12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

vilken duktig kille! :)

KL. Lite bilder idag på Hollie e Highcruiser-Sack-Flamingo
fortafarande inte koll på kamerans alla inställningar tyvärr.

165035_10151226353296344_1876255575_n.jpg
582243_10151226373671344_1078083892_n.jpg
150615_10151226327561344_1060239888_n.jpg
72594_10151226444446344_1845798170_n.jpg

det var det jag försökte förklara igår ;)
vi har ett bra hö kvotmässigt, tsmässigt och hygienmässigt men värdena är inte så höga vilket kräver att de äter mer.

65% ts, Mj 6 och smrp 40 (ungefär, minns inte decimaler.)

Jag sänkte kvoten till mitt fblsto och fick då samma effekt som gylle, kunde sänka 10 MJ och hästen var lika rund men smidigare i kroppen.

tack uppfattade det inte igår! hade så mkt annat i huvudet ;)

Men då borde jag alltså höja sollans högiva? men om vi särar på dom kan jag ju även höja kraftfodret och mer energi, det var du ju inne på igår?

japp, ett kg havre ger mer energi än ett kg hö. särar du på dem kan du sänka lucernet, solette behöver inte extra protein när hon inte har föl längre.

*KL*

Jag kastar mig in här, har ganska nyligen köpt mig ett föl när mitt eget sto inte hade nån vidare lust att bli dräktig...

Det är min första fölunge, så det blir spännande år framöver... Har blivit smått bekväm med gammeltanten som nu är 17 och som jag haft i 13 år:)

Vad gör ni med era fölungar nu under vintern? Min fick en bökig start med en trasig stråle som inte ville läka med nån ordning. Tillslut blev det gips och en kortare boxvila, så hon blev ju mkt hanterad en period och är nu väldigt lugn i det mesta man gör med henne.
Hon går på lösdrift med en jämnårig kompis och är mest bara häst just nu. Dock hanteras hon dagligen i samband med att hon får kraftfoder, och förra veckan fick hon åka med en sväng till ett ridhus när uppfödaren skulle dit med sin 3 åring. Hon tar det mesta med ro och tyckte inte det var speciellt upphetsande att åka transport eller vara själv i ridhuset.
I övrigt så är det lyx att köpa ett föl av en uppfödare som är veterinär! Himla praktiskt:laugh:

Du råkar ju dessutom ha hästen hos den bästa veterinären. ;) Jag är inte aaaaalls avis! Men in med bilder!!! Hon är så fantastiskt fin! :love: Jättetråkigt att fina mamma inte finns längre, hennes bebisar går ju verkligen inte av för hackor!

Andra bilden ser ju fin ut! Det är sjukt svårt att fotografera i det här eviga mörkret, det blir ju inte ens ljust dagtid...

Tiinis, Vad duktig han är! Och oj vad sugen man blir på att löshoppa sin egen. Hennes mamma hoppade extremt bra,
så hon kanske är en liten hopptalang med tanke på de de gräsliga gångarterna hon visar så vore det trevligt om hon var duktig på något. :angel:

Senast ändrad:

Du råkar ju dessutom ha hästen hos den bästa veterinären. ;) Jag är inte aaaaalls avis! Men in med bilder!!! Hon är så fantastiskt fin! :love: Jättetråkigt att fina mamma inte finns längre, hennes bebisar går ju verkligen inte av för hackor!

Jag försöker varje gång jag är dit att få flytta dit med både barn och häst, men hon bara skrattar åt mig. Ungefär som att jag skämtar:confused::D

Det är faktiskt ren lyx att ha hästen hos veterinär.
Supersynd på stoet, hon har ju en väldigt fin 5åring till salu efter henne. Tur jag inte har massor med pengar som ligger och skräpar överallt:angel:

Min svägerska som är fotograf följde med och tog bilder, ska försöka komma ihåg och höra om hon kan skicka hit dom så ska jag lägga upp nån bild. Just nu har jag faktiskt bara den där, där hon inte ens ser ut som en häst:laugh:

Ska bli spännande att få se din 10 när vi ska iväg nästa gång, hoppas ni kan följa med:)

Andra bilden ser ju fin ut! Det är sjukt svårt att fotografera i det här eviga mörkret, det blir ju inte ens ljust dagtid...

Tack snällt sagt! Nej evigt mörker är ingen hit.. jan-feb är lätt dom värsta månaderna enligt mig.

Som du ser är Hollie inte heller i någon vidare fas, hennes fina halsansättning är som bortblåst! Storebror var likadan, den kommer tillbaka på våra lurviga åringar också ;)

Jag får hoppas på att du har rätt ang. halsarna. :p

I sommar blir det roligare att fota, hästarna är finare... vädret är bättre, man slipper frysa ihjäl om händerna. :p

Har nog aldrig lagt upp en bild av så dålig kvalité men hennes svans är så söt och fluffig. :love:

stormm_zpsa247eb32.png

shit vilken svans :eek::love:

Är övertygad om att deras halsar kommer tillbaka! man kan ju inte bara lägga ut flashiga bilder i bra faser, det här är som dom ser ut nu ;)

Haha! :D Jo jag såg att han skulle säljas, har några fina bilder på honom sen han var tre. :) Jag hoppas också att jag kan följa, om vi bara kunde få hem dom f-bannade däcken nån gång... Annars åker jag med reservhjulet, får ta det extra lugnt.

Vist är det kul med kamera!
Har själv oxå fixat min första systemare.
Provfotade kusarna i 7 minus igår o batteriet dog efter 10-15 min.
När jag väl kom in igen så var det fulladdat :confused:
Men väl inne håller det "hur länge som helst" är det bara kvaliteten det är fel på då?

För övrigt så har jag en riktig illbatting till åring, eller ptja hon är 6 månader och snart en vecka gammal. Men bock och trottsa är hon duktig på, men titt som tätt en riktig solstråle i grimskaftet. Lyfter fötter snällt och fint vid fodringstillfället. Så nöjd. Men svårt att se att det ska bli en snygg häst somsmåingom under alla björnpäls och ojämnt växande...

Vilken modell av kameran har du? Jag antar att dom är ganska känsliga för kyla.. men jag fotade igår runt -7 och batteriet höll (full-laddat innan)

Skulle vara kul att se bilderna på din lilla sedan!

Håller med dig om dåliga faser.. åringar tillhör väl den fulaste fasen av en anledning.. men ibland tycker jag att 2åringar är värre :D men det är ju individuellt.

Haha! :D Jo jag såg att han skulle säljas, har några fina bilder på honom sen han var tre. :) Jag hoppas också att jag kan följa, om vi bara kunde få hem dom f-bannade däcken nån gång... Annars åker jag med reservhjulet, får ta det extra lugnt.

Jag trodde att det var lite så Cleo skulle se ut, men hon bestämde sig ju för att bli svart i stället.... Lite komiskt. Min andra häst, hon som jag försökte betäcka, är ju svart med en del vita tecken på. Så köper jag en som jag tror ska bli fux, men som blir väldigt lik mitt gamla sto :laugh:
Hoppas sen att den här blir lika vettig i skallen, för jag hade ju lagt in en beställning på en svart avkomma med vita tecken och en lugn skalle och hittills har jag ju fått 2 av 3 rätt. Och lugn verkar hon ju verkligen vara:)

Hur långt har du till ridhuset?
Jag kommer nog ta med mig mitt sto nästa gång så får hon kolla tänderna på henne, men hon uppskattar inte sällskap i transporten, annars hade jag ju kunnat plocka upp er på vägen:laugh:

Har köpt en nikon d5100 begagnat så jag har ingen aning om hur gammal batteriet är
Antar din är sprilans ny?

Jo, jag har alltid fått höra att tvååringar är det fulatse som finns.
Men min tvååring jag har mkt finare/färdigare i kroppen o åringen är ojämn så det bara skriker om det :crazy:
Släppte mor o dotter på den plana hårda ridbanan igår o det vart mkt spring men inte mkt till rörelser - int elätt när baken är mkt högre än frammen

Jamen det förklarar ju saken, då är det nog ditt batteri som är dåligt. yes jag slog till på en ny som var nersatt i pris efter julen.

Min åring är också betydligt ojämnare än 2åringen, bortsett från att tappat muskler pga sitt tillstånd så tycker jag att han ser fin ut och är ffa jämnare :)

Men som sagt tror det är väldigt olika per individ.

Fin hon ser ut!

kl
En liten bild på lillan som bor här, nyfiknare unge får man leta länge efter ;)

Tur hon är så söt!

2ym8yur.jpg

Härligt att pricka in det så! Jag beställde brunt stoföl med bläs alla gånger och fick tre pojkar, visserligen hade alla perfekt temperament och en med rätt färg, men jag hade hellre fått ett sto i fel färg. ;)

Jag har 3,5 mil tror jag. Tar väl 45 min-en timme att åka med transport. :) Nu har vi äntligen fått tag på däck(!) så nu jäklar... :D Ska bara få hem dom också... :grin:

Härligt att pricka in det så! Jag beställde brunt stoföl med bläs alla gånger och fick tre pojkar, visserligen hade alla perfekt temperament och en med rätt färg, men jag hade hellre fått ett sto i fel färg. ;)

Jag har 3,5 mil tror jag. Tar väl 45 min-en timme att åka med transport. :) Nu har vi äntligen fått tag på däck(!) så nu jäklar... :D Ska bara få hem dom också... :grin:

Vi sa lite på skämt när jag var där första gången, att om inte Agony tog sig så skulle jag köpa den där (det känns som om jag redan skrivit det här nånstans?)
Men då skulle inte Ann-Sofie sälja. Men sen när inte Agony tog sig så hade Ann-Sofie bestämt sig för att sälja i alla fall:laugh:

Redan när jag var liten så hade jag en önskan om en svart häst, och jag ville att Matador eller Herkules skulle vara pappa till den. Då lyckas jag köpa en som har Matador II som pappa och Herkules som morfars far tror jag det är :banana::banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar