2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni testat att dricka istället? Jag smååt extremt mycket och att dricka te har varit min räddning. Vissa dagar har det blivit 15 koppar. Te fyller också buken på ett sätt som inte kanske riktigt ger en mättnadskänsla, men ändå något annat än en kurrande mage.
När sötsuget har varit extremt och jag nästan inte stått ut har jag haft lite honung i. För omväxling har jag väldigt många olika sorters te hemma.

Det är säkert inte bra för kroppen att dricka sådär mycket te på lång sikt, men på en månad var mitt sug borta och även vanan att alltid stoppa något i munnen, för efter en månad var jag nere på nästan normal tekonsumtion, dvs 5-6 koppar om dagen :D

Dags att ta tag i mig själv igen! Gick ner ca 8 kg i våras, men tappade helt orken under den långa, sega hemska hösten där vi bara var sjuka och trötta. Har bara eskalerat under vintern och när jag ställde mig på vågen har jag gått upp 6 av de där 8 kilona igen :o

Så nu är det viktväktarna som gäller igen! Ska bara hitta en motionsform som fungerar (utöver ridningen) för med småbarn, jobb osv är det inte helt enkelt att få till träningen vintertid

Jag HATAR vädret just nu! Urk. Vi har haft så himla fint med några centimeters snötäcke och minusgrader ett tag. Idag? Plusgrader = slask = hal snö. Halkade omkring på morgonens skogspromenad med hunden. Värdelöst. Bävar inför långpromenaden. :cautious:

Ja, DU kan göra det och det har jag stor respekt för. Men det behöver inte innebära att det stämmer på andra.

Nej, och det har jag inte heller påstått. Jag har skrivit vad som funkar för mig, inte vad som funkar för dig. Däremot har jag kanske försökt sätta saker lite i perspektiv genom att t ex påstå att det är bättre att äta "riktig mat" om man är hungrig efter middagen, än att äta snacks, samt visa att det finns "riktig mat" man kan äta så mycket av att kaloriargumentet faller platt. Det visade ju sig dock ganska snabbt att det inte var frågan om att vara hungrig utan att vara sugen, vilket inte är samma sak.

Har ni testat att dricka istället? Jag smååt extremt mycket och att dricka te har varit min räddning. Vissa dagar har det blivit 15 koppar. Te fyller också buken på ett sätt som inte kanske riktigt ger en mättnadskänsla, men ändå något annat än en kurrande mage.
När sötsuget har varit extremt och jag nästan inte stått ut har jag haft lite honung i. För omväxling har jag väldigt många olika sorters te hemma.

Det är säkert inte bra för kroppen att dricka sådär mycket te på lång sikt, men på en månad var mitt sug borta och även vanan att alltid stoppa något i munnen, för efter en månad var jag nere på nästan normal tekonsumtion, dvs 5-6 koppar om dagen :D

Nu är det min tur att säga "kan inte". :p

Te fyller blåsan dubbelt så fort som det fyller magen. Jag är nordeuropas kissnödigaste person redan från början, så att pimpla te är inte på agendan. Däremot dricker jag gärna en kopp buljong emellanåt.

Jag dricker citronvatten x flera! Försökt dricka te på kvällarna då jag gillar tanken på hur bohemisk och underbar jag ser ut där jag sitter slank och vacker med en kopp rykande te, mysig filt och oäkta fårskinnstofflor. Men jag måste springa på toa hela jäkla natten om jag dricker te!? Funkar te på kvällen för dig?

Det var fanimej ingen dum tanke! :up:

Skämt åsido, för mig handlar det mycket om att köpa tid. Jag förhandlar vädigt mycket med mig själv om det här. När jag står i affären och tycker att jag BEHÖVER en 300-grammare så är min första teknik att försöka visualisera hur det känns i magen efter en så stor påse (äckelkänsla), och hur jag faktiskt nästan brukar tvinga i mig de sista 100 grammen. Det får mig i de flesta fall att titta efter mindre påsar. En annan förhandling är att säga till mig själv att jag får gå tillbaka och köpa mer om jag känner att jag BEHÖVER det efter att jag ätit upp ransonen. Det brukar få mig att välja t ex en 30-grammare och en pyttepåse lösgodis i stället för att jag köper mycket "för säkerhets skull". Läsa alla ingredienserna på förpackningen är också ett bra vapen, samt att visualisera alla snoriga små barn som går i lösgodiset på lördagarna.

Sen finns det dagar som är som en våt grå filt och jag är övertygad om att bara stora mängder snacks och mjölkchoklad kan göra dagen bättre. Jag försöker komma ihåg att det egentligen hjälper noll och att det är bättre att springa om jag är frisk och äta varm soppa om jag är sjuk, men jag är inte riktigt där än... :cool:

Precis beställt L-glutamin (och lite annat), ska testa om det är så bra mot sötsug och småätar-sug som många säger.

Nej, och det har jag inte heller påstått. Jag har skrivit vad som funkar för mig, inte vad som funkar för dig. Däremot har jag kanske försökt sätta saker lite i perspektiv genom att t ex påstå att det är bättre att äta "riktig mat" om man är hungrig efter middagen, än att äta snacks, samt visa att det finns "riktig mat" man kan äta så mycket av att kaloriargumentet faller platt. Det visade ju sig dock ganska snabbt att det inte var frågan om att vara hungrig utan att vara sugen, vilket inte är samma sak.

Jo, du påstod faktiskt det. I det jag citerade skrev du Man kan göra det. Annars hade jag inte reagerat.

Skämt åsido, för mig handlar det mycket om att köpa tid. Jag förhandlar vädigt mycket med mig själv om det här. När jag står i affären och tycker att jag BEHÖVER en 300-grammare så är min första teknik att försöka visualisera hur det känns i magen efter en så stor påse (äckelkänsla), och hur jag faktiskt nästan brukar tvinga i mig de sista 100 grammen. Det får mig i de flesta fall att titta efter mindre påsar. En annan förhandling är att säga till mig själv att jag får gå tillbaka och köpa mer om jag känner att jag BEHÖVER det efter att jag ätit upp ransonen. Det brukar få mig att välja t ex en 30-grammare och en pyttepåse lösgodis i stället för att jag köper mycket "för säkerhets skull". Läsa alla ingredienserna på förpackningen är också ett bra vapen, samt att visualisera alla snoriga små barn som går i lösgodiset på lördagarna.

Sen finns det dagar som är som en våt grå filt och jag är övertygad om att bara stora mängder snacks och mjölkchoklad kan göra dagen bättre. Jag försöker komma ihåg att det egentligen hjälper noll och att det är bättre att springa om jag är frisk och äta varm soppa om jag är sjuk, men jag är inte riktigt där än... :cool:
Så behöver jag inte göra, gudskelov. Det hade jag nog aldrig klarat. När jag inte äter godis och snacks har jag sällan sug efter det på grund av godiset i säg. Det är mer vanan som skapar sug - som när det nu snart är dags för Melodifestivalen. Och jag har svårt att kolla Sopranos utan att bli enormt sugen på popcorn. Klassisk betingning :D

Men förutom det där vanebetingade suget har jag sug efter "vad som helst" så jag överäter av "nyttiga" grejer istället. Dock inte grönsaker, det hjälper inte alls mot sug.

För min del kom tänket kring maten på plats när jag började träna. Det blev på något sätt att jag började sätta intaget mot hur mycket det skulle krävas för att förbränna det. Det blev helt enkelt inte värt det.

Att minska portionerna gjorde jag genom att successivt byta ut saker mot grönsaker. Och då välja mättande grönsaker som morot, broccoli och kål. Saker jag står mig länge på. Och dricka mycket vatten, tugga ordentligt och verkligen jobba på att äta långsamt.

Det har funkat för mig. Men i början var det svårt med suget på kvällarna. Men som tur är finns det vissa saker som jag bara inte klarar av att äta, men som övriga familjen älskar. Så de första veckorna tvingade jag dom att köpa jordnötsringar och sour cream chips.:o

Nähä, så te var alltså inte för er. Vad besvärliga ni ska vara då :D
Frysta hallon då? Har ni testat det? Dämpar sötsuget och är omöjligt att äta snabbt eftersom de är frusna :up:

Idag är det måndag och vägdag för mig. Hur gör ni andra med vägningen? Har ni fasta vägdagar? Innan har jag vägt mig lite när jag haft lust men nu tänkte jag hålla mig till en dag i veckan.

72,1kg visade vågen idag.
Mitt första delmål är att komma under 72kg, och det gör jag förhoppningsvis till nästa vecka.
Tänk att när jag gjorde min gastric bypass-operation för snart sju år sedan vägde jag 136kg. När jag går i mål på 68kg har jag halverat min vikt! :nailbiting:

Dipp äter jag faktiskt aldrig, och grönsaker ... zzzznark. ;) Det är ju inte det jag är sugen på. Det är om, det gäller chips, hela påsen. Och då talar vi inte 30-gramspåsar.

Men jag får pröva med morotsstavar och mineralvatten med citron. Dricka kan tillfredsställa en del av behovet att stoppa något i munnen.

Haha, okej då! :p Tänkte att det kanske kunde funkat som substitut. Men visst fan är det chipsen en vill åt... Haha.

Idag är det måndag och vägdag för mig. Hur gör ni andra med vägningen? Har ni fasta vägdagar? Innan har jag vägt mig lite när jag haft lust men nu tänkte jag hålla mig till en dag i veckan.
Måndag morgon. Vägning + midjemått. En ynka cm minus första veckan. :meh: Fast jag går inte så hårt på midjemåttet, det är svårt att mäta på exakt samma ställe varje gång.

Jag väger och mäter "officiellt" på söndag morgon. Tar höft, midja och halsmått för en kroppsfettsekvation (som visserligen har en felmarginal men som är hyfsad för att beräkna skillnader i samma person). Tar även byst, lår och biceps mått eftersom jag är nyfiken. Brukar försöka att komma ihåg att ställa mig på vågen varje dag eftersom det kommer att vara en bra vana när jag nått min målvikt. Det blir enklare att ta tag i ett eller två kilo som smyger sig på än femton, tänker jag. Sedan så är inte min vikt en ångestkälla för mig så det funkar bra med vågen :)

Jag förstår dig. Ost och nötter är enormt kaloririkt. Och i synnerhet nötter har åtminstone jag svårt att äta "lite" av.
Jag kan inte heller äta lite nötter. Det där att man skulle bli mätt av dem pga fett och protein, stämmer uppenbarligen inte. Nötter funkar på samma vis på mig som chips verkar funka på andra. Själv gillar jag inte chips, tursamt nog.

Men när det gäller snacks så är den enda fungerande metod jag kan komma på att jobba bort kopplingen mellan att göra olika saker och äta samtidigt. Förutom just måltiderna, då, då äter man ju. Men det här med att äta vid datorn på jobbet, framför tv:n, på bio, när man åker buss, när man åker tåg osv - om en stor del av ens viktproblem ligger där, då tror jag att man behöver en strategi för att sluta äta i sådana situationer.

Min lösning nummer två är kanske dum, men jag tycker att det funkar. Om jag är väldigt sugen på något gott när jag hänger i soffan om kvällen efter middagen, då tar jag vanligen ett glas vin. Det är förvisso ungefär 100 kalorier, men hur många valnötter kan man äta på 100 kalorier.

Jag upplever det också lätt att begränsa vinet till just ett glas (ett vinglas, inte ett stort dricksglas), eftersom jag ju väldigt väl vet hur olämpligt det är att dricka för mycket vin för ofta. Jag vill på kort sikt inte bli berusad, vanligtvis, och på längre sikt vill jag ju absolut inte utveckla beroende av alkohol. Så vin innehåller i sig självt effektivare spärrar mot överkonsumtion, än vad tex nötter och ost gör, för mig. Vin har också fördelen att det har mycket smak, vilket väl är en av hemligheterna bakom salta snacks stora popularitet. När jag var yngre tog jag istället en liten skvätt likör när jag var sötsugen, men jag var mer tydligt just sötsugen då. Även det funkade.

Detta är inte ett bra tips om man har problem med att begränsa sitt drickande!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar