12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Åh så smidigt med gårds bedömning!
Grattis till resultatet

KL
Hämtade hem 12an igår (född på station för seminering på föl brunst = inte hanterad så mkt), hon är fortfarande finare än vd jag hade väntat mig, men ack vilket humör :devil:
Gick fort att lasta för att åka hem men sen efter 2½ timme i lådan var inte hjärnan med henne och mamma häst kände sig lugn då hon var hemma och hjälpte oss inte spec mycket med att ropa på ungen utan stod snällt o väntade medan Hava (knappt 2 månader) såg ut som den envisaste kalv^3 som jag sett!
Slog över jag vet inte hur många gånger, kastade sig in i transporten med sår på båda hasorna som följd (hoppas det bara blev ytligt, och ingen svullnad - få se när jag kommer hem i eftermiddag) och det tog ca 20 min att dra och putta och locka henne de 50 meterna från transporten till hagen :cool:
Idag hoppas jag vädret är på min sida så jag kan sätta mig ute i hagen och försöka klappa lite på henne så att tämjningen kan börja sakta o säkert.

ibland har de gårdsmönstring på större gårdar och då kan man anmäla sig dit.
så blir det som en mindre fölvisning. googla brukar funka men nu kan det vara i senaste laget.

Nej. Man kollar vilken avelsförening som har gårdsbedömning och inom vilka områden de åker. Alla föreningar har inte gårdsbedömning.

Silhouette e Sir Oldenburg-Master 3½ månad står på blivande ridbanan:bump:
DSC_0718.jpg

Närbild
DSC_0715.jpg

Mina prinsessor:love:
DSC_0711.jpg

Nyfiken...
DSC_0706.jpg

Hej kompis!
DSC_0709.jpg

Vad ska jag göra med den där grejen, tycker du?
DSC_0703.jpg

*kl*

Vår lille Midas fick 7 på typen för 2 veckor sen då han i jämförelse med de andra såg ngt outvecklad ut. Trist att det inte är visning den här helgen istället!

422858_10151191944996648_1242641889_n.jpg

552118_10151191945091648_169474396_n.jpg

644703_10151191945966648_1938711319_n.jpg

Som Görel skrev är gårdsmönstring ngt som vissa avelsorg tillhandahåller. Och eftersom jag ansåg att min fölis var för liten för att åka 24 mil tur/retur och utan möjlighet att låna box så valde jag att göra så. Sen kostade det 500:- och jag fick låna grannens ridbana :) Helt klart ett mkt smidigt alternativ till en unge född lite senare!!!
Anmälningen till detta var typ samtidigt som de ordinarie fölbedömningarna, enda tråkiga är väl om man får pangpoäng ;) att det lixom är lite utanför protokollet.. men men..
Vet att det var ganska populärt inom länet där Stallarholmen ligger ;) ifall man inte får promota avelsföreningen?!?

så fin hon är och kul att se nya bilder på henne:) Våra är nästan lika gamla, jag lade ut nya bilder på Hollie längre bak i tråden om du vill jämföra med mitt jätteföl:p

Använder hon bollen?

Hon ser ut att ha släppt all fölpäls? Undrar om det bara är min som fortfarande är en lurv härinne bland dom äldre fölen:grin:

bright_sara mkt kan hända på två veckor;) han ser jättetjusig ut!!

Silhouette e Sir Oldenburg-Master 3½ månad står på blivande ridbanan:bump:
DSC_0718.jpg

Mina prinsessor:love:
DSC_0711.jpg

:love::love::love:
SÅÅÅÅ vacker!!!!
Jag har funderingar på samme hingst nästa år o min förhoppning hade ju varit en avkomma med detta utseende, fast det är nog enklare att köpa en som ser ut så då istället ;)
stort lycka till med denna snygging!!

Midas är ju riktigt läcker:d Härlig färg också!

Charlottee: Hon är jätte fin, Hollie:love: Visst är hon väldigt ädel i modellen? Undrar vilken färg som gömmer sig under den fluffiga pälsen:D
Vet du hur hög Hollie är nu? Jag har inte mätt Silhouette, men de som ser henne säger att hon kommer att bli stor...

Silhouette är nyfiken på bollen, men lägger mest frambenet på den och rullar den lite. De stora hästarna tycker däremot att den verkar läskig:D

Casper: Tack!:laugh: Jag är riktigt nöjd med henne. Sir Oldenburg har nog bidragit till att hon bla fått en bättre front än vad Mamman har. Hon har också ett härligt steg när hon väl visar det:angel: Men framförallt är hon en väldigt cool, social och positiv häst och temperamentet var superviktigt för mig när jag valde hingst eftersom mamman efter Master kan vara lite vass. Jag var uppe och hälsade på hingsten i Örebro och fick ett mycket gott intryck av honom, en riktig charmknutte:love: Jag rekommenderar honom verkligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 522
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 659
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI