2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan vi inte hjälpas åt att ha en liten motionsutmaning eller nåt här i tråden för att peppa varandra? :) Tänker att det hade varit lättast och mest rättvist med motion eftersom vi alla följer olika dieter eller äter olika kost.

Kanske minst 30 minuters promenad /dag varje dag i en vecka? Om man inte hinner någon dag så kanske man kan få ta en timmes promenad nån annan dag och dela upp det på två? Vad säger ni, är det någon som är med? :)

Okej, kände mig lite trött på de sedvanliga knäckemackorna till dagens frukost, så jag skulle "unna mig" ett par skivor av det nybakta brödet jag köpte igår. :d Tillsammans med härlig lagrad ost och lite äppeljuice.

Kalorier? 765.
Jag upprepar: SJUHUNDRASEXTIOFEM KCAL.

Mer än en vanlig middag. Inte underligt om man lägger på sig, det är ju ändå att anse som en "vanlig" frukost? Ett par brödskivor med pålägg och någon juice. Sambon äter säkert 4 mackor om dagen men han har ju också ett aktivt jobb (även om han också lagt på sig runt 5 kilo).
Jag är inte förvånad. Mackor är hopplöst om man vill dra ner på intaget. Man får helt enkelt tänka bort dem helt.

Bakom mina kilon nu ligger alldeles för många goda surdegssmörgasar med latte på kafé. Så himla gott men en mardröm när det gäller kalorier.

Kan vi inte hjälpas åt att ha en liten motionsutmaning eller nåt här i tråden för att peppa varandra? :) Tänker att det hade varit lättast och mest rättvist med motion eftersom vi alla följer olika dieter eller äter olika kost.

Kanske minst 30 minuters promenad /dag varje dag i en vecka? Om man inte hinner någon dag så kanske man kan få ta en timmes promenad nån annan dag och dela upp det på två? Vad säger ni, är det någon som är med? :)
Jag tar inte utmaningen - men bestämde efter måndagens tråkiga vägning att jag får börja gå till jobbet så ofta som möjligt, gör inte det på vintern annars. Men det tar 27-28 minuter så det är egentligen perfekt.

Jag är inte förvånad. Mackor är hopplöst om man vill dra ner på intaget. Man får helt enkelt tänka bort dem helt.

Bakom mina kilon nu ligger alldeles för många goda surdegssmörgasar med latte på kafé. Så himla gott men en mardröm när det gäller kalorier.

Verkligen! Helt galet. Tror nog att jag håller mig till mina knäckebröd ändå... :cautious:

Som hundägare gör jag ju de där 30 minuterna varje dag (om vi inte jobbar ute på gården, då får han gott om motion ändå). Däremot ska sambon och jag samåka mer, vilket betyder 20-30 min promenad till skolan! Plus minskad bensin- och parkeringskostnad, win win. :up: Det är definitivt vår utmaning. Egen bil är så väldigt, väldigt skönt... :angel:

Tips ang. gröt! :up:

Jag äter varje morgon havregrynsgröt (0,5dl havregryn) med en skivad frukt och 0,5dl keso i. Toppar med lite pumpakärnor och kanel. Blir trots frukten och pumpakärnorna inte särskilt många kalorier och man (jag) står sig mycket längre än på bara havregrynsgröt. Jag blir också hungrig direkt igen när jag äter bara havregrynsgröt. Tycker man inte om keso eller om man vill variera sig så funkar det utmärkt även med turkisk yoghurt. Jag brukar vänta en stund tills gröten svalnat lite för annars typ smälter keson/yoghurten.

Och här har man hört att gröt ska vara sååå bra, att man står sig länge och bra på det. :cautious: Jo tjena.. Käkade för typ tre timmar sen och är vrålhungrig! Det är så illa att jag funderar på att se om vi har knäckebröd eller nånting hemma, bara för att få i mig nånting och få tyst på magen igen.

Tre timmar sedan? :nailbiting:
Jag måste äta (eller dricka) något typ varannan timme annars blir jag tokig. Om så bara en liten frukt eller en kopp te.

Jag och @Pilot har också bestämt oss för att springa Vårruset :up:

Minst 30 minuter (valfri) motion om dagen tycker jag är ett jättebra mål, så jag är definitivt på den!

Jag och @Pilot har också bestämt oss för att springa Vårruset :up:

Minst 30 minuter (valfri) motion om dagen tycker jag är ett jättebra mål, så jag är definitivt på den!

Vårruset har jag tänkt anmäla mig till, som en extra morot! Det blir i så fall mitt första lopp någonsin.

Tre timmar sedan? :nailbiting:
Jag måste äta (eller dricka) något typ varannan timme annars blir jag tokig. Om så bara en liten frukt eller en kopp te.

En normal dag för mig:
0700 frukost. I dagsläget 0,5 dl havregryn och kaffe
1100 en kopp kaffe
1300 lunch.
1500 kaffe
1900 kvällsmat. Ofta ett knäckebröd och te. Ibland makrill.

På den rutinen har jag alltså gått upp nästan 10 kg.. portionerna nu är mycket mindre i hopp om att minska tillbaka midjan till tidigare mått.

En normal dag för mig:
1100 en kopp kaffe
1300 lunch.
1500 kaffe

På den rutinen har jag alltså gått upp nästan 10 kg.. portionerna nu är mycket mindre i hopp om att minska tillbaka midjan till tidigare mått.
Där måste finnas en gravad hund. Petar du i dig 2-3000 kcal till lunch?

Hm, hur menar ni egentligen :p,är ni med då :) Gör en liten lista fyll på er ni som vill hänga med, förslagsvis uppdatering onsdagar då över veckan som gått?
Valfri motion minst 30 minuter per dag
@Monkie
@ztsu

Där måste finnas en gravad hund. Petar du i dig 2-3000 kcal till lunch?

Nope. Äter mycket sallader, linsgrytor och sånt. Kanske 500-700 kcal? Har inte räknat tidigare men ungefär där ligger det nog om jag tittar på motsvarande recept på Ica osv.
Medicinen får mig som sagt att gå upp i vikt..

En normal dag för mig:
1100 en kopp kaffe
1300 lunch.
1500 kaffe

Åh herregud! Jag skulle dö!! :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Jag äter ofta, annars blir jag så rysligt sugen och vill stoppa onyttigheter i munnen. Utöver det jag äter dricker jag ett antal koppar te och kaffe om dagen.

8-tiden: frukost (havregrynsgröt med keso och frukt, te och/eller kaffe)
10-tiden: mellis (frukt eller knäckemacka eller något annat litet)
12-tiden: lunch
14-tiden: mellis
15.30isch: mellis igen
17-18-tiden: middag
20-tiden: kvällsmat (ofta gröt eller lite yoghurt med frukt)

Jag ligger runt 1500-1700 kalorier om dagen. Brukar träna 20-30min styrkeyoga på morgonen och 30-45min yoga på kvällen. Å så springer jag några dagar i veckan.

Har nu gått ner nästan 10kg sedan i november.

Nope. Äter mycket sallader, linsgrytor och sånt. Kanske 700 kcal? Har inte räknat tidigare men ungefär där ligger det nog om jag tittar på motsvarande recept på Ica osv.
Medicinen får mig som sagt att gå upp i vikt..
Aha, medicin. Det fattade inte jag eftersom du skrev att du gått upp på den matrutinen. Men då är det väl ingen större idé att minska portionerna? Du äter ju redan jättelite.

Aha, medicin. Det fattade inte jag eftersom du skrev att du gått upp på den matrutinen. Men då är det väl ingen större idé att minska portionerna? Du äter ju redan jättelite.

Alternativet är att gå upp ännu mer i vikt.. Kan ju inte motionera särskilt mycket pga skadad höft och medicinen vill jag inte sluta med.
Så äta mindre är enda alternativet.

Alternativet är att gå upp ännu mer i vikt.. Kan ju inte motionera särskilt mycket pga skadad höft och medicinen vill jag inte sluta med.

Ah, medicin. Det fattade jag inte. Då är det ju ett annat utgångsläge. Men blir du inte rysligt sugen när du har så långt mellan målen? :(

Ah, medicin. Det fattade jag inte. Då är det ju ett annat utgångsläge. Men blir du inte rysligt sugen när du har så långt mellan målen? :(

Det är det jag har kaffet till.
Höll vikten bra på den rutinen tidigare men nu har jag som sagt explosionsökat i vikt med 2-3 kg/månad.. Gör knappast gott för vare sig kropp eller knopp.

Usch, stackare. Det är klart att du inte kan sluta med medicinen om du behöver den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar