2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är då man ska göra sig en liten assiett med ett par små smakrika ostbitar, lite nötter och ett par goda grönsaksbitar att snacksa på tills mättnaden hinner i kapp suget.
Det räcker tyvärr inte med lite. Och ost och nötter är kaloririkt.

Det är chips, godis och snacks också. Men ost och nötter är riktig mat. Och grönsaker är både kalorisnålt och riktig mat. Du kan äta en jätteskål med sallad, gurka och tomater utan att få i dig särskilt många kalorier.

Det är inte konstigt att det är lätt att få ätstörningar. Jag kan tycka att det tom är lättare att inte äta alls än att äta lite, man retar ju bara upp aptiten med små portioner.

Men jag gör nytt försök imorgon, ris ska jag nog undvika, det verkar trimma min aptit.
Sådär kan jag också tänka ibland. Jag älskar MAT!

Loggade frukosten idag för första gången på säkert ett år. Det behövdes! Blir alltid en ögonöppnare och en påminnelse om hur mycket som finns i maten. Jag loggade efteråt, hade jag gjort det innan hade jag nog skippat den extra kokosen eller glaset med juice. Men äppeljuice är ju så himla gott... :p

Resultatet:
Bananpannkaka, eget recept, 190 kcal (inkl. steksmör)
Kokos som extra tillbehör i bananpannkakan, 42 kcal
Färska jordgubbar, 31 kcal :d
Äkta lönnsirap, 51 kcal (motsvarar en matsked)
Äppeljuice, 88 kcal (helt glas)
+ kaffe, 2 koppar, men det loggar jag inte

473 kcal totalt, imorrn byter jag nog ut juicen mot vatten.

Jag klarar heller inte att äta lite ost/nötter/godis/chips! Jag äter tills skålen, påsara och skåpen är timma :cautious:. Det är lika bra att inte ta fram bara lite liksom, för jag blir inte nöjd på lite utan mer och mer sugen.

Hellre sitta och pillskala och äta en apelsin (tar ungefär 20 minuter för mig), eller äta lite morotsstavar. Inte lika gott, men det får man svälja när man vill gå ner.

Läste ett citat någonstans, där rekommendationen var att äta chipsen naken framför spegeln. Inte riktigt lika bekvämt och gott som under filten i TV-soffan :sneaky:

Ni vet den där första dietveckan då man ska tappa 1-2 kilo när vätskan släpper? Jag konstaterade i morse att jag tappat 2 HEKTO. :meh: Fan så surt.

Hoppas det beror på "slarvdagarna" förra veckan. Vid två tillfällen var jag tvungen att köpa en macka i flykten och de är ofta kaloribomber. Man har inte utrymme för sådana med 1300 kcal/dag (viktklubb). Första gången åt jag den utöver lunch och middag, andra gången ersatte jag lunchen med den. Men det var en sämre idé för på kvällen var jag så hungrig att jag var tvungen att äta ägg, knäckebröd och frukt efter middagen.

Dessutom är mjölken i kaffet på jobbet en svårberäknad faktor.

Idag har jag tagit med en termosmugg kaffe med lättmjölk till jobbet. När den är slut blir det te. Och så ska jag lägga in åtminstone ett kvargmellanmål (naturell kvarg och frysta hallon = 80 kcal) för att bli mättare och för att kunna dra ner på frukten. Och hoppas på att slippa hugga de där mackorna.

Loggade frukosten idag för första gången på säkert ett år. Det behövdes! Blir alltid en ögonöppnare och en påminnelse om hur mycket som finns i maten. Jag loggade efteråt, hade jag gjort det innan hade jag nog skippat den extra kokosen eller glaset med juice. Men äppeljuice är ju så himla gott... :p

Resultatet:
Bananpannkaka, eget recept, 190 kcal (inkl. steksmör)
Kokos som extra tillbehör i bananpannkakan, 42 kcal
Färska jordgubbar, 31 kcal :d
Äkta lönnsirap, 51 kcal (motsvarar en matsked)
Äppeljuice, 88 kcal (helt glas)
+ kaffe, 2 koppar, men det loggar jag inte

473 kcal totalt, imorrn byter jag nog ut juicen mot vatten.
Visst bli man förvånad när man börjar logga! "Att det där lilla kan....."

Visst bli man förvånad när man börjar logga! "Att det där lilla kan....."

Framför allt blir nog åtminstone jag lite blind på grund av nyttighets-aspekten. Kokos är nyttigt fett, bananpannkaka mycket protein osv. Det kalorimässiga glöms gärna bort.

Framför allt blir nog åtminstone jag lite blind på grund av nyttighets-aspekten. Kokos är nyttigt fett, bananpannkaka mycket protein osv. Det kalorimässiga glöms gärna bort.
Precis! Been there! Jag toppar gärna med ekologisk honung eller några extranyttiga små frön eller nötter. Nä, TOPPADE, för detta året ska bli året när jag inte skäms över min kropp och vågar visa mig på stranden annat i vassen!

@FrauleinLeo @Monkie

Logga is da shit! Man blir så himla medveten om att allt det där man stoppade in i kakhålet för att det ändå var så lite kalorier RÄKNAS.

Där tycker jag att VK verkar slå VV, eftersom även frukt räknas. Även frukt kostar faktiskt.

Med loggandet blir man medveten om självbedrägeriet man ägnat sig åt innan. Jag har tidigare ätit en jäkla massa popcorn för att 100 g i lite olja inte är så våldsamt många points åt VV. Att jag förmodligen ätit dubbla mängden varje gång, poppad i MYCKET olja, har jag valt att ignorera.:meh:

Det största problemet med loggandet är ju själva matlagningen! Jag vill nog kalla mig hyffsad på att laga mat, men det mesta jag lagar kommer ju ur mitt egna huvud. En skvätt av det där, en skvätt av den och den, en sked av det här och en halv sån där. :meh: Inte tusan hinner jag stå och väga och mäta allt. Matlagningen tar ju hundra år i så fall.

Får helt enkelt börja laga simplare saker. :D

@FrauleinLeo @Monkie

Logga is da shit! Man blir så himla medveten om att allt det där man stoppade in i kakhålet för att det ändå var så lite kalorier RÄKNAS.

Där tycker jag att VK verkar slå VV, eftersom även frukt räknas. Även frukt kostar faktiskt.

Med loggandet blir man medveten om självbedrägeriet man ägnat sig åt innan. Jag har tidigare ätit en jäkla massa popcorn för att 100 g i lite olja inte är så våldsamt många points åt VV. Att jag förmodligen ätit dubbla mängden varje gång, poppad i MYCKET olja, har jag valt att ignorera.:meh:

Ja, precis! Dock tänker jag (med lite reservation :p) att VV funkar för just mig just för att jag får äta en frukt på kvällen. Sen bör man kanske inte överäta frukt heller, men i mitt fall så har jag inte gått upp i vikt för att jag har ätit för mycket apelsiner. Jag har ätit för mycket SKIT och behöver ändra mina vanor och mitt tänk kring vad jag väljer. Att få välja den där apelsinen på kvällen gör att jag (pepparpeppar) nog kommer kunna stå ut med mitt choklad/chips/godissug i längden.

Det är då man ska göra sig en liten assiett med ett par små smakrika ostbitar, lite nötter och ett par goda grönsaksbitar att snacksa på tills mättnaden hinner i kapp suget.

Sen undrar jag vad ni tolkar som en liten assiett med ost, nötter och grönsaker? För mig är det t ex 15-20 gram smakrik hårdost, skuren i små tärningar som man plockar upp med tandpetare, och kanske 15-20 pistaschnötter som skalas och äts en och en, och ett par cocktailtomater. Tar 20-30 minuter att äta om man stoppar en sak i taget i munnen och smakar ordentligt på den.

Japp, man kanske får i sig 200 kalorier på den där assietten. Men om alternativet är att äta chips eller mackor kanske det inte är så dåligt? Och så kan man fundera på till nästa dag vad det var som gjorde att man inte kände sig mätt efter den ordinarie måltiden. Åt man för snabbt? För lite mat? Fel mat? lev man hungrig på riktigt efteråt, eller bara sugen?

Ja, precis! Dock tänker jag (med lite reservation :p) att VV funkar för just mig just för att jag får äta en frukt på kvällen. Sen bör man kanske inte överäta frukt heller, men i mitt fall så har jag inte gått upp i vikt för att jag har ätit för mycket apelsiner. Jag har ätit för mycket SKIT och behöver ändra mina vanor och mitt tänk kring vad jag väljer. Att få välja den där apelsinen på kvällen gör att jag (pepparpeppar) nog kommer kunna stå ut med mitt choklad/chips/godissug i längden.
Ja, det är ju så det är tänkt att det ska funka. Man SKA inte överäta för att det är fritt. Men jag har inga problem med att få i mig 6-7 frukter om dagen. Och det funkar ju inte.

Under veckan har jag inte varit sugen på sött en enda gång. Och är fortfarande inte. Däremot pratade någon om chips häromdagen, då blev jag sugen på nachos. Fast så kollade jag kcal på dem och - nej. Inte redan första veckan.

Ja, det är ju så det är tänkt att det ska funka. Man SKA inte överäta för att det är fritt. Men jag har inga problem med att få i mig 6-7 frukter om dagen. Och det funkar ju inte.

Under veckan har jag inte varit sugen på sött en enda gång. Och är fortfarande inte. Däremot pratade någon om chips häromdagen, då blev jag sugen på nachos. Fast så kollade jag kcal på dem och - nej. Inte redan första veckan.
Bra jobbat! :) Egna chips kanske ryms bland kallisarna någon helg? Jag ska prova att göra det till helgen tänkte jag!

@svea Nyckeln är väl det @MarieJ säger: det räcker inte med lite. Precis som jag kan hon tydligen inte sluta äta efter 20 pistaschnötter.

Jag brukar visserligen vara mätt när jag ätit, vill jag snacksa så beror det på sug, inte på brist på mättnad just efter en måltid.

Bra jobbat! :) Egna chips kanske ryms bland kallisarna någon helg? Jag ska prova att göra det till helgen tänkte jag!
Jag ska hålla emot ett tag till. Jag har svårt att inte överäta när det gäller snacks, oavsett vilka snacks det gäller. Jag väntar nog och kör en rejäl portion nachos vid något tillfälle istället. Men då måste viktnedgången ha kommit igång först, två hekto första veckan är ju en katastrof.

Jag ska hålla emot ett tag till. Jag har svårt att inte överäta när det gäller snacks, oavsett vilka snacks det gäller. Jag väntar nog och kör en rejäl portion nachos vid något tillfälle istället. Men då måste viktnedgången ha kommit igång först, två hekto första veckan är ju en katastrof.

Alla minus är minus! Bra kämpat att fortsätta hålla i tycker jag!

@svea Nyckeln är väl det @MarieJ säger: det räcker inte med lite. Precis som jag kan hon tydligen inte sluta äta efter 20 pistaschnötter.

Jag brukar visserligen vara mätt när jag ätit, vill jag snacksa så beror det på sug, inte på brist på mättnad just efter en måltid.

Alltså, jag är också där. Alldeles för ofta.

Det är därför jag vill dela med mig av erfarenheten att "riktig mat"-snacks funkar bra för mig, de gånger jag kommer mig för att göra det i stället för andra snacks. Jag tycker inte att ost och osaltade nötter triggar merätande på samma sätt som chips, ostbågar, salta nötter eller mackor. Och det är svårt att äta nävar av oskalade pistaschnötter. Om man triggas även av osaltade nötter ska man förstås inte äta det. Däremot kan man ju äta grönsaker. Du kan äta ett kilo blandat tomater, gurka och sallad utan att komma över 200 kalorier och tar det inte stopp då så är det något som är fel.

Själv tycker jag att det är bra att äte lite "riktig mat"-snacks så fort jag känner det där våldsamma suget. Jag har inte dåliga snacks hemma och "riktig mat"-snacksen har räddat mig många gånger från att gå till affären.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter