12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Idag har jag gått på en liten promenad med fölis. Hon var så duktig man kan vara när man har stått instängd i mer än två veckor.
Lite bock och bus, men följde med snällt trots att mamma var kvar inne i stallet. :love:

Nja så jätteädel är hon inte. Det är en rejäl donna! Tror hon kommer bli mkt lik sin fina mamma som vuxen.

Hon är inte mätt men jag ska göra det! Gäller att jag kommer ihåg;)

Vad gäller färgen så tror jag hon blir normal fux.. men man vet aldrig med fuxar..

I passet står det att hon har 3/4 strumpor bak.. jag trodde det var helstrumpor hon har? Ska det vita gå ända upp till hasen för att få kallas helstrumpor alltså?

300496_10151046942811344_1772559604_n.jpg

644231_10151046943196344_366633488_n.jpg

..igår fick Hollie följa med som handhäst för första gången! En kortare sväng på skogsstigar och hon var stencool:love: lufsade efter sin mamma och tyckte nog allt att det var spännande med stooora skogen:D

Nu vet jag att det funkar tills hon blir äldre och kan hänga på fler ggr.

Midas är ju riktigt läcker:d Härlig färg också!

Charlottee: Hon är jätte fin, Hollie:love: Visst är hon väldigt ädel i modellen? Undrar vilken färg som gömmer sig under den fluffiga pälsen:D
Vet du hur hög Hollie är nu? Jag har inte mätt Silhouette, men de som ser henne säger att hon kommer att bli stor...

Silhouette är nyfiken på bollen, men lägger mest frambenet på den och rullar den lite. De stora hästarna tycker däremot att den verkar läskig:D

Casper: Tack!:laugh: Jag är riktigt nöjd med henne. Sir Oldenburg har nog bidragit till att hon bla fått en bättre front än vad Mamman har. Hon har också ett härligt steg när hon väl visar det:angel: Men framförallt är hon en väldigt cool, social och positiv häst och temperamentet var superviktigt för mig när jag valde hingst eftersom mamman efter Master kan vara lite vass. Jag var uppe och hälsade på hingsten i Örebro och fick ett mycket gott intryck av honom, en riktig charmknutte:love: Jag rekommenderar honom verkligen.

Härligt att höra! jag värdesätter oxå temperamentet väldigt mycket!! Och social o cool är ju oxå två saker jag gärna önskar mig =)
Hört flera som tycker att hingsten är super trevlig så det lutar mer o mer åt honom! Måtte han användas i avel nästa år bara!:cool:

haha nej inte om man jämför med din:D men du har rätt.

..men ofta ser man just swb med strumpor som Hollies och då kallas dom hela i folkmun. För mig spelar det ingen roll men började fundera när jag såg 3/4 i passet.

Vad fin hon är nu! Maffig nacke:love:

Här är allt bra, nu går de sedan 1 vecka tillbaka med 3 andra hästar ( en 2-åring och 2 st gammla fölmärrar) och de tycker att det är super, mamma häst njuter av alla barnpassare medan hon kan proppa i sig gräs, och gangstern leker som en tok med 2-åringen, fungerar jättebra och verkar som hon tycker det är kul att leka lika mycket som fölis :laugh:.

Annars så ska jag försöka få ut chip & ID-kontrollant nu inom kort, min har förövrigt inte tappat all sin fölpäls än, men han kommer få en väldigt snygg brun-färg av det vi har sett hittils, bifogar 3 bilder som är tagna idag, är just nu i växtfas, men ni kan ju beundra hans fiiina huvud ( enligt mig då :grin: ) :love:.

561jc.jpg

lyyqo.jpg

2hp55ic.jpg

Jättevackert huvud, uttrycksfullt:)

Silhouette har också varit med som handhäst ett par gånger nu. Hon går med fint och får lite hopp och studsryck i bland, bara:grin: Hennes mamma är kanon hon går bara på som vanligt fast fölis studsar lite ibland, så hon är en riktig klippa. Jag har dock inte delat på dem än. Hur har ni andra gjort? Blev det mycket reaktioner? Tacksam för tips om tillvägagångssätt:idea:

281857_4421480818220_61738122_n.jpg

Mina prinsessor mår också bra. Lillan har blivit verkad för första gången nu och hon skötte sig super. Har börjat introducera henne och mammahäst med lite andra hästar för att hon ska få lite sällskap. De tycker lillan är väldigt skojligt, men mammahäst är fortfarande väldigt rädd om sin bebis..

Vad fina alla småttingar ser ut på bilderna :love:

Sen måste jag säga att jag är grymt imponerad (och avundsjuk) på er som är ute och rider på mammahästarna och har fölen som handhästar! När ReVolt var ca 2-3 månader så provade jag att ha honom vid sin mamma då jag tömkörde henne. Gick bra när det gick bra... men han hade även en hel del ryck då han började klättra på sin mamma etc så jag lade ned det projektet. Annars var planen att vi alla skulle fått röra lite på oss i skogen...

Idag beställde jag i alla fall några "super-boots" som hon ska kunna ha istället för de skor som vägrar sitta kvar. Så om 2 veckor är jag förhoppningsvis uppe i sadeln igen. Kanske ReVolt får följa med då istället. Spännande :bump:

Hollie är jobbigare att ha lös på banan om jag rider.. hon klättrar inte så mkt men hon är ständigt i vägen!!! Och flyttar på sig det gör hon inte:devil:

som handhäst ut i skogen var hon som sagt jätteduktig!
men jag kan inte påstå att jag och Solette fick så mkt gjort utan fick ju såklart anpassa oss efter fölet.

Kul att testa! men Hollie får vackert vänta i boxen medans vi rider, tills hon är äldre och inte riskerar att bli överansträngd.

:)

Nej självklart vill man ju inte överanstränga dem, men efter en skrittrunda på ca 10-15 min, är det nog mer en mental ansträngning. (Vattenpölar, majsblast som ligger över vägen, vimpel som fladdrar:crazy:) Vad Läcker Hollie är på de sista bilderna du lagt ut, hon är så fint tecknad i huvudet också:laugh: Hennes strumpor är ungefär som Sillies där bak och de är också 3/4 strumpor enligt passet.

Kompisens sto har flyttat hit igen efter sommarbetet så nu har Menuette fått lite avlastning. Hon går ibland iväg utom synhåll och lämnar fölet med Lady, så nu är hon kanske redo att lämna hagen också utan bebis som sällskap. Annars funkar det bra för oss att rida i hagen. Silhouette springer lite bredvid i början, men går sen och gör annat. Hon aktar sig för att komma ivägen:laugh:

Tycker Hollie att det är ok när du tar ut stoet? Har hon sällskap i stallet eller lämnar du henne själv?

Härligt att höra! jag värdesätter oxå temperamentet väldigt mycket!! Och social o cool är ju oxå två saker jag gärna önskar mig =)
Hört flera som tycker att hingsten är super trevlig så det lutar mer o mer åt honom! Måtte han användas i avel nästa år bara!:cool:

Ja det blir ju lite lättare att arbeta med dem om de är positivt inställda;) Har du hört något om att han inte ska vara kvar i aveln?:eek: undrar hur många ston han hade iår? jag tror runt 60 70 stycken iallafall.

*kl*

Tack för era kommentarer om vår guldpojke, han är så himla trevlig att ha å gära med, precis som pappa.

Här har stona sakta kommit igång, de skrittas och travas lite ca 2 ggr i veckan, både med fölen ut i skogen eller så stannar barnen kvar hemma i hagen.

*kl*
Nu har jag betalat handpenningen på min stora bös :D Blir det bara att bygga ut lösdriften temporärt först innan han får komma då häst antalet ökat lite för snabbt :angel: Troligen anländer han runt nyår, men hoppas på tidigare :)

Wix, gotlandsruss med ett blått öga, e:Whisky u:Eld
wix_041_5043b3359606ee47c900484a.jpg

wix_060_5043b354e087c348600048ab.jpg

wix_060_5043b354e087c348600048ab.jpg

Åh vilken sötnos! Roligt med ett till ponnyföl i tråden! :love: Hur stor är han?

Min fölunge är bara så duktig! Idag tog vi tredje promenaden och hon tyckte det var jätteroligt. Travade i "passage" med
ostkrok på nacken och öronen spetsade vid sidan om mig. :love:

haha ja jag tycker han ser gigantisk ut på bilderna XD

IW:Ja det är allt för få ponnyföl här :D Ingen aning om hur stor han är nu, uppfödaren gissar att han kommer hamna runt 125 cm som vuxen :)

Han såg ut att vara bra mkt större än vad min russunge är :o När är din född? :D

IW: Har du missat mitt ponnyföl längre upp i tråden? ;)

Jag har ju också 2 ponnyföl så några ponnybusar det börjar det ju bli :) Jag har bara varit lite dålig på att uppdatera.
Här går mammorna och fölen och ettårsstoet efter ena stoet tillsammans på betet. Dom små tycker att det är toppen att hitta på bus med Majken (ettårsstoet) och följer gärna med henne så dom "unga och fräcka" kan lämna "tanterna" i en annan del av hagen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI