12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Ang. humörförändringar för vår del,

Storm har bestämt sig för att bli en sur jäkel nu- när man ska ta på magen och högt upp på bakbenen. Hon gör fula grimaser
och om blickar kunde döda. Men hon vet att hon inte får sparkas eller bitas så det vågar hon inte. Men om hon får chansen
så gör hon hyss. :devil:

Stallägarens man skulle släppa ut alla små djur häromdagen, Storm fick något slags ryck och släpade den stackars mannen säkert 100 meter. :o
Jag tog in hästarna på kvällen och då var hon som ett litet ljus! Likadant morgonen därpå när jag skulle släppa ut dom igen. Hon går ju alltid så
fint, trippandes bakom mig när jag är ute och går med henne.

Sen så var det en annan tjej i stallet som skulle släppa ut hästarna. Storm var som ett litet ljus igen! Trots att hon och hennes fostermamma blev
utsläppta i fel hage till en början, men Storm hade gått så fint och snällt hela tiden.

Hon kanske inte tycker om karlar. :p

Stallägarens man skulle släppa ut alla små djur häromdagen, Storm fick något slags ryck och släpade den stackars mannen säkert 100 meter. :o
Jag tog in hästarna på kvällen och då var hon som ett litet ljus! Likadant morgonen därpå när jag skulle släppa ut dom igen. Hon går ju alltid så
fint, trippandes bakom mig när jag är ute och går med henne.

:D dom är starka när dom vill!

Jag märker också att det är skillnad på vem som leder, Hollie går väldigt fint att leda för mig men kan vara bånglig för andra och därav har hon ibland kedja under i trekantsvarianten. Ville helst slippa det på henne men hon är för stor och stark när hon får ryck helt enkelt, finns inte en chans att orka hålla i.

Hon tar dock tillsägelser väldigt bra men man måste vara konsekvent vilket kan vara svårt när vi är flera stycken som har in-utsläpp.

Antar att det blir lite unghästträning för våran del på n*dhammar i sommar ;) ser jag fram emot!

Jag förstår att Hollie är stark, hon är ju snart lika stor som Stella var.

Men Storm som är så liten. :rofl:

Unghästträning kan man kalla det... vanligtvis så är det skogspromenad, cirkuskonster och fika som brukar stå på schemat. :angel:
Men ni har väl lite folk från "erat håll" som haft med hästarna i träning här? Så du kanske är förberedd. ;)

"unghästträning" kanske var lite fel ordval, jag menar ju givetvis det du syftar på. Låter alldeles lagom!

Jo de bekanta som hade sina 10:0r hos er har skvallrat lite :p Tänk att dom räknas som treåring nu, tiden går så fort!

IronWill Ja visst är det fint med welshar, i alla storlekar.
Din Storm ser ut som en riktig sagohäst!

Jag har inte haft Maiden så länge så jag vet inte om hennes humör har ändrats.
Men hon är supertrevlig på alla vis och finner sig i det mesta.

Hon tycker därimot att mina små barn är superkonstiga när dom åker stjärtlapp i snödrivan bredvid hennes hage:)

+ Agony
Tack!
Han är svullen från kronranden och typ 20 cm upp.. Får åka inom innan jobbet å kolla till det.. Å prata med hovslagaren igen.
Ha en bra dag alla!

KL

Idag har jag gjort lite med mina 12:or så jag har något att bidra med i tråden. :p De har haft på sig träns för första gången och det godtogs på ett bra sätt från båda tycker jag.

Först ut var Bisse. De fick vara kvar inne på morgonen medan resten av gänget gick ut. Bisse har inga problem att stå inne själv, eftersom han delvis är avvand har inte inte riktigt så tighta band till de andra hästarna längre. Han har börjat fälla och tycker det är lite obehagligt att bli borstad, men tränset var nemas problemas.

11-1384.jpg

Han får dock växa till sig lite, för nu var både träns och bett i största laget för honom trots att det var det minsta jag hade.

Bisse har utvecklats enormt mycket sen han separerades från stona, mycket tryggare och han lufsar med mig som en hund både i och utanför hagen. Det känns positivt, även om jag analyserar hans beteende ganska mycket. Han är ett experiment för att avgöra huruvida hans mamma passar för avel eller ej. Hon har en del tveksamheter i temperamentet och det är intressant att se hur det har påverkat hennes avkomma.

09-1382.jpg

03-1376.jpg

Bisse är i en riktig fulfas just nu och jag vet inte om jag kan göra så mycket annat än blunda. Han har fått en lång och välansatt hals, bra bogparti och hans ben som var så krokiga när han var liten är helt tillrättade nu. Men han har ju ingen rygg! Den korta lilla snutten som kanske kan kallas rygg ser hur svankig ut som helst, eftersom det sedan kommer ett väldigt mycket högre kors som också det är hur kort och brant som helst. Kan man klippa ut och behålla framdelen tror ni?

02-1375.jpg

Ge

Cia genomgick samma procedur, men eftersom hon är helt annorlunda i temperamentet blir det andra saker som behöver tränas. Hon blir inte orolig av att bli lämnad - hon blir förbannad över att inte få följa med ut. Efter några sparkar i väggen då flisorna rök lugnade hon snabbt ner sig och åt istället.

10-1383.jpg

Hon älskar att bli borstad och pysslad med, står alltid som ett ljus då. Så fort man hittar på något annat (det räcker med att leta efter hovkratsen) blir hon otålig och står och skrapar eller biter i kedjorna.

Tränset var spännande, hon stod förnöjt och sög på bettet medan jag borstade vidare och det passade perfekt på henne.

13-1386.jpg

När hon väl fick komma ut var det full rulle...

07-1380.jpg

kl

Nu hoppar jag också in i denna tråd. Jag har ju fått hem min lilla Diva. Hon är verkligen jättehärlig, lite svår att få på grimman bara men det kommer ju. Hade hovis ute i onsdags, vi visste inte riktigt hur det skulle gå då jag inte skulle vara med. Men det gick finemang, det var maken och hovis och hon skötte sig exemplariskt. Hon tyckte inte det var kul att bli verkad bak men hon nöjde sig med att lägga öronen bakåt och vispa lite med svansen.

Dock har jag ett annat problem, jag får inte i henne tillräckligt med protein. Där hon har stått innan (ej hos ägaren) sa att hon var jätteduktig på att äta kraftfoder men sen när jag får listan på vad hon ätit så ser jag att det är 2 dl havre- och veteblandning???? Vårt hösilage älskar hon äter så mycket hon får och jag ger fri tillgång fram till kvällen sen får hon hö. Problemet är att vårt hösilage har för lågt protein och för låg kvot. Jag har då valt att köpa in hö med bättre värden men detta äter hon knappt 2 kg av. Lusernhack pillar hon i sig några dl av. Har prövat Krafft föl - hon rör det inte. Har provat sojaprotein, speedi beet (för att hon skulle få något hon fått på förra stället) hon rör det inte. Nu har jag strypt allting och ger förutom hö och silage, lusernhack för att inte mixtra för mycket.

Men jag får lite halvt panik vill ju att hon ska äta NU. Blir så less också på att man inte har lärt henne käka ordentligt med kraftfoder. Tips och råd mottages tacksamt om det är någon som varit med om samma.

Skulle gärna lagt in foto men de blir bara så små så det är inte lönt. Är inget datasnille precis:angel:

Tack för alla svar på min fråga :D Tycker det är väldigt kul att höra hur andras åringar är i temperament och humör och hur det ändrats. Mina småttingar är ju de första som jag har mer "eget" ansvar över så det är kul och intressant att se hur andras är och förändras, kroppsligt och på andra sätt :laugh:

Roligt också att det verkar som om de flesta utvecklas åt lite samma håll; börjar kaxa till sig och bli mer självständiga, vilket är logiskt.
Det är ju kul också att alla verkar ganska trevliga, även om vissa har mer bestämda åsikter än andra :D

thoora: måste bara säga att jag verkligen gillar Bisse, han ser så trevlig ut, rygg eller inte ;) och Cia verkar att ha samma typ av humör som mitt fjordflicka, hon blir heller aldrig orolig utan mer förbannad om man går ifrån henne:)

Lite bilder också :D

Rindi e. Zamir u.e Denver
dsc_0307_5102aa20ddf2b351a6184a7a.jpg

dsc_0316_5102ab00ddf2b351cfe9f3ea.jpg

Chicago Fire e. Chirlon u.e Briar
dsc_0277_5102a933e087c32c9c67486b.jpg

dsc_0336_5102a86ce087c32cc0f657c4.jpg

Oooh dom är så fina! :love: Bisse växer säker i sig själv snart ska du se! ;)

KL
Idag var jag och hälsade på uppfödaren till Agonys föl, det blev lite bilder på lillan också och jag bjuder på en här så länge. Hoppas det är okej Agony? Har en drös att lägga in men vill gärna ha klartecken innan jag lägger in dom andra. :)

Solen hann gå ner också blev det lite kallt, så bilderna blev inte direkt superbra, men man ser ju vad det är för nåt. ;)

Här är alltså Clerona, e. Clever Hill Q - Vivaldi - Herkules.

DSC_0046_zps6979ea9c.jpg

Oooh dom är så fina! :love: Bisse växer säker i sig själv snart ska du se! ;)

KL
Idag var jag och hälsade på uppfödaren till Agonys föl, det blev lite bilder på lillan också och jag bjuder på en här så länge. Hoppas det är okej Agony? Har en drös att lägga in men vill gärna ha klartecken innan jag lägger in dom andra. :)

Solen hann gå ner också blev det lite kallt, så bilderna blev inte direkt superbra, men man ser ju vad det är för nåt. ;)

Här är alltså Clerona, e. Clever Hill Q - Vivaldi - Herkules.

DSC_0046_zps6979ea9c.jpg

Köttbullen rör på sig:banana::rofl::rofl::banana:

Tack snälla snälla du, släng upp mer bilder!! Jag har ju inga själv på henne än så länge:)

Haha, hon är kanonfin! Jättetrevlig också, ville hellre stå å klia än att röra på sig. :D Efter ett tag kom dom igång och sprang! Hon travar ju helt fantastiskt bra! Men säg en avkomma till den märren som INTE rör sig bra. ;)

Jag vill ha ett nytt objektiv! :mad: Man får en bild som skulle vart skitbra om det bara var lite bättre zoom och lite, hmm, skarpare. :grin:

Fler halvdåliga bilder på Clerona, Agonys föl. :)

DSC_0088_zps520f17a7.jpg

DSC_0100_zps40296bcb.jpg

DSC_0105_zpsf949fcb0.jpg

DSC_0120_zpsd4c0bd9e.jpg

Kul om du följer med på löshoppning med henne nästa gång! Vi planerar filmning av allihopa!

Ja hon är en aaaaaning social:D
Och köttbullig, förstår inte att jag lyckas köpa svarta köttbullehästar hela tiden, skyller på Herkules, han är den gemensamme nämnaren på bägge mina hästar:idea:
Jag har ju nästan inte sett henne röra sig, först hade hon stöket med foten, sen blev det ju stenhårt och knöggel i hagarna. Hoppas galoppen blir lika lätt och fin, hon travar ju helst om hon får välja själv. Hoppas även att hon är färdig att visas som treåring, fölvisningen blev ju inte av då hon skadade sig precis då.

Ja, vilken sorg det måste vara att bli av med det avelsstoet:cry:

Min svägerska, som råkar bo i Hackås, är fotograf.... ska kanske lura med mig henne om vi lyckas komma med till nästa löshoppning:idea:
När ska ni iväg?
Skulle dragit med mig den andra och sett om hon är dräktig:angel: men jag får inte dra ekipaget än eftersom jag inte gjort provet till tungt släp...

Vi kör söndag 10 februari kl 13. :) Klart hon ska med! Jättekul om du får med fotograf ju! :laugh: Är ju så himla svårt att få bra kort i ridhuset...

Jag klippte hästar när du ringde A-S (som stod och höll i en kittlig fröken för tillfället), gissade att det var du när hon började prata om lillan och om dräktighetskoll. :D

Jag funderade på om jag skulle åka in nästa helg, då är det träning på Tanne som jag tänkte följa med och kolla på.
Men ev att det blir helgen efter i stället då :) Får se hur det löser sig med barnvakt och så! Ska kolla med Sandra (fotografen) oxå! Men det är ju helt klart roligare om vi är några stycken, och mindre jobbigt att bygga fram:p

Haha, ja det var jag! Jag hörde typ: Nej (och ett hästnamn) Maja, kolla ärmen?! Haha:rofl:

Haha ja, Airman stod och var nyfiken över boxdörren. ;)

Ja det är jättekul att löshoppa när man är några stycken! Syrran ska men och löshoppa sin ponny också tror jag. :) Så det är ju minst fyra hästar iaf!

kanske ska ta med gammhästen på löshoppningen så det blir lite fart:D hon blir heeeelt koko när hon får springa runt och skutta!
Clerona sköter sig betydligt bättre än hon, och hon är i vanliga fall lugnet själv att hantera!

Haha, hon är kanonfin! Jättetrevlig också, ville hellre stå å klia än att röra på sig. :D Efter ett tag kom dom igång och sprang! Hon travar ju helt fantastiskt bra! Men säg en avkomma till den märren som INTE rör sig bra. ;)

Jag vill ha ett nytt objektiv! :mad: Man får en bild som skulle vart skitbra om det bara var lite bättre zoom och lite, hmm, skarpare. :grin:

Fler halvdåliga bilder på Clerona, Agonys föl. :)

DSC_0088_zps520f17a7.jpg

DSC_0100_zps40296bcb.jpg

DSC_0105_zpsf949fcb0.jpg

DSC_0120_zpsd4c0bd9e.jpg

Kul om du följer med på löshoppning med henne nästa gång! Vi planerar filmning av allihopa!

Hon är jättefin :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar