12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

agony och garbo..trevligt att höra! jag menar inte att jag ska sluta helt dock men kanske inte lika ofta . jag tycker också det är roligt med bilder och att följa allas ungar, har full förståelse för att alla inte hinner uppdatera så ofta. men det vore intressant om fler dialoger skapades rörande våra 12;or om allt mellan himmel och jord och flera vågar kommentera:)

Håller med om att det kan bli lite enformigt här på tråden (inte för att jag skriver ofantligt mycket heller :angel: ) tummen upp för alla som hållit och håller igång!

Har dock en fråga till alla; Hur har era ändrats i temperament? Jag tänker då på om de börjar "tuffa" till sig och bli lite mer "vuxna" i sitt sätt?
Min kille har varierat ganska mycket i humör; först var han mest tvär mot vad vi tyckte och var inte speciellt intresserad av oss alls. Nu har han dock varit i en period då han varit väldigt trevlig, lugn och nyfiken - om lite feg ibland - på omgivningen, han har dock börjat tuffa till sig en del nu och kan till och med tjura lite mot sin kompis när denne tar hans kraftfoder.

Chatzy är ju inte "min", men kommer att stå hos mig tills hon är 2,5år, så jag svarar här ändå :d Jag tycker att hon är rätt tuff, blir inte rädd för saker (hon är tuffast av alla 3 unghästar här), hon är skilld från mamma på dagarna och bryr sig inte nämnvärt, ropade någon gång, men mest som svar på att mamma ropade. Hon tar för sig, vilket jag tycker är jättebra, så blir hon inte manglad av de andra ;)

kl
Lite bilder från idag!

2aaik3d.jpg

2rwxrar.jpg

30j6849.jpg

2ahwq43.jpg

Min Mini (sto 7,5 månad) har attityd :angel:

Supersnäll, men hon uppför sig emellanåt som om hon vore en fullvuxen häst.

Valackerna i stallet lägger hon öronen bakåt åt och gör grimaser :devil:
Jag har blivit tvungen att göra en rockad i stallet och för tillfället står det en valack i boxen bredvid. Han är inte populär :D

I förrgår släpptes ett till sto in i hagen och när Mini fick gå fram själv och hälsa igår, så skriade det vuxna stoet så Mini hoppade högt. Då blev hon väldigt förnärmad, la öronen bakåt, gjorde en min och gick :)

Anledningen till att det säkert är lite dött, iaf ifrån mitt håll är att jag gör ju inte så mycket med mina. Alls :o

Vi får nyckeln till vårat renoveringsobjekt imorgon, och några intensiva månader ska det byggas, dammas, slipas och sväras. Sen ska hästarna hem!! Då lär det komma mer uppdateringar härifrån. Tills dess är det lite lugnt. (jag väntar mest på att Trubbans hålväggar ska gå till sig, den ena är på rätt väg, men den andra verkar inte riktigt ha samma tur... Och på att Trassel ska växa, han är så himla liten jämfört med brorsan, jag vill ju ha en maxad shettis... Gah! )

Fick du också hålväggar av den skitsommaren vi hade?

Mini fick i alla 4 :(
Jag har kämpat o kämpat med Virkonbad, jodopax o modellera. Nu senast var det bara ytte-pytte lite kvar i vä fram o vä bak, så förhoppningsvis är det helt borta när hovslagaren kommer nästa vecka :)

Virkonbad 3,5 månad gammal

014_zps468c8cc3.jpg

Nej! Sluta inte att lägga ut bilder på fina Hollie. Det är så roligt att se henne och alla andra fölisar, (ooups! Jag menar åringar) växer och förändras. Själv är jag en av dem som inte är så flitig med uppdateringar eller bilder, men jag läser intresserat om vad ni andra har för er:laugh:

Ang det här med utbyte av tips och råd är ju riktigt kanon när det funkar, men samtidigt måste man ju vara lite modig för att våga ha en åsikt här. Det har ju hänt att folk blivit totalt manglade. Diskussioner som är konstruktiva är ju alltid intressanta och givande och som Charlottee sa: Alla vill vi ju våra hästars bästa!:)

Neverinmyfoot: Ang förändringar i temperament, så har jag också märkt på min tjej att hon börjar komma in i en annan fas av utvecklingen. Hon har börjat få lite åsikter om tex att grimman är ganska onödig och har vid ngt tillfälle protesterat ganska kraftigt och visat sura miner. Grimman kom till slut på och sedan dess är vi på rätt väg igen känns det som. Hon är 8 månader nu och verkar ha kommit in i en ifrågasättande period. Det är intressant att läsa här om fler som har märkt av detta.

Har ni lämnat era 12or helt ensamma i stallet ngn gång? När är det läge att börja vänja dem vid det? Vi har gått lite promenader hon och jag, men det är ju alltid lättare att lämna de andra hästarna än att själv bli lämnad, kan jag tänka...

Storm kan stå själv inne i stallet. Märkte det när jag tog in henne när hon skulle verkas. Jag har inte samma hovslagare som de andra
så Storm fick helt enkelt komma in och stå själv i boxen i väntan på hovis. Inga problem, Hon är dock väldigt pratglad, men det är hon
även om det är andra hästar i stallet. Hon hummar så fort hon ser mig gullungen. :)

Jo, eller om det var hösten med den knöliga frusna leran, men jo, Trubbel har drabbats utav hålväggar ena fram. Han har två stycken, en som verkar vända, och en som inte verkar ha något slut... Suck!

Mina är ju sällan helt själva, men det är en utav dom grejerna som jag känner att jag måste öva med den ena. Trassel har inga problem att vara själv inne, men Trubbel blir totalt tossig, han springer i boxen t ex och kan bröta i gången. Men oftast är det i boxen det är värst.

Riktigt fin var han! Welshar är ju bara :love:

Vi har haft mycket hålväggar här i trakten, tror att nästan alla jag känner som har häst har haft bärrandsröta på sina hästar någon gång i sommar. Min stora häst fick också bärrandsröta på bägge fram som det är lite kvar på men det är som tur var mycket bättre nu.

Kan förstå att det kan bli svårt att uppdatera ibland, man gör ju ändå inte SÅ mycket med dom ännu.
Med lilla Musse tränar jag att binda upp på diverse ställen (vill att han ska stå bra var man än binder honom), rykta, lyfta benen, lägga på täcken (vilket han bara behövt en gång när det ösregnade i flera dagar så att pälsen skulle få vara lite torr men det är bra att "kunna"), gå förbi konstiga saker, gå över broar, bäckar, längs vägen osv. Men annars får han mest vara häst och gå ute och bli stark.
Angående temperamentet så är han väldigt lugn och samarbetsvillig och kollar till mig hela tiden och undrar vad vi ska hitta på men han har börjat testa lite om han kan komma undan med att lyfta på bakbenen och kan skutta runt tills man säger till honom att skärpa sig, då står han som ett ljus sen. ;)

Min lilla loppa har ju inte flyttat hem till mig än, så jag känner inte henne än så länge. Jag åker ju så klart dit och hälsar på när jag kan och gör lite olika saker med henne.
Hon har oftast väldigt god koll på vart kompisarna är, men kommer gärna fram och är nyfiken när man hälsar på i hagen. Vi tog med henne till ett ridhus i närheten och det var inga större problem. Hon gnäggade lite och så, men gjorde inget dumt. Sen när hon fick stå själv i uteboxen och vänta på kompisen som skulle löshoppa så blev hon lite stressad, men lugnade sig när hon såg att jag var där. Sen efter ett tag så gick det att lämna henne själv. Lugn att lasta och att hantera. Klart det kliar lite i kroppen på henne när man försöker få henne att stå still alltför länge, men fortsätter hon som hon är nu så tror jag hon kommer bli en väldigt trevlig häst men med en del humör. Precis som jag vill ha dom :)

Jag gillar ju ston, och derass mentalitet. Mitt gamla sto och jag har en mkt trevlig relation. Så det ska bli jättekul att följa en ny från unghäst till vuxen!

Jag åker dit imorrn och klipper lite travhästar. Tänkte dra med kameran också, får väl se om jag får lite kort på din tös. :)

Nu när mammahäst slipper lida längre med sitt onda ben, så har lille Melwin blivit jättehalt! :( Lite tråkigt att det inte kan gå lätt nån gång! Antar att det är en hovböld.. Han kan knappt stödja på benet och är rejält svullen.. Blir att stå inne imon, och ringa ut hovslagaren.. :( Tråkigt att få börja sitt liv med boxvila å ha ont.. Han är ju bara 9 månader.. Lagom dystert inlägg jag vet! :(

Jag åker dit imorrn och klipper lite travhästar. Tänkte dra med kameran också, får väl se om jag får lite kort på din tös. :)

Åå det vore ju jättekul:)

Ska ringa Ann-Sofie under dagen i morgon och fråga vad hon tror om min andra häst som beter sig märkligt och har tjock mage, men som är konstaterat Icke dräktig:p

Nu när mammahäst slipper lida längre med sitt onda ben, så har lille Melwin blivit jättehalt! :( Lite tråkigt att det inte kan gå lätt nån gång! Antar att det är en hovböld.. Han kan knappt stödja på benet och är rejält svullen.. Blir att stå inne imon, och ringa ut hovslagaren.. :( Tråkigt att få börja sitt liv med boxvila å ha ont.. Han är ju bara 9 månader.. Lagom dystert inlägg jag vet! :(

Trist:(

Min lilla räka lyckades skada strålen när hon bara var nån månad gammal, det läkte aldrig och tillslut blev hon tvungen att gipsas och stå på box en period. Men hon tog det hela med ro och nu är fot och stråle hela!

så tråkigt!
Men de små har en förmåga att läka det mesta så jag håller tummarna för er.

Är han svullen i hela benet?

KL.
Kul att det blivit lite liv i tråden! :)

Mettan Hollie kan vara ensam i boxen, verkar inte bryr sig nämnvärt att inga andra hästar är inne. Hon är så trygg i sig själv denna lilla dam!

Emor Så kan det säkert vara, men ofta finns det något man kan uppdatera om ;)

Grandezza jättefin är hon! Härliga bilder!

Neverinmyfoot Jo enformigt är ett bra ordval, det bli minst sagt enformigt med bara en massa bilder på min unge :D men verkar ju dock som många uppskattar det iaf, puh!:o

Angående humörförändringar, så tycker jag att Hollie är den hon alltid har varit ännu, mysig och oerhört snäll! Lite bånglig ibland men har verkligen ett toppentemperament!
Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig har sett henne stryka öronen bakåt eller någon antydan till att sparkas. Vare sig till människor eller andra djur. Man kan röra henne överallt utan att hon bryr sig.
Hon är också den typen som gärna gnäggar på mig och kommer tillmötes :love:

Vi får väl se när den första brunsten kommer om det håller i sig.. :devil:

Storebror var riktigt bråkig som liten så jag är tacksam över att slippa den biten igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar