Sv: 12rna - del 2
Ja fast det är ju inte MITT sätt då, utan det sätt jag har anammat efter mångårig erfarenhet som uppfödare, och som anställd hos uppfödare, samt en stort intresse som lett till att jag läst all forskning och studier i ämnet. Dock är det ingen nyhet, ens för de "gamla rävarna" det jag skriver.
Det handlar inte ett dugg om processat kraftfoder. Det handlar om att få i sin fölunge rätt mineraler och vitaminer, rätt mängd protein och energi i rätt form. Oavsett hur man gör det. Det går tex alldeles utmärkt att göra med lusernpellets (grovfoder) och extra aminosyror, mineraler och vitaminer, OM man har koll på behoven (även av micromineraler) och vet vad man ska ge.
Hur tillgodoser du tex behovet av lysin och metionin å ditt föl som bara får hö???
Och jo, en tunn häst är tecken på näringsbrist. Det är ju en självklarhet. Allt du stoppar i hästen -energi, protein, mineraler, vitaminer- är näring. Om hästen är tunn så har den inte fått tillräcklig/rätt näring för att hålla en lämplig vikt.
Så visst har den näringsbrist!
Jag har inte pratat om en fet fölunge/unghäst. Det är liksom min poäng. Har man koll på vad man gör så behöver man varken stå med en tunn eller fet fölunge/unghäst!
Förr trodde man att unghästar skulle hållas lite tunna, för det var nyttigt för dom och då växte dom inte så fort.
Nu vet man bättre!
Ett sto som mjölkar ca 15 kg/dygn ger ca 25 gram lysin, 20 gram Kalcium och drygt 10 gram fosfor.
En fölunge upp till året har behov på ca 40 gram lysin, 40 gram Kalcium, 24 gram fosfor.
15 kl är vad ett 500kg sto mjölkar fölets första månad!
Vid 3-e månaden har det sänkts till knappt 13 kg och det sjukner fort därefter.
Hur löser du det efter betessäsongen???
Det är toppen att du tror på ditt sätt
Jag tror inte det finns en enda forskning som visar att processat kraftfoder med mycket tillsatser är toppen.
Nej det är stor skillnad på att vara tunn och ha näringsbrist, näring är inte bara energi.
Jag har läst detsamma om protein som du säger men även hört många som inte rekommenderar ett överskott, det har visat negativa effekter.
Klart ska man optimera och jag eftersträvar inte en tunn häst men jag är lika rädd för en fet häst.
I sverige verkar vi tro att tunn betyder livsfara men fetma betyder lycklig. Därav fler dör av fång än svält?