Sv: 12rna - del 2
*kl*
Min lilla tjej har nu hunnit bli 9 månader. Det firade vi med pusskalas!
*kl*
Min lilla tjej har nu hunnit bli 9 månader. Det firade vi med pusskalas!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Angående tillväxtbesvär på din bebba .
För många år sedan diskuterades detta på buke med 1 teori om för mycket energi i fodret och 2 teorin var att tillsätta AD vitaminer för tillväxtbesvären och ändra C/p kvoten .
Den tråden kanske du ska leta reda på tror det var 2009 :-) Den kanske kan vara dig till hjälp ?
Förstår att det inte bara är riktat till mig men måste få svara att debatten handlade väl mer om att man har olika tro på hur utfodra sin unghäst? Inte oviljan till att lära sig.
Läst ikapp tråden lite och blir lite mörkrädd när man läser diskussionen om kraftfodrets vara eller icke vara... Det kostar så otroligt mycket pengar att betäcka sitt sto och föda upp ett föl, och det är inte helt riskfritt vilket flera i tråden fått erfara tyvärr. Ändå skaffar man sig inte kunskapen att fodra sina hästar, och många har ingen susning om vad fölen behöver. Resultatet blir i många fall hästar som inte håller, och då har man ju kastat alla pengar i sjön, för att inte tala om den känslomässiga investeringen.
Det är inte så svårt att skaffa sig kunskapen, finns många böcker i ämnet som tar upp hästens näringsbehov från avvänjning till vuxen tävlingshäst. Och det är riktigt intressant läsning! Ta en analys av era grovfoder, läs på lite - ni får er nog en tankeställare!
Jag ger inte mitt föl (eller kanske ska kalla henne unghäst nu när hon räknas som åring?) lucern & proteinpellets för att jag tycker att det är jätteroligt att lägga pengar på det, utan för att det inte finns en chans i världen att mitt hösilage täcker upp hennes proteinbehov, även om det ett helt ok hösilage till mina vuxna hästar. Jag är ute efter en hållbar tävlingshäst som ska hålla i många år, och försöker skapa de bästa förutsättningarna för detta.
Ta till er av den information Wrangler m.fl. är vänliga att dela med sig av, det finns mycket kunskap bakom dessa inlägg!