor så mer befogat i hans fall.

Samtidigt ÄLSKAR jag mat, älskar att äta och typ inget skänker mig så mycket glädje som god (= onyttig) mat. Älskar kolhydrater över allt annat (hänger nog ihop med min PCOS), tycker typ inte mat är gott utan dem. Och när jag inte tycker mat är gott försvinner typ min livslust.

Känns lite patetiskt! Jag tror jag kommer behöva tänka på det här i resten av mitt liv om jag ska upprätthålla någorlunda sunt matbeteende, men faller hela tiden tillbaka vid svaga stunder.

Känner på pricken igen det där med att hetsäta och överäta. Bara på helgerna men det är illa nog. Hur kommer man ut det?

Känner på pricken igen det där med att hetsäta och överäta. Bara på helgerna men det är illa nog. Hur kommer man ut det?

Ibland tänker jag att jag behöver stå fast vid nya vanor och ett sunt ätande ungefär lika länge som jag hetsätit/överätit. Vilket då blir sisådär 30 år, eftersom mitt ätmönster varit likadant sen jag var liten (mamma blev tokig när jag åt tre stora portioner pasta och sen stod och nallade från kastrullen i köket sisådär 15 minuter efter middagen). Jag har i perioder av mitt liv haft sunda matvanor uppemot ett par år, men när jag på minsta lilla sätt avvikit från "regeln" att inte äta för mycket så faller jag tillbaka igen.

Ja, så svaret på din fråga är väl att jag inte vet hur man tar sig ur det. Jag är nog fel person att fråga ;)

Jag överäter också mest på helger, men för mig handlar det om att jag 1) erbjuds fler tillfällen att äta 2) har mer tid att äta på 3) släpper ramarna lite för mitt annars högst regelstyrda ätande.

Nu är jag, förhoppningsvis, på banan igen efter en stukad fot, muskelinflammation, rejäl och utdragen förkylning och nu mer muskelinflammation. Vikten ligger på mer eller mindre samma som innan mina bedrövelser trots att jag ätit en del skitmat (dock så hade jag ett par förkylningsdagar utan aptit) och jag har återgått till att räkna mina kalorier sedan i måndags. Tänkte gå förbi gymmet en sväng och göra ett väldigt lätt pass imorgon och kanske försöka klämma in lite yoga (om den onda muskeln tillåter). Samt ringa till min sjukgymnast eftersom jag inte lyckas reda ut min muskelinflammation själv (den är återkommande men det var 2 år sedan jag hade den senast men nu kan jag inte bli av med den trots övningar).

Jag har också en tendens att äta av andra anledningar än att jag är hungrig. Jag försöker att vara vaksam på mina beteendemönster och byta ut dem mot vettigare val. Istället för att köpa en hel påse smågodis om jag är sugen så bli det ett par bitar plockgodis, istället för en stor påse chips så blir det en liten osv. Äta en proteinpudding eller kvarg med frukt istället för något sockrat. Dessutom så unnar jag mig faktiskt att gå på kondis ibland, med kvalitetsbakelser och bullar men eftersom det inte blir så ofta så oroar jag mig inte för vikten av den anledningen. Nu bojkottar jag dessutom den lokala affären så i nuläget så är det ett bra sätt att undvika snaskätande eftersom det tar minst 40 minuter ToR till närmsta andra butik :) Jag har tidigare haft perioder att jag inte fått köpa massproducerat fikabröd utan får istället laga själv vilket har funkat bra (blir dessutom oftast bättre och billigare).

Startvikt 1/3-17 68.6kg

8/3 69.2kg
15/3 68.5kg
22/3 67.8kg

Målvikt 53.4kg

Vågen visade allt från 67.5 till 68.2 så jag lade mig någonstans i mitten. Golvet i vardagsrummet lutar, bör nog ha vågen på annat ställe...

Första fastedagen igår. Det gick bättre än jag trodde. Imorgon ska jag ladda upp med teer på praktiken dock, varmt vatten var sådär. :p (Dricker kaffe men ville inte göda på gastriten när jag inte åt heller.)

Hoppas jag orkar hålla denna metod i mer än ett par tre veckor!

Jag blev överlycklig när jag klev på vågen i morse, 65,2 kg. Men sen kom jag jag på att det ju innebar att jag gått upp 0,3. :crazy: Antagligen ville min hjärna så gärna att det skulle vara 64,2 att den hittade på det. :turd:

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg
12/3 66,3 kg
14/3 66.1 kg
15/3 65,5 kg
16/3 65,8 kg
17/3 65,9 kg
18/3 65,8 kg
20/3 65,4 kg
21/3 65 kg

22/3 65,1 kg
Idag bär det av till gymmet igen tänkte jag, jag är inte så pepp än men jag har fått på mig träningskläderna :D. Har ni några tips på hur man peppar upp sig själv inför gymmet om man inte alls har lust?

Haha. Du är så fint motiverande! Du försöker bara få mig att härda ut :D

Men det ska jag göra, tack!
Fast jag tycker att det ofta verkar göra så, på mig. Står jag still eller går upp ett tag så säger det plopp när proppen går ur, och då ser man minskningen som nog pågått ett tag även på vågen.

Min hjärna har blivit knäpp! Jag tycker att jag hela tiden hängt med mentalt med min viktnedgång. Visst, är jag och tittar på kläder letar jag automatiskt efter de största storlekarna innan jag kommer på det, men ändå.

Men nu. De sista två veckorna registrerar min hjärna fel. Jag ser att vågen säger 84 kilo. Ändå tänker jag 104. Och som jag sa till min sambo häromdagen. Äntligen visar vågen under 105. Och det gör den ju. 20 kilo under. Knepigt.

Fast jag tycker att det ofta verkar göra så, på mig. Står jag still eller går upp ett tag så säger det plopp när proppen går ur, och då ser man minskningen som nog pågått ett tag även på vågen.

Jag hoppas att det är så! Min kurva brukar alltid gå stadigt neråt så är helt ovan vid det här. Vill se proppen nästa vecka :banana:

Tjockpannkaka med bacon till middag idag :angel: Men då har jag både promenerat och kört ett hiit pass under dagen och skött maten annars så jag kan äta med gott samvete :D

Okej. Så på 5 veckor:

1.6 kg ner (men startvikten var precis innan mens då jag samlat på mig massa vätska, så tror det allra mesta är vätska eftersom 1 kg droppade på bara några dagar)

På dessa 5 veckor har jag minskat:
- 1 cm på överarm
- 1,5 cm över bysten
- 2 cm i midjan
- 2 cm runt höfterna
- 0,5 cm runt låret

Den uppskattade fettprocenten har gått från 32,9% till 30,9% :)

Får vara glad för det lilla. Jag har sovmorgon till kl 9 idag och solen skiner, så nu ska jag bege mig ut på en morgonpromenad!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar