Sv: 18åringar
Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har inte kompenserat dem ekonomiskt för rökning, det har jag inte. Lite feströkande räcker ju studiebidraget till ändå. Däremot är det ju fullt rimligt att en artonåring har plats för lite krogbesök i sin budget. Den period som sonen rökte, var jag lite mer petig med att han redovisade att han faktiskt köpt det han skulle köpa för pengar han fick av mig, men det går ju inte att förbjuda en myndig person att röka. Studiebidraget går till deras eget konto när de är 18 år.
Mina fick studiebidraget och vad de fick därutöver minns jag inte riktigt. Studiebidraget skulle räcka till nöjen och kläder, ungefär, men det finns ju utrymme för diskussion om vad som är nöjen och vad som är livets nödtorft. Och jag tror inte att jag tänkte att studiebidraget skulle räcka till skor och ytterkläder, det låter ju helt orimligt. Om en låg månadspeng tex leder till att de prioriterar bort böcker, så ger jag dem hellre böcker än ser att de inte läser.
Jag bekostade sådant som ridning och gitarrlektioner, utöver att de fick studiebidraget, för jag ser sådant som rimliga delar av vad man får med sig hemifrån, som en del av uppfostran, så att säga.
Summasummarum ser jag nog inte det där som särskilt problematiskt, utan jag upplever att familjeekonomin och familjens livsstil automatiskt sätter de ekonomiska ramarna.
Extrajobb ser jag inte som så viktigt under terminerna för en tonåring, då ser jag hellre att de pluggar, umgås med kompisar eller spelar gitarr, tex.