2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag fattar inte hur min kropp funkar!
Jag har rasat 4 kg på några veckor. Utan att egentligen ändra särskilt mycket. Jag äter kanske lite mindre men i övrigt är allt det samma. Fick ett annat märke på medicinen, kan det spela roll?
Nu är jag nere på 63,2 kg jämflrt med 67 för nån vecka sen.

Minus på vågen på vägningen imorse. Inte ett jättestort minus, men ny våg och med kläder, så jag är nöjd ändå. Känner också hur kläderna sitter bättre så! :)

Verkar som kvällarna är värst för de flesta :cautious: Vi äter ändå middag rätt sent (mellan 17 och 18 tiden) så äter man vettig då så borde man inte bli hungrig. Tränar jag måste jag dock äta något efteråt.
Alltså, det där är ju jättetidig middag. Inte ens utan häst, hinner jag få fram middag på bordet till den tiden efter arbetsdagen. Plus att jag skulle bli galet hungrig innan jag gick och la mig om jag åt så tidigt.

Alltså, det där är ju jättetidig middag. Inte ens utan häst, hinner jag få fram middag på bordet till den tiden efter arbetsdagen. Plus att jag skulle bli galet hungrig innan jag gick och la mig om jag åt så tidigt.

Vi hinner få fram middag till den tiden och vi har två hästar (hur det nu spelar in). Ungarna lägger sig kl 19 och vi är alla hungriga när jobb och dagis är klart så senare middag än direkt vi kommer hem skulle inte funka. Och äter jag en riktig middag så blir jag inte hungrig innan läggdags :)

Vi hinner få fram middag till den tiden och vi har två hästar (hur det nu spelar in). Ungarna lägger sig kl 19 och vi är alla hungriga när jobb och dagis är klart så senare middag än direkt vi kommer hem skulle inte funka. Och äter jag en riktig middag så blir jag inte hungrig innan läggdags :)
Hästen spelar in på det viset att jag brukar rida efter jobbet, sen äta middag.

Men du skrev ju att du är hungrig på kvällarna, eller i alla fall att det är då du har svårt att låta bli att äta. För mig är det inte att förvånas över med så tidig middag. Det är ju ganska många timmar kvar att vara vaken då (för vuxna i alla fall).

Men du skrev ju att du är hungrig på kvällarna, eller i alla fall att det är då du har svårt att låta bli att äta. För mig är det inte att förvånas över med så tidig middag. Det är ju ganska många timmar kvar att vara vaken då (för vuxna i alla fall).

Okej, jag rider efter ungarna lagt sig.

Hungrig ibland men oftast sugen på något och det är ju pga att jag slarvar med middagen (äter för dålig mat eller för lite). Äter jag på kvällen blir det i regel alldeles för mycket då det är svårt att bara ta EN smörgås eller vad det nu är man äter. Jag behöver planera bättre. Sitter i min hjärna.

@Philosophia Har lifesum ingen nedre gräns? VK som jag använder nu har 1300, det är också vad jag får äta. Även VV har en nedre gräns där de inte går under, för att inte uppmana till ohälsosamt ätande.

Jag vet inte om det finns någon nedre gräns faktiskt.

Nu blir det aldrig - totalt sett - så lite som 1143 kcal per dag, utan snarare bortåt 1700-2000 (men efter avdrag för det extra jag äter för att kompensera för träning så håller jag mig inom 1143). Men den eller de dagar som jag inte motionerar (som igår) så äter jag mer än vad Lifesum föreslår eftersom jag inte fungerar när jag, totalt sett, äter så lite som 1143. Det skulle bli olidligt. Så summa summarum är mitt dagliga kalorigenomsnitt ändå något högre än vad Lifesum rekommenderar för en viktnedgång på ett kilo per var tjugonde dag.

Jag vet inte om det finns någon nedre gräns faktiskt.

Nu blir det aldrig - totalt sett - så lite som 1143 kcal per dag, utan snarare bortåt 1700-2000 (men efter avdrag för det extra jag äter för att kompensera för träning så håller jag mig inom 1143). Men den eller de dagar som jag inte motionerar (som igår) så äter jag mer än vad Lifesum föreslår eftersom jag inte fungerar när jag, totalt sett, äter så lite som 1143. Det skulle bli olidligt. Så summa summarum är mitt dagliga kalorigenomsnitt ändå något högre än vad Lifesum rekommenderar för en viktnedgång på ett kilo per var tjugonde dag.

Man kan ju välja 5:2 i Lifesum så det bör inte finns någon nedre kcal-gräns.

Varför har man problem med portion storleken ? Det är ju inte så att man svälter och skulle man vara mer hungrig så finns det ju mer mat att ta av.
Jag har verkligen stora problem med hur mycket mat jag behöver för att bli ohungrig och inte proppmätt.

Jag vet att du tycker att det är konstigt, men anledningen till att så många äter när de kommer hem från jobbet (vanliga arbetstider för de flesta) är ju att man att rejält hungrig då. Sedan äter man någon lätt kvällsmat innan man lägger sig. Och har man barn har man väl inget val, de lägger sig ju tidigare än man själv gör.

Visst skulle man kunna vända på ordningen, ta den lätta kvällsmaten först och middagen senare, men de flesta verkar vilja ha huvudmålet tidigare.

Ju senare man äter det tyngre målet, desto mer riskerar matsmältningen dessutom påverka nattsömnen.

Jag vet att du tycker att det är konstigt, men anledningen till att så många äter när de kommer hem från jobbet (vanliga arbetstider för de flesta) är ju att man att rejält hungrig då. Sedan äter man någon lätt kvällsmat innan man lägger sig. Och har man barn har man väl inget val, de lägger sig ju tidigare än man själv gör.

Visst skulle man kunna vända på ordningen, ta den lätta kvällsmaten först och middagen senare, men de flesta verkar vilja ha huvudmålet tidigare.

Ju senare man äter det tyngre målet, desto mer riskerar matsmältningen dessutom påverka nattsömnen.

Intressant att ta del av detta. Själv äter jag middag någon gång mellan kl. 12 och 14 (lite beroende på dagens aktiviteter). När jag kommer hem på kvällen (vid kl. 19) äter jag kvällsmat och därefter något lätt strax innan jag lägger mig (vid kl. 23).

@Albatross Vad man kallar det är nog inte huvudsaken. De flesta kallar nog målet mitt på dagen för lunch, det man äter tidigt på kvällen för middag och därefter kvällsmat. Du kallar det istället middag, kvällsmat och något lätt. Men det behöver ju inte betyda att vi äter olika.

17-18 måste ju ändå vara rätt normalt att äta kvällsmat, särskilt med småbarn?

Vi äter kvällsmat rätt sent, oftast ca 20.30-21.30. Äter lunch vid ca 12-12.30 och tar en banan eller ett knäckebröd när jag kommer hem efter jobbet vid ca 17.45.

17-18 måste ju ändå vara rätt normalt att äta kvällsmat, särskilt med småbarn?

Vi äter kvällsmat rätt sent, oftast ca 20.30-21.30. Äter lunch vid ca 12-12.30 och tar en banan eller ett knäckebröd när jag kommer hem efter jobbet vid ca 17.45.
Fast middag kl 17? För att hinna hem, hämta småbarnen och laga mat, hade jag behövt mer tid. Vanliga arbetstider är ju inte att sluta kl 15.

Jag äter något litet som frukt, en smörgås el dyl (eller inget) runt kl 17 och middag framåt kl 21, efter stallet.

Jag hämtade ett paket på Ica igår, det står ouppackat hemma. Det innehåller hårprodukter och företaget brukar alltid skicka med två Riesenkolor. Normalt gör det att jag river upp paketet redan i hallen.

Men två Riesenkolor = 85 kcal. Så för säkerhets skull ska jag försöka att inte öppna paketet förrän jag har utrymme för två kolor. Hoppas mina nuvarande balsam inte tar slut innan dess. :cautious:
Det där är karaktär! :up::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar