12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Japp d e kalk.. Ok, är en vetenskap det här! :) Får kolla med stallägaren om dom har tagit ngn analys. :) Tror dock inte det..
Är det bästa att ta bort foderkritan kanske då? Vill ju inte ge honom ngt som inte är bra för honom.. Han är ju bra i hullet men vill ju inte att han ska sakna ngn vitamin..

Det bästa tycker jag är att du tar en analys själv, så vet du vad du ska tillsätta och inte sen!

Så då är det ju egentligen helt omöjligt för mig (om stallägaren inte har analys) att veta hur jag ska göra för att fodra på bästa sätt? :confused:

Vill bara tillägga att jag tycker det är väldigt snällt av er som kan lite mer, att hjälpa oss med lite mindre erfarenhet av sånt här! :)

Fast det är ju ingen som sitter och säger att en fet häst är optimalt?

Forskningen säger vad unghästarna är i behov av, för att fylla upp behoven räcker inte hö till.

Då får man helt enkelt tillsätta det som inte höet täcker upp.

Svårare än så är det inte.

Men liksom Wrangler så har jag ingen lust att diskutera vidare med dig eftersom att du är övertygad om ditt sätt, så spelar det ingen roll vad jag skriver. :)

Du hann svara innan jag hann skicka mitt! :p
Nu får lösdriften ett sorts hö å våra som är inne på natten en annan sort. Lr ja d e taget vid olika tidpunkter.. Så då måste jag isf analysera båda ju..?

Ja fast det är ju inte MITT sätt då, utan det sätt jag har anammat efter mångårig erfarenhet som uppfödare, och som anställd hos uppfödare, samt en stort intresse som lett till att jag läst all forskning och studier i ämnet. Dock är det ingen nyhet, ens för de "gamla rävarna" det jag skriver.

Det handlar inte ett dugg om processat kraftfoder. Det handlar om att få i sin fölunge rätt mineraler och vitaminer, rätt mängd protein och energi i rätt form. Oavsett hur man gör det. Det går tex alldeles utmärkt att göra med lusernpellets (grovfoder) och extra aminosyror, mineraler och vitaminer, OM man har koll på behoven (även av micromineraler) och vet vad man ska ge.

Hur tillgodoser du tex behovet av lysin och metionin å ditt föl som bara får hö???

Och jo, en tunn häst är tecken på näringsbrist. Det är ju en självklarhet. Allt du stoppar i hästen -energi, protein, mineraler, vitaminer- är näring. Om hästen är tunn så har den inte fått tillräcklig/rätt näring för att hålla en lämplig vikt.
Så visst har den näringsbrist!

Jag har inte pratat om en fet fölunge/unghäst. Det är liksom min poäng. Har man koll på vad man gör så behöver man varken stå med en tunn eller fet fölunge/unghäst!
Förr trodde man att unghästar skulle hållas lite tunna, för det var nyttigt för dom och då växte dom inte så fort.

Nu vet man bättre!

Ett sto som mjölkar ca 15 kg/dygn ger ca 25 gram lysin, 20 gram Kalcium och drygt 10 gram fosfor.
En fölunge upp till året har behov på ca 40 gram lysin, 40 gram Kalcium, 24 gram fosfor.
15 kl är vad ett 500kg sto mjölkar fölets första månad!
Vid 3-e månaden har det sänkts till knappt 13 kg och det sjukner fort därefter.

Hur löser du det efter betessäsongen???

Det är toppen att du tror på ditt sätt :)
Jag tror inte det finns en enda forskning som visar att processat kraftfoder med mycket tillsatser är toppen.

Nej det är stor skillnad på att vara tunn och ha näringsbrist, näring är inte bara energi.
Jag har läst detsamma om protein som du säger men även hört många som inte rekommenderar ett överskott, det har visat negativa effekter.

Klart ska man optimera och jag eftersträvar inte en tunn häst men jag är lika rädd för en fet häst.
I sverige verkar vi tro att tunn betyder livsfara men fetma betyder lycklig. Därav fler dör av fång än svält?

Jättebra inlägg. Har en gång fått lära mig: Ge inte hästen mindre mat för att den växer mer än du tycker att den borde och är rädd för att den växer för fort. Fyll istället på med byggstenar så att den har verktyg att växa med (=protein), för växa - det kommer den göra iaf.

Så då är det ju egentligen helt omöjligt för mig (om stallägaren inte har analys) att veta hur jag ska göra för att fodra på bästa sätt? :confused:

Vill bara tillägga att jag tycker det är väldigt snällt av er som kan lite mer, att hjälpa oss med lite mindre erfarenhet av sånt här! :)

Nej det är inte alls omöjligt!

Ta en egen analys! Det är bara att ta en tuss hö och skicka in. Även om du bara kan ta från en bal så ger det dig en fingervisning som är nog så bra!

Det är superlätt, man tar lite hö/silage o klipper ner o lägger i en platspåse, skickar till nåt av analysföretagen.
Det kostar några hundralappar men det får du igen när du slipper fodra med ev onödiga grejer och får en bättre hållbar häst! :)

Jättebra inlägg. Har en gång fått lära mig: Ge inte hästen mindre mat för att den växer mer än du tycker att den borde och är rädd för att den växer för fort. Fyll istället på med byggstenar så att den har verktyg att växa med (=protein), för växa - det kommer den göra iaf.

Exakt!

Sen kan den ju växa för fort för att den får alldeles för mycket Energi också, men om man har koll på behoven och fodermedlen så vet man ju om det är problemet eller inte.
Men även om den växer för fort pga för mycket energi (som man då givetvis sänker om man är smart) så hjälper det inte att strypa de övriga näringsämnena i det läget, särskilt inte proteinet!
Det måste finnas tegel att bygga av, inte frigolit! :)

Jag har aldrig sagt att jag bara ger hö eller råder någon till att göra det. Havre är en utmärkt lysinkälla om du behöver exempel.

Jag tror inte att mjölkproteinbaserat specialfoder från utlandet behövs, hö, havre och mineraler tycker jag duger fint om man inte har allt för dåligt hö. Men vi får aldrig reda på vem som har rätt eftersom det är så många saker som avgör hållbarhet.

Jag ser rätt många feta hästar både här på avelssidan och på övriga buke. Visst behöver stoet hull men inte i sån överkant att hon ser högdräktig ut i månaden fem.

Men vi lägger ned denna diskussionen, den var tydligen inte populär på diskussionsforumet.

Fast fortfarande, det är ingen av oss som förespråkar feta hästar. Så varför drar du upp det som ett argument?

Havre är fullt av stärkelse och är ganska svårsmält. Jag undrar hur mycket näring en fölunge kan ta upp ur havre?
Det innehåller inte heller speciellt mycket protein i förhållande till MJ, så jag förstår inte varför man ska ge det till ett föl.

För lysinets skull, dessutom innehåller det fett. Har du ett bra hö bör det täcka proteinbehovet så kvoten mj/protein spelar inte nån,roll.
Är hästen dessutom tunn behöver den energi och fett, ett överskott av protein gör att energin går åt att bryta ned proteinet varpå hästen kan bli tunnare.

Man ska inte stirra sig blind på kvoter utan se vilket behov hästen faktiskt har.

Men ett bra hö innehåller väll bra med lysin eftersom lysin är aminosyra från proteinet och finns i protein ?

Desto mer protein i gräset desto rikkligare med lysin .

Storm är en trött unge. Jag tror att hon kanske växer.

Men inte behöver man ta matpaus för att man ligger och vilar! Livsnjutare...

napn_by_eldfuxen-d5r91ew.jpg

Om den inte får tillväxtstörningar innan. Som tex OCD, som är korrelerat till överskott av fosfor till exempel.

Var har du fått ovanstående ifrån ? Har aldrig någonsin läst om något samband mellan fosfor överskott och ocd, däremot att de kan drabbas av urkalkning av skelettet vilket är i stort sett total motsats till vad de drabbas av vid ocd.

Däremot talar du ju iom denna rad totalt emot dig själv eftersom 90% ungefär av sveriges hö är fosforfattigt eftersom vi har så mkt kalkrik mark. Fosfor får hästarna i huvudsak i sig från kraftfoder och mineralblandningar. Så då skulle hästar som är uppfödda på enbart hö vara helt fria från ocd ju.

Du har för övrigt helt fel i att det inte finns hö som täcker alla deras behov ett bra hö gör just det annars är det inget bra hö tillväxande unghästar. Det enda som behöver fyllas på med ett bra hö är selen eftersom vi ju har selenfattiga marker här i sverige, allt övrigt finns i ett bra hö med rätt vallblandning. Att säga något annat är bara skitsnack.
Sen är det ju inte heller så att fölen inte kan tillgodogöra sig någonting utan det handlar om att ett föl bara tillgodogör sig ca 80% av näringen eftersom de inte kan spjälka maten ordentligt förrän vid ca 8 mån ålder. Så skiljer man av tidigare så får man se till att räkna upp deras foderstat så att de får i sig tillräckligt, har man ett bra hö med höga värden och som är fint och lätttuggat har de sällan några problem att pilla i sig tillräckligt många kilo, det är annars just den biten som gör att man kan behöva tillskott med kraftfoder att de inte äter tillräckligt många kilo hö eller i de fall man inte har ett optimalt hö.

Hur tillgodoser du tex behovet av lysin och metionin å ditt föl som bara får hö???

Nu har du nog en jättelucka i din kunskap, största lysin och metioninkällan är just ett välbärgat proteinrikt hö. Det är ju basic kunskap att proteinet i höet till stor del består av lysin och metionin snälla läs på lite innan du sprider "kunskap".
Söker du inne på foder så bör du i arkivet hitta trådar där vad hette hon nu som jobbade med just sådant ger exakta uträkningar hur man kan räkna ut hur stor del av proteinet i höet som är lysin. Du lär som sagt hitta det om du söker på tex lysin och letar i gamla trådar några år sedan hon var aktiv.

För övrigt har jag för mig att redan om man låg typ på 75gr smältbar råprotein så får de ett överskott av lysin redan vid 7-8 kilo så lysin är oftast inget som behöver tillföras om man som sagt har ett bra hö.

Senast ändrad:

Blandvall 1 = Rödklöver 45% + timotej + ängsvingel
Blandvall 2 = Timotej + ängssvingel + rajgräs

Metionin Lysin Treonin
Lusern 1,2 4,9 4,1
Vitklöver 1,3 4,9 4,0
Rödklöver 1,1 4,7 3,6
Rajgräs 1,3 4,4 4,2
Timotej a) 1,6-1,9 4,3-5,8 4,4
Blandvall 1 1,1 4,5 3,5
Blandvall 2 1,8 5,1 5,2
a) Analyser är tagna på ett flertal timotejpartier med olika skördetid och kvävegödsling.

Analyserna ger en antydan om att det ökade proteininnehållet som följer på ökad kvävegödsling består av högvärdigt protein. Aminosyreinnehållet framför allt av lysin och metionin ökar i takt med proteininnehållet. Aminosyrorna lysin och metionin är de som anses begränsande vad gäller unghästarnas tillväxt. Behovet är som högst hos fölungen upp till 6 mån.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm
Mer läsvärt
Mia

Senast ändrad:

söta Storm :p varför stå och äta när man kan ligga ner?

Kl.
Premiär med ny kamera idag ! fasen vad kul det är ! :D

Jag har mkt att lära och har tagit testfoton idag men kameran kan ! annat är det med mig haha
Tänkte försöka mig på det imorgon igen om vädret är skapligt.

Hollie är numera en ganska lurvig åring
734838_10151224915571344_911589559_n.jpg

431333_10151224804751344_854283326_n.jpg

Det hade jag inte full koll på Miaa!
Har hört att havre är bra för lysinets skull.

IW, bra hö och om det är för proteinfattigt är lucern bra.
Men jag anser nog att man bör försöka finna bra hö om man har en unghäst.

Gylles inlägg tycker jag förklarar toppen!

Mitt silage här nästan 60 g smb rp per kg foder, men hon åt inte tillräckligt många kg för att få i sig sitt proteinbehov när hon var 6-7 månader. Nu är hon snart 8, så då är det dags att ändra om.

Lucern är oätligt enligt henne. Så det är inte bara att ha ett bra hö och ge lucern alla gånger. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar