2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det var VÄLDIGT lite kcal, du! Min Lifesum säger att jag får äta 1600 kcal om jag vill gå ner ett halvkilo i veckan. Vilken takt hade du tänkt dig?

Knappt 300 gram i veckan. Alltså, jag är lite i storleken. För att överhuvudtaget hålla nuvarande vikt - om jag inte rör på mig (vilket jag gör nästan varje dag) - så ska jag äta ca. 1300 kcal enligt de kalkyler som finns.

Har ätit så jag varit äckelpäckelmätt hela dagen.

1192kcal...

Det märks att det är dåligt med plats i mage och tarmar för närvarande. Kommer äta en häst när jag klämt ut V :cool:

Nu har jag inte räknat kalorier sedan jag var anorektisk, men jag tippar att jag går ner bortåt ett halvt kilo i veckan på sådär 1600 kalorier per dag, och då rider jag bara. Jag tränar absolut inte som du.

Det verkar helt orimligt. Satsar du på en orealistiskt låg målvikt? (Jag menar, det är ju jobbigare både att hålla en väldigt låg vikt och att nå den, om man egentligen gillar att äta.)

Men du är ju längre och därmed tyngre än vad jag är, så att du har en högre grundförbränning är ju inte så konstigt.

Men du är ju längre och därmed tyngre än vad jag är, så att du har en högre grundförbränning är ju inte så konstigt.
Jo, men ändå. Det låter väldigt svårt att vara kort i rocken då? Jag tänker på normalportioner när man är någonstans ute och äter och så där. Nu är visserligen många sådana portioner för stora även för mig om jag vill undvika att gå upp, men det låter ändå som att längdskillnaden gör betydligt mer än vad jag hade fattat.

Jo, men ändå. Det låter väldigt svårt att vara kort i rocken då? Jag tänker på normalportioner när man är någonstans ute och äter och så där. Nu är visserligen många sådana portioner för stora även för mig om jag vill undvika att gå upp, men det låter ändå som att längdskillnaden gör betydligt mer än vad jag hade fattat.

Man får helt klart äta mindre när man är mindre - och man behöver ju också mindre (förbränningen räknas ut med vikten som grund, men är givetvis inte den enda avgörande faktorn). Min "trivselvikt" är sedan några år tillbaka 3-4 kg mer än vad jag skulle önska och skälet, ja, det är så klart lite för stora portioner av det goda. Hösten var dessutom kantad av förkylningar och jag tränade inte som vanligt - dock åt jag som vanligt. Vips så vägde jag ytterligare 3 kg mer och fick inte ens igen byxorna.

Man får helt klart äta mindre när man är mindre - och man behöver ju också mindre (förbränningen räknas ut med vikten som grund, men är givetvis inte den enda avgörande faktorn). Min "trivselvikt" är sedan några år tillbaka 3-4 kg mer än vad jag skulle önska och skälet, ja, det är så klart lite för stora portioner av det goda. Hösten var dessutom kantad av förkylningar och jag tränade inte som vanligt - dock åt jag som vanligt. Vips så vägde jag ytterligare 3 kg mer och fick inte ens igen byxorna.
Förutom att jag har en stark tendens att lägga på mig 2-3 kilo som jag helt klart föredrar att vara utan, så har jag rätt ofta uppfattat det som att jag kan äta förhållandevis mycket jämfört med många jag känner, och ändå vara viktstabil. Det kanske är tack vare längden, då? Nu är jag inte jättelång, många kvinnor är lika långa som jag, men inte så många är längre.

Jag mixar gärna för att få en tjockare, slät konsistens utan att reda. Sen lägger jag i grejer att tugga på i stället. Broccoli i bitar, räkor, krutonger eller något sånt.
Broccoli ska jag nog prova nästa gång. Mixade min också, men helt klart såg den godare ut innan ☺

Tjuvvägde mig imorse (har måndagar som vägdag) och hade GÅTT UPP nästan ett kilo?!!!? :eek: :confused: :banghead:
Äter i enlighet med vad Lifesum säger och tränar lite mer nu eftersom jag orkar mer nu. Är det nu medicinhelvetet ska förstöra mitt liv? :meh:

@Philosophia Har lifesum ingen nedre gräns? VK som jag använder nu har 1300, det är också vad jag får äta. Även VV har en nedre gräns där de inte går under, för att inte uppmana till ohälsosamt ätande.

Tjuvvägde mig imorse (har måndagar som vägdag) och hade GÅTT UPP nästan ett kilo?!!!? :eek: :confused: :banghead:
Äter i enlighet med vad Lifesum säger och tränar lite mer nu eftersom jag orkar mer nu. Är det nu medicinhelvetet ska förstöra mitt liv? :meh:
Vänta till måndag! Och även om du ligger på plus även då, bara fortsätt. Enskilda vägningar kan göra en hur deppig som helst, men man måste se det över tid.

Då var det dags för rapport igen. Har bytt vägdag till onsdag, samma som jag har i kaloriappen. Sista veckan har varit tung och jag har ätit mer än jag tänkt nästan varje dag. Som jag sa till min jobbarkompis, -jag är världens sämsta bantare för jag klarar inte av att "svälta" mig själv. :p Men jag har tydligen hållt mig på en hyfsad nivå ändå och lyckats gå ner 0.8 kg sen förra måndagen. Så sammanlagt på två och en halv vecka ligger jag på -2,5 kg. Inte lika mycket som jag siktat på men ändå ett bra resultat. :banana:

Jag hämtade ett paket på Ica igår, det står ouppackat hemma. Det innehåller hårprodukter och företaget brukar alltid skicka med två Riesenkolor. Normalt gör det att jag river upp paketet redan i hallen.

Men två Riesenkolor = 85 kcal. Så för säkerhets skull ska jag försöka att inte öppna paketet förrän jag har utrymme för två kolor. Hoppas mina nuvarande balsam inte tar slut innan dess. :cautious:

Åt som sagt fruktsallad med grädde igår för att fira min födelsedag istället för tårta. Tränade överkropp sen och tog lite mer fruktsallad efteråt :)

Översteg mina kalorier men det är bättre att det var frukt än tårta faktiskt :)

Jag har fått dille på havregrynsgröt med chokladkräm (nyttig) och banan till frukost! Längtar varje morgon till att få äta frukost :love: Inte ätit särskilt mycket smörgås senaste veckan tack vare den och jag håller mig lätt mätt mellan 8 och 12 då jag äter lunch. Jag försöker fokusera mycket på att varje mål ska hålla mig mätt länge så jag inte småäter. Mycket blandad bladsallad ihop med lunchen och middagen hjälper mycket tycker jag. Minskar portionerna lite med har massa grönt till. Blir lätt sugen på någon på kvällen och det är lite mysigt att äta kvällsmat ihop med maken när ungarna lagt sig men jag försöker känna efter om jag verkligen är hungrig eller om jag bara är sugen. Boven för mina kalorier brukar vara på kvällen så jag måste planera :)

Ja, varför är kvällarna så hopplösa? Innan jag började banta nu så åt jag konstant från det jag kom hem från jobbet till det att jag gick och la mig. Helt jävla vettlöst.

Verkar som kvällarna är värst för de flesta :cautious: Vi äter ändå middag rätt sent (mellan 17 och 18 tiden) så äter man vettig då så borde man inte bli hungrig. Tränar jag måste jag dock äta något efteråt.

Verkar som kvällarna är värst för de flesta :cautious: Vi äter ändå middag rätt sent (mellan 17 och 18 tiden) så äter man vettig då så borde man inte bli hungrig. Tränar jag måste jag dock äta något efteråt.
Jag äter någon timme senare så att jag fortsätter att äta har inte med hunger att göra, bara vana. Det känns som ett upptrampat spår till kylskåpet och skafferiet på kvällarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30