12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

*kl*

Hur stora är era nu? Min som är snart 9 månader är 142... Hoppas att hon landar på ca 165. Jag är 161 själv och vill inte ha en jättehäst.:crazy:

Nä jag tror inte heller hon blir så stor... runt 165:laugh:

Jag beställde ju en svart avkomma med vita tecken, sto så klart, lagom stor och med lagom mkt gång. Och det verkar jag ha fått. Det enda som inte riktigt blev enligt beställning var ju att hon skulle vara efter mitt eget sto... Men jag får väl leva med det:p

söt tjej!!

lite ot men kunde inte undgå att se södertälje tryckt på trälådan :p håller ni också till i dom trakterna ?

Atar att studbalancer är d&h? Pratade med återförsäljare nyss och fick veta att d&h innehåller MYCKET havre. Så att ge lite mer ren havre kan vara ett billigare alternativ.

Du måste komma långt över hennes proteinbehov, det hade jag dragit ned till förmån för fett om du vill få henne rund. Proteinöverskott kräver mycket energi att förbränna.

Minns du vilken ca/p balans det handlade om?
Då kan jag hjälpa charlottee att räkna fram vad hon ligger på nu kontra den.

Blev några bilder till :angel:

Tittar på utsikten

o5t8o8.jpg

Sniffa lite på draken ;)

308xj4h.jpg

Nej absolut inte riktat till dig på något sätt :) Mer en allmän iaktagelse...

Och visst kan man ha olika tro, men när det finns så mycket litteratur och forskning att studera som talar sitt tydliga språk, så förvånas jag ändå lite över hur dåligt uppdaterade/informerade en del uppfödare/unghästägre är...

Men nog om det, alla har rätt att göra vad de själva tror på...

Nu skriver du ju väldigt luddigt så möjligt är att jag tolkar dig fel men om du påstår att man måste ge kraftfoder för att inte hö klarar att fylla deras behov så är du fullkomligt fel ute och har helt enkelt alldeles för dåligt hö till växande unghästar. Med ett hö anpassat till växande unghästar så finns det inget behov av kraftfoder, med skithö måste man alltid komplettera med kraftfoder, men varför fodra med skithö om man lagt så mkt pengar på att betäcka och ta fram en avkomma.

Att få ett såpass bra hö att det skulle täcka upp alla energi & proteinbehov hos ett växande föl som inte kan tillgodogöra sig alla näringsämnen i fodret då matsmältningssytemet inte är fullt utvecklat för grovfoder ännu - det är för mig inte särskilt realistiskt.

Årets höskörd gav ett hyffsat hö ur de flesta aspekter, så jag vill inte kalla det skithö ;-) Har hittat ett proteinfoder som kompletterar riktigt bra näringsmässigt och som är mer lättsmält. Perfekt att slippa oroa sig för energiöverskott och proteinunderskott, och att kompletteringsfodra med något som har en säkrare analys än grovfodret.

Är man trygg och vet att man gör helt rätt och tycker att mina åsikter är uppåt väggarna "fullkommligt fel ute" så behöver man ju inte ta åt sig :angel:

Du skrev innan att ditt hö passade de vuxna hästarna och då är det väll inte så konstigt om du får lägga till mer luzern och protein till din fölis ,, men vad är det för värden i ditt vuxenhö ?

Mia

Är det inte realistiskt att tro att man kan få fram sådant hö ? Då får du nog istället lära dig ett och annat om hur man får till bra hö, vilken växtfas det bör vara vid skörd och vilken vallblandning man bör ha. Uppenbarligen har du stora kunskapsluckor på den biten. Vi har haft sådant hö i stort sett varje år nu på de 12 år vi tagit eget, ett par år har skörden slagit fel så tillvida att det inte varit något skördeväder alls i rätt fas och de år har man ju då fått komplettera med kraftfoder för att proteinvärdena blivit för låga, men det är som sagt skördar som misslyckats pga vädret. Vi brukar faktiskt tvärtom ha problem att vi får för höga värden så att det är svårt att tillgodogöra deras tuggbehov då de får i sig för mkt näringsmässigt av höet.

Exempel på analysvärdena på våra hösilage de sista åren.
2012 - MJ 10,6 smrp 90gr
2011 blev det väl kraftigt ena fältet MJ 10,9 smrp 101gr andra vallen MJ 10,8 Smrp 110gr
2010 - MJ 10,8 Smrp 96gr på ena vallen andra vallen MJ 11,1 Smrp 103gr

Tidigt skördade = finstråigt och mkt lättätet för småttingar. Inga som helst problem att fylla deras behov med detta.

Men nu får du väl ge dig, "lära mig ett och annat"? Från dig eller? Jag har valt att lyssna på de uppfödare, veterinärer och agronomer i min närhet som jag har förtroende för. Som har mycket längre/mer erfarenhet av uppfödning än vad jag har, och som i mina ögon lyckats bra med sina uppfödningar. Lika väl som att du väljer att göra på ditt sätt...

Ehhh du skriver att det skulle vara orealistiskt att få till ett sådant hö som täcker alla behov, alltså har du ju en uppenbar stor kunskapslucka och tror att hö behöver innehålla sådana skitvärden så att kraftfoder behövs alltså har du ju ett uppenbart behov att läsa på om höskörd om du saknar den kunskapen och skall fodra unghästar.

Följer med i den här tråden, då jag har två f-12. Och måste säga att det är en hårdton mellan. Varandra. Jag anser mig rätt novis på foderlära och skördar inte eget hö. Har lite gamla värderingar, då jag är uppfödd i hästfamilj och kunskaper gått i generationer. Har läst kurser om foderlära och vallodling vilket har gett lite mer kött på benen, samt seminarier som anordnas från kraftfoder företagen, dock framförallt ur försäljnings synpunkt. Min poäng är att enligt min "blandade" kunskap så anser jag att det finns sanningar och vett i många av foder inläggen och att det ena behöver inte utesluta det andra. Vi har olika lättfödda ston, de diar olika, flera faktorer spelar in här och alla strävar mot ett fantastiskt bra grovfoder, men vi som köper måste acceptera att väder påverkar skörden och kvaliten. Mycket spelar in, vallblandning, väder, vind, när plöjdes vallen sist, hur göds vallen, hur har det växt, när skördar man etc. Och sen en korrekt analys på hela köpta partiet som då självklart ska komma från samma vall. Oj de blev långt.
Jag tycker flera här har bidragit med intressant kunskap, sen är det upp till oss att analysera vårt foder och våra hästars hull och utifrån det ta beslut.

Atar att studbalancer är d&h? Pratade med återförsäljare nyss och fick veta att d&h innehåller MYCKET havre. Så att ge lite mer ren havre kan vara ett billigare alternativ.

Du måste komma långt över hennes proteinbehov, det hade jag dragit ned till förmån för fett om du vill få henne rund. Proteinöverskott kräver mycket energi att förbränna.

tack!
Det är nog där jag "faller"... jag har fokuserat så mycket på protein protein protein (speciellt i förra stallet med 29smrp)...
Kanske skulle byta D&H till något billigare (typ havre)... :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar