12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Här håller jag med. Jag hade inte vågat riskera att stoet börjar minska sin mjölkproduktion. Det är trots allt ganska vanligt att stona tappar hull när de ger di, och att fölungen är rund och fin, vilket faktiskt är det viktiga i sammanhanget. Fölet växer och utvecklas och behöver all viktig näring det kan få, och det fås bäst från mamma!
Stoet får man proppa i mat, se tiden an tills fölet själv börjar äta vanligt kraftfoder och sen ägna vintern åt att få upp stoet i hull igen. Det är ingen katastrof för henne att bli lite tunn.

Jag har ett sto som föll ur. Hon har fri tillgång på lucern hack, en rundbal + går på bra bete.. hon ska bara äta och äta. Har blivit lite mindre risk att någon ringer länsstyrelsen på mig för henne nu. Fortfarande tunn men finns en häst där!

Hon tappade mycket de sista två veckorna av dräktigheten, och har faktiskt gått upp sedan dess... det är kanske bara jag som är otålig :o

Jag pratade precis med världens bästa bonde, vi hämtar en bal silage i dag och går den varm direkt så behöver vi inte betala för den sa han.. (hans egen idé, jag betalar givetvis alltid för foder!) han tycker det är viktigare att stoet äter ordentligt än att han får betalt för den här gången, vi köper ändå så mycket av honom säger han... :p Jag har bokat 50 balar som levereras hem i två omgångar, men det dröjer med leveransen eftersom släpet behövde lagas. Tills dess får vi hämta balar själva, med bil och släp.

Givetvis finns hö som backup ifall att balen inte håller sig (jag ställer in den i en del av ladugråden med betonggolv och murade väggar = ganska kyligt). Fri tillgång på lusern har hon redan, men bra bete är det dåligt med.

Min tappade med i slutet av dräktigheten. Efteråt såg hon ut som ett dragspel, man kunde räkna revben på metervis avstånd :(
Har du ont om bete så på med bra grovfoder, hösilage eller hö :)

*kl*

På söndag ska jag visa min unge, hon har i alla fall blivit jämnare sen jag visa bilden sist. Jag är mest orolig för mamman :( hon ser hemsk ut. Rädd för att dom kollar på henne istället för fölet.
Dom är installade och hon får massor av mat, men allt går till fölis som är en köttbulle!

För en månad sen var mamma halt, men när hovis var ut sist hittades en liten hovböld så hoppas de berodde på den. Blev skor och sulor i fram.

Det låter bra Lev, jag hoppas det är "malla" i silaget!

Jag hade nog ändå gett henne kraftfoder också utöver silaget och lusernet. Något avelsfoder för lakterande ston.
Jag ger själv Havens Ferto Lac men du får ju kolla om du har något passande i närheten då (har noll koll på Kraffts sortiment).

Det låter bra Lev, jag hoppas det är "malla" i silaget!

Jag hade nog ändå gett henne kraftfoder också utöver silaget och lusernet. Något avelsfoder för lakterande ston.
Jag ger själv Havens Ferto Lac men du får ju kolla om du har något passande i närheten då (har noll koll på Kraffts sortiment).

Ja hon äter kraftfoder och olja också sedan slutet av dräktigheten, ligger på en kvot på dryga 13 räknat på lusern + kraftfoder. (alltså inte räknat med hö eller bete där)

När jag har analys på silaget kan det mycket väl hända att jag får byta till ett annat kraftfoder, men tills dess så behåller jag det hon är van vid... jag vill inte hålla på och mixtra för mycket med olika kraftfodersorter.

Senast ändrad:

*kl*

På söndag ska jag visa min unge, hon har i alla fall blivit jämnare sen jag visa bilden sist. Jag är mest orolig för mamman :( hon ser hemsk ut. Rädd för att dom kollar på henne istället för fölet.
Dom är installade och hon får massor av mat, men allt går till fölis som är en köttbulle!

För en månad sen var mamma halt, men när hovis var ut sist hittades en liten hovböld så hoppas de berodde på den. Blev skor och sulor i fram.

Det är så spännande med visningar av föl i tråden :)
Håller tumme för att det var hovbölden som spökade för mamman och att det går bra på söndag!

(det verkar vara vanligt med ston som tunnar ur så mycket... Vi måste ha haft jäkligt bra hö till de tidigare fölston jag varit involverad i för jag minns inte alls denna viktnedgång och halvpanik över foder)

Dra isär öppnad bal så den luftar ur/torkar. Har klarat rundbalar 3-4 v hela sommaren på så sätt, endast lite har blivit dammigt/dåligt. Minsta tendens till värme - dra isär mer, lufta/vänd, så mkt du har utrymme till. Förutsätter ganska torra balar men det går, med lite jobb. Nu blir det torrare bättre väder ser det ut som också.

Eh.... du vet att nedbrytningen sätter igång direkt fodret kommer i kontakt med syret och fortgår även om det inte går värme i balen va.

3-4 veckor är inte en öppnad hösilagebal fräsch ens på vintern!!!
Och det har inget med värme och lukt att göra.

Jag har sett både och - att dra isär balarna ökar och minskar "livslängden" på den. Känner jag värme i en bal så kasserar jag direkt, jag vågar inte chansa.

Tidigare år har TS legat på 70 - 75% så torra är de...

Förresten, torrare och bättre väder.. tja det beror väl på var man bor. Här har det precis börjat ösregna (i morse) och det ska vara samma väder hela veckan...

På vintern gör jag av med en bal på 5-6 dagar, tar det inte slut innan dess så kasseras det som är kvar. Nu när det är plusgrader kommer jag inte ge balen mer än max 2 dagar. Jag har så billigt foder att jag hellre kastar bra än fodrar med dåligt. Det är ju inte alltid det syns eller känns på lukten.

Ja vart tog indiansommaren vägen? :( 6-7 grader här och regnmätaren har blivit full och tömd flera gånger om...

Jag har tittat till dem flera gånger under dagen och varit beredd på att vara tvungen att ta på Tore täcke ändå, men han är varm och go och torr i sin monchichi-päls :)

Jag lyckades trampa på en geting i dag så jag svär hela vägen ut till ligghallarna, och hela vägen in igen, men söthästarna får mig i alla fall på bättre humör en stund. Inget kan få en att glömma intensiv smärta som en fölnos i örat och en mjuk gnäggning från världens finaste pappa-häst :love:

Det var stor lycka när hösilaget bars ut också, torrhöet struntade de blankt i. :)

ja vi har väl samma väderlek;) men jag äääälskar hösten och har njutit av denna dag. Även om blåst och kallt så tittade ju solen fram hos oss.

Igår däremot fick jag hämta in en MKT SUR dam mellan åskskurarna som stod och stampa vid grinden. Hon är ju över 3 månader och såg inte allför frusen ut men hatar regn helt enkelt. Var ganska intressant att leda in henne den dagen:devil: say no more:D

För övrigt sköter sig primadonnan exemplariskt när solette (som är under igångsättning för lätt ridning) ska ridas. En extramamma i boxen brevid så är det lugna gatan, verkligen skönt!

Något nytt från Stella?

Jag älskar också hösten!

Låter som om Hollie börjar få lite mer humör! ;)

Vad roligt att du rider Solette nu, Gillar hon det?

Stella mår ganska bra. Hon har fått heart bar skor/bakåt vända skor och någon slags flytsula, men inte riktigt i hela hoven.

Dom ska se hur hon reagerar på sina nya beslag och om hon fortfarande är OK med dom så får hon komma hem i alla fall, men de kan ju inte lova något.

Jo lite humör finns det, hon är ju rödhårig:D

Solette känns oförskämt fräsch och tycker verkligen om att få komma ut i skogen igen. Hon är rolig att rida och inbjuder själv så jag finner det svårt att bara skritta:o så har blivit några travsteg och lite piff&puff på lek.. men mest skritt!

skönt för stellan med nya skor! Fortsätter hålla tummarna för att det går åt rätt håll:bump:

Åhhhh, går det liiite, liiiite åt rätt håll med vackra Stella :banana::banana: Håller tummarna att det går hela vägen nu så dom får komma hem igen.

*kl*

Idag ska Benny chippas så jag kanske hinner få in registreringspapprena innan sista augusti i alla fall, det trodde jag aldrig!!! Nu ska bara får urusla snigelpost funka också!

Tack :laugh: Den fick faktiskt min moster med sig från Gekås :idea:

Fått lite bilder till på min pärla från i söndags:
196762_418352274890453_358456550_n_503c6f939606ee5c71001b77.jpg

582808_10151030926007135_251060149_n_503c6f7cddf2b31c26000a0e.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar