12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Ja precis, boxvila i fyra veckor och sedan återbesök. Men min veterinär ville att fölet skulle få komma ut och röra på sig, så jag ska försöka lösa
det på något sätt. För i samma mening så sa veterinären att Stella inte får "hoppa runt/snurra runt i boxen" vilket hon kommer att göra om man
tar ut fölet...

BTW, Fölis pappa blev precis trea i första omgången på bundes! 0.5 poäng från tvåan. :)

Hur är Stella med uppbindning, kan ju vara en variant att ta till i början om hon inte är den som kastar sig att hon helt enkelt får stå kort uppbunden i boxen de första gångerna fölis går ut, naturligtvis med en person som passar henne och kan släppa loss om det inte funkar. De lär sig rätt snabbt även om de är hönsmammor att fölis försvinner och dyker upp senare igen, den värsta fasen brukar vara när fölis försvinner ur synhåll sen brukar det lugna ner sig ett tips är dock att helst ha fölis ur hörhåll så att de inte kan stå och skrika till varandra då bara stressar de upp sig.

*kl*

Jag hälsade på mina hästar idag för en snabbkoll om vi ev var tvugna att stryka oss på söndag, då mamman haft svårt att hålla hullet för hon gett allt till fölis, på det även varit halt. Och fölis har vuxit så ojämnt. Ja båda två var i en riktig fulfas.

Men äntligen :love: nått som går min väg.
Släppte dom i ridhuset och mamma med spetsade öron rörde sig rent i alla gångarter och frustade och med väldigt bra framåtbjudning. Fölis skötte sig exemplariskt.

Hade dock inte mobilen med mig, men det här skicket måste väl vara okey? Jag vill inte komma dit och få höra att jag inte ger mamma nån mat :( För hon äter MASSOR.
320256_10151410906772738_394670058_n.jpg

582772_10151410909617738_874666945_n.jpg

Fölis pappa är ju maxad C-ponny och hans mamma är maxad D-ponny och hans pappa är runt 143 cm hög.
Stella är supermaxad, säkert runt 150 cm när hon är välmusklad. Vore roligt om man får en B-ponny ur den kombon. ;)

Kommer du ihåg vad jag skrev tidigt till dig ang din fölis storlek? ;)
Tror inte alls hon kommer bli någon mini, utan (stor) C-D.

Underbar är hon!

Glad att Stella mår bättre! Jag tror hon fixar det här!

Vi ska göra så! En får binda upp henne/hålla fast och en får ta ut ungen. Hon tycker att det är ganska OK att ungen går ut ur boxen
och är i stallgången, så jag tänkte börja med att stoppa in henne i boxen mitt emot ett par dagar. Och sedan prova att binda upp/hålla fast
Stella och gå ut med ungen.

Jag minns att du skrev något om att vissa ston får minibebisar som sedan växer till sig! :)

st3-9.jpg

Rumpa har hon skaffat i alla fall.

Stella mår helt ok. Pigg och vaken, hungrig och rör sig ganska obehindrat. Man får vara tacksam över det lilla!

Inne och smyger lite från 11:ornas tråd... ;)

Jag tycker inte stoet ser magert ut, om än kanske lite omusklad hals/överlinje. Det kan dock vara vinkeln på bilden som ljuger. Fölungen ser jättefin ut!:)

Svårt att se på bilderna, men hon ser ju inte mager ut i alla fall.
Överlinjen är ju tunn, revbenen är svårt att avgöra när bilderna är suddiga. Men om inte revbenen syns så hade jag åkt!

Med fånghästar (och andra sjukdomar med) undrar man nog alltid vad man gjort fel/kunnat göra annorlunda!
Vore lätt om man hade facit på förhand!

Dom ser ju jättefina ut, och något positivt är ju att fölis blir rejält transportvan!;)

KL

Våra busar :) Dessa två leker i stort sätt hela tiden så är så himla glad att de har varandra!

431424_10151028627032688_493936381_n.jpg

Tycker verkligen inte att hon ser mager ut! Då skulle du se mitt ena sto, som jag har fått plocka hem från betet med jämna mellanrum och proppa mat i hela sommaren .....!:o
Hennes föl är en jättestor, välutvecklad unge som verkligen har tömt sin mor på allt. Mamma är en ganska litet sto som aldrig blir tjock men brukar hålla ett bra hull i vanliga fall, men med detta föl- jag har bokstavligen legat sömnlös!
Nu äntligen börjar hon rätta till sig, tror det beror på att fölet äter mer och mer egen mat, hon är snart fem månader.

jag tycker absolut inte hon ser mager ut heller, håller med om att hon har lite väl tunn överlinje kanske men verkligen inte mager.

Tardee är verkligen inte vacker nu, och stödfodras med både grovfoder + kraftfoder tre gånger om dagen. Jag är mest bekymrad över hennes vanligtvis kraftiga rumpa, hon ser fortfarande ut som ett ladugårdstak :(

Överlinjen har alltid vart dålig på henne, svårt att fodra upp den de är när hon rids och tränas ordentligt den blir bättre, men långt ifrån "snygg".
Hon ger också allt till fölungen, det kanske syns.
Blev nästan rädd när jag läste fölreglementet om stoets hull och hur extra viktigt dom tycker det är med just fullblodsstona på visningen.

Nu är dom i alla fall badade, mamma häst tror nog hon ska ut och tävla. Spetsade öron och förväntansfull blick njöt hon av sitt bad.
Blir så ledsen när jag ser det, att hon inte kommer få tävla mer :(

Blir det visning så lycka till! Av det man kan se av fölet så är det i alla fall en jag hade velat visa om den var min :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025