12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Hon är duktig när hon vill! :love: Det jag är mest imponerad över när det gäller henne är att hon har inga problem med att gå
ifrån "flocken" och gå iväg med mig. Hon ropar inte osv. Hon är helt lugn när vi två går och gör något. Väldigt skönt att hon inte är
så beroende av dom andra hästarna. Stella var likadan. Hon bodde ju inne själv på natten när hon skulle föla, ville inte ha några andra
hästar omkring sig.

Sen så har Storm blivit så trygg med sin "fostermamma", dom är hemskt gulliga, dom sliter ut allt silage ur sin foderhäck och sen så ligger båda
precis bredvid varandra och snarkar hela dagarna! Väldigt sött, även om jag blir lite trött på att dom förstör massor av silage. :p

Du får jättegärna kolla vad det är för maskmedel du fått!

Det är Axilur du ska använda mot spolmasken, en hel spruta.
Osäker på om du ska göra det med 8 veckor intervall igen eller om det räcker med en denna gången dock...

*KL*

Får nog läsa ikapp lite, hann se lite bilder i snabbklickandet :)

Varit lite AFK då jag inte mått bra sen jag kom hem från sjukhuset. Igår åkte Diva till sin nya ägare i Skåne. Väljer inte skriva något mer om detta. Hon har kommit till en väldigt trevlig människa och jag önskar henne allt gott men ångrat väldigt mycket låtit henne inte växa upp hemma.. Kan rekommendera folk inte släppa ston att föla eller gå med föl annanstans än hemma. Det säger jag bara.. *suck*

Hälge är kvar. Dock beslutat efter tunga tankar att han ska säljas med. Har hittat ett objekt som passar mig bättre i livet. Så får hoppas att han får sig ett fint hem med. Han är så go. Satt och funderade lite på vad era äter nu? Min går just nu på fri tillgång och får lite mineraler men tycker han tappat takten i att växa lite. Klurar på om han behöver få något annat i sig *trött i huvudet och på dåligt humör än över folk*

Aja läser ikapp och återkommer!

Jag fick utskrivet axilur till mina små (som jag dock inte kunnat hämta ut ännu då jag blev av med plånboken pga inbrott...) men jag fick en spruta till mina små, hon tyckte det skulle räcka. Borde jag be om en till tro?

Det är väl för fölmasken som givan är en hel spruta (står i bipacksedeln) men jag ger alltid en spruta per föl oavsett.
Det är lika bra att ge full dos för allt som preparatet tar tycker jag.

Min får fri tillgång till bra slage, 1 kg fölpellets med mjölkprotein i eftersom att fölungar inte är fullt utvecklade
att smälta "vanlig mat" förens vid 10 månaders ålder. (Mineraler och vitaminer utöver det.)

Jo, dom är shettisar, hämtade ut sprutan idag, och den var för 600 kg. Så om jag ger mina en halv lär det ju räcka gått och väl!

Hur stora är era 1 åringar???

Vad ger ni för mat??

Jag har en hingst född 12 april, tycker han är väldigt liten o tunn....
Han äter så mycket hösilage han vill och får krafftfoder från ST Hippolyt

Jag ger 0,8 kg av naturmusli och 0,3 kg irish mash ( blötes i vatten)

Det är väldigt bra värdet i höet, mycket protein

Jag skulle byta kraftfoder Hippolyt innehåller inte så mycket för att vara ett kraftfoder. Varför ger du honom deras naturmüsli?

Som jag skrev några rader ovanför så ger jag min 1 kg mjölkpellets och fri tillgång på bra grovfoder. Hon är rund som en boll.
Har gett krafft muskel också, men hon har haft problem med magen så just nu avvaktar vi med den.

Min höga och ganska rangliga "åring" får grovfoder med bra värden (hösilage) och lucernstrå i 2 packade mått per dag samt mineraler&vitaminer. Enligt veterinären som såg henne i samband med vacc. var hon ok hull.

IronWill såg att du har fått svar angående vilket sorts preparat, men kollade iaf och mkt riktigt är det axilur Hollie fått utskrivet.

Jag skulle byta kraftfoder Hippolyt innehåller inte så mycket för att vara ett kraftfoder. Varför ger du honom deras naturmüsli?

Som jag skrev några rader ovanför så ger jag min 1 kg mjölkpellets och fri tillgång på bra grovfoder. Hon är rund som en boll.
Har gett krafft muskel också, men hon har haft problem med magen så just nu avvaktar vi med den.

Jag ger hippolyts krafftfoder till dom andra och tyckte det var enklast att ge alla samma....

Naturmusli är ju deras baskrafft foder
Tävlingshästen och 3 åringen får även deras sportvariant...

Det är bra med vitaminer och mineraler i deras krafftfoder.

Mjölkpellets ger man väl bara tills dom vänjs av från mamman??? Min är ju född 12 april och avvand i oktober, haft egen box 3 månader nu o behöver väl inte mjölkpellets antar jag...eller????

Senast ändrad:

Och jag tycker att hippolyt innehåller en massa skräp! Så olika man kan tycka.

Fram tills fölen är runt 10 månader så är deras matsmältningssystem inte utvecklat nog för att bara äta "vanlig" mat, därför
kan man ge ett fölfoder med mjölkprotein i .

Jag ger hippolyts krafftfoder till dom andra och tyckte det var enklast att ge alla samma....

Naturmusli är ju deras baskrafft foder
Tävlingshästen och 3 åringen får även deras sportvariant...

Det är bra med vitaminer och mineraler i deras krafftfoder.

Mjölkpellets ger man väl bara tills dom vänjs av från mamman??? Min är ju född 12 april och avvand i oktober, haft egen box 3 månader nu o behöver väl inte mjölkpellets antar jag...eller????

Det är nog ett av de sämsta foder jag har läst om.
Varför ska man ge hästen druvskal, sirap, äpple, koriander och liknande???
Bara en massa stärkelse och skräp...

Ge ett bra färdigfoder anpassat för föl, eller plocka ut de fodermedel som gör någon nytta som tex lusern, potatisprotein el Krafft Muskel, mineraler och vitaminer.
Fölfoder med mjölkprotein bör man ge tills fölet är minst 10 månader och gärna längre. Sedan finns det fölfoder som är anpassade för den växande hästen och utan en massa skräp i som är mycket bättre än det du ger nu.

Det är nog ett av de sämsta foder jag har läst om.
Varför ska man ge hästen druvskal, sirap, äpple, koriander och liknande???
Bara en massa stärkelse och skräp...

Ge ett bra färdigfoder anpassat för föl, eller plocka ut de fodermedel som gör någon nytta som tex lusern, potatisprotein el Krafft Muskel, mineraler och vitaminer.
Fölfoder med mjölkprotein bör man ge tills fölet är minst 10 månader och gärna längre. Sedan finns det fölfoder som är anpassade för den växande hästen och utan en massa skräp i som är mycket bättre än det du ger nu.

Jag bytte till hippolyt för 4 månader sen. Har hållt på o bytt en del.....hästarna älskar det...
Har kört med hippo alfa innan o även krafft men inbillade mig att hippolyt skulle vara bra. Har jag fel??? är ingen foderexpert så tar gärna emot tips

är det kanske bättre att ge "fölet" krafft ????? Var får man tag på mjölkpellets??? har inte så mycket foderaffärer häromkring. Har lantmännen???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar