Sv: 12rna - del 2
Hoppar in i tråden med min 12:a jag med
Bonneville är ett russto e. Gumino rek. 1.36,1 u. Polenta rek. 2.09,8 hon har sedan dag ett varit en dam med bestämda åsikter och lägger oftast suröronen bakåt, får hon inte uppmärksamhet eller som hon vill kommer djävulen fram. Tanken är att hon ska bli en travponny och det bådar gott än så länge, född på självaste Elitloppssöndagen och med en pappa som är snabbaste russet i världen så kan det ju inte bli bättre .. dessutom en fuxdam med ett sjujäkla humör
Polenta lämnades på betäckningen -11 hos hingsten 40 mil från oss, 3 månader senare fick jag hem ett sto som hade lättare fång, först gick hon med skor fram och i tron om att hon var gammelskodd så togs skorna av och verkades något och på med skorna igen för att se om hon blev bättre hos hingsten. Så blev inte fallet tyvärr, hon konstaterades dräktig och togs hem veckan efter och vi tog direkt ut distriktarn för att behandla henne. Distriktarn ville knappt diagnosticera (?) fång då hon inte gick som en typisk fångponny men jag såg att något var åt hvete fel, det var inte min ponny. En erkänt duktig hovslagare på just fångbehandling kontaktades och togs ut, och han hänger med än.
Hon fick äta finadyne, det fick gå som det ville med den blivande fölungen så länge märrn blev bra. Konvalecent hage i sin gamla hage fick hon stå i, med exgrabben bredvid (sin bästa travpojk som är en det
), Polle blev bättre allt eftersom och hon började efter ett tag att rymma. I december flyttade vi till ett nytt stall och 4 travarkompisar vaktade märrn dag ut och dag in, magen växte och växte men sedan tog det stopp, under all päls såg det inte ut att vara en sådan stor mage att man trodde en liten fölis fanns där inne.
27 maj lastade jag stallets starthäst för dagen och for ner till Solvalla, efter en sur startgalopp så var hans lopp tyvärr över efter en total idiotridning av ryttaren med tyvärr, själva Elitloppsfinalen skådades på plats och därefter lastades alla grejer på bussen och vi for 40 mil hem igen. När jag kommer till stallet igen och lastar av Hotten hör jag till min förvåning min valack som gnäggar (han brukar ALDRIG gnägga om Polle står i boxen bredvid), tanken slog mig då att något hänt .. pappa gick ner till uteboxarna där mina står och skrek på mig, då hade Polle fölat ett litet litet näpet fuxsto, och min första tanke när jag såg att det var en fux var "Åhnej ... inte en fux!" Upptäckte dessvärre att det även var en märr, vilket jag har sagt högt och tydligt att jag nte vill ha .. men som jag fick
Fölungen som döptes till Bonneville, är idag strax över 3 månader gammal och är en mästare på allt tror jag, men hon är helt underbar och jag önskar inget annat när jag tänker efter lite extra. Det var menat att det skulle bli så här. När ungen var ca 1½-2 månader gammal lastade vi och for till kliniken då jag tyckte märrn blev sämre och jag ville kolla hur det stod till. Röntgenplåtarna visade att märrn har vääldigt tunna sulor på båda framhovarna, men hovbenen var precis som det ska vara, fanns inga tecken på fång och hon travade rent och skrittade bra, var inte öm eller något. Rekomendation att slå på skor med sulor för att avlasta sulorna, och det blev som en annan ponny när hon fick skor på framhovarna. Både märrn och fölis mår i dagsläget mycket bra.
Bonnie chipmärktes i veckan och nu väntar vi på att hennes pass ska dimpa ner i brevlådan, hon har besökt kliniken och åkt transport och skötte sig mycket bra, hovslagaren har kollat på hennes fötter och raspat lite, hon är van att stå uppbunden på gången och bli borstad, lyfta fötterna och ledas.
Mamma och fölis knappt 1 dag gammal
Utbrytarprinsessan innan pälsbyte
Efter pälsbyte