2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är hyfsat viktstabil när jag äter som följer (dvs jag går inte upp mer än vad som är genomsnittligt när man inleder graviditeten med normalt BMI).

04:30 en skiva mjukt bröd med två tjocka skivor leverpastej

08:30 0.75dl havregryn med 0.25 järnberikad barngröt och 1dl mellanmjölk. I gröten även 1 msk linfrö och 1 msk russin.

12:30 lunch typ 1 barnmatsburk om ca 250g

17:30 middag motsvarande mängd barnmatsburk men hemlagat.

20:30 fyra palttunnbröd, ibland med smör.

Dricker te med upp till totalt 5dl mellanmjölk i under dagen och blir jag mer hungrig äter jag några torkade aprikoser, kiwi, banan, äpple eller småcitrus.

Vissa dagar äter jag mer och andra betydligt mindre. Ibland blir jag trött på lagad mat och lever på fil och osötad granola, andra bara leverpastejmackor.

Det är en psykologiskt mycket intressant tid för mig, acceptera viktuppgången är skitsvår samtidigt som den följer exakt mönster för hur en gravid kropp "ska" lägga på sig (rumpa och lår). Jag vill ofta dra ner kosten på svält för att vända förloppet men det är ju inte särskilt vettigt just nu. Inte minst eftersom mitt HB och ferritin sjönk som en sten under vintern trots järntabletter. Tunnbrödet och leverpastejen verkar vara ett bättre sätt att tillföra min kropp järn som den kan ta upp så jag försöker prioritera det.

Och så längtar jag tills jag kan börja vända siffrorna på vågen igen!
Och börja röra mig, foglossningen har varit hemskt dryg. Igår var första dagen utan smärtor sedan typ september.

Har även hoppat på årsutmaning med Olga R, mest för pushen att få ordning på tankarna men sedan också för mammamage-träningen efter förlossning. Delade magmuskler har gett mig en rejäl aha-upplevelse!

Jag funderar på att börja med måltidsersättning, ni vet såna där bars och shakes. Tänkte byta ut någon måltid per dag, kanske någon dag då och då byta ut flera måltider. Vad tror ni? Kan det funka eller är det bara slöseri på pengar?

Jag funderar på att börja med måltidsersättning, ni vet såna där bars och shakes. Tänkte byta ut någon måltid per dag, kanske någon dag då och då byta ut flera måltider. Vad tror ni? Kan det funka eller är det bara slöseri på pengar?

Byta ut på heltid tror jag inte på men enstaka mål när man saknar fantasi eller har dåligt med tid så varför inte. En bars är väldigt enkelt att ha i väskan med sig som mellanmål med. Så det kan du alltid köpa några stycken och se om du hittar en favorit eller två. Jag åt många såna tidigare och hann testa på ett gäng olika märken och smaker. Ska nog köpa hem några stycken och ha 1-2 i handväskan som nödprovision på stan för att undvika snabbmat :)

Pepsi Max idag :nailbiting: :nailbiting:
Typ 1 dls intag än så länge O_o :banana: :bump: :banana:

Blir nog ett helt glas idag men ändå. Bara ETT GLAS från minst 4 burkar om dagen. Det ska gå att sluta!
Jag känner mig inte så sugen längre, men det har också gjort att jag känner mig mindre sugen på mat. Hur hänger det ihop?
Sen när den värsta pärsen är över ska jag fokusera på nästa grej. Ska fundera ut vad det blir.

Dagen börjades med de där 700 kcal mackorna och avslutades visst med glass och kebabpizza... :D
Men, det är okej! 1 1/2 vecka utan godis och dylikt med bra mat är jag väldigt nöjd med. Bara att ta nya tag! :up:

15965828_1245842245510015_4906351686155711190_n.jpg

:D:D:D

Dagen börjades med de där 700 kcal mackorna och avslutades visst med glass och kebabpizza... :D
Men, det är okej! 1 1/2 vecka utan godis och dylikt med bra mat är jag väldigt nöjd med. Bara att ta nya tag! :up:

Tycker faktiskt inte att det är hela världen om man käkar en jäkla massa lite då och då. :d

MVH Hon som köpte två kladdkakor, chips, cola och choklad i affären istället för mat idag.

Tycker faktiskt inte att det är hela världen om man käkar en jäkla massa lite då och då. :d

MVH Hon som köpte två kladdkakor, chips, cola och choklad i affären istället för mat idag.

Med tanke på hur dagarna brukar se ut så nä, inte hela världen alls! :) Så pass realistiska tankar har jag ändå att jag inser att det blir en sådan dag då och då, och det gör inget. Det är helt okej! Jag är inte mer än människa och har bara ett liv, och livet är för kort för förbud!

Med tanke på hur dagarna brukar se ut så nä, inte hela världen alls! :) Så pass realistiska tankar har jag ändå att jag inser att det blir en sådan dag då och då, och det gör inget. Det är helt okej! Jag är inte mer än människa och har bara ett liv, och livet är för kort för förbud!

Förbud gör mig bara mer sugen, så jag har inga förbud. :)

Så där matdag, men inget snask!
MEN O.M.G. för lunchen! Blåste halvstorm och regnaslask, men det blev ändå en halv timmes promenad!
Och igår, sa jag att det bjöds på fika, men jag tackade nej?

Whoop whoop! Slänger lite pepp på alla andra! :bump:

Jag har redan mentalt hoppat in i den hära tråden men gör det här med också officiellt. Jag har börjat min viktresa denna vecka. Det jag gör är att helt enkelt byta ut lunchen till en nutrilett smoothi och skippa godis och fika. Jag kommer dock äta godis 1 gång i veckan. Smoothi till lunch passar mig perfekt, och jag har ätit det länge, eftersom jag är en obotlig latmask och orkar inte laga mat till lunch. Och att äta samma mat flera dager på raken har jag svårt för. Som ni kanske förstår är det inte maten som är problem för mig =) Det är det förbaskade godiset och fika =)

Jag skulle gissa att jag "behöver" gå ner ca 10 kg men jag väger mig inte. Jag märker ganska tydligt på min kropp vilket håll det går. Sen ser jag det också som ett roligt experiment. Det ska bli spännande att väga sig när jag känner att jag själv är nöjd med kroppen och inte när vågen säger det. I mitt huvud vill jag ner till 48kg (jag är bara 150cm kort) men eftersom jag är ca 10 år äldre än vad jag var när jag vägde det senast så kanske det är orealistiskt.

Även träning ska in i mitt liv igen. Förra året kom jag igång och sprang 3 ggr i veckan och gjorde det från februari till oktober. Sen fick jag en överansträngning i knäet och lyckades inte komma igång igen. Nu är träningskort inköpt och första träningspasset blir på fredag. Sen hoppas jag att träningen rullar på.

Så här långt har veckan funkat bra och jag har inte ätit godis eller fika och det känns redan som att kroppen har dragit ihop sig lite.

Pepsi Max idag :nailbiting: :nailbiting:
Typ 1 dls intag än så länge O_o :banana: :bump: :banana:

Blir nog ett helt glas idag men ändå. Bara ETT GLAS från minst 4 burkar om dagen. Det ska gå att sluta!
Jag känner mig inte så sugen längre, men det har också gjort att jag känner mig mindre sugen på mat. Hur hänger det ihop?
Sen när den värsta pärsen är över ska jag fokusera på nästa grej. Ska fundera ut vad det blir.

Bra jobbat!

Jag har gjort en gastric bypass :)
Det har jag koll på! :)

Men jag reagerar på mängden, tänker även om du ska äta små portioner, så får du äta ofta.

(Men det beror ju såklart på kolori/ näringsinnehållet. Och när jag tänker efter så har jag ingen aning om hur mycket det finns i en burk när man häller upp det på tallriken.)

Kom på en möjlig lösning för Mellokvällarna: läkerol. En ask = 49 kcal.

Fan vilken fest det blir. :meh:

@mandalaki Jag har tänkt på dina läkerol hela dagen. De är så tragiska! :cry:

Tror du inte att en ask såna där pyttesmå vahlronachokladpluttar, som små harlortar, skulle kunna funka? Eller små riktigt goda hipsteraktiga lakritsgodisar? De är så dyra att det inte kan bli för mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar