Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

skall vi se om jag kan klara av detta då... tänkte lägga upp en bild eller två på Libro...
img_0023.jpg

img_0101.jpg

Skall se om vi kan få lite uppdaterade bilder i helgen...

Haha, vilket sött yrväder! Hon ser verkligen frisk och kry ut nu.
Men vilken skillnad på storlek på våra. Det känns som att min har riktiga giraffben i jämförelse.

Hur stor är Stella och hur stor är hingsten?

Det är när jag ser såna fölungar som din som jag undrar varför jag aldrig lämnade ponnyåren bakom mig. Han är verkligen fin :d

Alltså hon är pytteytte. :p hon är väl 85 cm hög kanske, jag kan kunde med lätthet stå över henne när hon föddes.
(Jag fick testa alla metoder för att hålla fast och nappa.) Nu går det knappt.

Mamma är superdupermaxad d-ponny 148-150 cm. Pappa var 138 när han var 2,5 år.
Hans mamma är maxad D och hans pappa är väl 143-144 cm.

Förövrigt så har jag fött upp ett litet odjur! :eek:

Idag rymde hon inte bara ur hagen på morgonen, nu på kvällen så vägrade hon att följa med mamma utan
rejsade runt som en tok på gårdsplan och vägrade låta sig fångas. :devil:

KL

Nu har båda mina småttingar fyllt en vecka och som de har vuxit på denna vecka! :eek: De har fått namn också, så låt mig nu presentera...

Uncia (Cia):
06-1261.jpg

Bevis (Bisse):
07-1262.jpg

Bägge två är pigga och glada, men ganska olika till sättet. Bisse har vi låtit vara så mycket som möjligt efter de första dygnens intensivhantering, vilket medfört att han blivit lite blyg. Cia, som vi förvisso inte heller hanterat mycket mer än vid ut- och insläpp, är betydligt mer framåt.

En liten bonusbild på Bisse. ;)

14-1269.jpg

Skönt att bebbe mår bättre ,men om h*n inte hade sugreflex på 6 timmar så fick han väll inte i sig råmjölken då ?

Du kanske ska ta en foalcheck på honom även om han mår bättre för tillfället så du vet att han fått i sig det han behöver eller rättare sagt tillgodo gjort sig råmjölken ?

Jätta fina bebisar du fått och försök sova när gubben kommit hem ;)

Mia

Jag skrev ett svar till dig, men nu kan jag inte hitta det så jag skriver väl igen så du inte tycker jag är oförskämd. ;)

Tack så jättemycket för omtanken, det uppskattas! Jo, jag lyckades hälla i honom råmjölk och få honom att svälja. Hade jag inte gjort det hade vi åkt in till klinik, för 6 timmar är ju alldeles för lång tid att vara utan.

Däremot det där med foalcheck. Jag diskuterade det med veterinären dagen efter att han föddes och hennes resonemang var att eftersom det inte fanns någon anledning att misstänka att råmjölken var dålig (inget läckage, gott om mjölk, gått dräktig tiden ut osv) och jag hade fått i honom så var det onödigt. Så här i efterhand begriper jag inte alls varför jag inte stod på mig, för även om det gick åt rätt håll tog det väldigt lång tid innan han blev så pigg som en fölunge ska vara och det kunde ju lika snabbt gått åt andra hållet. :(

Nästa gång (för även om betäckning känns långt borta nu lär det väl bli en nästa gång...) är jag förhoppningsvis lite klokare. Hur lång tid efter fölningen är en foalcheck fortfarande meningsfull att göra?

Vad härligt att höra att han repade sig! :) Dom har en så härlig uppsyn båda två :)

Min lille filur har varit ute och sprungit som en tok både igår och idag. Han har mkt spring i benen.. :) Grannarna är helt fascinerade över att han kan springa så fort redan. Bilder kommer imorgon :)

Här kommer bilder på de två föl vi har fått hittills i år.

Alfas Heureka e:Orladno Vici u:Hillary Clinton(e.And Arifant)
DSC_0046700.jpg

DSC_0005.jpg

DSC_0197.jpg

DSC_02432.jpg

Alfas Hale-Bopp e:Orlando Vici u:Delilah Kemp(e:Barbeque).
DSC_0060.jpg

CSC_0119.jpg

delilahfol.jpg

DSC_0047.jpg

Förövrigt så har jag fött upp ett litet odjur! :eek:

Idag rymde hon inte bara ur hagen på morgonen, nu på kvällen så vägrade hon att följa med mamma utan
rejsade runt som en tok på gårdsplan och vägrade låta sig fångas. :devil:

Gaahh det är verkligen Stigs tvilling!!! Han är mest där han inte ska vara, som tur är gillar han människor så han kommer alltid :D men följa med mamma, nää inte direkt. Det har varit grimtvång på honom sedan dag 1 och nu får han vara kvar i hagen när vi tar ut mamma o kollar brunst.

Tror inte du behöver vara orolig för storleken på din lille bakelse. Första fölet brukar alltid vara lite mindre men oftast hämtar dom upp det sen och blir den storlek dom "ska" bli så att säga. Min Luisa ger alltid yttepytte fölungar (och själv ser hon ut att vara i tävlingskondition direkt efter fölning) och dom växer långsamt/länge men sedan blir dom nästan lika rejäla som mamma i slutändan :D

Åh Stig. :love: När kommer det nya bilder på underverket?

:rofl: Stellas unge är väl inte riktigt så förtjust i människor, vi sticker ju henne i rumpan två gånger dagligen liksom.
Det är nu grimtvång på henne nu. :devil:

Hon är inte rädd utan kommer fram när hon själv har lust, men det är på tok för roligt att vara fri. Men idag fick jag klia
henne lite och hon kliade tillbaka. Får bli lite myshantering också, eftersom att vi är så dumma med sprutor och medicin. ;)

Ja vi får väl se hur stor hon blir. Mamma häst ser typ likadan ut, hon har bara skippat den
badbollsliknande formen som hon hade fram och bakifrån.

mama2.jpg

Har massor med kort men orkar inte lägga ut dom överallt :o

Uppdaterar ofta på fb, sök på Cool Quarter Horses om du vill.

Hon är jättefin Ironwill !

Angående litenheten så drömde jag att jag såg Stella och hennes lilla föl, de stod uppstallade på något ställe jag för tillfället var på. Jag kommer ihåg att jag uppskattade fölet till att vara ca 20 cm hög, möjligtvis 22 :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård