12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

*KL*

Jag kastar mig in här, har ganska nyligen köpt mig ett föl när mitt eget sto inte hade nån vidare lust att bli dräktig...

Det är min första fölunge, så det blir spännande år framöver... Har blivit smått bekväm med gammeltanten som nu är 17 och som jag haft i 13 år:)

Vad gör ni med era fölungar nu under vintern? Min fick en bökig start med en trasig stråle som inte ville läka med nån ordning. Tillslut blev det gips och en kortare boxvila, så hon blev ju mkt hanterad en period och är nu väldigt lugn i det mesta man gör med henne.
Hon går på lösdrift med en jämnårig kompis och är mest bara häst just nu. Dock hanteras hon dagligen i samband med att hon får kraftfoder, och förra veckan fick hon åka med en sväng till ett ridhus när uppfödaren skulle dit med sin 3 åring. Hon tar det mesta med ro och tyckte inte det var speciellt upphetsande att åka transport eller vara själv i ridhuset.
I övrigt så är det lyx att köpa ett föl av en uppfödare som är veterinär! Himla praktiskt:laugh:

Det är tur att hon är söt för hon är verkligen skitful nu! Vart tog den här fina långhalsade ungen vägen???
stormvinden_by_erehsidne-d5itq58.jpg

Jag förstår att du tycker att det är roligt med en riktig kamera. :) Snart är du helt fast i träsket. Jag längtar efter en ny kamera och ett nytt objektiv varje dag. :p

Vilken söt pussfläck hon har!

Min är också mycket mer hanterad än "normalt". Jag gör väldigt sällan något med henne.
Ibland blir det någon liten promenad och ibland går vi in i ridhuset.

För det mesta så är hon bara i hagen och har det bra. Sen så lyfter jag ju fötter, borstar lite och sånt, men det räknas knappt.

Det hade jag inte full koll på Miaa!
Har hört att havre är bra för lysinets skull.

IW, bra hö och om det är för proteinfattigt är lucern bra.
Men jag anser nog att man bör försöka finna bra hö om man har en unghäst.

Gylles inlägg tycker jag förklarar toppen!

Förr sa man nog att man skulle ge havre för lysinets skull , det fick jag med lära mig en gång i tiden ;)

Mia

Hollie är ingen direkt skönhet nu heller ;) men då och då glänser även dom fula åringarna till emellanåt!

Jag är redan helt biten av kameran :angel: ska försöka mig på att fota lite bättre idag så förvarnar att det kan bli en liten bildbomb här senare, men jag tycker faktiskt det behövs mer bilder i denna tråd nu! :bump:

Så trist med hård snö och is bara.. inte så mycket att springa på.

En fråga när vi ändå är igång med ämnet, Hollie växer ju som känt fort och jag är försiktigt med energin på henne och hennes mor då hon diar fortfarande.
Nu har dessvärre mitt vanligtvis lättfödda avelssto tappat hull :( (ej dräktig)
Hon äter nu 12kg hösilage 4 packade mått lucern och vänjer in nu ½ havre+mineraler. Hon behöver väl igentligen mer energi? Men känns som det inte spelar någon roll hur mkt jag ger, hon ger allt åt ungen.

Men Hollie behöver verkligen inte det så nu hamnar jag i en tråkig sits. Visst borde jag nog vänja av dom helt nu pga detta men har inget sällskap till ungen då tanken var att skicka iväg henne i vår. hmm!

Samtidigt så diar ju inte Hollie så många timmar per dygn i hagen då våra hästar kommer in tidigt vintertid pga mörker och transportsträckan.

IronWill kan du snälla pm:a mig om kostnader för uppstallning hos er? helinackordering.

Jag har följt Storms dramatiska uppväxt här på buke:( Hur gammal var hon när du tog bort mamman?
Min fölunges mamma togs oxå bort, men då var Cleos avvänjning påbörjad. Dom stod i samma hage på dagarna, men isär på nätterna.

Då har vi nog ungefär samma tanke, Jag vill ju att hon redan nu ska lära sig att jag är människa och att man inte bufflar eller går över mig. Sen kan jag väl vänta med passageinlärningen nåt år till:p

14 kg hösilage låter lite, tycker jag. Orkar hon inte äta mer?

Det är mindre än vad Minis mamma äter omräknat i torrsubstans om dygnet.

12 kg.. hon har som sagt alltid varit väldigt lättfödd med problem åt andra hållet istället. Lucern är ju också ett stråfoder.. 4 kg mått där.

Men då får hon för lite hösilage nu alltså?

Fri tillgång är tyvärr inte möjligt hos oss, men självklart kan jag höja foderstaten, men tänkte att jag frågar här också. Ofta kan man få väldigt bra tips!

Enligt veterinären som var ute förra veckan och vacc. var ungen i bra hull, inte fet inte tunn.

tack för ditt svar :)

12 kg.. hon har som sagt alltid varit väldigt lättfödd med problem åt andra hållet istället. Lucern är ju också ett stråfoder.. 4 kg mått där.

Men då får hon för lite hösilage nu alltså?

Fri tillgång är tyvärr inte möjligt hos oss, men självklart kan jag höja foderstaten, men tänkte att jag frågar här också. Ofta kan man få väldigt bra tips!

Enligt veterinären som var ute förra veckan och vacc. var ungen i bra hull, inte fet inte tunn.

tack för ditt svar :)

Mitt sto som också går med föl dagtid och inte dräktig får 25 kg hö per dag sen har jag halm i hagen och boxen som dom kan pilla med,sen en liten mängd kraftfoder,morötter,fölet är fött i april -12,du kan inte ge stoet olja i föderstaten??

Det är helt ointressant och säger ingenting om hon äter 12 eller 25 kg det är innehållet som avgör om det är lagom mängd eller inte. Har man ett riktigt skithö eller genomblött hösilage så kanske de behöver upp i höga mängder. Har man ett bra torrare hösilage så hade i stort sett ingen häst klarat sådana mängder utan att vara smällfeta.
Har så svårt att fatta varför man när man diskuterar foder varför man anger hur många kilo hö en häst äter utan att vare sig ange näringsinnehåll eller torrsubstans. Det säger liksom noll och ingenting och är helt omöjligt att ge råd ifrån. Skillnaden är liksom enorm säga att ett hö innehåller 90gr smältbar protein och 11MJ på 12kg får hästen i sig 1080smrp och 132 MJ, 25 kg av det skulle innebära 2250smrp och 275MJ = klart skadligt intag oavsett vad för häst som äter det. Innehåller däremot höet 32 gr smrp och 5,5 MJ ja då ger 12 kg bara 384 gr smrp och 66MJ = för lite för de flesta och man måste upp i höga givor för att få i dem vettiga värden. Så alla diskussioner om hö är fullkomligt ointressanta utan angivna näringsvärden och torrsubstans.

Storm var en dag ifrån att fylla 6 månader när vi fick ta bort Stella.

Ja passage kan helt klart vänta. Storm älskar människor och kommer gärna fram och hälsar, men har lärt sig att vara häst nu.
Så jag tänker fortsätta med att Storm mest får uppfostras av sin fostermamma, sen i sommar ska vi göra lite grejjor istället. :)

Välkommen med din fölunge, visa gärna bilder. ;)

Jag svarade att det lät lite iom att stoet tunnar ur :)

Självklart har det med värden att göra också, men man kan inte bara stirra sig blind på det. Hade jag följt alla rekommendationer hade jag haft ett magert skrälle ;)
Fyller jag i foderstatsprogrammen med mina värden så skriker de högt åt mig att det är orimlig mängd energi och för mycket protein :devil:

Då var dom ungefär lika gamla... Cleo är precis som din, väldigt nyfiken och social. Men det är betydligt viktigare med hästigt sällskap och hon får bråttom iväg när kompisarna går.

Jag ska bara fixa några bilder... har en jättekonstig bild där hon inte ens ser ut som en häst :p
Nu är hon en hårig boll med en rund mage!

Jag svarade att det lät lite iom att stoet tunnar ur :)

Självklart har det med värden att göra också, men man kan inte bara stirra sig blind på det. Hade jag följt alla rekommendationer hade jag haft ett magert skrälle ;)
Fyller jag i foderstatsprogrammen med mina värden så skriker de högt åt mig att det är orimlig mängd energi och för mycket protein :devil:

Har du provat ? Naturligtvis har många hästar en egen nivå de behöver ligga på dock är det nog väldigt många färre än vad man kan tro om man hör deras ägare. Jag har också haft ett svårfött fullblod som trots att man vräkte på honom mat alltid var i tunnaste laget det var precis när det började användas analyser och foderberäkningar och precis som i ditt fall fick alla program tuppjuck när man la in hans foderstat. Hade en intressant diskussion med en som jobbade med sådant om bland annat hur mkt energi det går åt att förbränna allt detta extra intag och hur stor belastning det är för kroppen, blev övertalad om att prova att radikalt ändra en period jag var väldigt skeptisk men den övertalningen har sparat mig många många tusenlappar genom åren för när denna extremt svårfödda häst plötsligt bara fick tabellvärdena att äta så ändrades allt och jag fick en rund och lättfödd kille istället som tvärtom var lite för rund om magen till och från. Vem trodde någonsin att den hästen skulle vara i fint hull på 8 kg hö och lite krubbskrammel, när han var en benget på 20 kg hö och 5 kg kraftfoder.

Jag erkänner är kass på detta..

Men därför har jag frågat folk som har koll och självklart med uppvisad analys på hösilaget. Självklart behöver även ni se den för att kunna avgöra, my misstake!

Nu tänkte jag inte så långt utan slängde bara ut ett inlägg i farten. Återkommer med analys och värden när jag hittar den.

Det är ingenting att bli upprörd över ;)

Under alla år jag haft henne har jag provat en del, ja :)

Jag anser henne inte som svårfödd eftersom jag inte behöver hålla på med en massa extra kraftfoder, special ditten eller datten. Inte heller dyr i drift.

När hon inte ger di, som hon gör nu, äter hon ju inte lika mycket. men fortfarande mer än "tabellhästarna".

Nu har vi kommit vädigt ot :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar