12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Problemet med Hippolyt är att det innehåller inget vettigt, typ. OM man läser på hur mycket MJ och protein det är i för det priset så är det galenskap. Örter i alla ära, jag gillar örter, men de säger ju också att de skördar växter/örter efter årstider så det måste ju innebära att det blir foderbyte ganska ofta.

Jag fodrade min 1åring (när hon var 1 alltså) med Dodson, visst, lite dyrare men ett fantastiskt foder. Hade jag inte fått tag i det hade jag gett Hippoalfa eller Krafft föl, som jag nu minns att jag gav precis när hon kom hem till mig vid 8 månaders ålder. Mycket smakligt, små pellettsar och bra värden!

Jag ger min welsh cob fritt med hösilage dygnet runt. Samt att hon får lucern, havre, betfor, mineraler och vitaminer. Jag har fått en foderstat uträknad efter analysen på ensilaget!
Tycker att hon ser rund, fin och välmående ut:).

Senast ändrad:

Jag bytte till hippolyt för 4 månader sen. Har hållt på o bytt en del.....hästarna älskar det...
Har kört med hippo alfa innan o även krafft men inbillade mig att hippolyt skulle vara bra. Har jag fel??? är ingen foderexpert så tar gärna emot tips

är det kanske bättre att ge "fölet" krafft ????? Var får man tag på mjölkpellets??? har inte så mycket foderaffärer häromkring. Har lantmännen???

Jag tänker inte säga att du har fel. :D Alla har vi olika preferenser!

Men jag vet att hästarna älskar det. Pga av allt socker i olika former däri. Och jag vet många som har bytt och hästarna har först ratat den nya nyttiga maten pga att dom vill ha det gamla sockret. Men min åsikt, baserat på vad jag kan om hästens och fölets behov och matmältning är att det är ett dåligt foder med många nackdelar.

Det är inte "mjölkpellets" i sig du ska ha, i den meningen mjölkersättning i pelletsform. Utan ett kraftfoder specialgjort för fölungar med högvärdigt protein, näringsämnen och i synnerhet mjölkprotein. Inte alla fölfoder innehåller mjölkprotein. De jag vet som jag tycker är bra är Havens Opti Grow och Dodson&Horrells Foal Creep Pellets.

Om du inte får tag i det så är det ändå bättre att byta till ett foder som det jag beskrev även om det inte är mjölkprotein i, eller om du är haj på att ta reda på vad fölet behöver extra och vilka fodermedel som innehåller detta (tex potatisprotein innehåller mycket lysin som fölet behöver osv) så kan du sätta ihop en egen foderstat med "rena" fodermedel, mineraler och vitaminer.

Börja med att läsa innehållsförteckningen på ditt foder och jämför med några föl/unghästfoder på marknaden. Tex de två jag nämde ovan, och se vad som verkar vara överflödigt. Det finns alltid onödiga tillsatser i alla färdigfoder (pellets o müslin) så då får man välja det som är bäst, dvs mest högvärdiga näringsämnen och minst överflödigt skräp, stärkelse och socker.

Hur kommer det sig att Storm behöver en massa extra protein trots att hon är så lättfödd ?
Är det för att kompensera att hon inte får dia ?

För att föl har väldigt högt behov av protein, det är energin som gör henne tjock,
därav vill jag hellre använda proteinfoder för att minska ner på MJ i förhållande till smb rp. :)

Hon har dock gått ner en hel del i vikt sen hon blev avvand, hon är inte alls lika rund längre, men hon är fortfarande en liten boll.

Senast ändrad:

Jag vet att föl har högt behov av protein men jag måste ändå säga att jag genomgående är förvånad över hur mycket de flesta föl verkar fodras extra. Det kanske var ett uselt hö-år så det kan vara förklaringen.

Min får en foderstat uträknad efter sina behov. Antagligen därför hon går ner i vikt, eftersom att hon förr fick mer än hon behövde. :)

Jag vet att föl har högt behov av protein men jag måste ändå säga att jag genomgående är förvånad över hur mycket de flesta föl verkar fodras extra. Det kanske var ett uselt hö-år så det kan vara förklaringen.

Här fodras inget extra :D

Visserligen diar hon en del fortfarande vid 7 månaders ålder, men mamma (det mörkbruna fullblodsstoet) äter bara hösilage, 2kg havre, en skvätt betfor och mineraler.
Mini äter av mammas mat i den mån hon kommer åt :)

IMG_0935_zps9edc82ab.jpg

Det finns inget hö/silage i världen som täcker ALLA fölets behov. Även om man hittar ett med så stort proteininnehåll som krävs (fölet tar ju inte upp näringen från grovfoder som en häst med färdigutvecklad matsmältningsapparat gör) så får man aldrig med alla mineraler, mikromineraler och vitaminer man behöver och i rätt kvoter.

Sen kan fölet se hur fin ut som helst på utsidan.

Jag ger heller inget extra foder. Hösilage räcker för "mini-bollen" :). Hon diar dock fortfarande på halvtid då hon går med mamma i hagen och står själv på natten. Hon får någon näve lucern ibland om hon står inne när de stora fodras.

34hw83s.jpg

Vilken söt, liten pälsboll :)

Jag har ju inte särat på mor och dotter, de bor i samma box även om den lilla kan stå själv i egen box nån timme eller två. Så länge stoet är i bra hull och har gott om mjölk ser jag ingen anledning till att vänja av än.

Ja de ör verkligen kopior! Men pappan ser väl inte jätteannorlunda heller har jag för mig? Mörkbrun och ädel.

Jag förstår inte heller varför man vänjer av om man måste fylla på med massa kraft ( om det inte är för stoets skull). Sen har jag inte hört om nån uppfödare irl som fodrar som många här, de flesta verkar anse att hö funkar fint från 7-8 mån.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar