12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Ja halsen börjar komma nu, tycker dock att den är lite brett ansatt. Hon är i en riktig fulfas igentligen:p

Du får mer än gärna titta förbi!:bump:

Jealle Har inte mätt Hollie på länge (vågar man?:o) men hon är nog betydligt högre än din och det skiljer bara 2 veckor mellan dom såg jag. Men hon kommer som sagt bli stor.

Puh, hemma efter en lång dag i dag och supernojig efter att ha lämnat hästarna ensamma hemma hela dagen sedan jag vet inte när... innan midsommar i alla fall. (grannen har varit förbi och tittat till dem men det är ju inte samma sak)

Nu är jag äntligen hemma igen med en liten sån här:
trott.jpg

I morrn blir det nog till att ha kameran framme hela dagen, det börjar ju verkligen bli dags för nya bilder på Tore om inte annat! Han firar rejält att de är tillbaka i beteshagen här hemma där det finns massor av plats att busa på och mamma inte föser in en i ligghallen hela tiden :)

Helt rätt IronWill, det är Waco som köpt honom :)!

Tack! Hoppas och vågar nästan tro det med, det Isadora visat hittills har gett gåshud :love:

Hur vaccinerar ni era föl? Jag har tagit boken "Att bli med föl" till hjälp och där står det för influensa: Första efter 3-6 månader, andra 6 v senare och sen en tredje efter 5-6 månader och därefter varje halvår tills hästen är 4 år.

För stelkramp: Första vid 4 månader och sen en andra efter 4-6 veckor.

Var på kliniken och tänkte då ge influensa och stelkramp vid 4 månader men fick veta att det var för tidigt och att jag inte borde ge den första för ens vid 6 månader. Annars skulle jag förstöra de antikroppar han redan har från sin mamma.

Sååå hur gör ni?

kl
Ny blir jag lite nervös, min kille är 120 cm och han är ett ponnyföl:eek: Matte blir inte jätteglad om han växer över ponnymåttet.

Den lilla tjejen är inte mätt, men skulle tippa på att hon är drygt metern.

Hur vaccinerar ni era föl? Jag har tagit boken "Att bli med föl" till hjälp och där står det för influensa: Första efter 3-6 månader, andra 6 v senare och sen en tredje efter 5-6 månader och därefter varje halvår tills hästen är 4 år.

För stelkramp: Första vid 4 månader och sen en andra efter 4-6 veckor.

Var på kliniken och tänkte då ge influensa och stelkramp vid 4 månader men fick veta att det var för tidigt och att jag inte borde ge den första för ens vid 6 månader. Annars skulle jag förstöra de antikroppar han redan har från sin mamma.

Sååå hur gör ni?

Jag hade planerat att vaccinera vid 4 månader, men får nog kolla med min veterinär igen då. Jag har också bara sett och hört samma som står i boken. (även från andra ställen alltså)

min elva fick sin första vid ca 5 månader equilis TE och sedan samma igen ca 2 månader senare. Sedan fick han en tredje spruta när han var runt året Equip F.
Tror vi slog ihop dom 2 första sprutorna i samband med mammahäst abortvirusvacc. alltså månad 5 och 7.

Jag kan det där inte själv så bra utan har gått på min veterinärs inrådan, men hon sa ingen vacc före 5 månader. Och jag fattar det som om dessa tre vacc.omgångar är grunden?

Så nu undrar jag när min elva ska ha sin nästa vilket jag ska ringa och höra.

i vanliga fall ger man spruta nr 4 ett år efter nr 3.
det är de tre i grundomgången som ges tätare, sen ger man varje år som vanligt.

Nyare rön säger vaccinera vid ca 6 månader och det är vad jag gör här.

Det verkar variera lite mellan olika veterinärer vad dom går efter men alla mina säger samma sak. Om man vaccinerar för tidigt kan det bli helt verkningslöst då det "krockar" med de antikroppar fölet redan har från stoet.

Då blir det vid 6 månader. Tittade på SVA:s sida men hittade bara vaccinationsråden för influensa och inte för stelkramp. Och för stelkramp stod det just vid 4 månader i boken men då väntar jag med den också till 6 månader.:)

Det blev ett par bilder i alla fall, innan det bara blev ögon, panna nos... som att fota hans pappa :angel:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

*Kl*

Nu ÄNTLIGEN kommer 2 st nya bilder som jag tog på Prinsen idag, tyvär regnade det lite, men bättre än inget ;)

mwtds3.jpg

wqr6so.jpg

Jag vet :eek: han har iofs varit stor och rättså rejäl från början så får hoppas att han bara är en välväxt fölunge som inte växer sååå mycket till på höjden. Pappa är 148 och mamma är 147. Stofölets mamma är 117 cm och pappa 141. Ska se om jag kan ta någon bild när Ribston står bredvid Stofölets mamma, han är så mycket högre än henne haha!
På ponnyfölvisningen vi var på i helgen tyckte jag alla föl var som pygméer i jämförelse!

lewellyn- Hur söt som helst! Och Krallig :laugh:

SweetBriar- Då är vi båda kanske lite oroliga ;) Men egentligen tror jag inte vi behöver vara det. Jag är nyfiken på hur stora alla föl är men vet ju också att det är otroliga skillnader i hur föl växer. Om ett par år vet vi...;)

han är underbar!!! fint huvud och ball färg...kan det bli bättre?:love:

nougat din kille ser fin ut! vad han har vuxit!

KL.
Idag fick jag hjälp att hålla min jätteponny så jag kunde ta helbild! Hon är riktigt snygg tycker jag nog när hon reser upp sig.. men i box och hagen så fulfas.

Så här ser Hollie ut 3½ månad gammal...
294668_10151040336981344_69292577_n.jpg

....och så här högrest blir man när man får syn på något spännande;)
523232_10151040284586344_1732193471_n.jpg

376795_10151040337246344_1359467594_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar