12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Hon blir nog en riktigt stor flicka!

Ang, Storms hals. Det är kul att se hur dom växer, Storm har fått tillbaka samma hals som hon hade när hon var runt 2 månader.

stallionbehavior_by_eldfuxen-d59k03d.jpg

Victovie, Men guud :eek: Lilla Kaprifol som varit så himla läcker hela tiden. Hon ser ju nästan mer ut som en dragster än vad Storm gör!

Hur är Isadora i temperamentet? Här finns det en efter samma pappa som hon har och han är nog det snällaste fölet jag någonsin träffat. :)

Mätte Winni idag då hon är 9 mån och en dag:)
Hon var 148cm mätte öveb högstapunkt bak och fick även det till 148 cm
mätte med tumstock så det kan diffa lite men tycker att hon har vuxit i bra fas fram och bak..passade på att "väga" hästarna också och Winni väger 350kg med "mätband"
Har ni någon aning om vad era väger?? Tycker hon känns bra i hull när jag känner på henne maen all päls kan förvilla...Någon som har någon tanke om vikten -bra eller dålig???

*kl*

Det väldigt länge sedan jag uppdaterade men nu har jag tagit mig i kragen och tagit lite kort på lilla Benny. För tillfället ser han för gräslig ut, björnpäls med virvlar överallt, han har dessutom en förmåga att ligga och vila i maten så alla släpper strån och boss i pälsen på honom, det tillsammans med snö blir en geggig matta i hans päls :eek:. var tog den fina ädla springaren vägen :devil:

Han är i alla fall väldigt duktig och snäll. Hovslagaren är inga som helst problem, han lyfter fötterna så duktigt som om han inte gjort annat. Natten som gick sov han i egen box för första gången vilket gick strålande, han hade ätit, druckit och legat ner så han tyckte nog inte att det var någon större grej. När jag släppte ut dom i morse hade jag väntat mig att han skulle anfalla mammas juver men det var helt tvärt om, han tog full fart ut i hagen för att leka med sin ett år äldre kompis så det var bara för lilla mamman att vanka ut i hagen med sitt jättejuver. Jag var hos hästarna i ungefär en timme efter utsläpp och under den tiden tittade han inte ens på mamma så tutte verkar inte vara högsta prio.

Mätte honom för någon vecka sedan och han var då ungefär 136cm i mankhöjd så han är inte så stor (född 30/5) men jag tror att han växer ikapp med tiden och blir runt 165-170cm. Det som stör mig lite är att han alltid är lite (eller ganska mycket) övervuxen bak, inte snyggt!!

Lite bilder på murmeldjuret

Benizar HW e:Bellagio-Gauguin de Lully-Tolstoy
benny06_zps1d21db44.jpg

benny05_zpsc3fe14bc.jpg

benny04_zpsa9fd8eeb.jpg

benny03_zps15f02e3d.jpg

Tillsammans med bästisen
bennyochille_zps40ca1641.jpg

Vad fin han är! :laugh:

Roligt trådkap, här hade vi gnistrande -28 imorse. :p Så Agony, händer inget drastiskt med temperaturen blir det nog ingen löshoppning imorrn. ;)

Ehhh, om han varit nordis så hade han varit fin, bara hår överallt. Om du tittar på andra och fjärde bilden så står min gamla nordis på 28 år i bakgrunden, man skulle nästan kunna tro att dom är släkt :D

Här blir det inga större övningar i dag heller -22 står vår mätare på, BURRRRR!! Strålande sol och skitfint ute men varför måste det vara så förtvivlat kallt :eek:

Har ingen aning om vad min lilla kan väga. Över 150 kg måste hon nog väga i alla fall. Tycker att det är svårt att avgöra!

Hon blir nog en riktigt stor flicka!

jag vågar inte gissa.. men hon ser åtminstonde ut att bli en lättare modell än broilermorsan :D

Jag håller med Gimlan, vill gärna se en uppställd bild på Storm!

Sorbisen så trevligt att få se bilder på din pojke! Trots allt vinterlurv tycker jag han ser fin ut! :love: Och Bellagio typar verkligen sina ungar med små söta huvuden, alla jag har sett har ärvt pappas huvud!

Javisst, om ni kan stå ut med hur skitig hon är, har dock bara en bild när hon står i uppförsbacke.

stormuppstl_by_tarjeis-d5rv19j.jpg

Japp, det är kossafläckar vid sadelgjordsläget. :p

Senast ändrad:

Hollie ser ju verkligen inte så grov ut, så hon blir säkert lättare i typen än sin mamma. Kanske lite högre men med längre ben?

Jag hoppas på det iaf! Hon har ju betydligt längre ben än vad storebror har i förhållandet till sin kropp.

Det lustiga är att jag har sett en del HC avkommor med korta ben speciellt frampariet, tendens till lågställda. Men många är från bilder så kan ju vara lurigt att avgöra.
Nu har ju solette faktiskt långa ben men jag har nog lyckats förtränga det under åren med fölmagen :D

MEN vilken FIN bild på Storm! Jättekul att se! Verkligen en rejäl nacke, blir nog en liten men pampig häst som vuxen :love:

Usch -19! Här kan vi få så kallt, har haft några kvällar med -18, men den här vintern har varit ganska varm. Håller sig runt -2 ner till -8 ungefär.
Min får inget täcke hon heller, hon får härdas. :devil:

Pff, -19 är för amatörer ;)

Vi hade -34 i går och även Tore fick täcket på sig... han går oftast utan, men när det närmar sig -28 och kallare än så får han på sig täcke över natten. De har ju ligghallen att gå in i, men i alla fall.

I dag var det betydligt varmare och det firades med att skita ner sig direkt. Han är jämn och fin i kroppen, men så jäkla skitig så jag vill banne mig inte ta några bilder just nu...

Han är 5,5 månad gammal nu och ca 126-127 cm över manken. Han kommer att bli stooor...

tore_jan.jpg

tore_tardee_jan.jpg

Jag gör inte mycket alls med honom, borstar lite, lyfter hovar, tränar på att ledas och stå uppbunden men det är allt - resten av tiden går han bara med mamma och tant Sessan i hagen. Vinterkyla i kombination med besvärlig graviditet för min del gör att vi tar det väldigt lugnt helt enkelt. Vi hinner nog med det mesta ändå.

Såg också att ni har diskuterat foder ganska livligt här... jag ger mig inte in i det hela (i alla fall just nu) mer än att säga att i alla fall JAG inte har möjlighet att få tag i ett hö med tillräckligt innehåll för ett växande föl (även om den skulle kunna ta upp allt ur höet).

Vad kul att se Tore igen! :laugh:
Men gud vad kallt!!! Här har vi mellan 1-6 minus men eftersom jag bor nära havet och fukten i luften känns det kallare, precis lagom i min mening...

Vad kul att se bilder på Tore! Så stor han har blivit.

Mina får gå otäckade oavsett temperatur. Igår hade vi -28... Men dom verkar klara det fint :) (och står ju inne under natten, där är det någon minusgrader när det är såhär kallt, men inte alls lika mycket som ute)

Kul å se Tore igen!

Har inte heller varit så aktiv här, måste skärpa mig nu ;) Men har haft koll på tråden.

Men Dream är ca 6 mån och 2v nu och 130 hög i manken. Hon ser mest ut som ett murmeldjur med massa päls och virvlar. Hon är fortfarande trevlig att hantera men är riktigt busig! Gör inte så mycket med henne just nu utan bara det vardagliga. Men ska börja promenera nu med mamma häst och henne runt gården så hon får se något annat och så vill jag börja sätta igång mamma häst nu så då blir det träning på att vara ensam i box.

här är en bild från den 13/1. skulle kunnat borstat henne först innan jag fotade :angel:
IMGP3020_zps5ae9903d.jpg

och en liten video från när hon rejsar i hagen.
http://www.youtube.com/watch?v=Ol-y7puRUv4 (vet att låten inte passar men ville ha något)

Mer kommer, vill inte bomba för mycket ;)

Okej :)! Kul att du frågar, stod så sent som idag och reflekterade över att jag tyckte hon ser ngt större ut än förut bredvid 2-åringarna, så ska försöka mäta henne när hon kommer in idag! Hon var 139cm sist jag mätte henne har jag för mig (minns ej åldern?).

IronWill: Ja hon ser verkligen inte klok ut! Men hon kommer ikapp sig en dag, eftersom hon var så jäkla snygg som 3-månaders så har jag alla förhoppningar och tror på att hon kommer vara lika snygg när hon är 4 år ;).
Och sitt nerförsbacke-format till trots så lyckas hon trava i desto bättre vinkel ^^. Känns lovande!
320994_10151158511235951_537636156_n.jpg

Isadora är bland de underbaraste jag mött i temperamentet :love:. Väldigt mycket (36)a över henne också ska dock tilläggas (påminner mkt om sin mor Lilja, mormors syster Fjärilsviol och mormors mor Frida).
Hon är mjuk, känslig, känner av en väldigt noga, har nerver och tryck men väldigt tillitsfull och lugn tillsammans med människor. Detta kan jämföra med Kaprifol som är kaxig (främst mot andra hästar, inte direkt mot oss) men samtidigt lättskrämd, vill väl men osäker.

Va kul att höra! :) Det finns inte så många av SdS så är himla roligt att höra lite om de som finns!

Va fin hon är i kroppen för sin ålder! Vilken ljuvligt tjock päls! Tycker du gör helt rätt i att inte täcka, den där pälsen står nog emot det mesta ;).

Nausea: Härligt teckad bebis, vad är det för ras o stam på den?

lewellyn: Kul att se Tore igen, hugaligen va kallt! :p

Jag hon ser helt klart fin ut när hon travar. :love: Måste fråga, hur stor är hon och hur gammal är hon nu?

Kul! Låter precis som lilla Eminent som går här. Han är så rar, det är verkligen "tjuren Ferdinand" över honom.

Storm är en riktigt kaxmört om man jämför med honom! och ja, pälsen är tjock som tusan, det märker man när det har snöat på
henne. Halva fölet försvinner. :p

Charlottee, Kul att du gillade bilden. Jag slits mellan att tro att hon blir en grov köttbulle eller mycket mer ädel än sin mamma,
i och med hur hon såg ut när hon var 4-5 månader.

Gimlan, Roligt att Storm har ett fan. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar