18åringar

Sv: 18åringar

Men varför skulle man ha existensminimum som riktlinje för hur mycket pengar en artonåring ska ha? Mer rimligt är väl att familjeekonomin i sin helhet avgör den saken. De flesta familjeekonomier ligger över existensminimum, lyckligtvis, och då bör ju den välfärden komma alla i familjen till del, även artonåringar.

Skrev inte riktlinje utan tankeställare. Jag tycker det är viktigt att man får lära sig hushålla med pengar. Skrev ingenstans att det inte var okej att bidra med mer vid större utgifter såsom vinterjackor och liknande.

Men själv då? Tycker du att 18åringar ska ha högre "månadspeng" för att dom röker upp 1 000 kr i månaden. Hur har du själv gjort?

Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har inte kompenserat dem ekonomiskt för rökning, det har jag inte. Lite feströkande räcker ju studiebidraget till ändå. Däremot är det ju fullt rimligt att en artonåring har plats för lite krogbesök i sin budget. Den period som sonen rökte, var jag lite mer petig med att han redovisade att han faktiskt köpt det han skulle köpa för pengar han fick av mig, men det går ju inte att förbjuda en myndig person att röka. Studiebidraget går till deras eget konto när de är 18 år.

Mina fick studiebidraget och vad de fick därutöver minns jag inte riktigt. Studiebidraget skulle räcka till nöjen och kläder, ungefär, men det finns ju utrymme för diskussion om vad som är nöjen och vad som är livets nödtorft. Och jag tror inte att jag tänkte att studiebidraget skulle räcka till skor och ytterkläder, det låter ju helt orimligt. Om en låg månadspeng tex leder till att de prioriterar bort böcker, så ger jag dem hellre böcker än ser att de inte läser.

Jag bekostade sådant som ridning och gitarrlektioner, utöver att de fick studiebidraget, för jag ser sådant som rimliga delar av vad man får med sig hemifrån, som en del av uppfostran, så att säga.

Summasummarum ser jag nog inte det där som särskilt problematiskt, utan jag upplever att familjeekonomin och familjens livsstil automatiskt sätter de ekonomiska ramarna.

Extrajobb ser jag inte som så viktigt under terminerna för en tonåring, då ser jag hellre att de pluggar, umgås med kompisar eller spelar gitarr, tex.

Senast ändrad:

Jag fick studiebidraget, vet inte ens om hela?

Det hade jag hund på + betalade för min mat på helgerna, skor, kläder, vinterkläder.
Jobbade ihop till det stora på sommrarna. Fick då och då lite extra.

KL

När jag var 18 fick jag mitt studiebidrag. Med det skulle jag betala bensin till den bil jag körde (var tvungen att köra en hel del pga skolan) godis etc, viss mat och om det var nåt annat jag ville göra eller köpa något "onödigt" till hästarna.
Hästar och allt övrigt betalade mina föräldrar, kläder likaså.

Ingen möjlighet att spara, det som jag fick över gick rätt ner i deras ficka för hästarna främst. Tog mina pengar slut innan månaden gjorde det så hjälpte dom såklart.

låter vettigt. Jag har själv växt upp med studiebidrag, haft gratis häst att tillgå för ridning. Jag fick inte hjälp med skor och sånt men passade oftast på när det var reor och likannde eller när jag fått olika erbjudanden. Skolresor och busskort fick jag hjälp med.

Vet inte hur jag skulle lägga upp med 18 åring själv, har inte barn själv och ingen jag skulle vilja skaffa barn med heller. Men skulle vilja lära att man får ta ansvar och skötta sin ekonomi och hjälpa till med en del saker. Dock skulle jag nog inte ge mer pengar utan köpa viktiga saker så som busskort å sånt.

Som praktikhandledare för gymnasieelever och arbetslösa ungdomar kan jag meddela att de flesta verkar ha tid att både jobba, studera, shoppa och festa och är det något som borde bort ur ekvationen så är det inte jobbandet.
Att ha lite ont om pengar kanske kan få till att dom prioriterar lite bättre.

Som praktikhandledare för gymnasieelever och arbetslösa ungdomar kan jag meddela att de flesta verkar ha tid att både jobba, studera, shoppa och festa och är det något som borde bort ur ekvationen så är det inte jobbandet.
Att ha lite ont om pengar kanske kan få till att dom prioriterar lite bättre.

Sant! Att lära sig hushålla med pengar är nyttigt!
Vår son flyttade till egen lägenhet när han var 16 och började gymnasiet, Vi betalade lägenheten och han fick studiebidraget och de inackorderings bidrag.
På det fick han klara hemresor, körkort, bil, mat, och ev festande.
När han var 21 flyttade han till farmors hus, och det har han klarat alla utgifter för i 2 år, trots att han studerat och jobbat i 2 år.

Jag tycker inte att man ska se till att barnen är på ruinensbrant hela tiden, men att tänka sig för, och inte shoppa loss hur som helst är nyttigt.

* Jenny *

Jag har ju ingen 18-åring utan får utgå från hur jag själv hade det på gymnasiet. Jag städade toaletterna, mitt rum och ibland skurade jag golven (annars pappas jobb). Någon gång lagade jag mat men jag kan inte minnas att det var speciellt ofta.Jag jobbade extra hela somrarna så jag tyckte att jag klarade mig bra på studiebidraget. Vid någon dyrare kostnad så sköt föräldrarna till pengar och vid alla resor vi gjorde tillsammans stod de för allt. Jag jobbade extra stötvis under terminen som receptionist och diskplock vilket var bra när jag skaffat bil så att de räckte till bensinen och försäkring. Gick ut med toppbetyg och tyckte att jag hade tillräckligt med kompistid.

Kl
Jag är 19 år, bor hemma och är en tjej. Jag har ALDRIG fått mitt studiebidrag, det har min kära mor använt så väl på vad jag kunnat behöva. Hygienartiklar av diverse slag (schampo, balsam, bindor/tamponger), godis och kanske lite kläder i nödfall. Visst har hon lagt till extra pengar där om det behövdes. Jag fick aldrig veckopeng eller dylikt, vi hade ett system som gjorde att du fick en viss slant när du utförde olika sysslor hemma. Dessutom har jag haft diverse jobb sen jag varit 14 och har kunnat lagt dessa pengar på nöjen. Först nu när jag fyllde 18 fick jag mina studiebidrags pengar tillgängliga men dessa lägger jag på hög i ett sparkonto. Jag har ett välbetalt jobb som ger mig bra med cash som jag enkelt kan använda för vad jag vill. Hemma lagar jag mat då och då, städar väldigt sällan då jag är ganska lat i den aspekten, men jag står för försäkring, foder, veterinär, hovslagare och andra extra kostnader för min häst. Samt att jag pluggar och brukar ge mig an trädgårdsarbete hemma. Jag är inte så kär i städning och sånt, så det sköter min mamma bättre :P Är lite av en pojkflicka så det brukar bli att jag tvättar bilarna med brorsorna och pappa och gräver diken och sånt istället!

Vi har det finemang, jag är knappast bortskämd och har aldrig fått saker enkelt. I min familj har man fått jobba för sig, vi har liksom blivit präglade att älska att arbeta med kroppen. Jag är stolt över att dra in pengar och kunna betala för mig själv. Flytten hemifrån vet jag inte när den sker, skäms inte direkt för att bo hemma. Och mina föräldrar lider inte av att ha mig där. Men flytten sker väl snart, när tid, pengar och engagemanget ifrån både min och min killes sida finns kanske :)

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 413
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 528
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar