12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Min kille på 8,5 månad har fri tillgång på hösilage i hagen å i boxen. Får havre, betfor, shy feeder, Chevinal, foderkrita ( dom tre sista fick hans mamma innan, men eftersom hon inte finns längre så får han äta upp det nu. Men jag antar att det inte är ngt som är dåligt för ett föl?? )
Han är avskild sen 7 månader, pga jag va tvungen att ta bort hans mamma. Han va ganska tjock innan, men är mer normal nu. Iaf om man jämför med han jämnåriga kompisar! Han går nu med 3 andra föl och 4 unghästar på lösdrift (han står inne på natten)
Låter han foderstat okey? Eller behöver jag lägga till ngt? Lucern?

Men sen så kan man ju titta på hur fölungarna ser ut hos en del uppfödare också, till våren är det många åringar som är tunna.

Fast jag är mycket mer rädd för fetma än en tunn unghäst. Det viktiga är att mineraler osv tillgodoses.
Jag tycker heller inte att unghästar blir tunna av bara bra hö så uppenbart tas nåt upp.

Och jag tycker att dom varken ska behöva vara tunna eller feta. (Därav har min boll fått banta, är nu ganska fin i hullet.)

Sen så är det precis som Wrangler säger omöjligt att få i dom rätt kvoter på alla mineraler och mikromineraler med bara ett hö.

Ja de ör verkligen kopior! Men pappan ser väl inte jätteannorlunda heller har jag för mig? Mörkbrun och ädel.

Jag förstår inte heller varför man vänjer av om man måste fylla på med massa kraft ( om det inte är för stoets skull). Sen har jag inte hört om nån uppfödare irl som fodrar som många här, de flesta verkar anse att hö funkar fint från 7-8 mån.

Man vänjer inte av för att kunna fodra kraftfoder!

En fölunge klarar sig inte enbart på mammans mjölk tills den är 10 månader! Och vi har inte bete, dvs bra gräs, till våra föl då.
Det är inget som någon här har hittat på. En fölunge som ska bli en häst som HÅLLER för träning hela livet och som inte ska få tillväxtproblem behöver mer än hö. Så enkelt är det.

Sedan får folk tro och göra som dom vill. Vi som lyssnar och stöder oss på riktiga fakta vet varför vi fodrar våra föl.

Mina föl är 9 och 10 månader. De går fortfarande med sina mammor dagtid så jag har inte har vant av tidigare än vad ni pratar om! Men jag vill föda upp hästar som slipper näringsbrist under sina absolut viktigaste år näringsmässigt och som håller länge.
Med mjölk och hö får du helt enkelt inte i fölet det den behöver, mineral o vitaminmässigt. Vi har bara några få månaders bra bete i det här landet.

Det finns massor att läsa och lära om man verkligen bryr sig och vill veta om fölets utveckling, behov och vad stomjölken innehåller i olika perioder mm.
Här är en bra sammanfattning att börja med:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001836/01/810611_2006_23.pdf

Sedan är det naturligtvis upp till var och en vad dom vill göra för sina uppfödningar.

Jo d e klart. Står inackorderad och har ingen analys. Tyvärr.. Men blir ju ändå svårt å räkna på ngt eftersom han går på fri tillgång väl? Har ju ingen aning alls om hur mycket han äter.. :)

Och jag tycker att dom varken ska behöva vara tunna eller feta. (Därav har min boll fått banta, är nu ganska fin i hullet.)

Tror du har helt rätt, läste om nån studie som tydde på att unghästar som varit feta hade större risk att drabbas av fång. Minns tyvärr inte var jag läste om den, men det är ju något att ha i åtanke för alla :)

Ingen analys?

Klart att det går att räkna även om de får fri tillgång.

Har du ingen analys så kan du inte ha någon som helst aning om vad han får i sig, varför stoppar du då i honom t.ex. foderkrita?

Har du en analys så vet du i alla fall på ett ungefär vad han får i sig. Rörande kvoter osv.

Fast jag är mycket mer rädd för fetma än en tunn unghäst. Det viktiga är att mineraler osv tillgodoses.
Jag tycker heller inte att unghästar blir tunna av bara bra hö så uppenbart tas nåt upp.

Allt handlar inte om hur hästen ser ut på utsidan.

Att slarva en period med utfodringen av en växande häst är som att bygga en mur och byta ut en rad av tegel mot frigolit. Det är inget du märker på en gång, men raden kommer alltid att vara svag och det är där hästen senare går sönder.

Om den inte får tillväxtstörningar innan. Som tex OCD, som är korrelerat till överskott av fosfor till exempel.

Vill man optimera chanserna för att föda upp en hållbar, presterande häst som lever länge måste man helt enkelt ha koll på dessa saker.
Sedan att en del inte bryr sig om det är en annan sak.

Men mineraler ger de flesta på nåt sätt, det behöver inte betyda att man ger kraft?

Det är ingen som vill ha trasiga hästar men det är skillnad på tunna unghästar och näringsbrist.
Många har sett problem med ocd osv pga överdriven fodring också. Men det finns "fakta" som visar det mesta, vi får nog aldrig ett definitivt svar på vad som funkar för alla eftersom det är så många parametrar som måste stämma.

Jag har inte heller nämnt nån person här så ni behöver inte ta illa upp :)

Fast uppenbart är det fler parametrar som styr eftersom unghästar uppfödda hos samma uppfödare samma år kan skilja enormt i hållbarhet.

Mineraler är rätt lätt att ha koll på men jag är inte helt hundra på att importerat kraftfoder med tillsatser är bättre än hö.

Och självklart är inte utseendet allt men fetma eller avmagring är ett uppenbart tecken på att nåt är fel.

För att jag har det hemma och vad jag förstår så är det inte "farligt" att ge även om han inte skulle behöva det? Sen ska man ju komplettera chevinalen med foderkrita.. Har inte haft unghäst på många år, så d e därför jag frågar er som är mer pålästa! :)

En tunn unghäst har näringsbrist. Ingen tvekan om det!

En fet unghäst får för mycket av något.

En häst som växer för fort får för mycket energi, vilket kan ge OCD. Men det är knappast nyttigare att ge mindre näring än behovet!

Om en häst drar iväg i växten måste man följa upp med extra protein. Annars får man tillväxtproblem. Protein gör inte att hästen växter fortare!

En fölunge upp till ca 10 månader kan inte ta upp lika mycket näring ur stråfoder som en vuxen häst. Att byta ut en del mot lusernPELLETS är bra, då fibrerna i pellets redan är delade i mindre bitar som är lättare för fölet att processa (och då får man se upp så inte Ca/P kvoten drar iväg för mycket!)

Eftersom vi får föl som inte blir 10 månader under bästa betessäsongen så kan vi räkna med att stoets mjölk tappar rejält. Det bästa för de flesta av våra föl är att få ett kraftfoder (små fibrer) som är anpassat för föl (med mjölkprotein) och med tillsatt lite av det som är väldigt svårt att få i fölet utan färskt gräs (som Lysin och andra livsviktiga aminosyror) som då är det lättaste för deras magar att utvinna näring ur.

Samt väl avvägd mineralgiva.

Detta är inte ens någon omdiskuterad fakta. Det finns inga alternativa forskningsresultat. Läs på om fölets utfodring.

Fast uppenbart är det fler parametrar som styr eftersom unghästar uppfödda hos samma uppfödare samma år kan skilja enormt i hållbarhet.

Mineraler är rätt lätt att ha koll på men jag är inte helt hundra på att importerat kraftfoder med tillsatser är bättre än hö.

Och självklart är inte utseendet allt men fetma eller avmagring är ett uppenbart tecken på att nåt är fel.

Självklart finns det fler faktorer som spelar in om hästen ska bli hållbar! Gener, träning, tur/otur osv.

Det jag pratar om är optimal uppfödning, att optimera alla chanser för att slutprodukten ska bli bra. Där utfodring under dräktighet, föltiden och de första åren är en ENORM del!
Det är så jag vill föda upp hästar.

Men vi kan avsluta denna diskussion här. Jag vet hur jag vill agera vad gäller min uppfödning och du håller inte med, och har ditt sätt. Det är fine.

Foderkrita är väl kalk? Om du tillsätter en massa kalk utan att veta balansen på de andra mineralerna så kan det bli knas på kvoterna!

För att jag har det hemma och vad jag förstår så är det inte "farligt" att ge även om han inte skulle behöva det? Sen ska man ju komplettera chevinalen med foderkrita.. Har inte haft unghäst på många år, så d e därför jag frågar er som är mer pålästa! :)

Du måste kombinera Chevinal med både kalcium (foderkrita) och fosfor, eftersom de helt har uteslutit det ur den produkten,
Båda mineralerna är oerhört viktiga, och så även förhållandet mellan dom.

Därför måste du ha en höanalys eftersom det varierar enormt runt om i Sverige. Jag tex har år efter år ett gigantiskt Kalciumöverskott i mitt grovfoder och måste tillsätta mycket fosfor.
En del har helt tvärtom, ett fosforöverskott.

Ca/P behoven måste vara uppfyllda och kvoten ok, det är något av det viktigaste för en unghäst.

Det är toppen att du tror på ditt sätt :)
Jag tror inte det finns en enda forskning som visar att processat kraftfoder med mycket tillsatser är toppen.

Nej det är stor skillnad på att vara tunn och ha näringsbrist, näring är inte bara energi.
Jag har läst detsamma om protein som du säger men även hört många som inte rekommenderar ett överskott, det har visat negativa effekter.

Klart ska man optimera och jag eftersträvar inte en tunn häst men jag är lika rädd för en fet häst.
I sverige verkar vi tro att tunn betyder livsfara men fetma betyder lycklig. Därav fler dör av fång än svält?

Japp d e kalk.. Ok, är en vetenskap det här! :) Får kolla med stallägaren om dom har tagit ngn analys. :) Tror dock inte det..
Är det bästa att ta bort foderkritan kanske då? Vill ju inte ge honom ngt som inte är bra för honom.. Han är ju bra i hullet men vill ju inte att han ska sakna ngn vitamin..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar