Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

Jag är mer orolig över att min unge inte får leka och bygga upp sig i kuperade hagar med kompisar.

Att behandla föl som porslin leder aldrig till något gott. Då får man en häst som vrickar sig bara den går över en sten.

Men det kanske helt klart är bättre att inte ens ha dom ute, dom kan ju skada sig.

Jag tänker likadant, och mitt föl kommer ju också att vara själv eftersom det andra stoet var tomt.

Vad gäller den vuxna hingsten så har jag alltså haft en del pilatesbollar men han har sönder dem hela tiden, så jag behöver alltså en tåligare boll till våra aktiviteter. Han har dem alltså inte liggande i hagen.

Tack! :) Tycker själv att han ser ut som ett litet troll för tillfället! ;) Ska visa honom den 11 aug, hade gärna sett att han fällt av sin fölpäls innan, men får väll inse att d inte kommer att hända! :p

Jag tycker hon ser riktigt snäll ut om man jämför med hur mitt sto ser ut andra hästar. :o
Vilken stor och välutvecklad unge du har!

Idag försökte Grädde att trava. (Japp, vi har kört operation slita loss fölpäls som sitter halvlöst till Gräddes stora förtjusning.)

tryouttrot_by_eldfuxen-d59skhw.jpg

tryouttrot_ii_by_eldfuxen-d59skxc.jpg

Ja herregud om hon trillar av sin boll är det nog det minsta jag behöver oroa mig om så som hon springer
och går omkull mest hela tiden. Det är ju NU dom ska lära sig hur mycket dom kan hålla på när dom fortfarande
är lite mjuka i sina kroppar.

Är lite intresserad av hingsten du har som pappa till den där lilla Gräddisen du har där!
Har ett litet arabsto som jag tror hade passat med en ridponnyhingst nämligen. Antar att man inte ska diskutera sånt i den här tråden (förlåt!;)) så du kan väl pm:a mig om hans namn och var hans finns och så?

Kul att se film på din fina pojke! Tycker inte han ser så stor ut.. men jag har blivit hemmablind av min enorma:D

Jag ska också visa 11e och Hollie har typ all fölpäls kvar! Så vi sitter i samma båt;)

KL.
Hollie närmade sig bollen idag och jag trodde hon skulle börja leka lite smått... men nejdå.. hon lägger huvudet på den en lång stund och tyckte åhh så skööön huvudkudde!! Alla sätt är bra förutom dom dåliga. :angel:

Fångade tyvärr inte just det på bild men här kommer två andra.
532974_10150984297561344_502333537_n.jpg

293070_10150984298741344_1008153667_n.jpg

Det är FS Mr Right som är pappa, jag skickar ett PM!

Messy, visst blir hon snygg under all ull!

Charlottee, Kul att hon bekantar sig lite mer med bollen. :)

hon blir stilig i sin nya färg!!!

Gillar Holly, så söt!!! å liten sötmage har hon oxå :D

kul att du gillar henne!

:D ja den där vällingmagen alltså.. hennes bror hade en likadan kula som liten.. eller ja han har faktiskt fortfarande mage:o

IW håller med om att grädde blir läcker i färgen!:d

Hon har varit lägst i rang hela vinter, men nya bitmärken var å annan dag... Så har inte riktigt sett den sidan av henne innan, men hon tar nog ut det på lilla Mikado nu. Fast hon jagar bara iväg inom lite ibland när hon känner för det, så hon gör ju iaf inte honom illa. :) Ja den lille köttbullen har faktiskt växt lite på höjden me nu, å inte bara på brädden! ;)
Hon är ju så himla söt lilla Grädde! :love: Verkar komma en riktigt fin färg under all päls me! :)

Hihi nä Charlottee han hade nog sett ut som en shettis bredvid din! ;) Mätte honom häromveckan, hela 123 cm! Vet faktiskt inte vad som är "normalt" vid 3 månaders ålder? Men han lär ju inte bli ngn jätte precis! :D Din stoora tjej e me superfin! :) Har du mätt henne än? Hmm jag får ett brunt (tror jag) föl efter fux pappa, å du får en fux efter brun? pappa... :rofl:
Jag antar att du inte bor nere i Halland, så att vi ska visa på samma ställe? Jag ska till Åsjömad! :)

Lägger du till extra skade risk moment på andra Hästar du tycker skadar sig tillräckligt ? Seriöst har du sett hur bollen och hästar beter sig med såna ?
Ang din oro för hur hon ska stärka sig och växer upp osv . Din är aktiv och sund och går på skaplig yta med sin mamma första månaderna . Räcker fint . Se till att vänja av den direkt sen i höst och placera den med andra unga .
Fungerar helt normalt .
Oroa dig för hållbarhet kan du göra om den stått i sjukruta eller växer upp som holländarnas hela ungdom perioden . Behövs ingen boll där .

Men snälla mackan.

Har du inte förstått att jag inte tror på det du skriver?
Jag ser hur min unge leker med sin boll, vad andra hästar gör med sina bollar bryr jag mig inte om.
Varför skulle jag bry mig om hur andra hästar leker med sina bollar? Skrev du inte nyss hur alla
får göra som dom själva vill.

Skaplig yta? en fjärdedels hektar? Du måste skämta.

Vänja av i höst? Min seminveterinär så avråder mig ifrån att vänja av henne förens hon är minst 7-8
månader då hon är så liten och efter i sin utveckling. Hon är inte så gammal förens nästa år.

SERIÖST: INTE DIN HÄST!
INTE DITT PROBLEM!

Kan folk på buke sluta ha så mycket åsikter om andras hästhållning? Sköt er egen!

Ja seriöst . Eftersom du vanligtvis är otroligt oroad över hur dina hästar kan skada sig . Men för all del precis som jag skrivit : mer bollar åt fölen om ni anser det vara vettigt . Verkar vara en hel drös i tråden som Tycker boll är dem nya metoden för föl så reflektionen är allmänriktad .
Vad är 7 månader ? Den kan röra sig och busar och leker på yta som tillåter det . Hollands föl och hästar lever i hallar . De är påverkbara i 3-4 år framåt så din som springer och busar på yta som tillåter det lär klara sug bra i 7-8 månader .

Yttik : min häst och fölhållning känns helt ok för mig . Jag ställde frågan om aspekten av reflektion över skaderisk gällande föl och en stor studsboll som har ett beteende ihop med hästens beteende som kan i många aspekter klassas som rätt riskfyllt och ett betydligt riskfylldare moment än några kuperade hagar i perspektiv . Möts av total aggression och kan väl bara konstatera att 2012 tydligen är en ny era . Mer bollar åt fölen .

Senast ändrad:

Ja jag är oroad över att STELLA kan skada sig. Inte mina hästar i PLURAL.

För hon är från holland och är troligtvis uppvuxen i skittaskiga förhållanden, och nu känner jag bara att hennes unge
ska få röra och leka på sig. Den ska få trilla omkull och lära sig att lyfta på benen.

Om min unge lär sig nu att vara försiktig när hon leker, så kanske jag slipper oroa mig så mycket i framtiden över skadade hästar.

Jag orkar inte ha en häst som Stella igen. Med skaderiskerna som följer med en häst som inte fattar att den kan skada sig.

Jag är även riktigt jäkla äckeltrött på alla reprimander man får på bukefalos
över både det ena och det andra, så ni får ursäkta min ilskna ton.

Du får helt enkelt inse att vi inte har samma åsikter om hästhållning. Att du ens kan anse att en fjärdedels hektar
platt mark är en skaplig yta för ett föl är bortom min förståelse. För mig är det katastrof.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård