2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@svea
För mig är allt gott triggers! Jag blir liksom triggad av en torr kycklingfilé, knäckebröd, ägg... Jag gillar mat, massor! Jag behöver nog bryta VANAN egentligen, att sitta i soffan och stoppa i mig, eller att leta i skåpen efter något gott. Jag kan också äta väldigt mycket utan att känna att jag blir mätt. Och sedan ta lite till för att det är gott! Och sedan äta igen efter nån timme.

@svea Problemet är bara att det inte är tomater, gurka och sallad jag är sugen på när jag får sug. Annars vore det väl enkelt?

Med nötter äter jag hela påsen. Jag tar lite först, sedan ligger resten och skriker på mig i skafferiet. Och eftersom jag ändå ska ha i mig hela skiten kan jag lika gärna ta det på gång - resonerar idiothjärnan.

Enda sättet för mig att inte snacksa är att inte ha det hemma. Då får jag inte sug.

Fast jag är livrädd för Melodifestivalen som börjar rätt snart. Fem lördagar vid tv:n utan snacks :(

Har gått sådär för mig. Och idag blir inte mycket bättre.
Fyrarätters på g...
Men, imorgon är en ny dag. Då blir det andra val (eller ja, hotellfrukost först...) och träning.
En dag i taget! :)

@svea
Jag behöver nog bryta VANAN egentligen, att sitta i soffan och stoppa i mig, eller att leta i skåpen efter något gott. Jag kan också äta väldigt mycket utan att känna att jag blir mätt. Och sedan ta lite till för att det är gott! Och sedan äta igen efter nån timme.
Jag känner igen det där. Jag kan också äta VÄLDIGT mycket. Tänker på det ofta när jag läser på buke, folk skriver saker som "idag blev det två lussebullar och ett ballerinakex till middag". Jag äter lätt två lussebullar, ett ballerinakex OCH middag. Alltså inte i stället för. Om jag kunde ta det i stället för skulle skadan bli mindre.

@svea
För mig är allt gott triggers! Jag blir liksom triggad av en torr kycklingfilé, knäckebröd, ägg... Jag gillar mat, massor! Jag behöver nog bryta VANAN egentligen, att sitta i soffan och stoppa i mig, eller att leta i skåpen efter något gott. Jag kan också äta väldigt mycket utan att känna att jag blir mätt. Och sedan ta lite till för att det är gott! Och sedan äta igen efter nån timme.

Oj, wow! Ja, då är det besvärligare förstås. Jag blir mest sugen på chips, ostbågar, pommes frites, bullar och frallor och det är ju lättare att undvika.

Noterar dock att ingen hittills har sagt att grönsaker triggar. Ett kilo sallat, ett kilo gurka och ett kilo tomater blir 400 kalorier tillsammans. Det är tre kilo snacks.

@svea Problemet är bara att det inte är tomater, gurka och sallad jag är sugen på när jag får sug. Annars vore det väl enkelt?

Med nötter äter jag hela påsen. Jag tar lite först, sedan ligger resten och skriker på mig i skafferiet. Och eftersom jag ändå ska ha i mig hela skiten kan jag lika gärna ta det på gång - resonerar idiothjärnan.

Enda sättet för mig att inte snacksa är att inte ha det hemma. Då får jag inte sug.

Fast jag är livrädd för Melodifestivalen som börjar rätt snart. Fem lördagar vid tv:n utan snacks :(

Hur funkar grönsaker och dipp? Gör dippen på filmjölk(ska väl funka?) och ha lite goda grönsaker till? Eller det kanske inte funkar som tillräckligt gott?

Eller köp typ en liten (30 gram eller vad det är) chips, och ät ihop med grönsakerna och dippen? Går att få lördagsmys för ganska lite kalorier. :)

Hur funkar grönsaker och dipp? Gör dippen på filmjölk(ska väl funka?) och ha lite goda grönsaker till? Eller det kanske inte funkar som tillräckligt gott?

Eller köp typ en liten (30 gram eller vad det är) chips, och ät ihop med grönsakerna och dippen? Går att få lördagsmys för ganska lite kalorier. :)
Dipp äter jag faktiskt aldrig, och grönsaker ... zzzznark. ;) Det är ju inte det jag är sugen på. Det är om, det gäller chips, hela påsen. Och då talar vi inte 30-gramspåsar.

Men jag får pröva med morotsstavar och mineralvatten med citron. Dricka kan tillfredsställa en del av behovet att stoppa något i munnen.

Been there, done that, learned some techniques to break the habit, sharing them with you all!

Dipp äter jag faktiskt aldrig, och grönsaker ... zzzznark. ;) Det är ju inte det jag är sugen på. Det är om, det gäller chips, hela påsen. Och då talar vi inte 30-gramspåsar.

Men jag får pröva med morotsstavar och mineralvatten med citron. Dricka kan tillfredsställa en del av behovet att stoppa något i munnen.

30-gramspåsar är en av mina räddningsplankor. Skademinimering tror jag att det kallas. 200 kcal är mindre än 1600 kcal... Och nötter i lösvikt. 50 gram är mindre än 200 gram...

Men vem vill äta det?? Om det vore så enkelt skulle fetmaepidemin förmodligen knappt existera.

Har jag påstått att det är enkelt? Själv är jag extremt sällan sugen på sallad. Men kommer jag så långt som till att blanda en skål så tycker jag att det är helt okej. Det får dock inte vara tråkig isbergssallad eller bleka smaklösa tomater.

Oj, wow! Ja, då är det besvärligare förstås. Jag blir mest sugen på chips, ostbågar, pommes frites, bullar och frallor och det är ju lättare att undvika.

Noterar dock att ingen hittills har sagt att grönsaker triggar. Ett kilo sallat, ett kilo gurka och ett kilo tomater blir 400 kalorier tillsammans. Det är tre kilo snacks.
Ja jag blir givetvis MEST sugen på chips. Men precis som @mandalaki så är två lussebullar och ett kex mer som en förrätt eller efterrätt. Jag kan utan bekymmer äta som en skogshuggare, utan att må dåligt dessutom. Veckan innan jag började på VV åt jag en dag en Calzone + sallad vid 18. Sen åt jag en tallrik nudlar och wookad kyckling från kylskåpet i smyg vid 19. För att det var så himla gott! Sen var jag sugen på något gott vid 19:30. Jag måste lära mig begränsa portionsstorlekarna, eller i alla fall göra det kaloririka mindre och dryga med sallad och grönt, där blir jag peppad av VV.

Sen är det ju inte lika gott med sallad som med chips på kvällen, jag hade aldrig suttit med mina morotsstavar eller med en apelsin om jag inte ville gå ner i vikt - för att det är godare. Möjligtvis också :d.

Tuggummi :up:

30-gramspåsar är en av mina räddningsplankor. Skademinimering tror jag att det kallas. 200 kcal är mindre än 1600 kcal... Och nötter i lösvikt. 50 gram är mindre än 200 gram...
Men ärligt, det vet jag väl? Jag säger det igen: jag kan inte sluta efter så lite. Det är jättebra om det lyckas för dig, för mig gör det det inte.

Ja jag blir givetvis MEST sugen på chips. Men precis som @mandalaki så är två lussebullar och ett kex mer som en förrätt eller efterrätt. Jag kan utan bekymmer äta som en skogshuggare, utan att må dåligt dessutom. Veckan innan jag började på VV åt jag en dag en Calzone + sallad vid 18. Sen åt jag en tallrik nudlar och wookad kyckling från kylskåpet i smyg vid 19. För att det var så himla gott! Sen var jag sugen på något gott vid 19:30. Jag måste lära mig begränsa portionsstorlekarna, eller i alla fall göra det kaloririka mindre och dryga med sallad och grönt, där blir jag peppad av VV.

Sen är det ju inte lika gott med sallad som med chips på kvällen, jag hade aldrig suttit med mina morotsstavar eller med en apelsin om jag inte ville gå ner i vikt - för att det är godare. Möjligtvis också :d.

Kombinationen salt, fett och snabba kolhydrater är onekligen knarkig.

När du lyckats äta små portioner ett tag kommer magen förhoppningsvis att anpassa sig så att skogshuggaren går i ide!

Problemet med att byta sitt vanliga småätande till något annat småätande är ju att själva vanan inte bryts. Det är nog himla lätt att ramla dit igen, åtminstone för min egen del. Jag klarar inte av att småäta, oavsett vad, för då sitter jag tillslut ändå med händerna i kakburken. Matrutiner, bra mellanmål och vatten hoppas jag ska bryta själva vanan.

Men ärligt, det vet jag väl? Jag säger det igen: jag kan inte sluta efter så lite. Det är jättebra om det lyckas för dig, för mig gör det det inte.

Men tänk på alla kalorier du kommer att bränna varje gång du går till affären och köper en ny 30-gramspåse? Tio vändor på en 300-grammare! :idea::up::D

Men ärligt, jag FÖRSTÅR att suget efter jättemycket snacks kan vara sjukt starkt och jag FÖRSTÅR att 30 gram chips inte räcker för dig. Men det räcker för MIG. Ibland. Om jag har tur. Ganska ofta nu för tiden, för jag har jobbat och slitit jättehårt med mig själv. Man kan göra det. Jag tror att det är det jag försöker säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter