12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

*kl*

Angående att öppna hösilagebalar, så beror ju det HELT på TS!

Grannarna (som säljer ca 200 ton per år) har en TS på 80-85 % och där funkar det utmärkt att öppna och sprida, särskilt vid god väderlek.:idea:

Nej, jag måste protestera här!

För det första räknas ju allt över 84% hö, men om det är balar som plastats och om vi nu pratar om hösilage oavsett vilken TS det slutar på så är det tvärtom!

Torrt hösilage möglar fortare än blött. Och det gör det, det har inget att göra med att det inte luktar eller ser dåligt ut. Man SER det inte och man KÄNNER det inte på lukten!

Det går fortare värme i blött men det är bara positivt för då fodrar man inte med det. Med torrt kan man luras i evighet, med sjuka hästar som följd i värsta fall!

Läs gärna om processen här:
http://www.ensilagenytt.se/varfor_moglar_torrt_ensilage.htm

Jag och flera andra jag känner, rullar ut storbalarna och torkar dem om vi vet vi inte kommer att kunna använda mycket av dem, har aldrig varit några problem, det blir som hö väldigt fort.

Nu talar jag inte om torrt hösilage som är inplastat, utan jag torkar det så fort jag har öppnat balen.

Det är stor skillnad.

Nej det blir det inte.

Det är en sak att rulla ut en bal för att det börjar gå värme i den. Det kan stoppa just värmeprocesen.

Men balen håller INTE acceptabel hygienisk kvalitét längre än vad den hade gjort i normala fall (vilket definitivt inte handlar om flera veckor och alldeles särskilt inte på sommaren!), såvida vi inte pratar om vanligt hö.

Återigen, man känner och ser INTE nedbrytningen men den sker, obönhörligen, ändå. Ta och läs lite om exakt VAD som sker så kanske ni, förhoppningsvis, slutar fodra med flerveckogamla hösilagebalar i sensommar/hösttemperaturer. :crazy:

Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här.... särskilt i en tråd om föl och avelsston.

*kl*
Och vad gäller tråden, så tänkt på att ni nu ska fodra era "tolvor" under den absolut viktigaste tiden i deras liv. ALLT ni stoppar i dom, eller inte stoppar i dom, kommer ha betydelse för deras framtida hälsa och hållbarhet.

Lillprinsessan_D.jpg
Mammahast.jpg
Mellizza.jpg
Pirre.jpg

En nytagen bild på Meciliah 1 månad samt bonusbild på mamma och Halvbror Etique :)

Jag tycker det här med foder är hemskt intressant. Vet du vart man kan läsa lite mer om utfodring av föl och så vidare?

Nu talar jag inte om torrt hösilage som är inplastat, utan jag torkar det så fort jag har öppnat balen.

Det är stor skillnad.

Pratar du om inplastat hö eller hösilage???

Om du pratar om hösilage som är processat inne i balen så har du fått en felaktig uppfattning om att det "blir hö" för att det torkar och inte ser ut/luktar dåligt. Och det är fel. Processen i balen som startar så fort fodret kommer i kontakt med syre kan du inte stoppa. Den stannar inte för att det torkar.

*kl*

Nu får vi lämna den här silagediskussionen i den här tråden men det finns massor att läsa i ämnet, både gamla disk här på buke och på nätet.

Jag tycker det här med foder är hemskt intressant. Vet du vart man kan läsa lite mer om utfodring av föl och så vidare?

Åh det finns ju massor!!!

Jag har slukat allt jag hittat, bla gamla diskussioner här på buke (där HelenaHandberg har haft mycket matnyttigt att dela med sig av!) och överallt på nätet. Det finns en hel del studier och forskning att läsa!
Sedan har jag gått på en hel del föreläsningar och kurser i ämnet och det är verkligen att rekommendera om man vill hålla på med avel! Intressant och roligt!

Bara googla, du hittar massor.
Rekommenderar också TheHorse som är ett online bibliotek med mycket vetenskapliga artiklar. Där och även på andra liknande sidor kan du anmäla dig för nyhetsbrev sat se online föreläsningar inom dina intresseområden. :)

Haha tack för du skrev mamma och halvbror. Kollade med trött blick först och tänkte "Shit vad vuxna de är, är jag i rätt tråd" :rofl:

Igår hade vi hovslagaren här så Amelia fick sin första kontaktgenomgång med grimma, byta grimma, lyfta hovar och klappas.

Passade på fota henne lite då jag höll henne. Bild ett blev envisa åsnan hon är.. andra ser man fina huvudet:

amelia1.jpg

amelia2.jpg

Charlotte- Vad roligt att du börjat rida ditt sto igen! Jag har försökt få igång min Sessa igen men kommer ingenstans då skorna envisas med att trilla av :( Men jag är nyfiken på hur du gick tillväga. Pö om pö eller lämnade du sonika kvar fölet med en boxgranne o red iväg? Hur länge var du borta i början?

Mitt föl fick sitt pass levererat igår. Känns väldigt "vuxet" =)

Herregud va stor han är! HUr gammal är han? Verkligen vuxit mkt!

*kl*
Flora Isadora och Fragrant ute och busar!
205969_10150992583935951_1934843025_n.jpg

253107_10150992587420951_2025200421_n.jpg

"Frans" visar prov på sin gång med!
480329_10150992593685951_1644315829_n.jpg

Helt klart nöjd med gången hos dom allihopa
532967_10150992589710951_1998026752_n.jpg

Allihopa här i tråden är ju så stora och "vuxna" redan, hur gick det till egentligen? :o ;p

Victovie: Åh vad härligt det ser ut, har ni fortfarande sommar? :eek: Här är det bara höstrusk, och det pratades om snöblandat regn inte så många mil bort på väderleksrapporten i dag... :crazy: Nästa vecka verkar det ska bli fint ett tag igen i alla fall, så då hinner de nog ut på betet en sista sväng innan det är dags att packa ihop kilometervis av tråd för i år...

Tore börjar bi en riktigt social och trevlig liten kille efter att ha varit ganska blyg de första veckorna. Han är framme och inspekterar höpåsar, skottkärra, silage, borstar och hundar och kommer gärna fram en stund för att bli kliad och mysa lite.

Än så länge är han ganska ohanterad, han har haft grimma på sig och lyft hovarna, men inte mer än så... ändå så känns det som att det blir fullt upp med honom i vinter, han är verkligen en riktig odåga ibland ;)

Charlotte- Vad roligt att du börjat rida ditt sto igen! Jag har försökt få igång min Sessa igen men kommer ingenstans då skorna envisas med att trilla av :( Men jag är nyfiken på hur du gick tillväga. Pö om pö eller lämnade du sonika kvar fölet med en boxgranne o red iväg? Hur länge var du borta i början?

Mitt föl fick sitt pass levererat igår. Känns väldigt "vuxet" =)

Jobbigt när skorna inte vill sitta, har samma problem på en annan häst jag rider nu.
Jag började med att ha fölet ensamt i boxen medans mamman var på stallgången ett par ggr. Sedan körde jag mer på varianten att bara lämna fölet med boxgranne och rida iväg;)
MEN boxgrannen ifråga har haft föl själv och tar sin roll som plastmamma på största allvar, vilket jag checkad av innan jag red iväg. Och i början hade jag även en person kvar i stallet som höll koll på hur fölungen reagerade.
Nu tog ju just min fölunge det hela väldigt bra och blir inte stressad, men tror det är viktigt att du har en snäll och lugn boxgranne.
Första gångerna var vi borta max en halvtimme.

Och mammahäst? Hon sket totalt i ungen när vi red iväg:angel:

Lycka till!

victovie
dom är fantastiskt fina!! Vilken härlig hals på SDS ungen (Isadora?):love:
...kul att se dom igen och klart dom kan röra sig, trodde du något annat?;):p

Ska genast googla. Jag är ju avskräckt från det här med avel nu ;) och Stella kan ju inte få fler föl även om hon klarar sig,
men jag är likväl intresserad! Vill bland annat att den lilla ska få växa upp så bra som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar