12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Det kommer nog snarare från Ceylon, ökänd för att ge massa vitt, rinnande tecken, bukfläckar, stickelhår och även blå ögon.

Jättetråkigt verkligen, på alla vis. Men om du vill ha råd, så om det var jag (lätt att säga när man inte är där :( ) skulle jag börja tänka på framtiden.

Stella lider antagligen, och fölis har en framtid. Det som oroar mig, är att det redan varit så mkt kring denna historia. Fölis måste få börja vara häst, hoppas du inte missförstår mig jag vet att du gjort allt du kunnat hittills och inte haft något val,men hästar som är så nära människor hela tiden kan det lätt slå över för.Hon behöver leka med andra och lära sig flockliv. Annars kommer du gissningsvis få en riktigt dryg häst att tampas med. Jag hade satsat på avvänjning, om ni tror att fölis- mage fixar detta utan risk, och istället släppa henne i flock med islänningen och shettisen till att bö rja med.

Och till nästa sommar släppa henne på ett ungstobete, gärna flera månader med "minimal" hantering, dvs så lite i onödan som möjligt. Så hon får utveckla sitt hästbeteende.

Hon kommer behöva mkt rörelse för sitt skelett och leder, och röra sig under normala förhållanden, ngt hon inte kommer att få med sin mamma. Du får väga detta mot att avvänja diandet och ge henne mjölkpellets etc, vad skadar minst och vad utvecklar henne mest för framtiden.

Lycka till!!

Senast ändrad:

Jag oroar mig inte så mycket för den mänskliga kontakten.

Hon är fortfarande skygg och blyg inför människor (Mig är den enda hon vågar sig fram till direkt.) och jag har inte hanterat henne mer än ett "vanligt" föl. Hon kan lyfta på fötter, ledas och borstas osv.

Men att hon inte fått röra på sig lika mycket som ett vanligt föl oroar mig.

Hennes mage kommer inte att klara av att vänjas av ännu.

Vi har stora unghästbeten på gården.

Tack för svaret.

Läste vad som hänt... Fy vad tråkigt! :(

Vet inte om det är ngn tröst, men en på jobbet, hennes sto fick också fång när hennes lilla föl va relativt nyfödd... Det är väll ca: 3 månader sen nu, och stoet lever fortfarande och blir lite bättre för varje dag. Dom fick inte mycket hopp från kliniken, men kliniken valde ändå att försöka och i detta fall verkar det ju gå vägen! :)

Hoppas verkligen att allt går så bra som det kan gå med dina fina hästar!!

Styrkekramar!

Tack för svaret!

Jag har sagt till behandlande veterinär att om mitt sto lider för mycket så vill jag ta bort henne. Men
i fredags så sa min veterinär att han inte ville kasta in handuken än, då hon nu är mer smärtfri än vad
man vågat hoppas på. Vi ska diskutera saken mer på måndag.

Säger veterinären att hon kan klara sig utan allt för stort lidande så ska vi fortsätta. Men problemet är vad
vi ska göra med fölungen, oavsett om stoet klarar sig eller ej.

En sån otur med pållarna, eller med Stella rättare sagt. Vet inte vad jag ska säga för att trösta, du har ju kontakt med bra veterinärer så jag är säker på att allt som kan göras också görs.

Hoppas verkligen att hon blir bra och att de får komma hem snart.

Hur gammalt är fölet nu?

KL
När har ni tänkt å ta in era hästar i år? Har ju regnat hela dagen.. Å ska vara runt 12 grader i natt... :(
Är inhyrd så man får ju anpassa sig lite för hur dom andra i stallet vill göra, men vill ju inte att lillen ska bli förkyld! Förra året så hade jag ju bara en häst så då hade jag inget annat val än att låta min följa dom andras beslut, vilket innebar att dom stod på betet fram till 1 november... :( Detta året har jag ju tre så har möjlighet att ta in lite tidigare, så länge stallägaren tycker det är okey...
Men när? Jag har tänkte lite så att om det är över 10 grader på natten å inte ösregn hela så borde dom klara det.
Tyvärr står dom, pga mammans skada, i en hage helt utan skydd..

Läste om vad som hänt, gud så trist, hoppas verkligen det löser sig till det bästa :cry:

kl
Lilla Ribston (e.Speyksbosch Dancer) har varit på ponnyutställning/fölvisning i Nybro idag. Den lilla stjärnan skötte sig exemplariskt. Imponerade på domarna gjorde han också, vi fick många fina ord från både honom och publiken. Fick poängen 98788=40, guld och så blev han dessutom BIR.

Tyvärr fick vi med oss en systemkamera utan batteri, men några iphonebilder blev det..

Mamma och son:
pic_503a447dddf2b320bd007194.jpg

Strålande glad och stolt matte :D
558888_10151120637198050_1786962295_n_503a47c7e087c31935006af4.jpg

Det kommer nog snarare från Ceylon, ökänd för att ge massa vitt, rinnande tecken, bukfläckar, stickelhår och även blå ögon.

Jo visst kommer det mkt vitt från Ceylon :) Och ReVolts teckning kan absolut komma därifrån men han är nästan en kopia av Martini annars... :banana:

SweetBriar- vilket härligt uttryck! Grattis till fin fölis :laugh:

Quickstep- Det är hopplöst när man inte har en varierad hage. När det är varmt så vill man ha skugga och skygg för bromsar etc och när det blir kallare skydd mot väder och vind... Mina har gått i en helt öppen hage fram till nu och det tycker jag varit hemskt men nyligen fick de en delvis kuperad hage. Fölet ska ut på lösdrift sen så för mig är det viktigt att han "härdas lite" innan det. Men skydd i hagen känns verkligen viktigt.

Skulle inte min ut på lösdrift och det inte fanns skydd så skulle jag ta in förr än senare. Inte för att jag egentligen inte tror att de klarar av det. De är trots allt hästar men de kan ju aldrig komma ifrån och söka skydd och då tycker inte jag det finns någon anledning att ha de ute dygnet runt.

KL
När har ni tänkt å ta in era hästar i år? Har ju regnat hela dagen.. Å ska vara runt 12 grader i natt... :(
Är inhyrd så man får ju anpassa sig lite för hur dom andra i stallet vill göra, men vill ju inte att lillen ska bli förkyld! Förra året så hade jag ju bara en häst så då hade jag inget annat val än att låta min följa dom andras beslut, vilket innebar att dom stod på betet fram till 1 november... :( Detta året har jag ju tre så har möjlighet att ta in lite tidigare, så länge stallägaren tycker det är okey...
Men när? Jag har tänkte lite så att om det är över 10 grader på natten å inte ösregn hela så borde dom klara det.
Tyvärr står dom, pga mammans skada, i en hage helt utan skydd..

Min ska gå på lösdrift, och jag har dem som tidigare skrivit på ett helt öppet bete, men har de senaste dagarna haft dem hemma i kuperad skogs/beteshage som skydd för lite duggregn. Nu ska det regna i natt så nu är de i en av hagarna med ligghall istället. Mycket flyttande på hästar blir det... men det känns bättre än att krångla på honom ett täcke redan nu...

De kommer dock att få gå på bete så mycket och så länge som möjligt, i hagarna där ligghallarna är finns det knappt något gräs utan det är mest skog. (vinterhagar)

En liten relaterad fråga: Stoet proppas i mat men är fortfarande tunnare än vad jag önskar.. fölet är dock runt och fint. Kan man stödfodra fölet för att å så sätt få lite hull på mamman? När man kan börja med det? Är det mjölkpellets som gäller nu (fölet är tre veckor) eller kan jag ge fölpellets? Jag har ju tyvärr bara tillgång till Krafft så det är alltså deras foder som gäller. Eller är det trots allt bättre att ösa i stoet så mycket hon bara kan äta? (Hon äter lusern, betfor och krafft 125 nu, lite svårfödd i normala fall och tänderna är fina)

Det finns kunnigare folk i den här tråden än mig men, jag tror att du nog får ge fölet mjölkpellets.
Min tremånaders tål inte riktigt "vanlig mat" än. Men jag hade nog valt att mata stoet så mycket
som möjligt. Har hon fri tillgång till bra hö/silage också?

Senast ändrad:

Jag misstänker också att det är mjölkpellets som gäller så här tidigt, men ville ändå fråga.

Jag har ingen analys på höet då det är en tullfälig lösning tills jag får hem mitt beställda parti som de ska äta under vintern. Det hon äter nu, förutom hö, ligger dock på en kvot på dryga 13 så det borde täcka upp eventuellt lågt protein i höt. Hon är rätt kräsen och går hellre och betar än att äta hö dock, och i gräset är det ju inte mycket näring nu...

Kanske kan det vara en ide att stänga in henne på mindre yta med hö några timmar om dagen?

lewellyn angående att stödutfodra fölet:

Nu är jag definitivt ingen expert jag heller men jag TROR inte att det är en jätte bra ide. Anledningen till att du skulle stödutfodra ditt föl antar jag är att du vill att fölet ska dia mindre så att stoet inte tillverkar så mkt mjölk och därmed själv gå upp i vikt..? Följden blir då med andra ord att stoet börjar sina... Känns som det enda sättet att se på det?

Vore det JAG skulle jag fortsätta jobba med att få upp hullet på stoet. Det kan ju ta ett tag. Hon har ju trots allt genomgått och genomgår något väldigt ansträngande. Ett bra stråfoder tycker jag personligen är det viktigaste. Vill hon inte äta hö så kanske hösilage är ett alternativ som många hästar tycker är smakligare.

Oavsett hur du väljer att göra så hoppas jag att det ska bli bra :laugh:

lewellyn angående att stödutfodra fölet:

Nu är jag definitivt ingen expert jag heller men jag TROR inte att det är en jätte bra ide. Anledningen till att du skulle stödutfodra ditt föl antar jag är att du vill att fölet ska dia mindre så att stoet inte tillverkar så mkt mjölk och därmed själv gå upp i vikt..? Följden blir då med andra ord att stoet börjar sina... Känns som det enda sättet att se på det?

Vore det JAG skulle jag fortsätta jobba med att få upp hullet på stoet. Det kan ju ta ett tag. Hon har ju trots allt genomgått och genomgår något väldigt ansträngande. Ett bra stråfoder tycker jag personligen är det viktigaste. Vill hon inte äta hö så kanske hösilage är ett alternativ som många hästar tycker är smakligare.

Oavsett hur du väljer att göra så hoppas jag att det ska bli bra :laugh:

Tack för svaret! Jag var trött som bara den efter en tuff gårdag och letade runt efter tips på att få upp hullet på digivande ston. Jag hittade bland annat "fodra fölet för att få hull på mamman" och vile veta mer om det.. men jag tänkte visst inte så långt :o

Givetvis har du rätt i att han då kommer dia mindre, och det vill jag ju verkligen inte med en sån liten!

Stoet är lite för tunn för min smak, speciellt som digivande, men hon är inte mager. Revbenen syns inte på henne, men känns direkt under huden. Hade det varit någon av de andra hästarna hade jag noghaft lättare att ge det tid bara, men den här damen är mitt hjärta och faller ur väldigt lätt... det gäller att mota olle i grind med henne så att säga.

Du har helt rätt i att hon tycker hösilage är mycket godare! Jag kan hämta hem, men frågan är om balen klarar sig ens ett dygn när det trots allt är så pass "varmt" som det är än.. Småbalar finns inte så det är storbal som gäller.

I fjol öppnade jag en bal runt den här tiden och det gick värme i den på bara 12 timmar. Då var det visserligen varmare ute men ändå...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar